سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



فارس از گلایه‌های غبارآلود شهروندان گزارش می‌دهد
مدفون شدن خوزستان زیر خروارها کم‌لطفی خاک

فارس از گلایه‌مندی مردم جنوب خوزستان از مشکلات ایجاد شده به دلیل گرد و غبار و کم لطفی مسئولان در رفع این معضل گزارش می‌دهد.

خبرگزاری فارس: مدفون شدن خوزستان زیر خروارها کم‌لطفی خاک

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، گرد و غبار این میهمان ناخوانده چند سالی‌ست که به خیابان‌ها، شهرها و حتی خانه‌های برخی استان‌های غربی و جنوبی کشور راه یافته و در این میان خوزستان و منطقه اروند نیز از این پدیده عظیم زیست محیطی بی‌بهره نبوده است.

گرد و غبار هر ساله در ماه‌های خاصی آغاز می‌شود و بی‌رحمانه بسیاری را متاثر می‌کند، در این میان مهم‌ترین چیزی که تحت تاثیر گرد و غبار قرار می‌گیرد سلامتی شهروندان است.

از منابع مختلف نقل‌های متفاوتی در مورد منشا، محتوا و اثرات این ریزگردها شنیده می‌شود اما آنچه برای عوام مبرهن و مشهود است کاهش میزان سلامتی، افزایش بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی و شنیده شدن صداهای ممتد سرفه مردم از کوی و برزن است.

آمار مراجعات به پزشکان گواه این است که هر ساله همزمان با آغاز گرد و غبار، تعداد و تنوع بیماری‌ها در مردم منطقه افزون می‌شود.

مبتلایان به مشکل تنفسی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و در کودکان خطر ابتلا به عارضه‌های قلبی و ریوی میزان هشدار دهنده‌ای را نشان می‌دهد.

پژوهشگران علم محیط زیست دلیل اصلی گرد و غبار را فرسایش خاکی عنوان کرده و تثبیت شن‌های روان و ایجاد کمربند سبز را از راهکارهای عملی و ماندگار برای پایان دادن به این قائله می‌دانند.

*مردم خوزستان زنده‌اند و حق حیات دارند

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، در نطق خویش در صحن مجلس شورای اسلامی درباره گرد و غبار و پس از بیان چند طنز منتشر شده در فضای مجازی اظهار کرد: رئیس جمهور کشور، این طنزها واقعیت تلخ امروز خوزستان است که در اوج ناچاری ناشی از آلودگی و ازدحام بیمارستان‌های استان، نثار مسئولان و متولیان امر شد و واقعیتی مرکب از بیکاری، بی‌آبی و حالا نیز پدیده گرد و غبار است.

عبدالله سامری در ادامه سخنان خود بیان کرد: امروز می‌خواهم بگویم که دیدگان حسرت آمیز این مردم با گرد و غبار آمیخته و اشک‌های گل آلود آنها بر بی‌آبی کارون و انتقال آن گریان است.

وی ادامه داد: این ماسک‌های خاکی (ماسک‌های خاکی را نشان می‌دهد) واقعیت امروز و دردهای دیروز خوزستان است، خاکی که آلوده به مواد شیمیایی، میکروبی و یادگار دفاع جانانه‌ای‌ست که حالا با تبعیض در آمیخته و بیکاری جوانانش را فریاد می‌زند.

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی، بار دیگر رئیس جمهور را مخاطب قرار داد و گفت: رئیس جمهور، در اینکه پدیده گرد و غبار امروز فرااستانی و مرزی است شکی نیست، ولی تا به کی به استناد منطق بهانه سکوت اختیار کرده و اقدامی نمی‌شود؟ تا به کی شاهد بیماری‌های تنفسی، ریوی و سرطان های ناشی از این پدیده باشیم؟!

سامری با بیان اینکه مردم خوزستان زنده‌اند و حق حیات دارند، افزود: چرا کسی به سکوت بلند و پر معنایشان توجهی نمی‌کند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: رئیس جمهور، به خاطر مردان از نفس افتاده و دستان رنجور از رنجش زمانه، پدر و مادرانی که شاهد تلف شدن کودکانشان بر اثر فقر و مشکلات تنفسی بر دستان خود هستند، به اشک مادرانی که بر پیکر دلیرانی همچون جهان آرا، بهروز مرادی، هاشمی، بهنام محمدی و موسوی‌ها گریستند، شما را قسم می‌دهم فکری برای خوزستان و مردم مظلوم و محروم آن کنید و تبعیض فاحش پیش آمده را از میان بردارید.

*از پدرم خواسته‌ام شهر را ترک کنیم

یک جوان 18 ساله خرمشهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان، از سرفه‌های مداوم و تنگی نفس گلایه کرد و گفت: حدود سه سال است که با این مشکل دست به گریبان هستم و زمان آغاز گرد و خاک‌ها این سرفه‌ها شدت می‌یابد.

مهدی زهیری ادامه داد: به کرات به پزشک مراجعه کرده‌ام و علت مشکلم را حساسیت شدید به خاک تشخیص داده‌اند و گویا این درد درمان ندارد.

وی با اشاره به مشکلات بسیار مردم خرمشهر، عنوان کرد: در خرمشهر هیچ دلیلی برای ادامه زندگی وجود ندارد، جوانان بیکار هستند و این گرد و خاک‌ها نیز مزید بر علت شده است.

این شهروند خرمشهری اضافه کرد: بارها این مطلب را به پدر گفته و درخواست کرده‌ام تا این شهر را ترک کنیم اما هر بار به دلیلی که مهم‌ترین آن تعلق خاطر به زادگاه است از این درخواست سر باز می‌زند.

*کودکان چه گناهی دارند؟

دیگر شهروند خرمشهری نیز این وضعیت را غیرقابل تحمل دانست و اظهار کرد: دو کودک پنج و 9 ساله دارم که در روزهای خاکی به سختی و اجبار آنها در منزل نگه می‌دارم، بی‌قراری‌های آنها مرا به ستوه می‌آورد.

فاطمه موسوی ادامه داد: نمی‌دانم در این خاک‌ها چه چیزی وجود دارد اما دخترم هر بار که در معرض این ذرات گرد و خاک قرار می‌گیرد به شدت بیمار می‌شود.

این مادر خرمشهری در ادامه بیان کرد: این بچه‌ها چه گناهی کرده‌اند که در این سن کم باید در منزل حبس شده و یا با بیماری دست به گریبان باشند.

وی همچنین به تعطیلی مدارس اشاره کرد و گفت: آیا به راستی تنها چاره‌ای که به ذهن این همه کارشناس می‌رسد تعطیلی مدارس است، دانش آموزان در روزهای خاکی در نوعی بلاتکلیفی به سر می‌برند علاوه بر این، تعطیلی‌های بی‌برنامه بر سطح علمی دانش آموزان تاثیر منفی بسیاری خواهد داشت.

*سهم ما از این همه آب  و منابع زیرزمینی چیست؟

پدربزرگ مینوشهری نیز اسپری جیبی خود را پس از استفاده در جیب گذاشت و اظهار کرد: هیچکس به فکر ما نیست من پیرمرد به زحمت نفس می‌کشم.

احمد عوادی افزود: نمی‌دانیم مسئولان این همه سختی را نمی‌بینند؟ آیا نمی‌بینند چه تعداد جوان در حال بیمار شدن هستند، چقدر بیماری در شهر زیاد شده پس چرا اقدامی نمی‌کنند؟

وی به گذشته رجوع کرد و گفت: در گذشته از این اتفاقات نبود هوا گرم بود اما باران فراوان می‌بارید، جاده‌های کمی آسفالت شده بودند اما خاک کمی هم در هوا وجود داشت.

عوادی تصریح کرد: می‌گویند گرد و غبار به دلیل اینکه آب کم است زمین‌های زارعی ما و خیلی از کشورها خشک شده است، ورود می‌کند و باید توافقی بزرگ و بین المللی برای رفع آن صورت گیرد و این امر مستلزم هزینه‌های بسیاری است.

وی خاطرنشان کرد: در مجاورت ما  آب زیادی وجود دارد پس چرا حق ما از مجاورت با آب باید خشکی زمین و تحمل گرد و خاک باشد، این آب‌ها را برای چه می‌خواهند؟ چرا نباید بیابان‌ها مالچ پاشی شود.

این سئوال و سئوال‌های مشابه بسیاری در این چند سال بی‌جواب مانده است، مانند اینکه بستن سدهای مختلف بر مسیر آب و برداشت بی‌حساب از منابع آبی و حتی فکر کردن به انتقال آب تا به کی و به چه قیمتی ادامه خواهد داشت؟ تا چه زمانی تنها اقدام، برگزاری نشست و سمینار با خروجی نامشخص خواهد بود و چه کسی مسئولیت از دست رفتن سلامتی، این سرمایه بدون جایگزین را خواهد پذیرفت؟

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931120000058#sthash.j9PEbPsw.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد