سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به دلیل آبگیری سدهای سمیره و کوثر در بالادست رودخانه‌های کرخه و زهره، مزارع این دو حوضه دچار تنش شدید کم‌آبی شده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری که امروز (12 بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان‌کرد: ​در حال حاضر مزارع کشاورزی حوضه‌های کرخه و زهره 25 درصد خسارت دیده‌اند و اگر شرایط به این منوال ادامه یابد خسارت 40 درصدی در راه کشاورزی خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

 

وی افزود: در اراضی پایاب سد کرخه 134 هزار هکتار انواع محصولات کشاورزی کشت شده است. همچنین اراضی حوضه رودخانه زهره 23 هزار هکتار می‌باشند.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح‌کرد: ​کشاورزی خوزستان سال‌هاست به واسطه سدسازی در بالادست فدای تولید برق برای استان‌های دیگر شده است. سد سمیره یکی از سدهایی است که در حال حاضر به صورت غیرکارشناسی برای راه‌اندازی نیروگاه و تولید برق توسط وزارت نیرو آبگیری می‌شود.

 

چنگلوایی اظهارکرد: ​امسال برای تامین آب اراضی کشاورزی خوزستان پی​گیری‌های زیادی شده و به همه جا متوسل شدیم اما متاسفانه وزارت نیرو وظایف خود را در قبال بخش کشاورزی انجام نمی‌دهد.

 

وی با اشاره به بهره​برداری از پروژه​های بخش کشاورزی در دهه فجر اظهارکرد: ​امسال 122 پروژه با اعتبار 678 میلیارد ریال تسهیلات در استان به بهره​برداری می‌رسد که 698 نفر اشتغال​زایی مستقیم را به دنبال دارد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان‌کرد: در راستای تولید محصول سالم امسال در بیشتر از 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از روش‌های طبیعی برای مقابله با آفات استفاده شده است. برای ادامه روند تولید محصولات سالم و بازاریابی این محصولات لازم است فرهنگ‌سازی استفاده از این محصول مورد توجه قرار گیرد.

 

چنگلوایی با اشاره به ساخت شهرک‌های کشاورزی در استان گفت:​ ساخت این شهرک‌ها در خوزستان نسبت به سایر استان‌های دیگر خیلی خوب فعال شده، به طوری که هم‌اکنون شهرک‌های دامپروری و توسعه گاوشیری، گاومیش شیر، صنایع لبنی، شیلات و خرما در حال برنامه‌ریزی برای ساخت است.

 

وی افزود: قرار است 30 درصد از اعتبارات مورد نیاز ساخت شهرک‌های کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی و مابقی از اعتبارات استان تامین شود. ساخت این شهرک‌ها به منظور ساماندهی تولید، افزایش درآمدهای زارعین و تولیدکنندگان و با نگاه صادرات محوری انجام گرفته است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان‌کرد: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی استفاده از روش‌های ​نوین آبیاری قطره‌ای و بارانی، سیستم‌های کم‌فشار و اصلاح روش‌های آبیاری با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب است. به متقاضیانی که تمایل به استفاده از روش‌های آبیاری نوین در مزارع خود باشد 5 تا 6.5 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

 

چنگلوایی با اشاره به اثرات منفی پدیده ریزگردها بر مزارع خوزستان اظهارکرد: ​این پدیده بر کل محصولات کشاورزی اثرات مخربی می‌گذارد. وقتی محصولات ما در مرحله گرده‌افشانی هستند وجود ریزگردها موجب نابودی آن‌ها خواهد شد.

 

وی تصریح‌کرد: روند توسعه در خوزستان 3 برابر مناطق دیگر است و برای توسعه تولید و استفاده از ظرفیت‌های راکد کنونی، لازم است بخش‌خصوصی بیشتر فعال شود.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان‌کرد: تامین میوه شب عید در سال‌های گذشته توسط سازمان صنعت و معدن انجام می‌شد اما امسال این کار به جهاد کشاورزی واگذار شده است. بیش از 2500 تن پرتقال و 1200 تن سیب در ایام عید توسط غرفه‌های سازمان تعاونی و روستایی در سطح شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد