سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان


آموزش و پرورش خوزستان رتبه 31 کشوری/ کمبود هفت هزار و 200 معلم
اهوازـ خبرگزاری مهر: شورای آموزش و پرورش استان خوزستان در حالی امروز برگزار شد که نمونه هایی از وضع اسفناک آموزشی در استان از سوی مسئولان و متولیان آن بازگو و معلوم شد خوزستان در رتبه بندی آموزشی کشور در بین سایر استانها در رده سی و یکم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی زاده مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان ظهر امروز در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش اظهار کرد: وضعیت آموزش و پرورش استان دارای رتبه 31 در کشور است. در خوزستان قریب به 650 هزار بی سواد داریم. طی یک دهه اخیر استان ما در خصوص سواد آموزی رتبه اول کشور را کسب کرده است. در حال حاضر تنها دو هزار نفر از 650 هزار بی سواد موجود تحت پوشش این اداره هستند و بر اساس قوانین و دستورات نباید تا سال آینده بی سوادی در استان داشته باشیم. اما با این رقم کم نمی شود انتظار داشت که تا سال آینده در استان بی سواد نداشته باشیم.

وی افزود: 63 هزار پرسنل و حدود 950 هزار دانش آموز در خوزستان داریم. در مناطق مرزی 270 هزار دانش آموز با تنوع قومی، گویش ها و فرهنگ های متفاوت داریم. اگر از دو جهت به شرایط علمی آموزشی این مناطق نگاه کنیم باید اقدامات خاص و وی‍ژه ای را برای ارتقای علمی این دانش آموزان باید انجام دهیم.

نرخ بالای ترک تحصیل در مناطق مرزی

مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان تصریح کرد: از لحاظ آموزشی به دلیل نرخ بالای ترک تحصیل، افت تحصیلی و بازماندگان از تحصیل بیشترین مشکل این مناطق است. تراکم اجتماعی و فرهنگی یک بحث دیگر در مدارس این مناطق است که به شرایط علمی، آموزشی و پرورشی موجود در منطقه برمی گردد. بخشی از این عقب ماندگی و توسعه نیافتگی دارای پیشینه تاریخی است و به بافت جغرافیایی و ساختار اجتماعی منطقه برمی گردد که در طول تاریخ و به ویژه در دوره معاصر ما همواره شاهد هجمه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توسط دولت های بیگانه بودیم. برای خروج از این بحران به ویژه در زمینه مسائل علمی و آموزشی باید سطح شاخص های علمی در این مناطق ارتقا پیدا کند.

تقی زاده خاطرنشان کرد: اولین شاخصی که با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه باید در نظر گرفته شود بحث پایین آوردن سن تحصیل و توجه خاص به دوره های پیش دبستانی و آمادگی در این مناطق است. با توجه به شرایط های اقتصادی و اجتماعی حتی دوره های آمادگی و پیش دبستانی رایگان در این مناطق را در نظر داریم. برای این شاخص اقدامات لازم انجام شده است و تعدادی از دانش آموزان نیز جذب شده اند و نیاز به همکاری سایر سازمان ها در این زمینه است.

وی عنوان کرد: توجه خاص به آموزش دختران در این مناطق با توجه به محرومیت های فرهنگی و اجتماعی کشور که متوجه این قشر یکی دیگر از شاخص ها می باشد. عامل بسیاری از این عقب ماندگی ها را می توانیم در بی سوادی خانواده ها والدین جستجو کنیم و متأسفانه ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی همین بی سوادی است. اگر بی سوادی را از بین ببریم قطعا نرخ ترک تحصیل هم کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: تقویت زبان و ادبیات فارسی، حفظ و تقویت ارزش های قومی و زبانی مردم هر منطقه در چهارچوب قوانین کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. طبق یکی از پژوهش های ملی باید 80 درصد از دلایل افت تحصیلی را در خارج از آموزش و پرورش پیگیری کرد.

لزوم توسعه هنرستان ها و ایجاد مشاغل صنعتی

تقی زاده بیان کرد: توجه به باورهای دینی، هویت و وحدت ملی و همچنین هجمه فرهنگی که در طول تاریخ مشاهده می کنیم یکی دیگر از شاخص هایی است که باید به آن توجه خاص شود. توجه به توسعه هنرستان های فنی و حرفه ای و دانشگاه های فنی و حرفه ای و ایجاد مشاغل صنعتی از جمله مسائلی است که آموزش و پرورش، دانشگاه ها و سایر سازمان ها باید به آن توجه خاص داشته باشند.

وی اذعان کرد: سال گذشته 32 هزار نوآموز تحت پوشش پیش دبستانی داشتیم که با همکاری سایر نهادها آموزش داده شدند. الآن دو سال است که وزارت آموزش و پرورش سرانه مدارس را پرداخت نکرده است و مدارس ما هیچ منبع درآمدی جز سرانه مدرسه ندارند. مدیر مدرسه که نمی تواند معجزه کند بنابراین سایر سازمان ها و نهادها یعنی کسانی که می توانند کمک کنند باید با ما همکاری لازم را داشته باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: متاسفانه در زمان برگزاری کنکور سراسری اداره برق دقیقا برق سالن محل برگزاری کنکور را قطع می کند.در زمینه منبع مالی و نیروی انسانی مشکلی نداریم در حقیقت در استان دارای مشکل مدیریت علمی هستیم. شاخص هایی که در حال حاضر در نظر گرفته ایم برای اولین بار در کشور و استان اتفاق افتاده است.

تقی زاده یادآور شد: اگر همه کمک کنند و با همین رویکرد دو الی سه سال با یک نگاه علمی و بر اساس شاخص های بین المللی مسائل آموزش و پرورش را دنبال کنیم خیلی از این مسائل قابل حل است.

وی در پایان گفت: تعداد هفت هزار و 200 معلم در استان کمبود داریم. در سال گذشته تعداد 175 هزار ساعت بدون معلم داشتیم که حق یک ساعت حق التدریس آزاد را به ما ندادند. وقتی معلم فیزیک باید 70 ساعت در هفته تدریس کند معلوم است که کیفیت آموزش کاهش پیدا می کند. در شرایط فعلی مدارس استان سه میلیارد تومان بدهی برق دارند.

برگزاری گلریزان برای کمک به سرانه مدارس

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان نیز در این جلسه گفت: مشاورین باید در کنار الزامات قانونی نقشه راه را برای ما مشخص کنند. زیرگروه های آموزش و پرورش باید از هم اکنون فعال شود تا مباحث بی حاشیه تر طرح شود.

وی افزود: آموزش و پرورش می تواند برای کمک به بحث سرانه مدارس یک روز را مانند جشن عاطفه ها تعیین کند و کمک های مردمی را با در نظر گرفتن اینکه دانش آموز ملزم به اهدای کمک نباشد را جمع آوری کند. در حقیقت می توانید یک روز را با هدف تعیین شده برای گلریزان مدارس در مناطق برخوردار مشخص کنید.

استاندار خوزستان بیان کرد: افراد و اولیا متمکن به دانش آموزان و مدارس کم بضاعت باید کمک کنند که قطعا هم مردم به مدارس خود کمک می کنند. مدارس متمکن می توانند معین و اسپانسر مدارس کم بضاعت شوند.

مقتدایی تاکید کرد: اگر تابع ابلاغ ها و دستورالعمل های صرف باشیم استان متحول نمی شود. باید منسجم، قوی و با جسارت بیشتری عمل کنیم. قطعا برای کار خیر و عامل المنفعه کسی بازخواست نمی شود. شورای آموزش و پرورش باید عامل تحول باشد. در حقیقت شورای آموزش و پرورش حلقه وصل همه مجموعه هایی است که درگیر آموزش هستند.

توزیع رشته ها در استان فاجعه است

فرج اله خبیر معاون سیاسی استانداری گفت: استان خوزستان در بخش صنعت حرف اول را می زند و بسیار به دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش نیاز داریم اما درصد این دانش آموزان خیلی پایین است. باید توجه ویژه ای به توزیع رشته ها شود و ترتیب رشته ها در خوزستان بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: کیفیت آموزشی در سطح استان پایین است و به نظر می رسد انگیزه مدرسین تمام مقاطع تحصیلی پایین است. باید تنگناهای استان را بررسی کنیم. وقتی دانش آموزان به درستی انتخاب رشته نمی کنند نشان دهنده این است که در بحث آموزش پایه درست عمل نکرده ایم.

خبیر در پایان گفت: پوشش تحصیلی متوسطه ما خیلی با وضعیت کشوری فاصله دارد و این نشان دهنده یک فاجعه است. اگر نیروهای غیر بومی مشاغل استان را اشغال کنند گریز ناپذیر است. اما توزیع رشته های ما که همه سراغ رشته تجربی می روند و رشته انسانی دچار فاجعه است باید مورد بررسی قرار بگیرند و تقسیم بندی بهتری صورت بگیرد.

اهواز دارای ضعف بزرگ کیفیت آموزشی

اسماعیل ارزانی بیرگانی فرماندار اهواز نیز در این جلسه اظهار کرد: آموزش و پرورش سهم بسیاری از افت تحصیلی را دارد. اکثر مشکلات در خود آموزش و پرورش شکل می گیرد. مدارس اصلا سرانه ندارند و مدیران مدارس به جای پرداختن به علم برای قطعی برق و مسایل جانبی به ما مراجعه می کنند.

وی افزود: کیفیت مدارس به ویژه در مرکز استان به شدت ضعیف است. مدرسه ای سراغ داریم که ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در یک مدرسه است در صورتی که تفکیک پایه ها به دلیل کنار هم نبودن سنین مختلف دانش آموزان انجام شده است.

فرماندار اهواز تصریح کرد: مدیر مدرسه از اولین لحظه مراجعه به ما بحث خدمات و سرانه را دارد. آموزش و پرورش باید بیشتر به کار آموزش و کیفیت آموزشی توجه کند و به نظر من در اهواز یک ضعف بزرگ در این زمینه داریم.

کمبود دو هزار نفری نیروی انسانی در مناطق مرزی

اردشیر شجاعی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نیز گفت: در تمام اسناد بالادستی، قوانین توسعه کشور و به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره به خدمت رسانی به مناطق مرزی وجود دارد. مناطق مرزی ما در استان شامل 12 شهر خرمشهر، آبادان، اروندکنار، بستان، هویزه، شوش، بندرامام، شاوور، شادگان، سوسنگرد، ماهشهر و هندیجان است.

وی تصریح کرد: ضرورت اجرای طرح آموزشی در مناطق مرزی لزوم تقویت بنیه علمی دانش آموزان مناطق محروم و مرزی و جلوگیری از افت تحصیلی و کاهش ترک تحصیل این دانش آموزان است.

شجاعی خاطرنشان کرد: اهداف کیفی اجرای طرح کاهش افت تحصیلی و تکرار پایه و ترک تحصیل، ارتقا وضعیت آموزشی و پرورشی، افزایش پوشش تحصیلی، بهبود وضعیت تحصیلی، ارتقا فرهنگ کتابخوانی و آموزش مربیان پرورشی و اولیا است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان یادآور شد: در مناطق مرزی دو هزار و 207 مدرسه داریم. 25 درصد دانش آموزان استان در مناطق مرزی هستند. 264 هزار و 610 دانش آموز در تمامی مقاطع این مناطق داریم. یکی از مشکلات ما در این مناطق کمبود نیروی انسانی است. کل کمبود نیروی انسانی مقاطع مناطق مرزی دو هزار و 284 نفر است.

وی عنوان کرد: تعداد دانش آموزان شش تا 11 ساله ای که در این مناطق ترک تحصیل کرده اند 278 نفر است. آمار تکرار پایه در این مناطق دو هزار و 518 نفر در سال تحصیلی گذشته در دوره ابتدایی بوده است. قریب به ده هزار دانش آموزان تکرار پایه مقطع ابتدایی در استان داریم. بیشترین تکرار پایه در پایه اول مقطع ابتدایی است و این آمار بیشتر نشان می دهد که ما باید به آموزش های قبل از ابتدایی بیشتر توجه کنیم.

شجاعی بیان کرد: تدوین دستورالعمل و شیوه نامه اجرایی و ارسال به مناطق، پیش بینی و تمهید تدارکات لازم جهت اجرای برنامه های آموزشی در راستای تقویت بنیه علمی، توسعه و تقویت کلاس های پیش دبستانی یک ساله آمادگی ویژه مناطق مرزی و دو زبانه، تجهیز و راه اندازی کتابخانه های آموزشگاهی و کلاسی، ارتقا سرانه مطالعه و برگزاری دوره های ضمن خدمت برای مربیان پرورشی از جمله اقداماتی که برای اجرای طرح آموزشی در مناطق مرزی انجام داده ایم می باشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: تقویت بنیه علمی دانش آموزان، افزایش پوشش تحصیلی کودکان پنج ساله در کلاس های پیش دبستانی، ارتقا توانمندی علمی مدیران و معلمان متکی به کارگاه های آموزشی و ارایه سیاست های تصمیم گیری برای دانش آموزان بی بضاعت و محروم و مهمتر از همه تاسیس مراکز اختلالات یادگیری از جمله راهکارهای حل مشکلات این مناطق است.

وی اذعان کرد: استانداری برای اجرای طرح ها از ما حمایت کند و تامین اعتبار را انجام دهد. سازمان صدا و سیما می تواند در تولید برنامه های آموزشی با محوریت برنامه های درسی دوره ابتدایی را با رویکرد رفع نواقص یادگیری با ما همکاری کند. ما آمادگی را داریم که برنامه های آموزشی را در به همراه مدرسین توانمند به آنها اعلام کنیم.

شجاعی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تهیه کتاب و تجهیز کتابخانه و برگزاری مسابقات کتابخوانی جهت افزایش سرانه مطالعه و یادگیری آموزه های دینی با ما همکاری کند. سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه برگزاری گفتمان های دینی و اعزام مبلغ های دینی، توزیع بسته های فرهنگی و انسجام باورهای دینی می تواند همکاری داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وجود پنج هزار و 505 معلم در مناطق مرزی گفت: اعتبارات لازم جهت تشکیل کلاس های پیش دبستانی استان 40 میلیارد و 280 میلیون ریال است. اعتبارات فوق برنامه برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان این مناطق حدود دو میلیارد و 743 میلیون و 200 هزار ریال است. در مناطق مرزی استان تعداد 516 کلاس هوشمند داریم و تعداد پنج هزار و 816 کلاس هوشمند نیستند و برای هوشمند سازی این تعداد کلاس به 279 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد شش مرکز اختلالات یادگیری در مناطق مرزی داریم. اعتبارات لازم برای راه اندازی حداقل 12 مرکز اختلالات یادگیری شش میلیارد ریال است. در حقیقت هزینه های لازم برای هر مرکز 50 میلیون تومان است.

پوشش تحصیلی دوره اول متوسطه استان بالاتر از وضعیت کشوری

جمشید کمایی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نیز در این جلسه گفت: طرح افزایش پوشش تحصیلی را در دوره اول و دوم مقطع متوسطه اجرا می کنیم. شاخص ها و معیارهای این طرح بر اساس سند تحول بنیادین است. ضرورت اجرای طرح ایجاد فرصت های برابر برای تمام دانش آموزان، عدالت آموزشی، کاهش نرخ ترک تحصیل و بهبود شاخص های سوادآموزی است.

وی افزود: در این طرح پوشش تحصیلی برای دوره اول متوسطه حدود 92 و برای دوره دوم متوسطه نیز نزدیک به 75 درصد است. پوشش تحصیلی ما در دوره اول متوسطه 92 درصد است و عملکرد ما بهتر از وضعیت کشوری است. این نرخ را در سال تحصیلی آینده به 93 درصد ارتقا خواهیم داد. یعنی سه هزار و 233 دانش آموز در حال حاضر تحت پوشش ما نیستند که با این ارتقا آنها هم تحت پوشش قرار می گیرند.

کمایی عنوان کرد: در دوره دوم متوسطه پوشش تحصیلی دختران در سال گذشته حدود 70 درصد بود که از عملکرد کشوری پایین تر هستیم. در بخش پسران حدود 72 درصد است که از عملکرد کشوری فاصله داریم. در کل در سال تحصیلی گذشته 75 درصد پوشش تحصیلی در این دوره داریم که از عملکرد کشوری پایین است. حدود هفت دهم درصد افزایش را برای سال تحصیلی آینده این مقطع در نظر گرفته ایم که با اجرای آن حدود دو هزار و 329 دانش آموز بازمانده از تحصیل تحت پوشش قرار می گیرند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: سال گذشته پوشش تحصیلی در مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش 38 درصد بود که از عملکرد کشوری پایین تر است. پیش بینی برای سال آینده 39 درصد است که به عملکرد کشوری نزدیک تر شویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد