
با آغاز به کار دوره جدید سنای آمریکا از ابتدای سال جدید میلادی، بحث رویکرد جدید کنگره درباره موضوع مذاکرات هسته ای ایران، بار دیگر به بحثی مهم در محافل مختلف تبدیل شده است. در این میان، هر یک از سناتورهای جمهوری خواه، اظهاراتی را درباره این موضوع مطرح کرده اند که جمع بندی این مواضع، می تواند تا حدی به پیش بینی اقدامات احتمالی کنگره در قبال ایران کمک کند.
به گزارش «تابناک»، با آغاز به کار سنای جدید در آمریکا، حجم اظهارنظرها و موضع گیری های سناتورهای جمهوری خواه – که اینک اکثریت را در کنگره در دست دارند – در مطبوعات و رسانه ها افزایش یافته است. در این چارچوب، مهمترین مسئله مورد توجه این است که آیا کنگره اکنون نسبت به وضع تحریم های جدید علیه ایران اقدام خواهد کرد؟
مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه که احتمال معرفی وی به عنوان نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نیز وجود دارد، اخیراً در اظهاراتی به بیان مواضع خود و همچنین رویکرد کنگره در قبال موضوع هسته ای ایران پرداخت و پیش بینی کرد که سنا فوراً نسبت به تصویب طرح تحریم های جدید علیه ایران اقدام نخواهد کرد.
روبیو اظهار داشت که وی شخصاً همین امروز برای تصویب تحریم های جدید آماده است؛ اما به احتمال زیاد، نخستین اقدام کنگره، تلاش برای تثبیت جایگاه خود در مذاکرات و به موازات آن، طرح این موضوع است که در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی طی زمان تعیین شده، تحریم های جدید علیه ایران وضع شود.
وی گفت نخستین رأی گیری در این موضوع، درباره طرحی خواهد بود که بر اساس آن، هر توافق نهایی به دست آمده با ایران، لزوماً باید به تصویب کنگره برسد. به این ترتیب، آن گونه که پیشتر بیان می شد، موضوع وضع تحریم های جدید در دستور کار فوری سنا قرار ندارد.
این در حالی است که چند روز پیش، لیندسی گراهام، از دیگر چهره های سرشناس جمهوری خواه در کنگره، در جریان سفر به سرزمین های اشغالی و دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، از طرح موضوع تحریم های جدید علیه ایران بلافاصله پس از آغاز به کار سنای جدید سخن گفته بود. وی همچنین تأکید کرده بود کنگره در موضوع ایران، پیرو دیدگاه های نتانیاهو خواهد بود.
از سوی دیگر، باید اشاره کرد که باب کراکر، رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا نیز ماه گذشته و پس از اعلام تمدید هفت ماهه دوره زمانی مذاکرات هسته ای ایران، تأکید کرده بود که به منظور تأمین امنیت ملی آمریکا و همچنین امنیت منطقه، کنگره باید در توافق نهایی با ایران نقش داشته باشد؛ از جمله اینکه در صورت شکست مذاکرات، امکان وضع تحریم های جدید علیه ایران وجود داشته باشد.
با کنار هم گذاشتن این اظهارات و همچنین موضع گیری های برخی دیگر از سناتورها، می توان چنین استدلال کرد که آنچه در حال حاضر اکثریت جدید سنا بر آن توافق دارند، انجام یک «اقدام» در موضوع هسته ای ایران است؛ اما درباره ماهیت این اقدام، هنوز اتفاق نظر مشخصی میان آن ها وجود ندارد.
در این راستا باید اشاره کرد که در حال حاضر، دو طرح اصلی در سنا وجود دارد که جمهوری خواهان می توانند هر یک از آن دو را محور کار خود قرار دهند. طرح نخست، تابستان امسال توسط باب کراکر، لیندسی گراهام، جان مک کین، جیم ریش و ران جانسون ارائه شد و روبیو نیز از جمله حامیان آن بود. بر اساس این طرح، در صورتی که توافق نهایی با ایران به تأیید کنگره نرسد، اوباما قادر نخواهد بود تحریم های ایران را کاهش دهد.
طرح دوم که در دسامبر 2013 از سوی رابرت منندز و مارک کرک ارائه شده بود، بر این مبنا قرار داشت که تحریم های جدیدی علیه ایران وضع شود تا در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، این تحریم ها به صورت اتوماتیک فعال شود.
با توجه به اینکه پرنفوذترین جمهوری خواهان سنا، در زمره حامیان طرح نخست بوده اند و اکنون نیز موضع گیری های آنان (به ویژه روبیو و کراکر) به محتوای همین طرح اشاره دارد، می توان پیش بینی کرد اقدامی که در کنگره انجام بگیرد، معرفی دوباره همین طرح باشد. به عبارت دیگر، آنچه کنگره انجام خواهد داد، نه تشدید تحریم های ایران، بلکه محدود کردن فضای مانور دولت اوباما در مذاکره و امتیازدهی به ایران است.
در این میان، اظهارات برخی سناتورها همچنین گراهام را نیز باید با توجه به زمینه مکانی و زمانی آن ها مورد تحلیل قرار داد. گراهام تأکید خود بر دنباله روی از رژیم اسرائیل را در جریان دیدار با نتانیاهو مطرح کرده است. بر این اساس، می توان گفت سناتورهای تندرو در حقیقت به دنبال انجام اقدامی هستند که از یک سو نظر رژیم اسرائیل و لابی این رژیم در آمریکا را جلب کرده و از سوی دیگر، تقابل با کاخ سفید را در همان ابتدای کار سنای جدید، به شدیدترین حالت خود نرساند.
در واقع، رویکرد جمهوری خواهان درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران را باید در چارچوب تقابل کلی کنگره جدید با کاخ سفید تحلیل کرد که هدف از آن، کسب حداکثر امتیازات در بازی سیاسی است که هم اکنون در ایالات متحده جریان دارد.
رسانههای پاکستانی پس از ثبت شکایت دولت ایالتی بلوچستان مبنی بر ناپدید شدن تجهیزات نظامی از انبار سلاح این ایالت فاش کردند که ارزش تجهیزات ربوده شده ۸۰ میلیون روپیه برآورد میشود.
کد خبر: ۴۶۳۳۳۶
تاریخ انتشار:۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷-
03 January 2015 
رسانههای پاکستانی پس از ثبت شکایت دولت ایالتی بلوچستان مبنی بر ناپدید شدن تجهیزات نظامی از انبار سلاح این ایالت فاش کردند که ارزش تجهیزات ربوده شده ۸۰ میلیون روپیه برآورد میشود.
به گزارش تسنیم، دولت ایالتی بلوچستان شکایتی را با موضوع ناپدید شدن تجهیزات نظامی از انبار سلاح ایالت بلوچستان در کلانتری «کنت» شهر کویته ثبت کرده است.
براساس گزارشها، پس از تحقیقات مشخص شده که مقامات عالی پلیس ایالت بلوچستان در ناپدید شدن سلاحهای نظامی نقش داشتهاند.
گفتنی است که دولت ایالتی بلوچستان 6 کارمند پلیس از جمله مسئول انبار سلاح را بازداشت کرده درحالی که احتمال دستگیری برخی مقامات عالی پلیس نیز وجود دارد.
گفته میشود که 700 هزار گلوله، دهها کلاشنیکف و سایر تجهیزات نظامی از انبار سلاح ایالت بلوچستان ناپدید شده است.
«عبدالرزاق چیما» افسر پلیس شهر کویته در این مورد اظهارداشت: 700 هزار گلوله مسلسل سنگین از انبار سلاح ایالت بلوچستان ناپدید شده درحالی که سایر سلاح ها دزدی نشده است.
وی گفت: برخی ازمقامات پلیس ایالت بلوچستان در سالهای 2012 الی 2014 سلاح را از انبار دزدیدهاند که بزودی دستگیر خواهند شد.
آسوشیتدپرس مدعی شد:
ایران و آمریکا بر روی فرمولی که براساس آن ایران متعهد به انتقال اورانیوم خود به روسیه می شود توافق کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :آسوشیتدپرس مدعی دستیابی ایران و امریکا به فرمولی در چهت دستیابی به توافق هسته ای شدند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ایران و امریکا بر روی فرمولی که در آن تهران متعهد به انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه می شود، به توافقی موقت رسیده اند.
دو دپیلمات غربی گفتند که مذاکره کنندگان در ماه دسامبر برای نخستین بار موفق به فهرست کردن مسائل مورد توافق و رویکردهای متفاوت برای حل مسائل مورد اختلاف شدند.
این دو دیپلمات افزودند که اختلافات همچنان وجود دارد اما پیش از این توافق بر روی نگارش فهرستی از مسائل دشوار نشده بود، چراکه شکاف بین طرفین زیاد بود.
مسئله ی مورد اختلاف اصلی غنی سازی اورانیوم است که می تواند برای مصارف صلح امیز و تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد.
آمریکا به تهران پیشنهاد کرده است که اکثر ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به روسیه منتقل کند.
براساس این گزارش، طرفین اکنون بر سر اینکه چه مقدار اورانیوم از ایران خارج شود دچار اختلاف هستند.
ایران تکذیب کرد سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن تکذیب خبر آسوشیتدپرس تاکید کرد: هیچ گونه توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره هسته ای هنوز صورت نگرفته است .
به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، «مرضیه افخم» روز شنبه افزود: این گونه فضا سازی های رسانه ای با اغراض خاص سیاسی صورت می گیرد و هدف اصلی آن تخریب فضای مذاکرات و پیچیده تر کردن حل و فصل موضوعات است.
المانیتور:
خشم جمهوریخواهان از رویکرد باراک اوباما نسبت به مسائل جهانی در طول شش سال گذشته به شدت افزایش پیده کرده است. امسال، آنها سرانجام قادر خواهند بود که دست به اقداماتی علیه او بزنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
المانیتور با انتشار گزارشی تحت عنوان «سال 2015، سال جدال اوباما و کنگره» نوشت: خشم جمهوریخواهان از رویکرد باراک اوباما نسبت به مسائل جهانی در طول شش سال گذشته به شدت افزایش پیده کرده است. امسال، آنها سرانجام قادر خواهند بود که دست به اقداماتی علیه او بزنند.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، مذاکرات هسته ای با ایران احتمالا نخستین آزمایش قدرت جمهوریخواهان پس از از بدست آوردن سنا است.
رهبران جمهوریخواهان در سنا و مجلس نمایندگان از امتیازاتی که به ایران اعطا شده ناراضی اند، بنابراین انتظار می رود که قانون گذاران لوایحی را بزودی در ماه ژانویه علیه ایران ارائه کنند.
کاخ سفید مسلما خواهد گفت که هرگونه تحریم جدید مذاکرات را از مسیر اصلی خود خارج می کند. باتوجه به اینکه سناتور میچ مک کانل رهبر جدید اکثریت است و جای هرید رید را گرفته است، این هشدارها دیگر موثر واقع نمی شود.
با این حال، در پس این لفاظی های جنگ طلبانه جمهوریخواهان، قانون گذاران عجله ای برای معرفی خود به عنوان نابود کننده مذاکرات ندارند. درحالیکه برخی در کنگره معتقدند که مذاکرات بازی ای بیش نیست و قصد پایان دادن به آن را دارند، برخی دیگر احتیاط بیشتری در اظهار نظرهای خود به خرج می دهند.
باب کورکر رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا گفت: من ترجیح می دهم که دولت به مذاکرات ادامه دهد تا به توافقی بد تن دهد که تنها باعث بی ثباتی بیشتر در منطقه و جهان می شود.
وی با این حال افزود: کنگره باید هرگونه توافق نهایی با ایران را پیش از اجرا مورد بررسی قرار دهد و از همین الان الترناتیوهای دیگر از جمله تحریم های شدید را بررسی کند.
یک منبع آگاه به «انتخاب» خبر داد:
کمتر از یک ماه پیش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک اقدام ابتکاری طی نامههای جداگانهای به همتایان خود در کشورهای مختلف جهان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هستهای را تشریح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
کمتر از یک ماه پیش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک اقدام ابتکاری طی نامههای جداگانهای به همتایان خود در کشورهای مختلف جهان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات هستهای را تشریح کرد.
در همین حال، یک منبع آگاه پیرامون ابعاد تازه ای از بازتاب های جهانی این نامه به خبرنگار «انتخاب» گفت: دکتر ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در میانه های ماه گذشته نامه مهمی به وزاری خارجه کشورهای دیگر به غیر از رژیم صهیونیستی ارسال نمودند که این نامه به دلایلی بعد از دو هفته از ارسال آن در رسانه ها منتشر شد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون به این نامه پاسخ داده شده است یا خیر، بیان داشت: چندین وزیر خارجه از جمله وزرای خارجه عربستان و روسیه به این نامه پاسخ رسمی داده اند. برخی وزارت خارجه ها نیز در اروپای شرقی و آمریکای لاتین در پاسخ به این نامه بیانیه عمومی صادر کرده اند.
این منبع آگاه همچنین اضافه کرد: طرف های مقابل در پاسخ هایشان ضمن تقدیر از اقدامات ایران ، ابراز امیدواری کرده اند که ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک هر چه زودتر به توافق دست پیدا نمایند و تاکید کرده اند که این توافق می تواند اهمیت به سزایی برای جهان و منطقه داشته باشد .
وی در پایان گفت: پاسخ های داده شده به این نامه نشان می دهد که اعضای جامعه بین المللی بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای اذعان دارند و رسیدن به توافق برد- برد را برای همه طرف ها قابل دسترس قلمداد کرده اند.