سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



ه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، در این بیانیه آمده است: ما به همراه جامعه بین‌الملل ادامه بازداشت و آزار اعضای خانواده آنها را محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی هرچه سریعتر آنها هستیم.
خبرگزاری فارس نوشت:
 
 «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه بیانیه‌ای را در حمایت از سران فتنه منتشر کرد. 
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، در این بیانیه آمده است: چهار سال از زمانی می‌گذرد که دولت جمهوری اسلامی ایران، مقامات ارشد سابق ایران و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2009 این کشور به نام های «مهدی کروبی» و «میرحسین موسوی» و همچنین «زهرا رهنورد» همسر موسوی را بدون آنکه رسماً آنها را به جرمی متهم کند، در بازداشت خانگی قرار داده است. 
 وی سپس ادامه داد: ما به همراه جامعه بین‌الملل ادامه بازداشت و آزار اعضای خانواده آنها را محکوم می‌کنیم و خواستار آزادی هرچه سریعتر آنها هستیم.  
در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: قانون اساسی ایران، قوانین و تعهدات بین‌المللی این کشور، حقوق بشر شهروندان و آزادی بنیادین آنها را تضمین می‌کند و اعلام می‌کند که هیچ‌کس نباید تحت بازداشت و دستگیری خودسرانه قرار بگیرد. آمریکا از تمامی دولت‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد و تمامی زندانیان در بازداشت خود را آزاد کند.  منبع: فارس



بر اساس این قطعنامه از شبه نظامیان حوثی خواسته شده تا سریعا و بدون قید و شرط ادارات و اماکن دولتی در شهر صنعا را تخلیه کرده و " عبد ربه منصور هادی" رییس جمهور مخلوع را از حبس خانگی خارج کنند.
شورای همکاری خلیج فارس از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد قطعنامه ای را درباره یمن صادر و مجوز دخالت نظامی در این کشور را صادر کند.
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه وزرای امور خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس پس  از نشست دیروز خود در ریاض با صدور بیانیه ای تاکید کردند حوثی ها در یمن کودتا کرده اند و شورای امنیت ملل متحد باید با استفاده از ابزار تحریم و دخالت نظامی علیه دولت جدید حوثی ها در یمن وارد عمل شود.
دو کشور امارات و عربستان سعودی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در روزهای گذشته و پس از کنترل حوثی ها بر شهر صنعا سفارتخانه های خود را در یمن تعطیل کرده اند.
 همچنین در روزهای گذشته جمعی از کشورهای غربی از جمله آمریکا ، فرانسه و بریتانیا نیز با بستن سفارت خانه های خود در صنعا مسایل امنیتی را دلیل این اقدام اعلام کرده اند.
در روزهای جمعه و شنبه تظاهراتی از سوی هزاران معترض در شهر صنعا برگزار شده است که این تظاهرات به خشونت کشیده شده است. معترضان خواستار پایان دادن به تسلط حوثی ها برشهر صنعا شده اند.
همزمان قرار است امروز پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت ملل متحد درباره یمن مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.بر اساس این قطعنامه از شبه نظامیان حوثی خواسته شده تا سریعا و بدون قید و شرط ادارات و اماکن دولتی در شهر صنعا را تخلیه کرده و " عبد ربه منصور هادی" رییس جمهور مخلوع را از حبس خانگی خارج کنند.
دولت سابق یمن از ماه گذشته و همزمان با ورود شبه نظامیان حوثی به شهر صنعا و تصرف ساختمان ها و ادارات دولتی از سوی این گروه ، ساقط شد.

شورای همکاری خلیج فارس: حوثی ها کودتا کرده اند/ باید شورای امنیت دخالت نظامی کند

حوثی ها در ماه سپتامبرسال 2014 با امضای یک توافقنامه با دولت یمن خواستار مشارکت در قدرت شدند اما این گروه می گوید دولت عبد ربه منصور هادی بر خلاف وعده هایش این گروه را در دولت آشتی ملی یمن که قرار بود با مشارکت دو طرف تشکیل شود، مشارکت نداده است.وقایع یمن نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان را سبب شده است. وقایع هفته های اخیر در یمن  با مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان و روی کار آمدن ملک سلمان پادشاه جدید این کشور همزمان شده است.
برخی رسانه ها و محافل سیاسی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گروه حوثی ها را مورد حمایت ایران می دانند. اتهامی که هم حوثی ها و هم ایران آن را رد کرده اند.
حوثی ها که شیعیان زیدیه محسوب می شوند از اقلیت جمعیتی یمن هستند که بر اساس تخمین ها قریب به 40 درصد از جمعیت یمن را شامل می شوند.این گروه در سال های گذشته به منظور کسب وزن سیاسی متناسب با ترکیب جمعیتی یمن با دولت صنعا در درگیری نظامی بوده است.

اگربه موردی مشتبه برخورد کردید که احتمال اشتباه در قتل دادید یا اینکه ترسیدید تیر شما به هدف مورد نظر اصابت نکند و منجر به کشتن افراد بی گناه شود، احتیاط کنید.
عصرایران - همزمان با اوج گیری درگیری ها در عراق بین ارتش و نیروهای مردمی از یک سو و تروریست های داعش از سوی دیگر، آیت الله العظمی علی سیستانی طی فرمانی به رزمندگان عراقی، توصیه های لازم برای تحقق جهاد واقعی را در قالب 20 فرمان صادر کرد و از آنان خواست در نبرد با داعش از حدود دستورات دین تجاوز نکنند.

متن کامل پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم 
 الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام على خیر خلقه محمد وآله الطیبین الطاهرین. 

رزمندگان عزیزی که خداوند آنها را برای حضور در جبهه های جهاد و جنگ با تجاوزگران برگزیده بدانند: 

1. خدوند متعال همان گونه که مؤمنان را به جهاد فراخوانده و آن را ستون دین قرار داده و مجاهدان را بر خانه نشینان برتری داده، به همان شکل برای جهاد آداب و حدودی را قرار داده که مطابق حکمت و فطرت است که شما باید این آداب را بدانید و رعایت کنید که هر کس این حدود را به شایستگی رعایت کند، لایق دریافت فضل و برکات الهی خواهد بود و هرکس این آداب را رعایت نکند، از اجر و پاداش او کاسته می شود به آرزوی خویش نمی رسد. 

2. جهاد آدابی عمومی دارد که باید حتی در جنگ با غیر مسلمانان رعایت کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله نیز اصحاب خویش را پیش از رفتن به جنگ به این آداب توصیه می کرد و از امام صادق علیه السلام نیز در حدیث صحیح آمده که فرمود: هرگاه رسول خدا می خواست افرادی را به جنگ بفرستد، آنها را فرا می خواند و پیش روی خود می نشاند و می فرمود: به نام خدا و در راه خدا و بر ملت رسول خدا رهسپار شوید: غلوّ نکنید، اعضای کشته شدگان را نبرید، نیرنگ نکنید، پیران فرتوت و کودکان و زنان را نکشید و هیچ درختی را قطع نکنید مگر اینکه مجبور شوید. 

3. علاوه بر این، جنگ با مسلمانان سرکش و باغی نیز آدابی دارد که از امام علی علیه السلام برای چنین روزهایی به دست ما رسیده و ایشان نیز در سیره خود این آداب را راعایت کرده و در سخنان خویش اصحاب و یاران خود را به آن توصیه می فرمود و تمام امت اسلام نیز بر رعایت این آداب اجماع دارند و حجت میان آنها و خداوند است و شما نیز باید به این آداب و سیره امام علی(ع) عمل کنید.

امام علی علیه السلام در یکی از سخنان خود ضمن تاکید بر توصیه های پیامبر در مورد حدیث ثقلین و غدیر و غیر این دو می فرماید: به اهل بیت پیامبر خود بنگرید و به ویژگی های آنها پایبند باشید و از آنها پیروی کنید که در این صورت آنها شما را از راه هدایت خارج نمی کنند و موجب گمراهی شما نمی شوند؛ پس اگر رفتند شما هم بروید و اگر ایستادند شما هم بایستید و از آنها پیشی نگیرید و از آنها نیز عقب نمانید که هلاک می شوید. 

4. جانب خدا را در جان ها و کشتن انسان ها رعایت کنید تا در هر شرایطی کسی را که خداوند کشتن او را جایز نمی داند نکشید که یکی از بزرگ ترین گناهان کشتن انسان های بی گناه و یکی از بزرگ ترین حسنات، حفظ جان آنها است که خداوند متعال نیز در کتاب خود بر آن تاکید کرده است.
 بدانید که کشتن انسان های بی گناه آثار خطرناکی در زندگی دنیا و پس از آن دارد و در سیره امیرالمؤمنین علیه السلام آمده که ایشان در مورد این امر بسیار احتیاط می کرد و در نامه خویش به مالک اشتر نیز فرمود: از ریختن خون ها و ریختن آن به غیر از راه حلال برحذر باش که هیچ چیز همانند این کار عذابی سخت و پیامدهای دشوار نخواهد داشت و موجب قطع نعمت و رسیدن اجل نخواهد شد. این خداوند است که در مورد ریختن خون انسان ها در روز قیامت حکم می کند پس از قدرت خود در راه خونریزی حرام استفاده مکن که این موجب ضعف حکومت تو و بلکه زوال و نابودی آن می شود عذری در این زمینه نزد خداوند و نزد من در قتل عمد نخواهی داشت، زیرا سزای آن قصاص است.
 
پس شما نیز اگربه موردی مشتبه برخورد کردید که احتمال اشتباه در قتل دادید یا اینکه ترسیدید تیر شما به هدف مورد نظر اصابت نکند و منجر به کشتن افراد بی گناه شود، احتیاط کنید. 

5. جانب خدا را در ارتکاب محرمات در مورد دشمنان خود رعایت کنید به ویژه در مورد پیران و کودکان و زنان و حتی اگر اینها از بستگان دشمنان شما باشند، باز هم حرمت آها باید حفظ شود به جز در مورد اموال دشمنان که باید تصرف شود. 

سیره امیرالمؤمنین(ع)  نیز بر این بود که با وجود اصرار برخی همراهان خود به ویژه خوارج، از تعرض به خانه ها و منازل و زنان و بستگان دشمنان خود خودداری می کرد و می فرمود: مردان با ما جنگیدند و ما نیز جنگیدیم، اما به زنان و کودکان نمی توان تعرض کرد، چون آنها مسلمان هستند و ما نمی توانی متعرض آنها شویم، اما تمام آنچه از اموال و ابزارها که برای جنگ با شما از آن استفاده کرده و کمک جسته اند و متعلق به لشکر است، از آن شما است و آنچه که در خانه های آنها است، میراث خانواده آنها می باشد و شما در این اموال موجود در خانه ها و زنان و کودکان حقی ندارید.
 
6. مراقب باشید تا برای مباح شمردن حرمت ها به دین مردم تهمت نزنید، همان گونه که خوارج در صدر اسلام عمل کردند و پیروان دور از فقه آنها نیز در روزگار ما عمل می کنند و با استناد ناصواب به برخی نصوص مرتکب همان جنایت های خوارج می شوند و مسلمانان را به مصیبت خود گرفتار ساخته اند. 

بدانید که هرکس شهادتین بگوید مسلمان است و خون و مال او محترم است حتی اگر گمراه باشد و بدعت گذار باشد؛ چرا که هر بدعتی موجب کفر نمی شود و هر بدعتی موجب جدایی اسلام از صاحب آن نمی شود و چه بسا انسانی به خاطر گناه  فسادی که مرتکب شده در حالی که مسلمان است نیز سزاوار قتل باشد. 

خداوند متعال خطاب به مجاهدان می فرماید: "یا أیّها الذین آمنوا إذا ضربتم فی سبیل الله فتبیّنوا، ولا تقولوا لمن ألقى إلیکم السلام لست مؤمناً تبتغون عرض الحیاة الدنیا".

روایات فراوان از امیرالمؤمنین علیه السلام آمده که ایشان از تکفیر تمام دشمنان خود نهی می کرد ـ که خوارج موجود در لشکر ایشان مایل به این کار بودند ـ بلکه می فرمود: اینها افرادی هستند که گرفتار شبهه شده اند اگر چه این نمی تواند رفتار آنها را توجیه کند. 

در روایت معتبر از امام صادق از پدرد بزرگوارش علیهماالسلام آمده که فرمود: علی علیه السلام کسی از دشمنان خود را مشرک و منافق نمی نامید بلکه می گفت: آنها برادران ما هستند که شورش کرده اند و در مورد دشمنان خود می فرمود: ما با آنها به خاطر اینکه آنها را کافر می دانیم یا آنها ما را کافر می دانند نجنگیدیم. 

7. از تعرض به غیر مسلمانان با هر دین و مذهبی بپرهیزید که آنها در پناه امان مسلمانان هستند و هرکس به آنها تعرض کند خیانتکار است و خیانت از زشت ترین اعمال در قضاوت و فطرت و دین خداوند سبحان است و خدای عزوجل در مورد غیر مسلمانان فرمود: لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم ولم یخرجوکم من دیارکم أن تبرّوهم وتقسطوا الیهم إنّ الله یحب المقسطین.

پس شایسته نیست که مسلمان اجازه دهد به حرمت های غیر مسلمانانی که در پناه مسلمانان هستند تعرضی بشود بلکه مسلمانان باید بر آنها همانند خانواده خویش غیور باشند و در سیره امیرالمؤمنین علیه السلام نیز آمده که هنگامی که معاویه(سفیان بن عوف از بنی غامد) را برای دفع برخی شورش ها در اطراف عراق فرستاد و او به مسلمانان و غیر مسلمانان اهل انبار تعرض کرد، امیرالمؤمنین از این کار او بسیار اندوهگین شد و در سخنان خود فرمود: این مرد بنی غامد بر اهالی انبار وارد شد و حسان بن حسان البکری را کشت و لشکر شما را از محدوده مجاز خارج ساخت و به من خبر داده اند برخی از لشکران وی به زنان مسلمان یا زنان غیر مسلمان هم پیمان با ما تعرض کرده اند و گردنبند و زیور آلات آنها را به حرام کشیده است و پس از آن هم با دست پر برگشته اند و کسی هم حرفی به آنها نزده و خونی از اینها نریخته اما اگر مرد مسلمانی از اندوه این کار جان بدهد، بر او سرزنشی نیست بلکه از نظر من سزاوار است. 

8. جانب خدا را در اموال مردم رعایت کنید که مال مسلمانی بر مسلمان دیگر جایز نیست مگر اینکه از جان و دل راضی باشد پس هرکس از راه قهر مال مسلمانی را به دست بیاورد، گویی آتش به دست گرفته است.

خداوند سبحان می فرماید: (إن الذین یأکلون أموال الیتامى ظلماً إنّما یأکلون فی بطونهم ناراً وسیصلون سعیراً). 
و در حدیث پیابر صلی الله علیه و آله آمده که فرمود: هر کس از مال مسلمانی به ناحق چیزی بدزدد خداوند پیوسته از او روگردان و خشمگین خواهد بود و حسنات او را ثبت نخواهد کرد تا اینکه توبه کند و مال را به صاحب آن بازگرداند. 

در سیره امیرالمؤمنین علیه السلام نیز آمده که ایشان از حلال شمردن اموال دشمنان خود در جنگ نهی می کرد به جز اموالی که در اردوگاه جنگی آنها به دست می آمد و هر کس از دشمنان نیز که دلیل می آورد مالی که در لشکر بوده مال شخصی او بوده آن مال به او بازگردانده می شد. 

در روایتی از مروان بن حکم آمده که گفت: هنگامی که علی ما را در بصره شکست داد، اموال مردم را به آنها بازگرداند؛ هر کس دلیل می آورد به او می داد و هر کس دلیل نمی آورد، او را قسم می داد. 

9. جانب خدا را در تمامی محرمات و ارتکاب محرمات با دست و زبان رعایت کنید و از مؤاخذه کسی به گناه دیگری بپرهیزید که خداوند سبحان می فرماید: (ولا تزر وازرة وزر أخری) پس کسی را با شک و گمان نگیرید تا اینکه مطمئن شوید که اطمینان موجب احتیاط است و شک و گمان موجب تجاوز بی دلیل به دیگران می شود و مراقب باشید بغض شما نسبت به دشمنان باعث نشود دست به حرام آلوده کنید که خدای سبحان می فرماید: (ولا یجرمنّکم شنآن قوم ٍ على أن لا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى). 

از امیرالمؤمنین علیه السلام نیز آمده که ایشان در یکی ازخطبه های خود در جنگ صفین در توصیه های خود فرمود:اعضای کشته شدگان را نبرید و هرگاه به خانه های آنها رسیدید پرده ای را کنار نزنید و به خانه ای وارد نشوید و چیزی از اموال آنها برندارید مگر آنچه که در اردوگاه بوده و زنان را آزار ندهید حتی اگر به شما و امرا و بزرگان شما دشنام دهند.

و در روایت آمده که ایشان در پایان جنگ جمل به خانه ای بزرگ رسید و در زد، هنگامی که در باز شد زنانی را دید که در حیاط خانه مشغول گریه هستند و چون امام را دیدند فریاد زدند و گفتند این قاتل عزیزان ما است اما ایشان چیزی نفرمود و پس از آن در حالی که به اتاق های خانه که سران دشمنان حضرت مانند مروان بن حکم و عبدالله بن زبیر  در آنها مخفی بودند اشاره کرد و فرمود:اگر می خواستم عزیزان شما را بکشم افراد موجود در این اتاق را می کشتم. 

از امیرالمؤمنین روایت شده هنگامی که شنید برخی یاران ایشان مانند حجر بن عدی و عمرو بن الحمق در زمان جنگ صفین به اهل شام دشنام می گویند، فرمود:من دوست ندارم شما دشنام بدهید اما بهتر است که شما اعمال خود و حال آنها را توصیف کنید و به جای دشنام دادن به آنها این چنین بگویید: خداوندا خون ما و آنها را حفظ کن و میان ما اصلاح کن و آنها را هدایت کن تا افراد نادان حق را بشناسند و افراد گمراه دست از دشمنی خود بردارند. آنها گفتند ای امیرالمؤمنین ما اندرز شما را می پذیریم. 

10. مراقب باشید قومی را تا زمانی که با شما جنگ ندارند، از حقوق خود محروم نکنید حتی اگر بغض شما را داشته باشند که در سیره امیرالمؤمنین علیه السلام آمده که ایشان با مخالفان خود مانند سایر مسلمانان رفتار می کرد البته تا زمانی که وارد جنگ نشوند و هیچ گاه جنگ با آنان را آغاز نمی کرد مگر اینکه خودشان آغاز کنند.

 ایشان زمانی در کوفه مشغول سخنرانی بود که گروهی از خوارج برخاستند و گفتند:"لا حکم إلا لله" و ایشان فرمود: سخن حقی است که از آن استفاده باطل می شود. شما نزد ما سه ویژگی دارید: مانع ورود شما به مساجد برای نماز نمی شویم، تا زمانی که همراه ما هستید شما را از خراج محروم نمی کنیم و جنگ با شما را آغاز نمی کنیم مگر اینکه شما آغاز کنید. 

11. بدانید که بیشتر دشمنان شما در جنگ، دچار شبهه شده اند و فریب خورده اند پس کاری نکنید که شبهات دشمنان شما در اذهان مردم قدرت بگیرد تا مردم به آنها ملحق شوند بلکه با رفتار نیکو و نصیحت و عدالت و گذشت به جا و پرهیز از ظلم، کاری کنید که شبهات دشمنان در مورد شما بی اثر شود؛ چرا که هر کس شبهه ای را از ذهن مسلمانی دفع کند، گویی او را زنده کرده و هرکس شبهه در ذهن کسی بیندازد گویی او را کشته است. 

سیره ائمه اهل بیت علیهم السلام نیز این گونه بوده که به رفع شبهه توجه داشته اند تا نزد خدای خویش سربلند باشند و امت را تربیت کنند و عواقب امور را رعایت کرده باشند و موجب کینه مردم به ویژه نسل های بعدی نشوند. 

در برخی احادیث از امام صادق علیه السلام آمده که امام علی علیه السلام در روز بصره هنگامی که لشکرها به حرکت درآمدند به اصحاب خود فرمود: تا جایی که عذری میان ما و آنها و میان خداوند موجود است در جنگ با آنها عجله نکنید.
سپس خطاب به اهل بصره نیز فرمود: ای اهل بصره آیا من را حاکمی ظالم می پندارید؟
گفتند نه.
فرمود: آیا سوگندی را زیر پا گذاشته ام؟
گفتند نه.
فرمود: آیا من دنیایی را برای خویش و اهل بیت خود جمع کرده ام که شما خشمگین شده اید و پیمان شکسته اید؟
گفتند نه.
فرمود: آیا حدود خدا را فقط در میان شما اجرا کرده ام و در میان دیگران تعطیل کرده ام؟
 گفتند: نه
. و چنین سخنانی را امام حسین علیه السلام نیز در کربلا بیان کرد و در واقع منظور ایشان از این سخنان روشن شدن امور و رفع شبهان بود تا حجت بر همه تمام شود. 

پس جنگ با هیچ قومی در اسلام جایز نیست مگر اینکه حجت بر آنها تمام شود و روشن شود که ما پیمان نشکسته ایم. 

12. کسی گمان نکند ظلم اثری دارد که عدالت ندارد؛ چرا که این تفکر از نگاه سریع به امور و بی توجهی به عاقبت و نتایج متوسط و دور امور و بی اطلاعی از سنت های زندگی و تاریخ امت ها حاصل می شود چرا که همه اینها در مورد ظلم و کشتار و تحریم احساسات دشمنان و تهدید جامعه به ما هشدار می دهد و در حدیث شریف آمده که: "هرکس عدالت بر او سخت باشد، ظلم بر او سخت تر است".

در اتفاقات تاریخ معاصر نیز عبرت های زیادی برای تامل وجود دارد که برخی حاکمان برای تثبیت پایه های حکومت خود به ظلم و ستم روی آوردند و به صدها هزار انسان ستم روا داشتند تا اینکه خداوند از جایی که انتظار نداشتند آنها و حکومت آنها را نابود ساخت. 

13. حتی اگر خویشتنداری و تامل و اتمام حجت و رعایت موازین و ارزش های انسانی اندکی خسارت نیز برای ما داشته باشد، باز هم این کار برکت و عاقبت بهتری خواهد داشت و در سیره ائمه علیهم السلام نیز مثال های زیادی در این باره وجود دارد تا جایی که آنها با مسلمانان وارد جنگ نمی شدند تا اینکه طرف مقابل جنگ را آغاز کند و در حدیث آمده در روز جنگ جمل هنگامی که لشکریان خارج شدند، منادی امیرالمؤمنین فریاد زد:"کسی از شما جنگ را آغاز نکند تا به شما بگویم".

 برخی از اصحاب گفتند آنها تیر اندازی کردند و ما گفتیم ای امیرالمؤمنین آنها تیر انداختند. حضرت فرمود: دست نگه دارید. دوباره تیر انداختند و افرادی را از ما کشتند و گفتیم ای امیرالمؤمنین آنها ما را می کشند. 
حضرت فرمود: به نام و یاری خدا بروید.
امام حسین علیه السلام نیز در روز عاشورا همین گونه رفتار کرد. 

14. با مردمی که روبرو می شوید با خیرخواهی رفتار کنید و از آنها حمایت کنید تا آنها جانب شما را بگیرند و شما را یاری کنند بلکه تا جایی که می توانید ضعیفان را یاری کنید که برادران شما هستند و با آنها مهربان و دلسوز باشید و بدانید که شما در پیشگاه خدای سبحان هستید و افعال شما را ثبت می کند و به نیت های شما آگاه است. 

15. از ادای نمازهای واجب غافل نشوید که مسلمان در پیشگاه حساب خداوند هیچ عملی بهتر از نماز ندارد و نماز ادبی است که انسان باید در مقابل آفریننده خویش رعایت کند. 

نماز ستون دین و ملاک قبولی اعمال است و خداوند آن را در شرایط سخت و دشوار و جنگی تخفیف داده تا جایی که اگر کسی در تمام وقت نماز مشغول جنگ باشد برای هر رکعت می تواند به یک تکبیر اکتفا کند حتی اگر انسان رو به قبله نباشد. 

خداوند می فرماید: حافظوا على الصلوات والصلاة الوسطى وقوموا لله قانتین، فإن خفتم فرجالاً أو رکباناً، فإذا أمنتم فاذکروا الله کما علّمکم ما لم تکونوا تعلمون. 

علاوه بر این خداوند به مؤمنان فرموده که مراقب جان و سلاح خود باشند و همه باهم نماز نخوانند بلکه به نوبت نماز بخوانند.
در سیره امیرالمؤمنین(ع) نیز آمده که نماز از وصیت های ایشان به اصحاب بوده و در خبر معتبر از امام باقر علیه السلام آمده که درباره نماز خوف و در حالت جنگ فرمود:هرکس رو به هر طرفی که دارد با اشاره نماز بخواند حتی اگر با دشمن رو در رو درگیر باشد که لشکریان امیرالمؤمنین در شب صفین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را فقط با تکبیر و لا اله الا الله و سبحان الله و الحمدلله و دعا ادا کردند و همین نماز آنها بود و حضرت نیز آنها را به اعاده نماز امر نکرد.

16. بسیار ذکر خدا بگویید و قرآن بخوانید و از ملاقات با خدا و بازگشت خود به سوی او یاد کنید همان گونه که امیرالمؤمنین علیه السلام نیز همین گونه بود.

از ایشان روایت شده که آن چنان مراقب ذکر و ورد خویش بود که در شب صفین بساطی میان دو صف برای ایشان پهن شد و مشغول نماز شد در حالی که تیرها از اطراف ایشان رد می شد اما حضرت هیچ توجهی به آن نداشت. 

17. از خداوند کمک بخواهیم که رفتار شما با دیگران در جنگ و صلح همانند پیامبر و اهل بیت علیهم السلام باشد تا مایه زینت و ارزش اسلام باشید؛ چرا که این دین بر اساس نور فطرت و شهادت عقل و اخلاق بنا شده و همین بس که پیامبر ما پرچم تعقل و اخلاق را برافراشت و در دعوت خویش مرم را به تامل و تفکر در این زندگی و عبرت آموزی از احوال دنیا فرا می خواند و در نظام تشریعی خود نیز برای برانگیختن گنجینه های مدفوت عقل ها و قواعد فطرت تلاش کرد. 

خداوند متعال می فرماید:"ونفس وما سوّاها فألهمها فجورها وتقواها قد أفلح من زکّاها وقد خاب من دسّاها".
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: و خداوند پیامبران و انبیای خود را یک پس از دیگری به میان مردم فرستاد تا میثاق فطرت را به انسان ها یادآوری کنند و آنها را به یاد نعمت های فراموش شده خدا بیندازند و حجت را بر آنها تمام کنند و گنجینه های پنهان در عقل ها را زیر و رو سازند" و اگر مسلمانان در این سخنان و تعالیم تفکر می کردند و به آن عمل می مردند، برکات بر آنها نازل می شد. از استناد به برخی اتفاقات و نصوص مشتبه بپرهیزید که این امور باید به اهل علم واگذا رشود تا مفاهیم آن را استخراج کنند. 

18. از عجله و شتاب در هنگام تأمل و دوراندیشی بپرهیزید تا موجب هلاکت شما نشود؛ چرا که بیشترین امید دشمن شما این است که شما را بدون این که تامل و تفکر کنید به محل مورد نظر خود بکشاند. 

پس صفوف خود را منظم کنید و کاملا هماهنگ باشید و در اقدامات خود عجله نکنید مگر اینکه کاملا آن را بسنجید و ابزارها و مقدمات آن را فراهم کنید. 
خداوند سبحان می فرماید: "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِیعًا"، و می فرماید: "إِنَّ اللَّهَیُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنْیَانٌ مَّرْصُوصٌ" شما باید بیشتر از دشمنان خود قوی باشید؛ چرا که شما برحق هستید و بدانید که اگر دردی به شما می رسد به آنها هم می رسد، اما شما به خدا امیدی دارید که آنها ندارند. 
البته ممکن است آنها نیز امید بیهوده و موهوم همچون سراب داشته باشند که جز بر تشنگی آنها نخواهد افزود و تمام حجت آنها شبهات است و دیدگان آنها کور و نا بینا است. 

19. اما مردمی که نزد شما هستند و دشمن آنها را سپر خود قرار داده باید برای حامیان خود خیرخواه باشند و قدر فداکاری و ایثار آنها را بدانند و آنها را نیازارند و گرفتار گمان های بیهوده در مورد این مجاهدان نشوند که خداوند سبحان هیچ حقی را برای کسی بر دیگری قرار نداده مگر اینکه او نیز چنین حقی داشته باشد. 

بدانید که هیچ کس مانند برادران شما به فکر شما نیست و خیر شما را نمی خواهد به شرط آنکه صاف و خالص باشید و اگر زمانی لازم شد از اشتباهات همدیگر گذشت کنید حتی اگر این اشتباهات بزرگ باشد چرا که هرکس گمان کند یک غریبه برای او و خانواده اش و اهل کشورش خیر خواه تر از دیگران است دچار توهم شده و هر کس بخواهد اموری را تجربه کند که قبلا تجربه شده پشیمان خواهد شد.

 بدانید که اگر از همدیگر گذشت کنید اجر زیادی خواهید داشت و اجر شما نزد خداوند ضایع نمی شود بلکه آن را به طور کامل در برزخ و قیامت به شما خواهد بخشید.

هر کس حامیان مسلمانان را حمایت کند یا مراقب اهل و عیال آنها باشد همانند همان مجاهدان اجر و پاداش خواهد داشت. 

20. همه باید مراقب باشند که تعصبات بیهوده را کنار بگذارند و اخلاق پسندیده داشته باشند که خداوند انسان ها را به صورت اقوام و ملت های مختلف آفرید تا با همدیگر آشنا شوند و تجربیات و منافع خود را رد و دبل کنندو یار همدیگر باشند. پس مراقب باشید که افکار بیهوده و خودپسندی به سراغ شما نیاید. 
ببینید در گذشته که بلایی بر سر شما و مسلمانان کشورهای دیگر آمد و چگونه انرژی و توان و نیرو و اموال و ثروت آنها در راه ضربه زدن به همدیگر از بین رفت در حالی که باید این قدرت در راه پیشرفت و توسعه و اصلاح امور مسلمانان استفاده می شد. پس مراقب فتنه ای باشید که فقط گریبان ظالمان را نخواهد گرفت.
 اما فتنه که ایجاد شده پس تلاش کنید آن را خاموش کنید و از شعله های آن برحذر باشید و به ریسمان خدا چنگ بزنید و متحد باشید و بدانید که خداوند اگر دل های شما را خیر خواه ببیند به شما بهتر از آن را می دهد که از شما گرفته که خداوند بر همه چیز توانا است. منبع:خبرگزاری حوزه

بررسی پیشینه تاریخی این کنفرانس و همچنین زمان رونمایی از این مجسمه در آستانه سالگرد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، می تواند رونمایی از این مجسمه را تا حد یک مانور قدرت عظیم از سوی دولت پوتین در مقابل تهدیدات غرب جلوه دهد.
عصرایران، مهدی کبورانی - خبر منتشر شده در نگاه نخست بسیار ساده بود؛ روسیه از مجسمه یادبود کنفرانس یالتا در این شهر در شبه جزیره کریمه رونمایی کرد.

شاید این خبر در نگاه بسیاری از مخاطبان مانند رونمایی از بسیاری دیگر از بناها و مجسمه های یادبود، خبری ساده به نظر آید اما بررسی پیشینه تاریخی این کنفرانس و همچنین زمان رونمایی از این مجسمه در آستانه سالگرد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، می تواند رونمایی از این مجسمه را تا حد یک مانور قدرت عظیم از سوی دولت پوتین در مقابل تهدیدات غرب جلوه دهد.

مجسمه یادبود کنفرانس یالتا روز پنج شنبه 16 بهمن (5 فوریه) همزمان با هفتادمین سالگرد این کنفرانس و در آستانه نخستین سالگرد الحاق مجدد شبه جزیره کریمه به روسیه در این شهر در شبه جزیره کریمه رونمایی شد.

پوتین در سودای تشکیل اتحادی وسیع‌تر

عنصر زمان که در اقدامات این چنینی از اهمیت بسیار برخوردار است، هرچه بیش از پیش بر روی دیگر این اقدام تاکید می کند؛ در حالی که اختلافات غرب و روسیه در مورد بحران شرق اوکراین بار دیگر اوج گرفته بود و باراک اوباما در سند استراتژی امنیت ملی ایالات متحده، پس از گروه های تروریستی افراطی از روسیه به عنوان دومین چالش سیاست خارجی خود در سال آینده نام برده بود، دولت روسیه یک بار دیگر با این اقدام بر مواضع خود در قبال بحران اوکراین به روشی نه چندان غیرمستقیم پافشاری کرد.

این در حالی است که چند روز پس از رونمایی از این مجسمه ولادیمیر پوتین، آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند در مذاکرات مینسک در مورد آتش بس در مناطق شرق اوکراین به توافق رسیدند. با این وجود این نصب این مجسمه در یالتا، پیش از هرچیز یادآور این نکته است که کریمه پیش از این جزئی از خاک روسیه بوده و از این پس نیز اینگونه خواهد بود.

کنفرانس یالتا

کنفرانس یالتا در روزهای چهارم تا یازدهم فوریه 1945 در واپسین روزهای جنگ جهانی دوم، در کاخ تزارها در شهر یالتا واقع در شبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه برگزار شد؛ این کنفرانس از سلسله کنفرانس های پس از جنگ جهانی دوم بود که بعد از کنفرانس تهران در سال 1943 میان ژوزف استالین؛ رهبر اتحاد جماهیر شوروی، فرانکلین روزولت؛ رئیس جمهور آمریکا و وینستون چرچیل؛ نخست وزیر بریتانیا صورت گرفت. کنفرانس یالتا در واقع تقسیم جهان و به خصوص اروپا پس از جنگ جهانی دوم بود؛ از جمله آنکه در این کنفرانس مقرر شد که آلمان به چهار منطقه تحت کنترل اتحاد جماهیر شوروی، بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه تقسیم شود.

از سوی دیگر کنفرانس یالتا موجب مناقشات بسیاری در جهان شد؛ عده ای از تحلیلگران همچون آرتور کنت، نویسنده کتاب «یالتا یا تقسیم جهان»، برآن باور هستند که کنفرانس یالتا نه تنها منجر به واگذاری اروپای شرقی به اتحاد جماهیر شوروی شد بلکه کودتای پراگ، دیوار برلین، پیروزی مائو، جنگ کره، امور کوبا و در نهایت تقویت کمونیسم بین المللی را نیز به دنبال داشت.


ادامه اعتراضات در شرق اوکراین

به دنبال پیوستن کریمه به روسیه، مردم ایالات خودمختار دونتسک و لوهانسک (که غالب آنها روس هستند) نیز در اعتراض به پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و همچنین مخالفت با غربگرایی دولت جدید، خواستار استقلال از اوکراین و پیوستن به روسیه شدند.

در این موقعیت غرب که هنوز سنگینی ضربه شکست در مقابل روسیه در جدایی کریمه از اوکراین را بر پیکر خود حس می کرد، مقابله با این اعتراضات را آغاز کرد. موج ارسال سلاح و اعزام نیرو از ایالات متحده به اوکراین آغاز شد، تحرکات ناتو در مرزهای روسیه شدت گرفت و فشارهای اقتصادی اتحادیه اروپا و ایالات متحده بر مسکو به اوج خود رسید. در مقابل این فشارها روسیه نیز از مواضع خود به هیچ وجه کوتاه نیامد.

مجسمه یادبود کنفرانس یالتا

در اوج این تنش های ایجاد شده که بسیاری از تحلیلگران آن را آغاز جنگ سرد دیگری می دانند، تنها یک روز پیش از نشست مذاکره صلح اوکراین میان پوتین، مرکل و اولاند، دولت روسیه اقدام به رونمایی از مجسمه یادبود کنفرانس یالتا کرد؛ که البته از نظر زمانی این برهه مصادف با هفتادمین سالگرد کنفرانس یالتا نیز هست. 

نصب مجسمه یادبود کنفرانس یالتا پس از گذشت هفتاد سال، مهر تاییدی بر ادامه سیاست های خارجی پوتین خواهد بود؛ مانور قدرتی که پوتین بواسطه آن، و با وجود توافق در مورد آتش بس در شرق اوکراین، بار دیگر بر مواضع خود در قبال شرق اوکراین تاکید کرد. 

پیش از این بسیاری از رهبران و تحلیلگران غربی از سودای تشکیل اتحاد جماهیر شوروی از سوی ولادیمیر پوتین خبر داده بودند و این موضوع منجر به احساس خطر هرچه بیشتر دولت های غربی نسبت به این موضوع شد.

مجسمه یادبود کنفرانس یالتا، با مد نظر قرار دادن نتایج این کنفرانس و قدرت یافتن هرچه بیشتر اتحاد جماهیر شوروی در جهان، مهر تائیدی بر وجود تفکر گسترش هرچه بیشتر نفوذ روسیه در جهان و البته زیر سایه قرار دادن ناتو در اروپا خواهد بود. 

ولادیمیر پوتین، افسر سابق KGB در ماه می سال 2014 (اردیبهشت 1393)، طی مذاکراتی با همتایان خود در دولت ها بلاروس و قزاقستان، به دنبال امضای توافقنامه ای اقدام به تشکسل یک اتحادیه اقتصادی و سیاسی داد که این اقدام تنها یکی از گام های روسیه برای تشکیل یک جمهوری وسیع تر به شمار می رود. این اقدام پوتین در حالی که تنها کمتر از دو ماه از الحاق کریمه به روسیه می گذشت، بیش از پیش تئوری تشکیل مجدد یک جمهوری وسیع روسی را تقویت کرد. 

از سوی دیگر ادامه یافتن درگیری ها میان استقلال طلبان خواهان پیوستن به روسیه و ارتش اوکراین، موجب آن شد که آرسنی یاتسنیوک؛ نخست وزیر اوکراین در سپتامبر سال گذشته (شهریور 1393) نسبت به قدرت گرفتن این تئوری ولادیمیر پوتین، هشدار دهد.

مجسمه یادبود یالتا که با حضور سرگئی ناریشکین، سخنگوی مجلس دوما روسیه رونمایی شد، با ارتفاع بیش از سه متر در یالتا نصب شد که البته مجسمه ژوزف استالین 10 سانتی متر بلندتر از مجسمه وینستون چرچیل و تئودور روزولت است.  

بی شک هدف از رونمایی مجسمه کنفرانس یالتا، زنده نگه داشتن یاد این کنفرانس عنوان خواهد شد اما آنچه این کنفرانس را از این نظر حائز اهمیت می سازد، نتایج آن برای ملت روس بوده است. 

این در حالی است که نباید فراموش کرد که پیوستن اغلب قریب به اتفاق کشورهای تازه استقلال یافته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، طی سه مرحله گسترش نفوذ ناتو به این پیمان، موجب انسداد نفوذ مسکو در اروپا شد که این امر در اظهارنظرهای مقامات روسیه کاملا مشهود است، چنانچه سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به جنگ رسانه ای غرب در مورد آماده باش نیروهای روسیه در مرزهای این کشور، به صراحت اعلام کرد که روسیه به مرزهای اروپا نزدیک نشده، بلکه جزئی از این قاره است و این نیروهای ناتو هستند که هرچه بیشتر به مرزهای روسیه نزدیک شده اند و این حق طبیعی مسکو است که از مرزهای خود و تمامیت ارضی کشور در مقابل هرگونه نیروی خارجی دفاع کند.

تمامی این اتفاقات در حالی رخ می دهد که به فاصله یک روز پیش از برگزاری مذاکرات مینسک برای برقراری صلح در شرق اوکراین، روسیه یک رزمایش نظامی گسترده را در نزدیکی مرزهای اوکراین آغاز کرد که برای یک ماه بی وقفه ادامه خواهد داشت. نکته مهم دیگر آنکه بیش از 600 نظامی روسیه که در پایگاه های نظامی کریمه مستقر هستند نیز در این رزمایش شرکت دارند.

همراه شدن این رزمایش با تاکید مقامات روسیه از جمله سرگئی لاوروف بر یافتن راه حل غیرنظامی برای حل بحران شرق اوکراین، غرب و در راس آن مرکل و اولاند را با تردیدهای فراوان روبرو کرده تل آنجا که آنگلا مرکل به صراحت با ارسال سلاح و اعزام نیرو از سوی کشورهای غربی به اوکراین مخالفت کرد که این مخالفت وی با خشم شدید جمهوری خواهان کنگره ایالات متحده همراه شد.

در این برهه از زمان که تحلیلگران از فرا رسیدن جنگ سرد دیگری میان روسیه و غرب خبر می دهند، بی شک رونمایی از مجسمه یادبود کنفرانس تاریخی و سرنوشت ساز یالتا، بار دیگر موجب تقویت تئوری تشکیل یک جمهوری وسیع روسی از سوی ولادیمیر پوتین را تقویت خواهد کرد؛ به‌ویژه آنکه روسیه در پی حذف مسکو از سامانه مالی بین‌المللی سوئیفت از سوی غرب، اقدام به تأسیس و راه اندازی سامانه مالی مشابه سویفت در این کشور کرد که 19 بانک به آن پیوسته‌اند.

این سامانه جدید این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات در قالبی مشابه پیام‌های سوئیفت از طریق بانک‌های روسیه بدون هر گونه محدودیتی به تمام نقاط این کشور و در فاز بعدی به برخی دیگر از کشورها منتقل شود. دمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه اواخر سال میلادی 2014 نسبت به حذف روسیه از سامانه مالی بین‌المللی سویفت به غرب و آمریکا هشدار داد و گفت: اگر روسیه را از سامانه مالی سوئیفت حذف کنند، روسیه حتما پاسخ خواهد داد که این پاسخ ممکن است اقتصادی یا در عرصه های دیگر باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد