سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان


مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان از حفاری غیرمجاز در «دژ هژیر» ​خبر داد.

 

دولتی مختاران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: این حفاری توسط چند حفار که تعداد آن‌ها هنوز مشخص نیست در "دژ هژیر" واقع در غرب بهبهان انجام شده است.

 

او بیان کرد: براساس مشاهدات ما از محل حفاری احتمالاً چیزی کشف نشده است. این حفاری به مساحت یک در یک متر به صورت مربعی عمیق ایجاد شده است.

 

مختاران با بیان این که این حفاری در کنار چاهی به نام "گاوچاه" انجام شده خاطرنشان کرد: "گاوچاه" چاهی بسیار قدیمی است که داستان​های زیادی درباره آن روایت شده و قدمت آن به قبل از تاریخ بازمی‌گردد.

 

او درباره آسیب‌های وارده در اثر حفاری غیرمجاز توضیح داد: با توجه به این که حفاری انجام شده دقیقا مشرف بر "گاوچاه" و عمق حفاری بسیار زیاد است در صورت بارندگی احتمال آسیب رسیدن به "گاوچاه" بسیار زیاد است.

 

"دژ هژیر" در غرب محوطه باستانی "ارجان" و  نزدیک به بقعه امام‌زاده شیرعلی است. دژ یا قلعه هژیر در اثر تکرار لفظ اهالی به "دژ حجمی" تغییر نام داده است. این دژ طبیعی تنها دارای یک راه ارتباطی بوده و اطراف آن را دره‌های عمیق فراگرفته است. در بالای این دژ فضای بازی وجود دارد که در حدود یک هزار مترمربع وسعت دارد و اطراف آن مشرف بر دره‌های عمیق است.

 

 آثار سنگ‌های ساخته شده گچی در اطراف این دژ دیده می‌شود که در مواقع لزوم از دژ حفاظت می‌کرده است. این دژ و فضای اطراف آن منظره زیبا و قابل تحسینی را به نمایش می‌گذارد.

 

در وسط دژ چاهی با آثار خاص که نمایش‌گر کشیدن آب به وسیله گاو است دیده می‌شود. روستاییان داستان‌هایی در خصوص آن دارند. آنان می‌گویند این چاه به وسیله تونلی به روستا و رودخانه متصل است که هم آب چاه را تامین می‌کند و هم از نظر امنیتی و تامین سایر نیاز با اهالی قلعه در ارتباط بوده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد