سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



ورد تریبون نوشت: یکی از مقامات ارشد بحرین در جریان یک کنفرانس امنیتی منطقه ای پیشنهاد الگوبرداری از ناتو برای مقابله با ایران را به شورای همکاری خلیج فارس ارائه داده است.
کد خبر: ۳۹۵۹۹۸
تاریخ انتشار:۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱-26 April 2014
ورد تریبون نوشت: یکی از مقامات ارشد بحرین در جریان یک کنفرانس امنیتی منطقه ای پیشنهاد الگوبرداری از ناتو برای مقابله با ایران را به شورای همکاری خلیج فارس ارائه داده است.
به گزارش «انتخاب»، "محمد عبدالغفار" عضو برجسته شورای همکاری خلیج فارس از اعضا خواست که برای تشکیل پیمان نظامی به سبک ناتو را بررسی کنند.
وی افزود: شورای همکاری خلیج فارس از فرصت همکاری با غربی ها برای مقابله با تهدید ایران استفاده نکرده است.
مشاور پادشاه بحرین در جریان این کنفرانس با اشاره به اینکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکنون در رسیدن به مفهوم استراتژی بازدارنده مشترک با شکست مواجه شدند اظهار داشت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیازمند تجمیع توان خود مانند نیروهای آتلانتیک شمالی (ناتو) برای مقابله با چالش‌هایی مانند ایران و سوریه هستند.وی تاکید کرد: هیچ گزینه‌ای پیش‌روی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به غیر از اتحاد وجود ندارد.

در گردهمایی ضدایرانی حامیان فرقه رجوی در آریزونا؛
حامیان فرقه رجوی، گردهمایی ضدایرانی را در آریزونای آمریکا برگزار کردند که "رودی جولیانی" شهردار پیشین نیویورک و حامی سرسخت منافقین یکی از سخنرانان اصلی آن بود.
به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی آریزونا ریپابلیک، شهردار سابق نیویورک ادعا کرد که ایران خطر جدی برای آمریکا در بر دارد.
 "رودی جولیانی" در فینیکس مدعی شد: ایران آمریکا را تهدید می کند اما دولت آمریکا قادر نیست با ایران مقابله کند.

در این گردهمایی دو ساعته، "لیندا چاوز"  مقام سابق کاخ سفید در دوره ریگان و ژنرال جورج کیسی  فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در عراق نیز حضور داشتند. سخنرانان  همگی از منافقین حمایت کردند.
این گردهمایی به یک تریبون برای حمله به دولت اوباما و نحوه برخوردش با تهران بویژه مذاکره هسته ای  نیز تبدیل شد.
جولیانی گفت: آنها قابل اعتماد نیستند.چرا؟ زیرا آنها حامی سوریه اند.زیرا آنها از نابودی اسرائیل حمایت می کنند.چقدر دلیل می خواهید؟ آنها نباید به هیچ نوع توانمندی هسته ای برسند.جولیانی توصیه کرد حضور ناتو در شرق اروپا تقویت شود و ارتش اوکراین آموزش ببیند.



یک منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
یک منبع آگاه از توقیف روزنامه ابتکار و محرمانه بودن این پرونده خبر داد.
یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر توقیف روزنامه ابتکار اظهار داشت: خبر توقیف روزنامه مذکور صحت دارد و این در حالی است که تمامی موارد این پرونده محرمانه است، مخصوصا در مرحله دادسرا و بازپرسی ما از ارائه جزئیات معذوریم. 
 گفتنی است: محمدعلی وکیلی مدیرمسوول روزنامه ابتکار صبح امروز (شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه) نامه‌ای از سوی دادسرای رسانه دریافت کرده  که در آن، به استناد ماده‌ی 11 قانون مطبوعات، این روزنامه را شامل حکم توقیف دانسته‌اند. 
 شایان ذکر است؛ در این نامه اشاره شده که روزنامه‌ «ابتکار» به‌دلیل نشر اکاذیب توقیف شده، اما با توجه به کلی بودن ماده‌ی 11 قانون مطبوعات مشخص نیست که دقیقا به‌دلیل انتشار کدام مطلب این روزنامه توقیف شده است.




طی سال‌های اخیر و در جریان تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، اندک‌اندک این موضوع برای شمار بسیاری از تحلیلگران غربی در حال آشکار شدن است که بحران ایجاد شده پیرامون موضوع هسته‌ای ایران، از اساس کاری ساختگی و دارای اهداف سیاسی بوده است. در همین راستا، یک تحلیلگر غربی به روند پنج مرحله‌ای بحران‌سازی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است.
کد خبر: ۳۹۵۹۴۸
تاریخ انتشار:۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰-26 April 2014
پتج حربه غرب برای فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایرانطی سال‌های اخیر و در جریان تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، اندک‌اندک این موضوع برای شمار بسیاری از تحلیلگران غربی در حال آشکار شدن است که بحران ایجاد شده پیرامون موضوع هسته‌ای ایران، از اساس کاری ساختگی و دارای اهداف سیاسی بوده است. در همین راستا، یک تحلیلگر غربی به روند پنج مرحله‌ای بحران‌سازی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «ضد جنگ» (Anti War) امروز اقدام به انتشار بخش‌هایی از یک کتاب تازه منتشره کرده که موضوع آن به برنامه هسته‌ای ایران اختصاص دارد. در این کتاب با نام «بحران ساختگی: داستان ناگفته هراس هسته‌ای ایران» به قلم «گرث پور‌تر»، اشاره می‌شود که چگونه آمریکا و رژیم اسرائیل با حمایت انگلیس، فرانسه و آلمان و نیز استفاده از ابزار رسانه‌ها، از شواهد و اسناد جعلی برای دامن زدن به نگرانی‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران استفاده کرده‌اند. 

در مطلبی که سایت ضد جنگ از این کتاب منتشر کرده، به پنج عنصر اساسی تلاش دولت‌های مذکور برای فضاسازی علیه ایران اشاره شده است: 


۱ـ
 افشای وجود تأسیسات هسته‌ای نطنز در سال ۲۰۰۲. آمریکا و متحدانش از ملاحظه‌کاری و محرمانه نگه داشته شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به منظور ایجاد این سوءظن بهره بردند ‌که ایران در حال استفاده از برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود به عنوان پوششی برای ساخت سلاح هسته‌ای است. 

۲-
 ایران بر حق خود برای غنی سازی اورانیوم که در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) تصریح شده، تأکید داشت؛ اما به دو دلیل، فعالیت‌های هسته‌ای خود را مخفی نگه داشته بود: نگرانی از احتمال حمله آمریکا یا رژیم اسرائیل و همچنین مخفی نگه داشتن همکاری چین در زمینه برنامه هسته‌ای خود (هم به دلیل ملاحظات چین و هم ملاحظات خود ایران). 

۳- همچون هر کشور دیگر دارای توانایی غنی‌سازی هسته‌ای، ایران نیز انتظار داشت که این توانایی به ایجاد نوعی «بازدارندگی پنهان» در مقابل تهاجم خارجی منجر شود. مقامات آمریکایی و تحلیلگران اطلاعاتی غربی به خوبی از این انگیزه آگاه بودند و می‌دانستند که این موضوع، به معنای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. با این حال، مقامات غربی یکی پس از دیگری این دو موضوع را با هم تلفیق ‌و از آن برای فضاسازی علیه ایران استفاده کردند. 

۴-
 اسحاق رابین و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیران سابق و کنونی رژیم اسرائیل، از طرح موضوع «تهدید هسته‌ای ایران» به منظور دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف سیاسی و راهبردی استفاده کرده‌اند که هیچ ارتباطی با ایران نداشته است. آن‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران هشدارهای داده‌اند که حتی مقامات اطلاعاتی خودشان نیز آن را تأیید نمی‌کنند. از این مسیر، رابین و نتانیاهو مجموعه‌ای از اهداف سیاسی و دیپلماتیک را برای دولت‌های خود دنبال کرده‌اند. 

۵- 
دولت جورج بوش، ‌اشغال عراق را ‌‌در حکم مقدمه‌ای بر پیگیری سیاست‌های خود نسبت به کل منطقه انجام داد که از جمله، شامل گشودن راهی برای تغییر حکومت در ایران بود. یکی از اجزای این سیاست، جلوگیری از رسیدن ایران و سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان که در آن زمان طرف مذاکره ایران بودند) به توافقی در موضوع هسته‌ای بود. 

۶ ـ
 تقریباً پس از انتشار هر گزارشی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، دور جدیدی از فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران آغاز می‌شد. با این حال، هیچ از ادعاهای مطرح ‌در این دوره درست نبود و آژانس نیز سرانجام ناچار شد اعتراف کند ‌به هیچ شواهدی مبنی بر وجود فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای در ایران دست نیافته است. 

با ‌وجود این،‌‌ همان گونه که درباره عراق و ادعای وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور اتفاق افتاد، رسانه‌های غربی به خود اجازه دادند که مسیر وقوع یک جنگ احتمالی دیگر را هموار سازند.

روزنامه السفیر چاپ لبنان از اقدام عربستان به کنار گذاشتن طرح بندر بن سلطان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی این کشور برای حمله گروههای مسلح از منطقه مرزی اردن به شهر دمشق و برنامه ریزی برای اجرای این حمله از جبهه شمالی سوریه خبر داد.
کد خبر: ۳۹۵۹۸۹
تاریخ انتشار:۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷-26 April 2014
روزنامه السفیر چاپ لبنان از اقدام عربستان به کنار گذاشتن طرح بندر بن سلطان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی این کشور برای حمله گروههای مسلح از منطقه مرزی اردن به شهر دمشق و برنامه ریزی برای اجرای این حمله از جبهه شمالی سوریه خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه العالم، روزنامه السفیر در تحلیل خود به تاریخچه طرح یکساله بندر بن سلطان برای تشکیل ارتشی 60 هزار نفری و آموزش آن از جمله در اردن و جذب شماری از عشایر درشرق سوریه به منظور گشودن جبهه جنوبی سوریه برای حمله به دمشق اشاره کرد و انتخاب احمد الجربا مهره عربستان در راس گروه مخالفان خارج نشین سوریه موسوم به ائتلاف ملی مخالفان سوری را در همین چارچوب دانست.

این روزنامه در تشریح علل ناکامی این طرح نوشت: نبود وقت کافی برای بندر بن سلطان جهت اجرای طرح خود و نگرانی اردنی ها از تبعات حضور هزاران فرد مسلح در مرزهای خود با سوریه از جمله علل به نتیجه نرسیدن این طرح بود بویژه که بندر بن سلطان جبهه جنوبی را تنها راه برای سرنگون کردن نظام سوریه می دانست.

به نوشته السفیر، اردنی ها سرنگون شدن نظام سوریه را بدترین وضعیت برای خودشان می دانستند زیرا این امر به منزله شمارش معکوس برای پایان عمر نظام اردن درپی بازگشت گروهک های مسلح و تروریست پیروز از خاک سوریه به اردن بود.

این روزنامه با اشاره طرح جایگزین قطری ها و سعودیها به جای طرح بندر بن سلطان به نقل از یکی از کارشناسان غربی نوشت: این طرح جایگزین به جای تمرکز بر جبهه جنوبی بر جبهه شمالی سوریه برای عملیات علیه دمشق تمرکز دارد و مبتنی بر تغییر سیاستهای ریاض و دوحه درخصوص گروههای به اصطلاح جهادی و ساماندهی دوباره ساختار گروههای مسلحی است که از سوی اتاق عملیات واحدی در انتاکیه مدیریت می شوند.

به نوشته السفیر، اکتفا نکردن به حمایت از جنگ سالاران سوری به طور مجزا یا حمایت مالی از برخی عملیات محدود علیه مواضع ارتش سوریه از دیگر مبانی این طرح است.

این روزنامه افزود: هدف در وهله اول همان گزینش گروههای مسلحی است که کمترین ارتباط را با شبکه القاعده داشته باشند و براساس طرح، باید گروههای مسلح کوچک با یکدیگر ادغام شوند و گروههای ملحق شده به انگیزه های مالی و نه ایدئولوژیک به گروههای مسلح داعش و جبهه النصره نیز جذب شوند.

به نوشته السفیر، حفاظت از منطقه قلمرو گروههای مسلح و جلوگیری از ادامه پیشروی ارتش سوریه در حلب از جمله اهداف طرح به شمار می رود.

این روزنامه همچنین از توافق مسئولان قطری و سعودی درباره قطع کمک به گروه اخوان المسلمین و گروه مسلح احرار الشام خبر داد و نوشت این گروه مهمترین گروه مسلح در شمال سوریه است که اکنون از پرداخت نشدن حقوق خود و کمبود منابع مالی شکایت دارد چرا که قطر و گروه سلفی های کویت تا مدتی پیش تامین کننده نیازهای مالی آن بود.
علی متین فر
کد خبر: ۳۹۵۲۹۲
تاریخ انتشار:۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲-25 April 2014
بحران اوکراین را می توان پس از موضوع مذاکرات هسته ای در حال پیشرفت ایران باکشورهای 1+5 مهمترین رویداد بین المللی 1392 برای ایرانیان نام نهاد. این بحران که برخی آنرا تقابل ژئواستراتژیک شرق( روسیه) و غرب( آمریکا ) برای تعیین نقش و وزن منطقه ای و جهانی تفسیر کرده اند پس از پیروزی شرق گرایان طرفدار روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین آغاز و در نهایت با سقوط دولت این کشور و به دنبال آن برگزاری همه پرسی در شبه جریره کریمه و الحاق آن به روسیه به اوج خود رسید.

برخی کشورها در حوزه متحدین غرب از اوکراین و غرب گرایان حمایت و اقدام روسیه را غیرقانونی و محکوم کردند و برخی دیگر از کشورها از جمله چین، هند و کشورهای مشترک المنافع موضعی مبهم و یا همراه با سکوت اتخاذ کردند. در این نوشتار برانیم که موضع ایران به عنوان قدرت منطقه ای، صاحب نفوذ و تاثیر گذار در حوزه قفقاز را از دیدگاه عملگرایانه و واقعگرایانه مورد مداقه قرار دهیم و ببینیم در نهادهای رسمی و غیر رسمی دخیل در امر سیاست خارجی کشور در شرایط حساس کنونی چه موضعی پیرامون این بحران ـ که پیامدهائی برای کشور دارد ـ اتخاذ و چه پیام هایی را به طرف های مقابل منتقل کردند و در نهایت چه نتایجی را می تواند برای ایران داشته باشد. 
  
به دنبال تشدید بحران اوکراین، سخنگوی وزارت امور خارجه، به عنوان متولی اصلی امر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، طی موضع گیری که انجام داد بر حل مسالمت آمیز و بدور از خشونت بحران مذکور تاکید و اشاره داشت که مداخله خارجی اوضاع را در این کشور وخیم تر خواهد کرد. به عبارتی اینگونه می توان برداشت نمود ایران تاکید دارد این موضوع مربوط به دو کشور اوکراین و روسیه است و راه حل بیرونی ندارد و راه حل بایستی روسی – اوکراینی باشد و بین طرفین حل و فصل گردد. وی در اظهارات خود وارد جزئیات موضوع نشد و له یا علیه طرفین موضع گیری نکرد. 

از سوی دیگر، مرد اول سیاست خارجی کشور آقای دکتر ظریف نیز در حاشیه اجلاس مونیخ با وزیر امور خارجه اوکراین ملاقات نمود بدون اینکه وارد جزئیات موضوع بحران داخلی اوکراین گردد اوضاع داخلی این کشور را از وزیر خارجه این کشور استمزاج نمود در این ملاقات بر توسعه روابط و همکاری های دو کشور و برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی تاکید گردید. این ملاقات نشان داد که وزیر خارجه ایران بر بار حقوقی کلمات کاملا آگاه است لذا رویه و موضع وزارت خانه متبوع خود را تکرار کرد و با دقت محورهای گفتگوهای خود را انتخاب نمود تا که مسئولیتی را در این بحران متوجه منافع و امنیت ملی ایران نکند. 

اما یکی از مهمترین اقدامات کشور در بحبوحه بحران اوکراین مذاکره تلفنی آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بود. موضوعی که در ابتدا با انتقاد برخی از کارشناسان مسائل سیاست خارجی روبرو گردید ـ نگارنده نیز این گفتگوی تلفنی در شرایط بحران اوکراین را در راستای منافع ملی کشور ارزیابی نمی کرد و آن را ناشی از مشاوره نادرست می پنداشت ـ اما پس از انتشار محتوای مذاکرات تلفنی دو طرف که بر روی روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی، حل و فصل موضوع هسته ای و رسیدن به راه حل جامع در مذاکرات مذکور تاکید شده و بر روی بحران اوکراین تمرکز نشده بود نشان داد این برداشت ها ناصحیح بوده و رئیس جمهور روحانی بر مدار منافع ملی گام بر می دارد و ایشان نیز به عنوان یک حقوقدان از تبعات هر گونه موضوع گیری در شرایط کنونی کشور کاملا آگاه است.
نکته ای که حائز اهمیت است عدم اظهار نظر ارگانهای غیر رسمی در خصوص بحران اوکراین می باشد. معمولا این نهادها در بحران هائی که یک پای غرب و آمریکا در میان باشد اظهاراتی را طرح و غرب را محکوم می کردند. 

موضع گیری های سنجیده ایران و مذاکره تلفنی روحانی با پوتین در شرایط حساس بحران پیام های درستی را به روسیه و غرب ( آمریکا) داده است که در ادامه به پاره ای از آنها اشاره می شود؛ 

1- به روسیه پیام داده است که آنچه برای ایران مهم است منافع و امنیت ملی آن است و عدم اشاره به بحران اوکراین به منزله این بود که ایران نه این مناقشه را محکوم و نه آن را تائید می کند و له یا علیه طرفین وارد دعوا نخواهد شد. 

2- به غرب پیام داده است ایران کشوری مستقل است و بر اساس منافع و امنیت ملی خود تصمیم گیری می کند و در این بحران نه در کنار آن است و نه علیه آن. 
  
3- به غرب پیام داده است ایران به حل و فصل اختلاقات تصنعی ایجاد شده با آن می اندیشد و غرب بایستی با روشن شدن اهداف صلح آمیز هسته ای ایران رفع تمامی تحریم های تحمیلی و غیر قانونی را در سر لوحه کار خود قرار دهد و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را از این بحران مجزا کند در غیر این صورت ایران می تواند مسیر توسعه هر چه بیشتر روابط با روسیه و گرایش به این کشور را انتخاب نماید. موضوع انتشار اخبار توافق ایران با روسیه مبنی بر تبادل نفت با کالا در همین راستا قابل تحلیل می باشد. 

4- به اوکراین پیام داد برای ایران توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با این کشور از اهمیت بسزائی برخوردار است و بدون توجه به اینکه شرق گرایان و یا غرب گرایان در این کشور بر سریر قدرت باشند ایران خواستار گسترش روابط و همکاری ها می باشد. 

رویکرد مثبت ایران که می توان از آن به بی طرفی مثبت یاد کرد موجب واکنش سفیر اوکراین در تهران نیز شد به نحوی که وی در مصاحبه ای که انجام داده بود عنوان کرد که احتمالا روسیه از ایران درخواست نموده است در قبال بحرانی اوکراین سکوت اختیار کند و وی به نحوی خواستار حضور فعال و هم موضعی ایران با غرب در بحران مذکور بود. 

راقم این سطور رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین را موضع انفعالی نمی داند و آن را ناشی از یک خرد جمعی و موضعی واقعگرایانه همراه با عقلانیت ارزیابی می کند مسئله ای که حلقه گمشده سیاست خارجی طی سالیان اخیر بوده است. چشم انداز این رویکرد در صورت برخورد معقول و همراه با حسن نیت غرب و روسیه می تواند نتایج مثبتی را برای کشور به همراه آورد و امید می رود با اتخاذ رویکرد فوق در آغاز سال 1393 که برآمده از روح جمعی بر مبنای منافع ملی است در دیگر عرصه ها و مسائل آتی حاکم شده و کشور بر مدار صحیح اعتدال و عقلانیت و پیشرفت گام بردارد و به قله های رفیع درخور دست یابد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد