فرد
دیگری که سخت درپی لذت بوده و اختیار خود را به شهوت داده است، یا آن که
در پی ثروت اندوزی حرص میورزد، هیچکدام از آنان نمیتوانند از دین پاسداری
کنند.
مشرق- امیرالمومنین
امام علی علیهالسلام آنگاه که به کمیل مطالبی را مطرح میکرد:
بدانکه در اینجا (اشاره به سینه مبارک کرد) دانش فراوانی انباشته است. ای کاش کسانی را مییافتم که میتوانستند آن را بیاموزند؟
اری، تیزهوشانی مییابم اما مورد اعتماد نمیباشند.
دین را وسیله دنیا قرار داده و با نعمتهای خدا بر بندگان و با برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر میفروشند.
یا گروهی که تسلیم حاملان حق میباشند اما
ژرف اندیشی لازم را در شناخت حقیقت ندارند. که با اولین شبههای شک و تردید در دلشان ریشه میزند پس نه آنها و نه اینها، سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نمیباشند.
یا فرد دیگری که سخت درپی لذت بوده و اختیار خود را به شهوت داده است. یا آن که در پی ثروت اندوزی حرص میورزد، هیچکدام
از آنان نمیتوانند از دین پاسداری کنند و بیشتر به چهارپایان چرنده شباهت
دارند. و چنین است که دانش با مرگ دارندگان دانش میمیرد.
متن حدیث: هَا
إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ لَوْ
أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَةً بَلَى أَصَبْتُ لَقِناً غَیْرَ مَأْمُونٍ عَلَیْهِ
مُسْتَعْمِلاً آلَةَ اَلدِّینِ لِلدُّنْیَا وَ مُسْتَظْهِراً بِنِعَمِ
اَللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ وَ بِحُجَجِهِ عَلَى أَوْلِیَائِهِ أَوْ
مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ اَلْحَقِّ لاَ بَصِیرَةَ لَهُ فِی أَحْنَائِهِ
یَنْقَدِحُ اَلشَّکُّ فِی قَلْبِهِ لِأَوَّلِ عَارِضٍ مِنْ شُبْهَةٍ أَلاَ
لاَ ذَا وَ لاَ ذَاکَ أَوْ مَنْهُوماً بِاللَّذَّةِ سَلِسَ اَلْقِیَادِ
لِلشَّهْوَةِ أَوْ مُغْرَماً بِالْجَمْعِ وَ اَلاِدِّخَارِ لَیْسَا مِنْ
رُعَاةِ اَلدِّینِ فِی شَیْءٍ أَقْرَبُ شَیْءٍ شَبَهاً بِهِمَا
اَلْأَنْعَامُ اَلسَّائِمَةُ کَذَلِکَ یَمُوتُ اَلْعِلْمُ بِمَوْتِ
حَامِلِیهِ.
«نهج البلاغه،حکمت147»