سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار به بانوان محترمه خوزستانی



زنگ خطر برای گسترش یک سرطان «زنانه»

به گزارش خبرنما ؛ آغاز هفته سرطان بهانه‌ای بود تا نشستی خبری در مورد ضرورت‌های پیشگیری از ابتلا به این سرطان و راه‌های مقابله با آن برگزار شود. دکتر زهره شاهوردی، فوق‌تخصص سرطان زنان در این نشست با اشاره به این موضوع که ...

به گزارش خبرنما ؛ آغاز هفته سرطان بهانه‌ای بود تا نشستی خبری در مورد ضرورت‌های پیشگیری از ابتلا به این سرطان و راه‌های مقابله با آن برگزار شود. دکتر زهره شاهوردی، فوق‌تخصص سرطان زنان در این نشست با اشاره به این موضوع که ابتلا به این نوع سرطان در کشورهای در حال توسعه و ایران رو به‌افزایش است، ‌جزئیات مربوط به آن را چنین توضیح داد: «این سرطان در کشورهای توسعه‌یافته دهمین سرطان خانم‌ها به‌حساب می‌آید ولی در کشورهای در حال توسعه سومین سرطان شایع خانم‌هاست، بنابراین نقش پیشگیری و تشخیص زودرس بسیار اهمیت دارد تا از نظر اقتصادی و اجتماعی بار زیادی بر کشورها وارد نشود، از طرفی دیگر این سرطان درد بسیاری برای فرد ایجاد می‌کند.»
درد این سرطان هم اگرچه بی‌درمان است اما واکسنی برای پیشگیری آن هست. ویروس، عامل بروز ۹۹/۷درصد این سرطان اعلام شده است. بیش از ۱۵۰نوع ویروس وجود دارد که ۴۰نوع آن در این رابطه بیماری‌زا بوده و ۱۵نوع از این ویروس‌ها سرطان ایجاد می‌کند، اما سایر ویروس‌ها در این ناحیه از بدن ریسک کمتری داشته و شاید فقط منجر به زگیل تناسلی شود. دکتر شاهوردی توضیح می‌دهد که ۸۵ تا ۹۰درصد افراد تا سن ۸۰سالگی حتی با انجام یک‌بار مقاربت جنسی ممکن است در معرض ابتلا به این ویروس قرار بگیرند. البته در سال اول و دوم درگیری با این ویروس بدن خودبه‌خود آن را از بین می‌برد و فقط ۱۰ تا ۲۰ مورد در بدن بیمار پایدار می‌ماند و منجر به وضعیت پیش‌سرطانی می‌شود که این وضعیت نیز قابل تشخیص است و ۱۰ تا ۱۵سال زمان می‌برد تا به سرطان تبدیل شود.
تماس مقاربتی مهم‌ترین راه‌های ابتلای این سرطان زنانه هستند و حتی وسایل پیشگیری از بارداری هم به‌طور ۱۰۰درصد نمی‌تواند از این بیماری جلوگیری کند و فقط تا ۷۰درصد در جلوگیری از انتقال این بیماری مؤثر است. آنطور که دکتر شاهوردی می‌گوید، استفاده طولانی‌مدت از قرص‌های جلوگیری از بارداری هم می‌تواند از فاکتورهای سرطان دهانه رحم باشد.
مهم‌ترین علائم هشدار‌دهنده سرطان دهانه رحم، عفونت‌های مکرر واژینال و خونریزی غیرطبیعی است. خونریزی هنگام مقاربت، درد هنگام ادرار، طولانی‌شدن بیش از حد معمول عادت ماهانه، ازدیاد ترشحات و درد کمر را هم باید به‌عنوان نشانه‌های احتمالی از این بیماری جدی گرفت. پیشگیری مهم‌ترین عاملی است که درخصوص این نوع بیماری‌ها همواره از آن نام برده می‌شود. به گفته شاهوردی حتی اگر از همین امروز برای پیشگیری از این نوع سرطان در کشور اقدام کنیم، ۲دهه آینده شاهد کاهش سرطان دهانه رحم در کشور خواهیم بود، اما مشکل اساسی اینجاست که بیمه‌ها حاضر به پوشش‌دادن واکسن این سرطان نیستند. سرمایه‌گذاری برای پیشگیری در مورد این بیماری مانند بسیاری از سرطان‌ها که درمان‌شان بسیار پرهزینه است، موجب صرفه‌جویی در بودجه درمانی خواهد شد.
توقف ناشیانه غربالگری‌ها
اعظم‌السادات موسوی، متخصص زنان و زایمان و رئیس انجمن سرطان زنان نیز در این نشست با بیان اینکه هم‌اکنون سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع زنان و پنجمین علت مرگ آنان در ایران است، گفت: سالیان سال در ایران غربالگری انجام شده، ولی مدیریتش درست نبود و آزمایش‌ها نیز به خوبی دیده نشد، در نهایت دسترسی به گروه‌های پرخطر نیز وجود نداشت، به‌طوری‌که بیش از ۹۰درصد افرادی که دچار سرطان دهانه رحم شدند، هیچ وقت غربالگری نشده‌اند. در وزارت بهداشت به‌دلیل آنکه دید اثربخشی در این غربالگری‌ها وجود نداشت، ۵ تا ۶سال این غربالگری متوقف شد ولی در ۳سال اخیر با بازنگری مجدد دستورالعمل غربالگری سرطان دهانه رحم آماده شده تا هر خانم ۲۵ تا ۶۰سال هر ۳سال این غربالگری را انجام دهد.
واکسنی برای پیشگیری
شیوع سرطان دهانه رحم از زمان نخستین رابطه جنسی شکل می‌گیرد. برخی از انواع سرطان قابل پیشگیری و غربالگری هستند که سرطان دهانه رحم و پروستات یکی از این نوع سرطان‌هاست. واکسن HPV که در ۳نوبت و در طول ۶‌ماه برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم به‌کار گرفته می‌شود و بهتر است خانم‌ها از سن ۹ تا ۴۵سالگی و آقایان نیز از سن ۹ تا ۲۹سالگی واکسن GarDsil را در ۳نوبت تزریق کنند اما قیمت بالای این واکسن موضوعی است که باعث شده تا عده زیادی از افراد قادر به تهیه آن نباشند. در گذشته ۳دز این واکسن یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود که اکنون به ۸۷۰هزار تومان کاهش پیدا کرده. در برخی کشورها ازجمله عربستان این واکسن به‌طور رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد