مروری بر عملکرد شش ماهه دولت اعتدال در زمینه فرهنگی: |
فهرست انحرافاتی که دغدغه رهبری را برانگیخت |
فرهنگ، حقیقت فراموش شدهای است که اگر نگوییم تمام دولت ها، اما اغلب شان نسبت به آن عملکرد خوبی نداشتهاند. |
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عروج؛ به نقل از دیدبان مقام معظم رهبری دردیدار با مسئولان فرهنگی دولت هاشمی: "درعرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی می کنم وحقیقتا دغدغه دارم، این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند. من چنین دغدغه ای دارم. البته در سخنرانی ها، از این دغدغه با مردم نخواهم گفت؛ اما نمیشود که به شما نگویم. شما خودتان دست اندر کاران مسایلفرهنگی هستید و باید از این دغدغهی من خبرداشته باشید."(!) مقدمه:
عملکرد دولت درحوزه ی فرهنگ 1- عزل و نصبهای گروهی و سیل انتقادات به وزیر ارشاد
استفاده از شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک وتوییتر طبق قوانین کشور ممنوع است و فیلتر هایی هم در این زمینه وضع شده است. این شبکه ها که امروزه در بسیاری از کشور ها عامل تولید سبک زندگی و فروپاشی خانواده ها از درون شده اند، توسط کابینهی روحانی مورد تایید عملی قرارگرفته است.(6) در این بین، ما موضعی روشن از سوی وزیر ارشاد که بند چهارم برنامهاش حفاظت از فرهنگ ملی ِایرانی اسلامی بوده، مشاهده نکرده ایم(7).آیا استفادهی کابینهی دولت جمهوری اسلامی ایران ، از شبکههایی که خود، آنها را خلاف قانون شمرده، مبنایی عقلانی، قانونی و مدبرانه دارد؟
4- زنان خواننده؛ بازگشت به الگوی فساد پیش از انقلاب به بهانه ی اعتدال 5- جشنواره فیلم فجر، رویای رونمایی از فیلم هایی در تراز انقلاب اسلامی دولت جدید با به کار بستن سیاست های نامنظم و قدیمی به امور سینما می پردازد که این موضوع، یعنی اصل کاهش تصدی گری دولتی(لیبرال مآبانه)، نوعی عقب نشینی از موضع فعالِ در عرصه ی سینما است. مدیریت واگذارکنندهی دولت یازدهم عرصه را برای هدایت گران بیرونی مهیا کرده و قدرت مانوردهی فرهنگی ایران را در منطقه کاهش می دهد. این در حالی است که کشورهای صاحب قدرت از جمله آمریکا، به طور روزافزونی با ابزارهای سینمایی مثل هالیوود در پی افزایش قدرت سیاسی خویش اند، و به این وسیله تا کنون جنایت های بیشماری رامرتکب شده اند و توانسته اند افکار عمومی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند. 6-بودجه رسانی به روزنامههای زنجیرهای، تجدیدِ پروژهی دشمن محمدقوچانی: سردبیر هفته نامه آسمان و بسیاری از روزنامه های زنجیره ای موثر در درحوادث تیر 78 . تصویر قوچانی بعد از آزادی از زندان. اگر چه قوه قضائیه برخی از حلقه های نشریات زنجیره ای را که نقشی عمده در بحرانهایی چون آشوبهای تیر 78 وفتنهی 88 ایفا کردند، در محاق توقیف قرار داد و بسیاری از عملهی آن مجبور به فرار از کشور شدند، اما بخشی از ظرفیت انسانی نشریات یاد شده همچنان در درون مرزها، فعال بوده و هستند. روزنامهِهایشرق، قانون، بهار، هفته نامهی آسمان و ... از این نشریات زنجیره ای هستندکه هر از چندگاهی به مقدسات مردم ایران توهین کردهاند روزنامهی شرق در ششم مهر سال گذشته باچاپ کاریکاتوری توهین آمیز نسبت به رزمندگان دفاع مقدس، موجبات ناراحتی ملت ایثارگر را فراهم آورد. روزنامهی قانون به تبعیت از بشرستیزان غربی به حکم اسلامی قصاص در برابر جرم قتل نفس عمد معترض می شود و آن را ازپیش خود ناعادلانه می خواند. روز چهارشنبه، اول آبان ماه 92 نیز، روزنامه «بهار» یادداشتی با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به مناسبت عید غدیر منتشر کرد که در آن، شبهات زیادی درباره دلالت واقعه غدیر خم بر مسأله خلافت و زعامت سیاسی امیرالمؤمنین (ع) مطرح شده بود. و موارد متعددی که با اندکی جستجو در سایت ها و روزنامه های این جریان میتوان یافت. پس از تمام این اتفاقات ناراحت کننده بسیار جای سوال است که چرا وزارت ارشاد اسلامی بودجه ی هنگفتی را برای تقویت این جریان ناسازگار فرهنگی در نظر گرفته است.(11) دیدبان بعد از بازتاب این اخبار و اطلاعات، سعی دارد به زمینه های شکل گیری این نوع سیاست گذاری فرهنگی و نیز نظریات مختلف در این باره بپردازد. وضعیت کنونیفرهنگ، اشتباه مردم در انتخابات ؛یا انتخاب های اشتباه روحانی کارشناسان نسبت به عملکرد فرهنگی دولت و علل انتخاب کردن این نوع سیاست فرهنگی توسط دولت نظرات گوناگونی دارند. به طور کلی سه دسته وجود دارد. 1-دیدگاه اول، دولت یازدهم؛ ادامهی سیاست دولت های توسعه گرا . به طور کلی در سیاست لیبرالی تکیه ی اصلی بر این است که از کشور هایی که این نظریه را قبول دارند باید زیر پر و بالشان را گرفت و این همان سیاست است که به آن سیاست توسعه ی برون زا اطلاق می شود چیزی که مقام معظم رهبری در صحبتهایشان در ست نقطه ی عکس آن را فرموده اند ایشان در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان در آبان ماه فرمودند: نگاه به درون و تکیه بر قدرت داخلی راه حل واقعی مسائل و مشکلات موجود است، اگر ملتی به قدرت و توانایی های خود متکی بود از اخم یا تحریم دشمن متلاطم نمیشود و ما باید دنبال تحقق این هدف باشیم. ایشان افزودند: همه حرف ما بامسئولان گذشته و امروز این است که برای پیشرفت و گشایش کارها، به ظرفیت های متنوع و گسترده انسانی، طبیعی و جغرافیایی ایران تکیه کنید. 2- دیدگاه دوم، مشاوران کراواتی، زایندهی سیاستهای لیبرالی دولت با رویکرد مشاورانی مثل دکتر سریع القلم وآقای ترکان و بقیه ی تیم فرهنگی خود قصد کناره گیری از عرصه ی فرهنگی را دارد تا فرهنگ را به ساختاری صنفی تبدیل کند و با واگذاری قدرت فرهنگی به کارکنان فرهنگ و هنر و هنرمندان و نه مدیران، خود را از این مسئولیت خلاص کند. این گروه دوم با اشاره به مواضع چند ماه گذشته در بدنه ی وزارت ارشاد مبنی بر عدم ممیزی وخصوصی سازی فرهنگی(14) را هدفی دارای منافع دوطرفه می دانند که در صورت زیر بار نرفتن نمایندگان مجلس و قوه ی قضاییه با این رویه خود را از وعده های بلند پروازانه نجات می دهد و درجواب هوادارانش خواهد گفت این مانع را مجلس سبب شد. با این کار دولت، هوادارانش را مقابل نمایندگان قرار می دهد. این موضوع در افراطی خواندن این نمایندگان نیز موثر و باعث سنگینی کفه ی ترازوی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آینده می گردد و نیز در صورت تسلیم مجلس به خاطر ترس از فشار دولت و شکست در انتخابات آتی و دلایل دیگر الگوی مورد نظر دولت، و نه الگوی ایده آل برفرهنگ حاکم می شود،که دارای مبانی اسلامی محکمی هم نیست.
. روحانی بر این باور است که، آن کارشناسی که در سازمان ممیزی در حال رصد بازار نشر است این حق را ندارد از فرهنگ این کشور صیانت کند زیرا این با آزادی مردم مغایر است و اساسا تصدی گری باید اصولا کاهش یابد. محور دوم سخنان او در باره ی آزادی است: روحانی با بیان اینکه باید به رسانهها و مطبوعات آزادی بدهیم زیرا وقتی به آنها آزادی دادیم، باید جلوی فساد را گرفته و نباید به نهادهای رسمی اکتفا کنیم ودر نهایت: وی درباره ی زنان افزود: باید بیمه ویژهای برای زنان آسیب دیده بوجود بیاوریم . علاوه بر این تشکیل وزارت امور بانوان را در دولت تدبیر و امید پیشبینی کردیم تا حقوق ضایع شدهی بانوان را به آنها برگردانیم.
دختران را به کلاسهای مذهبی دعوت کرده تا پس از گذراندن دورهای سه ماهه به سوریه اعزام کنند. س.م. پس از بازگشت از سوریه میگوید که به همراه ۹ دختر دیگر بعد از دریافت ۱۲۰۰ دلار و با وعدهی دریافت مبلغی ۵ برابر آن به سوریه اعزام شده است». جنگ سوریه سبب شد تا برای اولین بار واژه ای به نام جهاد نکاح به ادبیات گروههای سلفی وارد شود؛ جهادی که صرفا مخصوص زنان است و درآن برای آسودگی خاطر سلفی ها، زنان خود را در اختیار آنها می گذارند. اولین بار هم یک روحانی وهابی سعودی این حکم را داد و بعدها منکرش شد. به گزارش دویچه وله، اوج این ماجرا زمانی بود که بیستم سپتامبر سال گذشته موضوع از سطح گمانهزنیهای رسانهای خارج شده و یک مسوول دولتی در این زمینه اظهار نظر کرد. لطفی بن جدو وزیر کشور تونس در برابر اعضای پارلمان این کشور خبر داد که بسیاری از زنان تونسی که برای جهاد نکاح به سوریه رفته بودند، حامله از این کشور بازگشتهاند. روزنامه تونسی الشروق روز ۲۲ سپتامبر گزارشی را از جهاد نکاح منتشر کرد که در آن با برخی از دختران بازگشته از سوریه مصاحبه شده بود. این روزنامه به روایت داستان یکی از دخترانی پرداخته که به تازگی از سوریه بازگشته است. الشروق به نقل از یک منبع امنیتی تونسی نوشت: «زنانی بین ۳۰ تا ۵۰ ساله با روبنده در مساجد، فروشگاههای لباس مذهبی، دانشگاهها و دستشوییهای حاشیهی شهرها، دختران را به کلاسهای مذهبی دعوت کرده تا پس از گذراندن دورهای سه ماهه به سوریه اعزام کنند. س.م. پس از بازگشت از سوریه میگوید که به همراه ۹ دختر دیگر بعد از دریافت ۱۲۰۰ دلار و با وعدهی دریافت مبلغی ۵ برابر آن به سوریه اعزام شده است». طبق این گزارش، دختران از مرز تونس به لیبی رفته و از آنجا با گذرنامههای جعلی عازم ترکیه و سپس به سوریه منتقل شده و به عقد مردان مبارز درآمدند. س.م. به الشروق میگوید: «شرکت در جهاد نکاح را پذیرفتم تا با پولی که به دست میآورم برای برادر بیکارم، کاری فراهم کنم». به گفتهی س.م.: «برخلاف شایعات موجود، هر دختری با دو یا حداکثر سه نفر در ارتباط است و من پس از بازگشت از سوریه متوجه شدم که برادرم سر کار رفته و مشکلات مالی خانوادهام نیز تا حدودی از بین رفته اما آنها دیگر پذیرای من نیستند». این روزنامه تونسی در بخش دیگری از گزارش خود مینویسد: «پدر یکی از دختران که به ایدز مبتلا شده میگوید که دخترم حامله بازگشت. او به ایدز مبتلا شده و ما کاری نمیتوانیم انجام دهیم مگر اینکه منتظر مرگ او باشیم. ![]() عمده رسانهها، شروع ماجرای "جهاد النکاح" را فتوای منسوب به شیخ محمد عریفی مبلغ مذهبی اهل عربستان معرفی کردهاند. گفته میشد که شیخ عریفی در توییتر خود فتوا داده که زنان و دختران به "جهاد نکاح" بپیوندند. شیخ عریفی اما صدور این فتوا را تکذیب و اعلام کرد که حساب کاربری توییتر او هک شده و هکرها به نقل از او چنین فتوایی را صادر کرده بودند. عریفی برای اثبات مدعای خود گفت که اگر تعداد حروف این توییت شمرده شود مشخص میشود که دروغین است چرا که به جای ۱۴۰ حرف مجاز در توییتر، این فتوا بیش از ۱۷۰ حرف را در بر گرفته است. از سوی دیگر انور مالک روزنامهنگار الجزایری در مطلبی که در وبسایت شبکه فرانس۲۴ به زبان عربی منتشر شد، میگوید که اظهارنظر وزیر کشور تونس در مورد دختران بازگشته از سوریه مشکوک است، زیرا از یک سو وزیر تونسی هیچ مستندی برای اثبات مدعای خود ارایه نمیکند و از سوی دیگر وزیر کشور با حزب "النهضة" به عنوان حزب حاکم تونس اختلاف داشته و دور از انتظار نیست که برای اعمال فشار بر دولت چنین ادعایی کرده باشد. ![]() دولت سوریه و "جهاد نکاح" با بالا گرفتن موضوع "جهاد نکاح"، روزنامه فرانسوی لوموند گزارشی را در این زمینه منتشر کرد که در آن جهاد نکاح را به کل موضوعی دروغین و آن را ساخته و پرداخته دولت سوریه معرفی میکند. لوموند نوشت: «موضوع جهاد نکاح نخستین بار در شبکه تلویزیون الجدیده سوریه مطرح شد که از شبکههای حامی دولت سوریه محسوب میشود. پس از آن دختری شانزده ساله بر صفحه تلویزیون الاخباریه سوریه ظاهر شد و اعتراف کرد که به اجبار پدرش در جهاد نکاح شرکت کرده و با دهها مرد ارتباط داشته است». ![]() لوموند به نقل از شاهدان عینی مینویسد: «نکته عجیب در مصاحبه دختر شانزده ساله با شبکه الاخباریه این بود که او در تابستان و دمای ۳۰ درجه سوریه، لباسی زمستانی بر تن کرده بود. اهالی روستای نوی در درعا گفتند که او دختر یکی از افسران ارتش سوریه بوده که به ارتش آزاد پیوسته و دخترش ماهها قبل در راه مدرسه ربوده شده بود». عبدالرحمن الراشد، سردبیر نشریه «شرق الاوسط» گفته است: « وهابیون با شستوشوی مغزی دختران و وعدههای بهشت و حوریان بهشتی آنان را به عنوان بردهی جنسی به سوریه میفرستند تا در خدمت سربازان باشند اما این اقدام پیش از این در دو دهه آشفتگی الجزایر نیز وجود داشت؛ همانطور که القاعده نیز چنین باوری را ترویج میکرد و از تمام امکانات خود از جمله سکس برای عضوگیری جوانان استفاده میکرد. همین تندروها امروز وارد بحران و هرج و مرج سوریه شده و زنان و مردان را اغفال میکنند». قاچاق زنان از افغانستان و فروش آنان در چند دهه جنگ و بحران باعث شده تا جامعهشناسان از این مساله به عنوان یک "پدیده" نام ببرند. در هفتههای اخیر گزارشی در رسانههای افغانستان منتشر شد که طبق آن زنان شوهردار در این کشور با مبلغی بین ۳۳۰ تا ۵۳۰ دلار به فروش میرسند. چندی پیش در پاکستان که آنجا هم زنان داد و ستد میشوند، یک مرجع دینی به دلیل ماه رمضان اعلام کرد که خرید و فروش دختران و زنان در این ماه از سال حرام است. الراشد در بخش دیگری از مقاله خود مینویسد: «در ماجرایی مشابه و در زمان حملهی آمریکا به عراق، زنی سعودی به همراه فرزندش ناپدید شد و پس از گذشت مدتی مشخص شد که به عقد ایمن الزرقاوی و پس از او چندین مرد دیگر درآمده و روند ازدواجها تا کشته شدن زن ادامه داشت». در جنگ جهانی دوم نیز زنان کرهای و چینی تحت عنوان "مایه تسلی" برای سربازان ژاپنی به بردگی جنسی گرفته میشدند و در مواردی نیز پس از همخوابگی به قتل میرسیدند. لیاک سون ۸۶ ساله یک شاهد زنده از این ماجراست که میگوید: «ما ۱۱ تا ۱۴ ساله بودیم و تصور نمیکردیم که روزی از آن شکنجهها جان سالم به در میبریم. خیلی از دخترها سعی کردند که خودکشی کنند؛ خودشان را دار زدند یا بدون اینکه شنا بلد باشند، به دریا رفته و غرق شدند». اما این پدیده در انحصار شرق و خاورمیانه نیست؛ بلکه پس از فروپاشی روسیه، زنان و کودکان بسیاری به علل مختلف خصوصا مشکلات اقتصادی پیشآمده، قاچاقی به کشورهای اروپای غربی رفته و اکثر آنان به عنوان کارگران جنسی در کلوپهای سکس مشغول به کار شدند. اگرچه جهادی به نام "جهاد نکاح" از نظر شرعی و به عنوان فتوا وجود ندارد، اما به نظر میرسد آنچه در سوریه اتفاق میافتد به نوعی در راستای قاچاق زنان که سابقهی جهانی دارد، تعریف میشود. ![]() شاید این بخش از گزارش روزنامه فرانسوی لوموند بتواند چشماندازی روشنتر از آنچه در مورد "جهاد نکاح" گفته میشود، ارایه کند: «رسانههای عربی کماکان به این موضوع پرداخته و جنجال زیادی درست کردهاند، با این حال دیگر به فتوای شیخ محمد عریفی استناد نمیکنند؛ بلکه از فتوایی مجهول سخن میگویند. این رسانهها قبول نمیکنند که چنین چیزی وجود خارجی ندارد، چرا که با استفاده از این موضوع میتوانند فروش بیشتری داشته باشند». هشت صبح دیدار تروریست های الاحوازی با معارضین سوری در حاشیه مراسم سالگرد رفیق حریری+عکسمراسم سالگرد ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان طی روزهای گذشته در حالی برگزار شد که دعوت شدگانی از برخی کشورها در این برنامه حضور داشتند که وجه تشابه اکثر آن ها سوابق تروریستی در دوره فعالیتشان می باشد. به گزارش رهیاب نیوز، مراسم سالگرد ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان طی روزهای گذشته در حالی برگزار شد که دعوت شدگانی از برخی کشورها در این برنامه حضور داشتند که وجه تشابه اکثر آن ها سوابق تروریستی در دوره فعالیتشان می باشد.
|