سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان


احداث شبکه های جمع آوری فاضلاب از محل اوراق مشارکت/

ارمغانی برای نشاندن لبخند رضایت بر لبان مردم خطه جنوب خوزستان

اهواز - ایرنا - احداث شبکه های جمع آوری فاضلاب فروش اوراق مشارکت در 16شهر بزرگ خوزستان یکی از نتایج اثربخش اقدام های سازنده دولت ها در گذشته و حال بوده که پنج شهر جنوبی این استان اولویت نخست در این بخش است تا لبخند رضایتی بر لبان مردم این خطه باشد که شاید بتوان گفت بیش از دیگر خوزستانی ها روزهای سختی را پشت سر گذرانده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا این طرح عظیم بزرگترین طرح زیست محیطی در جنوب غرب کشور است که از محل فروش اوراق مشارکت در دست انجام قرار دارد.

با وسیع تر شدن شهرها؛ افزایش جمعیت از یک سو و گسترش فعالیت های شهری در زمینه های مختلف از دیگر سو، موضوع آلودگی محیط زیست روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در این چارچوب مهار نشدن فاضلاب یکی از عوامل آلودگی محیط زیست است که برای جلوگیری از ورود فاضلاب به محیط زیست احداث شبکه های جمع آوری فاضلاب و تصفیه آن اهمیت می یابد. 

با توجه به هزینه بالای ساخت سیستم های جمع آوری فاضلاب، این سیستم ها نقش کلیدی در رفاه شهروندان حفاظت از محیط زیست، بهداشت و سلامت مردم ایفا می کنند.

بنابراین کمبود اعتبارات طرح های آبی، شرکت های آبفا را بر آن داشت تا برای تامین بخشی از نیازهای پروژه ها از اوراق مشارکت استفاده کنند؛ در نتیجه با تلاش مجموعه شرکت آب و فاضلاب و بر اساس مصوب شورای راهبردی توسعه خوزستان که به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزارمی شود، مقرر شد سالانه سه هزار هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با مجوز شورای عالی اقتصاد و همچنین بانک مرکزی برای اجرای شبکه های فاضلاب این شهرها در سه سال متوالی اختصاص یافته و به فروش برسد.

شرکت آبفا خوزستان پس از مرحله نخست فروش اوراق مشارکت در اسفند سال 90 با اعتبار دو هزار و700 میلیارد ریال، اجرای طرح جامع فاضلاب را در این شهرها آغاز کرد.

با اجرای این طرح، میزان بهره مندی مردم شهرهای بزرگ خوزستان از خدمات فاضلاب از 32 درصد به 100درصد خواهد رسید.

برای 16 شهر بزرگ خوزستان در مجموع چهار هزار و 500 کیلومترشبکه گذاری فاضلاب در چارچوب این طرح برنامه ریزی شده که از این رقم بخش عمده ای مربوط به شهرهای جنوبی خوزستان اعم از آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و ماهشهر می شود.



*آبادان 

مجری طرح فاضلاب آبادان گفت: طرح فاضلاب این شهر در سال 73 با هدف احداث شبکه استاندارد جمع آوری و دفع فاضلاب آغاز شد.

ˈمهرداد قنواتیˈ اظهار کرد: به منظور شتاب بخشی به عملیات اجرایی طرح از سال 91 با تامین منابع از محل فروش اوراق مشارکت هم اینک 12 پروژه با 683میلیارد ریال در دست اجرا قرار دارد.

وی افزود: این پروژه ها شامل 264کیلومتر لوله گذاری شبکه، انشعاب ها، خطوط انتقال همچنین احداث پنج ایستگاه پمپاژ است.

قنواتی گفت: در 1.5سال اخیر با انجام 105کیلومتر از این مجموع و تکمیل یک واحد ایستگاه پمپاژ شاخص بهره مندی از شبکه فاضلاب در آبادان از 61 درصد در ابتدای سال 91 هم اینک به 73درصد ارتقا یافته است.

وی افزود:هم اینک پروژه های فعال فاضلاب در مناطق ذوالفقاری، کوی قدس، امیرآباد، کوی ولیعصر(عج)، کوی کارگر، کوی بهار، کوی فرهنگیان، سلیج غربی، شطیط، علوانیه و دیگر نقاط اجرا می شود.

قنواتی خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل اجرای طرح بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی و ریزشی بودن خاک که موجب کاهش سرعت عملیات اجرایی، افزایش عرض ترانشه ها و در نتیجه افزایش حجم عملیات خاکی و نیز آسفالت مورد نیاز و افزایش هزینه های فاضلاب می شود.

وی افزود: اعتبارات اختصاص یافته در دو سال گذشته برای این طرح 600 میلیارد ریال بوده که امید می رود با تخصیص مرحله سوم عمده پروژه های تعریف شده تحقق یابد.



*خرمشهر 



مجری طرح فاضلاب خرمشهر هم گفت: طبق قرار داد قرار است 620کیلومتر شبکه گذاری در چارچوب طرح فاضلاب در خرمشهر انجام شود که هم اینک با 11پیمانکار در دست اجراست.

ˈعلیرضا ضرغامˈ افزود: از این تعداد چهار پیمانکار در ساخت تلمبه خانه، دو پیمانکار در احداث خطوط انتقال و مابقی در شبکه گذاری فعالیت دارند که چهار شرکت در آن فعال است. 

وی مسیر انجام عملیات شبکه گذاری فاضلاب را کوت شیخ، مهرزی، غفارمسیری، بخشی از کوی مولوی و بخشی از نقاط پراکنده شهر اعلام کرد.

ضرغام از اتمام 50 درصد کار در شبکه گذاری خبر داد و گفت: با تکمیل طرح 60درصد شهر خرشمهر از شبکه فاضلاب برخوردار می شود و باید برای اصلاح شبکه فرسوده مابقی مناطق هم چاره ای اندیشید.

وی افزود: هشت ایستگاه پمپاژ در مناطق حاشیه کارون، 90هکتاری، کوت شیخ، میدان دروازه، منطقه مهرزی(دو ایستگاه) و شمال و جنوب خرمشهر در دست ساخت است.

مجری طرح فاضلاب خرمشهر گفت: خط اصلی خروجی فاضلاب انجام شده و طول خط شش کیلومتر است که در این چارچوب دو خط دو قلوی 800میلی متر کار شده است.



*شادگان 



مجری طرح فاضلاب شادگان نیز گفت: حدود 60کیلومتر حجم عملیات در چارچوب این طرح تعریف شده و فعالیت ها در صورتی انجام شده که با کمبود اعتبارات مواجهیم. 

ˈعلی پورکیانیˈ افزود: کار در مناطق مسیر، جهان آرا، چومه سید الوان و مناطق پراکنده شادگان انجام شده و با پیشرفت 95درصد در حال بهره برداری است.

وی خاطرنشان کرد که مابقی کار مربوط به نصب انشعاب هاست که آن هم بزودی به اتمام می رسد.

پورکیانی گفت: دو هزار و 500 فقره انشعاب فاضلاب در قالب طرح احداث می شود.

وی افزود: تاکنون ایستگاه های پمپاژ شماره 3، 9 و 7 بهینه سازی شده و خط اصلی خروجی شهر هم به طور کامل تعویض شده است.



*ماهشهر و بندر امام 

مجری طرح فاضلاب ماهشهر و بندر امام نیز گفت: با توجه به برآوردهایی که صورت گرفت با اختصاص سالی 400 تا 500میلیارد ریال اعتبار در کل استان اجرای شبکه فاضلاب این شهرها 60سال زمان می برد. 

ˈ فرزان عباسیانˈ افزود: از مرداد پارسال 200 کیلومتر عملیات شامل کلکتور، خطوط اصلی، شبکه های جمع آوری و خطوط فرعی در این دو شهر انجام شده است.

وی گفت: در ساخت ایستگاه پمپاژ هنوز کاری نشده است؛ در ماهشهر لیفت استیشن شماره شش و هفت و پنج بازسازی و در مدار قرار گرفته و ایستگاه هشت ماهشهر هم در مدار قرار دارد.

عباسیان افزود: تمام خطوط ماهشهر و بندر امام به مرحله اجرا رسیده و هم اینک یکصد کیلومتر در مدار است و

به منظور حفظ منابع آبی خوزستان، مقدمات احداث 10 تصفیه خانه فاضلاب در 10 شهر خوزستان از محل فاینانس بین المللی در اولویت قرار گرفت که بنا به اهمیتی که وجود داشت عملیات اجرایی پنج تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و بندر ماهشهر آماده اجرا شده است.

گزارش از امیر خان زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد