طبق اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا که به تازگی توسط ادوارد اسنودن فاش شدهاند ایران با تاکتیک یادگیری از حملاتی که به سامانههای خودش شده است به قدرت فوقالعاده سایبری تبدیل گردیده است.
گروه جنگ نرم مشرق_ اخبار ایران و تحلیلهای پیرامون آن بطور مستمر در رسانههای خارجی - اعم از غربی و منطقهای - منعکس میشود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران میتواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانهها در داخل و نحوه انعکاس و جهتدهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.
****
موفقیت تاکتیک تقیه ایران مجله فرونت پیج در راستای سیاست ایرانهراسی خود به اصل تقیه در اسلام اشاره کرده و مینویسد: در حالیکه اوباما بسیار مشتاق است تا با توافقی به پرونده هستهای ایران خاتمه دهد، و دانسته یا نادانسته یکی از اصول اسلام به معنای تقیه را نادیده گرفته است. اسلام به مسلمانان اجازه میدهد تا یک برنامه اعلام شده و یک برنامه مخفی در زمان ضعف داشته باشند. به قولی دیگر، تقیه به معنای فریب کافران غیرمسلمان است.
نویسنده این مقاله با اشاره به موفقیت ایران در پرتاب ماهواره به فضا می نویسد: این موفقیت ایران باید هشداری برای دولت اوباما باشد چراکه فناوری ساخت ماهواره میتواند برای اهداف نظامی نیز استفاده گردد. اما ایران یکبار دیگر از تاکتیک تقیه استفاده کرد و نظامی بودن این برنامه را تکذیب کرد. اما اوباما در عوض نگران سخنرانی نتانیاهو در کنگره است.
به ادعای این مقاله، نتانیاهو که به کابوس کاخ سفید مبدل شده است میتواند از حربه فریب ایران پرده برداشته و دولت را مجبور کند که درباره مذاکرات هستهای با ایران تفکری مجدد داشته باشد. اوباما که بارها تهدید کرده است هر گونه تحریم جدید ایران را وتو خواهد کرد، به نظر میرسد بجای آنکه درپی ممانعت از برنامه هستهای ایران باشد به وکیل مدافع این کشور تبدیل شده است.
نویسند این مقاله در بخشی دیگر از مطالب خود به یکسری مدارک ساختگی علیه برنامه هستهای ایران شاره میکند و مینویسد: ایران بارها از تاکتیک فریب استفاده کرده است. درسال 2002، گروهک منافقین مکان دو سایت هستهای ایران، اراک و نطنز، را افشاء کرد. در سال 2004 شورای حکام سازمان بینالمللی انرژی اتمی شواهدی دال بر نقض پیمان منع عدم گسترش توسط ایران یافت. در سال 2006، ایران مهر و موم سایت نطنز را باز کرد. در سال 2010، بازرسان آژانس به مدارکی اشاره کردند دال بر اینکه ایران در حال دستیابی به فناوریهای جدید است.
ایرانیها حالا فهمیدهاند که دولت اوباما بدون توجه به دیگر ملاحضات فقط بدنبال دستیابی به توافق هستهای با این کشور است. تاکتیک تقیه برای فریب سازمان بینالمللی انرژی اتمی و گروه 5+1 و اصرار ایران بر ادامه برنامه هستهای اش یک چیز را برای ما مشخص میکند و آن اینکه
دولت اوباما در نهایت ایران هستهای را خواهد پذیرفت. نیویورک تایمز و اطلاعات غلط درباره برنامههای هستهای ایران پایگاه گلوبال ریسرچ در مقالهای به تحلیل رویکرد جانبدارانه روزنامه نیویورکتایمز در قبال برنامه هستهای ایران و رژیم صهیونیستی پرداخته و مینویسد: روزنامه نیویورک تایمز در پوشش سخنان حسن روحانی رئیسجمهور ایران اینگونه گزارش داد: وی ادعا کردکه «تسلیحات اتمی انباشت شده توسط آمریکا و در ادامه گفت، آنهایی که در اختیار رژیم صهیونیستی است نتوانستهاند نگرانیهای این دو کشور را از حمله کاهش دهند».
نقش جمله «وی گفت» در اینجا چیست؟ نقش آن اطمینان حاصل کردن از این مساله است که این روزنامه از قول خود نمیگوید که این رژیم مجهز به این نوع تسلیحات است. این روحانی است که این حرفها را میزند و نه روزنامه نیویورک تایمز.
نویسنده این مقاله مینویسد: فکر نمیکنم کسی درباره تلسیحات رژیم صهیونیستی شکی داشته باشد، اگر هم کمی شک وجود داشت توسط افشاگریهای مردخای وانونو به یقین مبدل شد. مدتی بعد از این افشاگری مجله تایمز به نقل از موسسه کنترل تسلیحات از وجود 100 تا 200 کلاهک هستهای در رژیمصهیونیستی خبر داد.
حال این رویکرد را با رویکرد روزنامه نیویورک تایمز در قبال تحقیقات هستهای ایران و رژیمصهیونیستی مقایسه کنید. مقامات ایران بدون هیچ شکی بحث تسلیحاتی بودن برنامه هستهای این کشور را رد کردهاند و آژانسهای اطلاعاتی آمریکا نیز بر این مساله صحه گذاشتهاند. با این حال، این روزنامه به وجود برنامه تسلیحاتی هستهای ایران بعنوان یک حقیقت و نه یک ادعا اشاه میکند. این روزنامه بارها در مقالات مختلف به تسلیحاتی بودن برنامه هستهای ایران اشاره کرده است.
نویسنده در پایان اینگونه نتیجهگیری میکند: زمانیکه بحث به تسلیحات هستهای میرسد، بنظر میرسد که حقایق اساسی دستخوش بازنگریهای سیاسی میشوند.
ایران از موضع خود در مذاکرات مطمئن استپایگاه هیل در گزارشی به صحبتهای مارکو روبیو سناتور آمریکایی اشاره میکند و مینویسد: مذاکرات برای برچیدن برنامه هستهای ایران با شکست مواجه خواهد شد. ایران سالهاست که هدف خود را رویارویی با غرب قرار داده است. آنها از موضع اعتماد به نفس سخن میگویند، چرا که بنظر آنها ایران در مسیر تعالی گام برمیدارد. به نظر آنها قدرتهای غربی برای توافق هستهای التماس میکنند.
وی همچنین ادعا کرد: من با نظر اوباما مبنی بر عدم تمدید مجدد مذاکرات موافقم. اما باید این مساله را در نظر داشت که مذاکرات حربه ایران برای وقتکشی است.
راهبرد مخفی اوباما در قبال ایران از سال 2006 با رابرت گیتس شروع شدبه گزارش پایگاه میدلایست فورم، مایکل دوران دستیار اسبق جورج بوش ادعا کرد که اوباما از بدو رئیسجمهور شدن راهبرد تعامل با ایران را دنبال میکرد.
نویسنده این مقاله به نقد این صحبتها پرداخته و مینویسد: دوران احتمالاً فراموش کرده که این سیاست از زمان جورج بوش و رایس مشاور امنیت ملی وی شروع شد، زمانیکه جموریخواهان در انتخابات کنگره شکست خوردند و بوش مجبور شد تغییراتی در کابینه خود انجام داده و رابرت گیتس را که در آن زمان رئیس شورای کارگروه روابط خارجی بود به عنوان وزیر دفاع منصوب کند.
نویسنده این مقاله در ادامه به صحبتهای دوران درباره گزارش گروه تحقیق عراق اشاره کرده و میگوید: درست است که در بخشی از این گزارش که در سال 2006 منتشر شد از دولت آمریکا خواسته شد که با ایران و سوریه تعامل داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که این گزارش دقیقاً کپی بود از گزارش شورای روابط خارجی در سال 2004 که توسط گیتز و برژینسکی تهیه شده بود.
ایران امیدوار به در اختیار گرفتن سامانه اس-300 در سال 2015پایگاه اسپوتنیک در گزارشی به نقل از مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه مینویسد: تهران امیدوار است تا در سال 2015 سامانه پدافند هوایی اس-300 را از روسیه تحویل بگیرد.
روسیه در سال 2007 برای ارسال 5 دستگاه سامانه پدافند هوایی اس-300 به ایران موافقت کرد، اما در سال 2010 پس از تصویب تحریمهای شورای امنیت از این کار امتناع ورزید.
ایران از حملات سایبری غرب نکاتی را یاد گرفته استبه گزارش پایگاه اینترسپت، دولت آمریکا اغلب نسبت به افزایش حملات سایبری پیشرفته از جانب دشمنان هشدار داده است، اما اینبار توانمندیهای ایران مایه نگرانی واشنگتن شده است.
طبق اسناد فوق سری آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2013، جامعه اطلاعاتی آمریکا نگران است که حملات پیچیده سایبری غرب باعث شده باشد که ایران با مطالعه و پیاده کردن آن تاکتیکها توانمندی خود را بهبود بخشیده باشد. نگرانی ویژه این آژانس این است که ایران با بررسی حملاتی که علیه این کشور ترتیب داده شده است توانمندی پیشرفتهای را در بدست آورده باشد.
مطابق با این اسناد، حمله سایبری ایران به آرامکو شرکت نفتی عربستانی که باعث خرابی دهها هزار رایانه این شرکت شد اولین دست از این حملات پیشرفته ایران در سال 2012 محسوب میشود.
این اسناد که به تازگی توسط ادوارد اسنودن فاش شدهاند می گویند که ایران با تاکتیک یادگیری از حملاتی که به سامانههای خودش شده است به قدرت فوقالعاده سایبری تبدیل گردیده است.
در سال 2012، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که اوباما از همان روزهای اول ریاست جمهوریاش دستور داد تا حملات سایبری علیه تاسیات هستهای ایران انجام شود، بدون توجه به این مساله که ایران این تاکتیک ها را یاد گرفته و بیم آن میرود که در آینده از همان آنها علیه آمریکا استفاده کند.
به سیاست واقعگرایانه در قبال ایران ادامه دهیدبه گزارش روزنامه واشنگتن پست، سیاست دولت اوباما از حذف قدرت هستهای ایران به محدوسازی توانمندی این کشور تغییر یافته است. اوباما رویکرد واقعگرایانه را برای برنامه هستهای ایران در نظر گرفته است که شامل مجموعهای از اقدامات از قبیل محدودسازی ظرفیت غنیسازی ایران و بازرسیهای سرزده میشود.
در سال 2005 که ایران تنها چند صد سانتریفیوژ داشت، تلاش برای حذف برنامه غنیسازی ایران امکانپذیر بود. اما، حال که این کشور 20000 سانتریفیوژ در اختیار دارد، این حرف دیگر هیچجایی ندارد. مطابق با معاهده منع گسترش، ایران مثل آمریکا حق غنیسازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز دارد. پس هدف مذاکرات باید محدود سازی برنامه هستهای ایران به اهداف صلحآمیز باشد.
نیروی هوایی آمریکا 12 فروند هواپیمای پشتیبانی نزدیک A-10 را به اروپای شرقی می فرستد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق ، با بالا گرفتن تنش ها در اوکراین ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که 12 فروند هواپیمای A-10 به همراه 300 نفر پرسنل زمینی را به آلمان اعزام خواهد. این هواپیماها سپس در پایگاه های مقدم ناتو در شرق اروپا استقرار یافته و در تمرین های نظامی در این منطقه شرکت خواهند کرد.
یک سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در پنتاگون اعلام کرده است که این هواپیماها با نیروی های متحد آمریکا در شرق اروپا رزمایش برگزار کرده و نشان دهنده اهمیت حفظ ثبات اروپا برای آمریکا می باشند.
به گزارش مشرق، هواپیمای A-10 به صورت تخصصی برای حمله به اهداف زمینی از جمله یگان های زرهی ارتش شوروی در دهه 1970 میلادی طراحی و ساخته شده اند حامل توپهای GAU-8/A Avenger هستند که 6 لوله داشته و قادر به شلیک گلولههای 30 میلیمتری حاوی اورانیوم ضعیف شده به منظور نابود کردن تانک و سایر خودروهای رزمی زرهی است.
این هواپیما که در بین خدمه و دوستداران هوانوردی به "گراز" شهرت دارد در سالهای جنگ سرد در آلمان غربی در خط اول دفاعی ناتو ضد شوروی حضور داشت. یگان های پیاده و زرهی بخش عمده جنگ فعلی در شرق اوکراین را بر عهده داشته و به نظر فرستادن این هواپیمای تخصصی در بحث شکار تانک و حمله به اهداف سطحی می تواند سیگنالی مستقیم به روسیه و جدایی طلبان شرق اوکراین باشد.
با جمع بندی نظرات نمایندگان و اکثر فعالین در مورد ویژگیهای توافق به این نتیجه میرسیم که اکثریت کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند توافق خوب توافقی است که تحریمها در آن بر اساس یک زمانبندی مشخص لغو شود و حق برخورداری ایران از غنیسازی هستهای به صورت شفاف و صریح و در یک مرحله لحاظ شود.
آفتاب- سرویس سیاسی: بعد سخنان رهبر انقلاب در جمع کارکنان و فرماندهان نیروی هوایی کشور مبنی بر اینکه من هم با توافق خوب موافقم، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی به ارزیابی توافق هستهای خوب موردنظر رهبری پرداختند تا مشخص شود توافق خوب برای ایران چه توافقی میتواند باشد.
اسحاق جهانگیری: برداشتهشدن تحریمها و حفظ حقوق ملت توافق خوب است
جهانگیری توافق نکردن را بهتر از توافق بد دانست و ابراز داشت: به هیچ عنوان به دنبال توافق بد نیستیم و توافقی خوب است که حقوق ملت ایران را به رسمیت شناخته و تحریم های ظالمانه از بین رفته باشد
زیباکلام: توافق خوب یعنی هر دو طرف به بخشی از خواستههای خود برسند
صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی و از موافقان توافق ژنو در واکنش به این مسئله که توافق خوب برای ایران چه توافقی است گفت: معنی سخنان رهبری این است که ایشان با روح مذاکرات موافق هستند و با آنچه تاکنون توافق شده است، موافق بودهاند و از حالا به بعد نیز تاکید دارند مذاکرات باید به صورت جدی دنبال شود.
این کارشناس مسائل سیاسی توافق خوب را توافقی دانست که هر دو طرف به بخشی از خواستههای اساسی خود برسند و بر همین اساس گفت: خواسته اساسی جمهوری اسلامی برخورداری از حق غنیسازی و روشن شدن تکلیف لغو تحریمهاست و اطمینان از صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران از خواستههای اساسی غرب است.
وی در پاسخ به اینکه آیا از نگاه شما لغو کامل تحریمها و برخورداری از حق غنیسازی به معنای توافق خوب است، گفت: بله منتهی در چارچوب توافق با طرف مقابل؛ چرا که ممکن است لغو تحریمها در برنامه زمانبندی 10 یا 5 ساله صورت گیرد و از این رو باید بر روی این مسائل توافق دوجانبه صورت گیرد
فلاحتپیشه: توافق خوب توافقی است که در آن شفاف و واضح،حق ایران به رسمیت شناخته شود
حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس اصولگرا در مورد توافق خوب برای ایران گفت: مقام معظم رهبری در سخنانشان تصریح کردند که توافق خوب برای ایران توافق تفصیلی است که در آن شفاف و واضح، حق ایران به رسمیت شناخته شود ضمن اینکه زمانبندی تحریمها به صورت مشخص و ملموس و قابل دفاع در آن به صورت واضح آمده باشد و تنها همین توافق است که مورد حمایت ایران واقع خواهد شد.
دانشجو: توافق خوب توافقی است که بتوانیم سانترفیوژهای جدید را به کار گیریم!
کامران دانشجو وزیر علوم دولت احمدینژاد که از مسئولان سابق دولتی بوده بدون اینکه توضیح دهد چرا در طول 8 سال دوران ریاستجمهوری احمدینژاد نتوانسته به توافق خوب دست یابد با اشاره به تعاریف توافق خوب و توافق بد، توضیح داد: توافق خوب توافقی است که از بعد هستهای دستاوردهای علمی را حفظ کند و پیشرفت غنیسازی ادامه داشته باشد، و بتوانیم سانتریفیوژهای نسل جدید را به کار بگیریم تا فناوری هستهای پیشرفت کند، نه اینکه برنامه هستهای ما در وضعیتی که قبلاً بوده باقی بماند و درجا بزند. ما باید برنامه هستهای داشته باشیم که استراتژیک و صنعتی باشد، برنامه هستهای سمبلیک به درد حفظ عزت ملی ما نمیخورد. دانشجو همچنین ادامه داد:توافق باید در دو بعد هستهای و تحریمها به بهترین وجه و بهشکل عادلانه انجام و تمام تحریمهای شورای امنیت و اتحادیه اروپا باید رفع شود، توافق بد نیز تحریمی است که عزت ملی ما را در هر صورت تحقیر کند.
همچنین اسماعیل کوثری که از مخالفان سرسخت توافقنامه هستهای است و در اکثر نشستهای دلواپسان به ایراد سخنرانی پرداخته با بیان اینکه "مذاکرات خوب از نظر مردم ما مذاکراتی است که حقوق حقه ملت ایران را به رسمیت بشناسد" تصریح کرد: توافق خوب هیچ منافاتی با اصل مذاکرات ندارد، اما تیم مذاکرهکننده هستهای ما هم به این نکته توجه داشته باشد که ملت توافق خوب را میپسندد.
رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی مجلس به جای آنکه در مورد توافق خوب سخن بگوید از ویژگیهای توافق بد به این گونه سخن می گوید که گویی فقط دنبال این است تا هر توافقی شکل بگیر بتواند آنرا تخریب کند و می گوید: با توجه به اینکه ما توافق مقدماتی را انجام داده و به مفاد آن عمل کردهایم، بنابراین هر توافقی که منافع ملی ما را نادیده بگیرد، توافق بد است که در این شرایط منافع ملی ما در موضوع هستهای قطعاً باید مدنظر قرار گرفته شود، زیرا غیر این، توافق دیگری مورد قبول نیست.
جهانگیرزاده: توافق خوب توافقی است که تمام منافع مردم ایران در آن حفظ شود
جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس البته به تشریح ویژگیهای یک توافق خوب و ابعاد مختلف آن پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در این سخنان توافق خوب را تفسیر کردند و بیان داشتند که یک توافق خوب یعنی توافقی که تمامی منافع ملت ایران در آن حفظ و حقی ضایع نشود. رفع کامل تحریمها و تضمین منافع ایران در بلندمدت، احیای علوم هستهای و امکان توسعه فناوریهای صلحآمیز هستهای و انرژی پاک که جز منافع بلندمدت ایران است، باید به طور قطع به توافق برسد. توافقی که دارای این شاخصها باشد به طور قطع یک توافق کامل است.
خجسته: اگر توافقی انجام شود باید مفاد آن شفاف، روشن و صریح باشد
امیر خجسته نماینده مجلس نیز به تشریح جزییات یک توافق خوب پرداخت و گفت: اگر توافقی انجام شود باید مفاد آن شفاف، روشن و صریح باشد، زیرا طرف مقابل ما بارها دغل کاری و سیاسی بازی های زیادی را انجام داده، ما به آنان اطمینان نداریم از این رو باید مفاد توافق نامه صریح و شفاف باشد. وی تاکید کرد: زمانی توافق امکان پذیر است که آن توافق با عزت و افتخار برای ملت ایران باشد، منافع ایران حفظ شود و هیچ گونه امتیازی به ناحق داده نشود.
نادر قاضی پور نیز در مورد توافق احتمالی ایران با گروه 1+5 گفت: ایشان روز گذشته به نکتهای مهم در مورد «توافق یک مرحلهای» اشاره کردند و باید همه مسئولان در راستای تحقق آن تلاش کنند. عضو فراکسیون رهروان ولایت تاکید کرد: این فراکسیون در اولین جلسه خود مطالبه «توافق یک مرحلهای» از دولت را در دستور کار قرار خواهد داد.
محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی نیز با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره ویژگیهای توافق خوب تصریح کرد: مقام معظم رهبری اجازه ندادند ایران در تله توافقی بیفتد که همه تحریمها را لغو نکند، بر این اساس توافقی خوب است که اصل عزت، حکمت و مصلحت کشور در آن ملاحظه شود و منافع ملی و ارزشهای انقلابی در آن دیده شود. قطعا جریان دلسوز و ارزشی انقلاب و همه ملت ایران از چنین توافقی حمایت میکند.
به گزارش آفتاب، با جمع بندی نظرات نمایندگان و اکثر فعالین در مورد ویژگیهای توافق به این نتیجه میرسیم که اکثریت کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند توافق خوب توافقی است که تحریمها در آن بر اساس یک زمانبندی مشخص لغو شود و حق برخورداری ایران از غنیسازی هستهای به صورت شفاف و صریح و در یک مرحله لحاظ شود.
در طرف مقابل نیز نمایندگان مخالف و برخی چهرههای مخالف توافقنامه تعریف خاصی از توافق خوب ارائه نکردند یا فقط به یک جمله کلی بسنده کردند مبنی بر اینکه توافقی خوب است که اصل عزت، حکمت و مصلحت کشور در آن ملاحظه شود و یا به تشریح جزییات توافق بد پرداختند.
لذا با توجه به نظرات ارائه شده ازسوی اکثریت گروهها و جریانهای سیاسی مشخص است در صورتی که توافق خوب یعنی توافق یکمرحلهای که در آن لغو تحریمها بر اساس زمانبندی مشخص و به رسمیتشناختهشدن حق غنیسازی ایران تنظیم شود گروههای مخالف دولت و دلواپسان بهتر است آنرا تخریب نکنند و بهانهای دیگر نتراشند زیرا تمامی نظرات آنها در مورد توافق خوب به صورت مکتوب و صوتی ثبت شده است مگر اینکه مبنای کار رابر اساس تخریب قرار داده باشند.