سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار حوادث در استان خوزستان



زارش فارس از خسارات باران بهاری در خوزستان
تگرگ رگ مزارع زیدون را زد

امسال همزمان با آغاز فصل بهار و بارش‌های جوی، بسیاری از اراضی کشاورزی استان از جمله منطقه سردشت زیدون را باران و تگرگ شست و نابود کرد.

خبرگزاری فارس: تگرگ رگ مزارع زیدون را زد

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، هر ساله در فصل بهار، خوزستان غافلگیر آب و هوایی سرد و یا بالعکس بسیار گرم می‌شود که معمولا همراه با گرد و غبار و بارندگیست.

امسال نیز که با به صدا درآمدن زنگ بهار، طبیعت خانه تکانی کرد و بارید، بسیاری از مزارع و اراضی کشاورزی متحمل خساراتی شدند که به جرأت می‌توان گفت بی‌سابقه بوده است.

در اهواز خسارات اراضی کشاورزی به 100 درصد رسید و در سردشت زیدون با بارش بی‌سابقه و شدید تگرگ، وضعیتی مشابه اهواز پدید آمده است.

کشاورزی که در زیدون به عنوان اصلی‌ترین درآمد مردم این منطقه محسوب می‌شود این روزها کشاورزان را به دردسر انداخته و هر یک را به دنبال راهی برای جبران خسارات وارده واداشته است.

در این میان نقش شرکت‌های بیمه و جهاد کشاورزی در راستای جبران خسارات وارد شده به کشاورزان بیش از پیش حائز اهمیت است و مطمئنا با سرانگشت اشاره می‌توانند به بسیاری از این مشکلات که سالانه بسیاری از زراعت کاران را با خود درگیر می‌کند خاتمه دهند.

اما آنچه که بر خسارات کشاورزی سردشت زیدون می‌افزاید نبود سوله و انبارهایی برای نگهداری و فروش محصولات کشاورزی‌ است و این روند به ویژه با وزش بادهای سنگین و بارش باران و تگرگ و وضعیت نامساعد جوی خساراتی چندین برابر به کشاورزان وارد می‌کند.

در زیر با تنی چند از کشاورزان و مسئولان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که آن را می‌خوانید.

*شرکت بیمه، اراضی کشاورزیمان را پوشش نمی‌دهد

یکی از کشاورزان این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: هر ساله با بارش باران، خساراتی به مزارع کشاورزی وارد می‌شود که متاسفانه این امر در بهار امسال با بارش سنگین تگرگ به حداکثر رسید و نخستین سالی است که تگرگ بارید و محصولات ما به کلی نابود است.

این کشاورز صیفی‌جات عنوان کرد: من از استان فارس راهی این منطقه شده‌ام و به کشاورزی مشغولم و تاکنون شرکت بیمه مزارع و اراضی‌ام را بیمه نکرده است.

وی گفت: البته بسیاری از اراضی کشاورزی در این منطقه وجود دارند که شرکت بیمه نسبت به تحت پوشش درآوردنشان ممانعت می‌کند و همین امر برای کشاورزان به معضلی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: این موضوع را بارها به مسئولان شهرستان بهبهان برای ارجاع به استان عنوان کرده‌ اما تاکنون جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم.

*سوله‌های نگهداری محصولات، روباز است

یکی دیگر از کشاورزان بومی این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: تمام زحمات ما امسال به هدر رفت و هیچکس پاسخگوی ما برای جبران خسارات نیست.

وی بیان کرد: علاوه بر بارش باران و تگرگ، نبود سوله‌هایی برای نگهداری و فروش محصولات کشاورزی، کشاورزان این منطقه را به دردسر انداخته است و خسارات زیادی به آنها وارد می‌کند.

این کشاورز 35 ساله توضیح داد: این مشکل به آسانی توسط مسئولان استانی و با اختصاص اعتباری ویژه قابل حل است که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود زیرا در صورتیکه بارش باران را نیز در فصل برداشت نداشته باشیم انبار کردن محصولات در سوله‌های سرباز ما را متحمل خساراتی می‌کند.

*21 میلیارد تومان خسارات به محصول صیفی‌جات و گندم

مسئول جهاد کشاورزی سردشت زیدون نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: امسال با بارش تگرگ در 24 اسفندماه سال 92 و البته باران‌های بهاری، به 800 هکتار از محصول صیفی‌جات و 500 هکتار از مزارع گندم خسارت وارد شد.

سید محمدرضا حسینی افزود: برآورد ریالی خسارات وارد شده به اراضی کشاورزی برای صیفی‌جات 20 میلیارد تومان و برای محصول گندم برابر با یک میلیارد تومان بوده است.

وی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای جبران خسارات کشاورزان گفت: در سال‌های گذشته اگر خسارتی به دلیل شرایط نامساعد جوی و بارندگی به کشاورزان وارد می‌شد بیمه آنها را تقبل می‌کرد و مشکلی در این زمینه وجود نداشت اما امسال بسیاری از اراضی صیفی‌جات و گندم در سردشت زیدون تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند و این برای کشاورزان و خسارت‌دیدگان مشکل آفرین شده است.

مسئول جهاد کشاورزی سردشت زیدون عنوان کرد: در این خصوص نامه‌نگاری‌هایی با شهرستان بهبهان صورت گرفته است تا مشکل را به استان ارجاع دهند اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: بخشی از کشاورزان این منطقه مهاجر هستند و اکثرا از کازرون رهسپار اینجا شده‌اند و مشغول کشت و کار هستند و دلیل بیمه نکردن اراضی آنها توسط شرکت بیمه به صورت یک سوال درآمده است.

*کشاورزان دلسرد شده‌اند

حسینی توضیح داد: علاوه بر این نبود سوله‌های سرپوشیده و مراکز نگهداری محصولات کشاورزی، خسارات کشاورزان را به ویژه در هنگام فروش محصولات چندین برابر می‌کند که در این زمینه نیز نیاز است مسئولان امر با اختصاص اعتبار و هزینه‌ای برای احداث سالن‌هایی سرپوشیده اقدام کنند.

وی ادامه داد: باید کشاورزان را حمایت و پشتیبانی کرد تا در سال‌های آتی بتوانند کار خود را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

مسئول جهاد کشاورزی سردشت زیدون اضافه کرد: کشاورزی شغل بسیار پردردسر و سختی‌ست که در صورت عدم پشتیبانی مسئولان، دلسردی را برای این عزیزان به دنبال خواهد آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بارش بی‌سابقه تگرگ در این منطقه، در آستانه سال جدید همه به ویژه کشاورزان را غافلگیر کرد که امید می‌رود با حمایت مسئولان بتوان خسارات وارد شده را تا حدودی جبران کرد و از مشکلات کشاورزان کاست.

مطمئنا بارش‌های جوی سرشار از برکت و رحمت هستند که متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مطلوب کشاورزی در استان مستعد و زرخیز خوزستان که برای کشت و کار بی‌نظیر است موجبات بروز خسارات می‌شود و نیاز است در قدم نخست با اقدامات کارشناسی و اصولی‌تر بتوان برای بروز چنین خساراتی گامی موثر برداشت و دوم اینکه همه اراضی کشاورزان را از طریق شرکت‌های بیمه تحت پوشش قرار داد.

=======

مریم خبازی

=======

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930131000381#sthash.mhAiDNT6.dpuf





پیش از ظهر امروز
جسد بی‌هویت از رودخانه هویزه بیرون کشیده شد

جسدی بی‌هویت پیش از ظهر امروز از رودخانه هویزه بیرون کشیده شد.

خبرگزاری فارس: جسد بی‌هویت از رودخانه هویزه بیرون کشیده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از هویزه، جسدی بی‌هویت پیش از ظهر امروز از رودخانه هویزه بیرون کشیده شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر هویزه که از نخستین افراد حضور یافته در این صحنه بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: کارگران شهرداری این شهر در حین کار و سرویس کردن تلمبه‌خانه برای آبیاری پارک ساحلی با جسدی در رودخانه مواجه می‌شوند.

عادل بوعذار تصریح کرد: این موضوع به مراجع انتظامی و قضایی گزارش داده می‌شود تا بر سر صحنه حضور یابند.

وی بیان کرد: تحقیقات برای کشف ماهیت این جسد که آقا نیز بوده است آغاز شده که به سردخانه منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به وضع نامناسب ظاهری جسد به نظر می‌رسد مدتی از غرق شدن آن گذشته است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930131000964#sthash.iwJ59B05.dpuf


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد