سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فهمدی هویدی روزنامه نگار و متفکر مشهور مصری در الشرق نوشت: اینکه می گویند مصر و کشورهای حاشیه خلیج {فارس} با خطر ترکیه و ایران مواجه هستند. سخن گزافی است، زیرا معادله راهبردی جدیدی را در منطقه مطرح می کند که مصر و کشورهای حاشیه خلیج {فارس} را در اردوگاهی واحد مقابل دو کشور مهم و بزرگ همسایه جهان عرب قرار می دهد و خطرناک از این جهت که این حقیقت را نادیده می گیرد که خطر راهبردی واقعی که امنیت ملی کشورهای عربی را تهدید می کند اشغالگری اسرائیل است و نه چیز دیگری.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، در ادامه مقاله ی هویدی آمده است: مقوله ای که درباره آن صحبت می کنم تیتری بود که روزنامه الاهرام روز شنبه (یکم مارس) چاپ کرد. تیتر آن به این ترتیب است: "مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس با سرنوشت مشترک و خطر مشترک ترکیه و ایران مواجه هستند". متنی که در زیر این عنوان آمده بود خلاصه ای از گفتگوهای مطرح شده در سمینار مشترک مرکز مطالعات الاهرام و مرکز تحقیقات الخلیج بود. در این سمینار کارشناسان و دانشگاهیانی از دو طرف شرکت کرده بودند.

عنوان این مقاله مرا شوکه کرد، زیرا من به نسلی تعلق دارم که دیدگاه فکری‌اش تفاوتی ریشه ای با پیام این سمینار داشت. این تفاوت دیدگاه هم شامل موضع گیری در قبال اسرائیل و هم موضع گیری در قبال دو همسایه بزرگی می شود که دکتر جمال حمدان این دو را در کنار مصر، تشکیل دهنده مثلث قدرت در منطقه به حساب می آورد که با اتصال اضلاع آن، امت اسلامی بالندگی می یابد و با ایجاد اختلال در این اضلاع، امت اسلامی شکست می خورد. 

از این رو پیامی را که عنوان مقاله در خود داشت به عنوان کودتایی منفی تلقی کردم که آگاهی را مخدوش می کند و پایه های مسلمانی را که از زمان گسترش قومیت گرایی عربی در اذهان جای گرفته بود؛ فرو می ریزد. در آن زمان بود که عرب ها هویت و عظمت خودشان را بازیافتند. از این مسئله شگفت زده شدم که این پیام عنوان سمیناری است که در آن کارشناسان راهبردی و استادان علوم سیاسی صحبت می کنند که قاعدتا نسبت به دیگران آگاهی بیشتری از راهبردهای منطقه ای دارند.

اهمیت ویژه ای که این موضوع برایم داشت باعث شد متن منتشر شده را مطالعه کنم و نکات زیر توجه مرا به خود جلب کرد:

- برگزاری این سمینار از نتایج گرم شدن روابط مصر و عربستان و تغییراتی است که در روابط قاهره با کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از انقلاب ژوئیه ایجاد شد. این مسئله تمرکز بر پیشنهاد عربستان را که حدود دو سال و نیم پیش مطرح شد و نیز مشارکت قابل توجه عربستانی ها و اماراتی ها در این سمینار را تفسیر می کند.

- این نشست در اصل برای بررسی ایده اتحاد کشورهای حاشیه خلیج {فارس} برگزار شد که ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در دسامبر 2011 میلادی مطرح کرد. اساس این پیشنهاد را توسعه ساختار شورای همکاری خلیج فارس که بیش از سه دهه به همین منوال است تشکیل می داد، به گونه ای که تبدیل به اتحادیه کشورهای خلیج فارس با رهبری عربستان شود.

- صحبت درباره ایده اتحاد، در بین نخبگان منطقه خلیج فارس پس از رد موضوع از سوی قطر و عمان و اظهار بی میلی کویت و امارات به آن، فروکش کرد. ارائه این پیشنهاد بیش از آن که ناشی از پختگی روابط کشورهای خلیج فارس باشد تلاشی برای محافظت از منطقه در برابر موج بهار عربی بود که اوایل سال 2011میلادی شروع شد. به عبارت دیگر، هدف این پیشنهاد محافظت و حمایت از نظام ها و نه تعامل و تبادل منافع میان ملت ها بود.

- در اظهار نظرها درباره اهمیت اتحاد کشورهای خلیج فارس اختلافی نبود و تشکیل این اتحادیه رویایی بلند توصیف شد که باید مدتها پیش تحقق پیدا می کرد. برخی شرکت کنندگان ملاحظاتی درباره موانع داخلی و منطقه ای داشتند که مانع از شکل گیری اتحادیه در شرایط کنونی می شود. برخی از این افراد خواستار توجه به تقویت شورای همکاری خلیج فارس از طریق گسترش چارچوب های همکاری میان کشورهای عضو و یا از بین بردن شکاف هایی شدند که در طول سی سال فعالیت این شورا مشخص شده است.

- سخنرانان کشورهای امارات، بحرین و کویت به نگرانی های ناشی از توسعه طلبی های ایران در کشورهای عربی و کشورهای خلیج فارس اشاره کردند. به اعتقاد آن ها این مسئله نیاز به سامانه دفاعی را که تامین کننده امنیت منطقه باشد را توجیه می کند. این مهم در صورت وجود یک اتحادیه که به نوبه خود اتحادی نظامی را شکل می دهد بهتر محقق می شود. برخی درباره اهمیت توسعه نیروی سپر جزیره که با ده هزار سرباز شکل گرفت و سپس به 40 هزار سرباز افزایش یافت سخن گفتند و افزودند برای این که نیروی سپر جزیره قادر به اجرای ماموریت خود باشد نیازمند افزایش نیرو تا سقف 100 هزار سرباز است.

- یک نفر حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس را مهم ترین چالش امنیتی منطقه دانست (روزنامه الشروق روز جمعه28 فوریه نوشت 25 هزار سرباز نیروی زمینی ، هوایی و دریایی آمریکا در 12 پایگاه نظامی در خلیج فارس و اطراف آن حضور دارند). اما در متن منتشر شده در روزنامه، درباره بحث ها در این خصوص مطلبی دیده نشد.

- دریافتم مقایسه صورت گرفته در سمینار بین اتحادیه پیشنهادی کشورهای خلیج فارس و تجربه اتحادیه اروپا، با مبالغه بسیار همراه بود. زیرا تفاوت این دو برابر با با فاصله کشورهای خلیج فارس و کشورهای اروپایی از نظر تمدن و دموکراسی و دانش و غیره است.

- در این سمینار به هیچ وجه درباره خطر اسرائیل برای مصر و منطقه خلیج فارس صحبت نشد، اما متن منتشر شده به مطرح شدن این موضوع در گفتگوی اختصاصی با استاد ضیاء رشوان ، مدیر مرکز مطالعات اهرام که خارج از سمینار صورت گرفت، اشاره کرد. در این گفتگو درباره مشترکات مصر و خلیج فارس از جمله در مورد دخالت کشورهای غیر عربی در امور دو طرف صحبت و از دو کشور ترکیه و ایران نام برده شد.

- درباره مهم ترین مسئله ای که در تیتر مقاله آمده بود یعنی این که کشورهای خلیج فارس و مصر با خطر ترکیه و ایران مواجه هستند؛ هیچ اثری در متن منتشر شده پیدا نکردم. احتمال دادم مسئول صفحه از این طریق خواسته بود با الهام گرفتن از رویکرد سیاسی مصر عنوانی جنجالی برای متن برگزیند بنابراین چنین عنوانی را انتخاب کرده بود. او به این ترتیب ،بحران مصر با ترکیه و ناخرسندی مصر از موضع ایران را در متن خود منعکس کرده بود بدون آن که به ذهنش خطور کند که به خطر اسرائیل هم اشاره کند تا به موضع رسمی مصر پایبند مانده باشد.این کار او موجب شد این سمینار بیش از آن که گفتگوی راهبردی باشد به شوخی راهبردی شبیه شود.





رئیس جمهور آرژانتین گفت که او آماده ی لغو توافقنامه مشترک با ایران در جهت تحقیق در مورد بمبگذاری آمیا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گلوبال جوئیس نیوز سورس نوشت: رئیس جمهور آرژانتین گفت که او آماده ی لغو توافقنامه مشترک با ایران در مورد بمبگذاری آمیا است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این وب سایت خبری در ادامه نوشت: کریستینا فرناندز کرشنر موسسات یهودی و احزاب مخالف سیاسی را که منتقد توافقنامه با ایران بودند را به چالش کشید.

کرشنر گفت: در ماه دسامبر من و وزیر خارجه با رهبران مرکز یهودی آمیا دیدار کردیم و از آن ها خواستیم که پیشنهاد جایگزینی بدهند که متفاوت از توافقنامه کنونی با ایران باشد و در عین حال در راستای قوانین بین المللی نیز باشد.

وی اضافه کرد: به عنوان رئیس جمهور قول می دهم که به این توافقنامه پایان دهم و آنچه آنها پیشنهاد کردند را عملی کنم.




کاخ سفید در واکنش به خبر توقیف یک کشتی حامل سلاح منتسب به ایران به غزه گفت که اقدامات غیرقانونی برای جامعه بین المللی غیرقابل قبول است، اما به مذاکرات با ایران ادامه می دهیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واشنگتن اگزمینر نوشت: کاخ سفید در واکنش به خبر توقیف یک کشتی حامل سلاح منتسب به ایران به غزه گفت که اقدامات غیرقانونی برای جامعه بین المللی غیرقابل قبول است، اما به مذاکرات با ایران ادامه می دهیم

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت: ما با ایران مشکلات زیادی داریم، رفتار بد این کشور به طرق مختلف در منطقه دیده می شود. ولی ما به اتخاذ گام های ضروری برای رفع این چالش ها ادامه می دهد.

وی افزود: با این حال ادامه تلاش ها برای دستیابی به راه حل بر سر برنامه هسته ای ایران کاملا مناسب است.

جی کارنی بیان داشت: حتی در حالیکه ما به تلاش ها برای رفع نگرانی ها بر سر برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی ادامه می دهیم، در مقابل حمایت ایران از فعالیت هایی که منجر به بی ثباتی در منطقه می شود ادامه می دهیم.

وی افزود: در مورد این کشتی، همکاری نزدیکی بین امریکا و اسرائیل از طریق کانال های های نظامی و اطلاعاتی صورت گرفته است.



لیبرمن گفت: ایران مکررا قطعنامه 1747 و 1929 شورای امنیت را نقض می کند که آنها را از هرگونه صادرات نظامی منع کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل علیه ایران در شورای امنیت شکایت می کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، وی افزود: ایران مکررا قطعنامه 1747 و 1929 شورای امنیت را نقض می کند که آنها را از هرگونه صادرات نظامی منع کرده است.

این مقام صهیونیستی اضافه کرد: با قاچاق تسلیحات به نوار غزه ایران قطعنامه 1373 و 1860 شورای امنیت را نقض کرد.

لیبرمن در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران با هدف بی ثبات ساختن منطقه این اقدامات را انجام می دهد. قاچاق سلاح توسط سپاه قدس و با مجوز دولت ایران به رهبری روحانی انجام شده است.

وی در پایان با بیان اینکه خدمه کشتی صحیح و سالم هستد بیان داشت: اسرائیل علیه ایران به شورای امنیت شکایت خواهد کرد.





فلسطین الیوم درباره توقیف کشتی ادعایی تحلیل کرد:
شبکه فلسطین الیوم در تحلیلی ادعای صهیونیست ها مبنی بر توقیف یک کشتی حامل سلاح ایران به غزه را دروغ پردازی رسانه ای برای تحریف اذهان جهانی با هدف خطرناک نشان دادن ایران و منصرف کردن رییس جمهور آمریکا از توافق با تهران دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 شبکه فلسطین الیوم در تحلیلی ادعای صهیونیست ها مبنی بر توقیف یک کشتی حامل سلاح ایران به غزه را دروغ پردازی رسانه ای برای تحریف اذهان جهانی با هدف خطرناک نشان دادن ایران و منصرف کردن رییس جمهور آمریکا از توافق با تهران دانست.

متن کامل گزارش تحلیلی فلسطین الیوم که امروز چهارشنبه انتشار یافت، چنین است:

ˈتحریکات اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت فلسطین در غزه حتی یک روز هم با اتهام بر هم زدن امنیت منطقه در برابر جهانیان با همه ابزارها متوقف نشده است و اسرائیل در تلاش است که آمریکا و جهان را به تحرک برای دفع خطر ادعایی ایران برای منطقه بکشاند.

رسانه های تل آویو صبح امروز مدعی شدند که اسرائیل یک کشتی ایرانی را در دریای سرخ و هزار و 500 کیلومتری سواحل این رژیم در حالی توقیف کرده که حامل سلاح های مختلف راهبردی از طریق دریا به نوار غزه بوده است.

بر اساس ادعای منابع رژیم اشغالگر صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در خلال حضور خود در لس آنجلس آمریکا دستور توقیف این کشتی را صادر و از این عملیات کاملا آگاه بوده است به طوری که حتی تصمیم داشته به این بهانه سفرش به آمریکا را لغو کند.

واصف عریقات کارشناس نظامی و سرهنگ بازنشسته لبنانی در گفت و گویی با شبکه فلسطین الیوم، این خبرسازی صهیونیست ها را در راستای ایجاد توهم به منظور خطرناک نشان دادن ایران برای امنیت و ثبات منطقه دانست.

وی تصریح کرد: ادعای اسرائیل درباره توقیف کشتی، خبری کاملا عاری از صحت است به ویژه اینکه حتی مسیر این کشتی و بار آن هم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این کارشناس نظامی جهان عرب در ادامه گفت: این شاخصی خطرناک است که نشان می دهد اسرائیل سناریوی کشتی حامل سلاح را برای تحقق بخشیدن به اهداف نتانیاهو و رژیم اشغالگر در شرایطی طراحی کرده است که اسرائیل در انزوای بین المللی بی سابقه ای قرار گرفته و تلاش می کند خود را با اتهام خطرناک بودن ایران از انزوا بیرون بکشد.

وی افزود: اسرائیل قضیه کشتی را جعل کرد تا باراک اوباما را از توافق با ایران منصرف کند.

عریقات تاکید کرد: اسرائیل و همه سران آن در انزوای جهانی و بحران بزرگی بین احزاب داخلی تندرو به سر می برند. از این رو، تنش را در جای دیگری جستجو می کنند تا جهان را وارد این توهم سازند که امنیت این رژیم با تهدیدی عربی و اسلامی روبرو است و تصور می کنند از این طریق، بتوانند احساسات جهانی را با خود همراه سازند.

واصف عریقات کارشناس برجسته نظامی جهان عرب درباره سناریوهای بعدی گفت: بعد از اینکه اسرائیل خود را در باتلاق های متعددی یافته است، تلاش دارد بحران خود را با دشمنی و تجاوز به جریان مقاومت صادر کند.ˈ



پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۳ را بیش از ۶۸ میلیارد دلار برآورد کرد و از رتبه ۳۱ ایران در میان ۱۶۹ کشور جهان از این نظر خبر داد.

به گزارش تسنیم، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در جدیدترین برآورد خود از میزان ذخایر ارزی ۱۶۹ کشور جهان اعلام کرد ایران در پایان سال میلادی گذشته 06/68 میلیارد دلار ذخیره ارز و طلا داشته است.بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل از آن ۶ میلیارد دلار کاهش داشته است.

ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۲ بالغ بر 06/74 میلیارد دلار اعلام شده بود.این گزارش ایران را از نظر ارزش ذخایر ارزی خود در رتبه ۳۱ جهان قرار داده است. ذخایر ارزی ایران از کشورهای توسعه یافته ای مثل هلند، سوئد، نروژ، اتریش، فنلاند و اسپانیا بیشتر است. ذخایر ارزی این کشورها به ترتیب ۵۴، ۵۲، ۵۱، ۲۷، ۱۰ و ۵۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

در میان کشورهای جهان، چین بیشترین ذخایر ارزی را دارد. ارزش کل ذخایر ارز و طلای چین در پایان سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۳۸۲۰ میلیارد دلار اعلام شده است. ژاپن با ۱۲۶۸ میلیارد دلار و اتحادیه اروپا با ۸۶۳ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.عربستان با ۷۳۹ میلیارد دلار، سوئیس با ۵۳۱ میلیارد دلار، روسیه با ۵۱۵ میلیارد دلار، تایوان با ۴۸۴ میلیارد دلار، برزیل با ۳۷۷ میلیارد دلار، کره جنوبی با ۳۴۱ میلیارد دلار و هنگ کنگ با ۳۰۹ میلیارد دلار از نظر میزان ذخایر ارزی خود در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

میزان ذخایر ارزی آمریکا نیز ۱۵۰ میلیارد دلار، ترکیه ۱۱۷ میلیارد دلار و آلمان ۲۴۸ میلیارد دلار اعلام شده است.




روایت المانیتور از ارزیابی مقامات ارشد اسرائیل از مذاکرات هسته ای:
یک مقام بلندپایه امنیتی اسرائیل در جلسه ای پشت درهای بسته در 2 مارس می گفت: سئوال این است که آیا غرب در حال سقوط است و یا تنها در حال عقب نشینی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

المانیتور نوشت: یک مقام بلندپایه امنیتی اسرائیل در جلسه ای پشت درهای بسته در 2 مارس می گفت: سئوال این است که آیا غرب در حال سقوط است و یا تنها در حال عقب نشینی است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: فردی که با او در حال گفتگو بودم، یکی از تصمیم گیران بلندپایه در اسرائیل است.  او می گفت: تمام دنیا در این مورد در حال گفتگو هستند، حتی در تمام جلسات وزرای خارجه و دفاع و در هر اجلاسی در مورد توازن قدرت جهانی، نظام جهانی این مسئله مطرح می شود. البته مثال های زیادی هم وجود دارد. نگاه کنید چینی ها چه می کنند؟ آنها عمدا با ژاپن درگیر می شوند و کنترل دریای چین چنوبی را در اختیار می گیرند و طوری رفتار می کنند که انگار آمریکا وجود ندارد.

وی افزود: کره شمالی مدت زیادی است که واشنگتن را تحقیر کرده و هر کاری دوست دارد می کند.

این مقام بلندپایه اسرائیلی اضافه کرد: در ارتباط با بحران سوریه، اوباما به پوتین اجازه داد که فضا را در دست گیرد. توافقی منعقد شد اما اکنون اجرای آن با مشکل مواجه است و هیچکس در مورد آن سخن نمی کند. 

وی ادامه داد: مذاکرات با ایران به مانع خورده است و به توافقی منجر نمی شود و تنها به مدت سه سال غرب را ساکت می کند. در همین حین، ایران به «آستانه هسته ای» می رسد و سانتریفیوژهای پیشرفته و موشک های بالستیک و برنامه تسلیحاتی خود را توسعه می دهد. 

وی گفت: از نظر من این عقب نشینی نیست سقوط و افولی سریع است.

یک مقام باتجربه دیگر اسرائیل می گوید: زمانیکه مذاکرات آغاز شد، ورق برگشت. در ابتدا، این مذاکره ای بین طرف های نابرابر بود. ایرانیان به گونه ای پشت میز مذاکرات نشستند که نیاز به توافق داشتند و در مقابل غرب نیز به توافق نیاز داشت اما می توانست بدون آن هم به مقصود خود برسد. اما پس از مدتی همه چیز تغییر کرد. غرب به گونه ای رفتار می کند که انگار به توافق نیاز دارد و ایرانی ها طوری مذاکره می کنند که نشان دهنده ی آن است که به آن احتیاج ندارند. همه چیز برعکس شد.

به گفته این مقامات اسرائیلی، ایران کاملا از انزوای دیپلماتیک خارج شده است و جواد ظریف وزیر خارجه در حال انجام دور پیروزی در سراسر پایتخت های خاورمیانه و اروپا است. به غیر از اورشلیم، قاهره و ریاض او به همه کشورها سفر کرده است. باوجود آنکه تحریم ها رسما لغو نشده، حقیقت آن است که دیگر تاثیرگذار نیستند. روس ها در حال پیشبرد مذاکراتی با ایران برای قرارداد پتروشیمی به ارزش میلیاردها دلار در سال هستند. چینی ها هم که در حال دور زدن تحریم هستند. بانک های ترکیه همین کار را نیز انجام می دهد. فرانسوی هم با وجود تندی که از خود در مذاکرات ژنو نشان دادند هیئت 100 نفره از تجار به تهران اعزام کردند. فقط آلمان ها در این خصوص تردید کردند، برای همین ایرانی ها هیئتی از تجار را به برلین اعزام کردند. بورس ایران صعود کرده اما شهروندان ایرانی هنوز نتایج آن را احساس نکردند اما خواهند کرد. در حقیقت فشار بر ایران کاهش یافته است.

مقامات اسرائیلی می گویند: این اتفاقات افتاد حتی بدون اینکه ایران هزینه زیادی بپردازد و در واقع تهران بازی را برده است. 





خشم نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دیپلماسی موفق ایران؛
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در همایش "آیپک"، مجددا خواستار تشدید فشارها بر ایران شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در همایش "آیپک"،مجددا خواستار تشدید فشارها بر ایران شد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، وی گفت: متاسفانه قدرت های جهانی از پذیرش حق غنی سازی ایران سخن می گویند، امیدوام چنین کاری انجام ندهند، چراکه اشتباه بزرگی است.

نتانیاهو  افزود: دولت او هرکاری را که لازم باشد برای دفاع از اسرائیل انجام خواهد داد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اضافه کرد: ایران از رئیس جمهور خندان و وزیر خارجه نرم خود استفاده می کند. به سخنان آنها گوش دهید، کلمات تسکین دهنده آنها با اقدامات تهاجمی ایران سازگار نیست!

وی افزود: ایران می گوید به دنبال برنامه هسته ای صلح آمیز است، پس چرا راکتور آب سنگین می سازد که هیچ فایده ای در برنامه صلح امیز ندارد؟ ایران می گوید چیزی برای پنهان کردن ندارد اما چرا بازرسان را از سایت های نظامی محرمانه منع می کند؟

نخست وزیر رژیم صهیونیستی دربار ه مذاکرات صلح با فلسطینیان نیز گفت که تشکیلات خودگردان فلسطینی ها باید اسرائیل را بعنوان "دولت یهود به رسمیت بشناسد و خیال سرازیر شدن آوراگان فلسطینی به اسرائیل را از سر بدر کند." 

می توان به دو اتفاق جدید در عربستان سعودی به عنوان نشانه ای از تغییر موضع این کشور اشاره کرد. نخست اعلام جرم علیه شهروندان سعودی که خارج از مرزهای این کشور می جنگند و دوم تغییر گفتمان روحانیون سعودی در توقف تشویق به اعزام به جنگ به سوریه.
عصر ایران - به تازگی سفیر جدید عربستان سعودی در تهران ضمن دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور استوارنامه خود را تسلیم وی کرد تا بتواند فعالیت رسمی خود را در این سمت آغاز کند.

می توان گفت این نخستین دیدار سطح بالا میان مقامات رسمی دو کشور ایران و عربستان سعودی از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی تاکنون است.

دو کشور در 6 سال اخیر روابطی به شدت تیره ای را تجربه کرده اند اما به نظر می رسد تحولات چند ماه اخیر در عربستان سعودی و ایران ، راه را برای بهبود روابط تهران - ریاض بگشاید.
روحانی در دیدار سفیر جدید عربستان سعودی گفت: تعامل و همکاری تهران و ریاض بی‌تردید می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مفید باشد.

در این میان یکی از مهمترین زمینه های همکاری میان دو کشور مبارزه با افراط گرایی و تندروی است.

عربستان سعودی گرچه خود یکی از شارژ کننده های مستقیم و غیرمستقیم گروه های افراطی و تندرو در منطقه به شمار می رود ما در مواردی درگیر تعارض نیز هست.

شبکه القاعده نیز در مرکزیت و شاخه های مختلف اش در مناطق مختلف جهان نیز فعالیت هایی را انجام می دهد که در برخی شاخه ها با منافع ریاض همسو و در برخی مناطق دیگر در تضاد است.

به عنوان مثال، هم اکنون فعالیت های القاعده در سوریه و عراق، کاملا همسو با منافع عربستان سعودی است به همین دلیل ریاض به شدت از این فعالیت ها حمایت های رسمی و غیررسمی، علنی و غیرعلنی و مستقیم و غیرمستقیم دارد.

از سوی دیگر فعالیت های القاعده در داخل عربستان سعودی، کشور های جنوب خلیج فارس، اردن و شمال غربی آفریقا به ویژه کشور مراکش، کاملا در تضاد با منافع ریاض است.

به همین دلیل، عربستان سعودی  از سال ها پیش سعی می کند ضمن حفظ ارتباط با القاعده و گروه های تندرو در منطقه، برنامه های گسترده ای در بخش های امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای مقابله با تندروهای برنامه ریزی و اجرا می کند که در این زمینه باید گفت عربستان سعودی در مقابله با فعالیت های داخلی القاعده موفق بوده است.

برنامه های القاعده نیز در سال های اخیر در عربستان سعودی شامل اقداماتی از جمله ترور مقامات ارشد، انفجار مراکز دولتی و نظامی و حمله به مراکز اقتصادی و سفارتخانه های خارجی نیز بوده است.

مسوولیت برخورد با القاعده در داخل عربستان سعودی نیز به عنوان یکی از پرونده های مهم در حوزه مسؤولیت شاهزاده محمد وزیر کشور این کشور بوده و هست. شاهزاده محمد از سال 1999 تا 2012 قائم مقام وزیر کشور و از سال 2012 به دنبال مرگ ولیعهد و وزیر کشور وقت، به عنوان وزیر کشور فعالیت های خود را ادامه داد.در سال های 1999 تا 2012 پدرش یعنی نایف مسؤولیت وزارت کشور را برعهده داشت.

براساس خبرهای غیررسمی اما موثق، که در شماری از رسانه های معتبر غربی منتشر شده عربستان سعودی در ماه های اخیر شاهد تغییر و تحولاتی در واگذاری مسؤولیت پرونده های حساس سیاست خارجی بوده است.

براساس این تغییرات، مهمترین پرونده سیاست خارجی عربستان سعودی یعنی روابط با واشنگتن از دست شاهزاده بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی خارج و در اختیار شاهزاده نایف وزیر کشور قرار گرفته است. دیگر پرونده مهم منطقه ای ریاض یعنی بحران سوریه نیز چنین سرنوشتی پیدا کرده است.

وزیر کشور همان فردی است که نزدیک به 15 سال پرونده تعامل با تهدیدات داخلی القاعده و دیگر گروههای تندرو را در کارنامه خود دارد.

کادر رهبری عربستان علاوه بر پرونده روابط با واشنگتن، پرونده سوریه را نیز به وزیر کشور سپرده اند. به همین دلیل سیاست های ریاض در برابر موضوع سوریه در چند ماه اخیر شاهد تحولات اساسی و مبنایی بوده است.

عربستان سعودی که تاکنون در برابر اعزام ها به سوریه برای حضور در گروه های تندرو و جنگ با نیروهای حکومت بشار اسد رئیس جمهور این کشور به تشویق آنها اقدام می کرد و به لحاظ مالی و تسلیحاتی و دیپلماتیک از جنگجویان مخالف اسد در سوریه حمایت های متنوعی را انجام می داد اخیراً سیاست های جدیدی را در پیش گرفته است.

از جمله اینکه می توان به دو اتفاق جدید در عربستان سعودی به عنوان نشانه ای از تغییر موضع این کشور در برابر سوریه اشاره کرد. نخست اعلام جرم علیه شهروندان سعودی که خارج از مرزهای این کشور می جنگند و دوم تغییر لحن و گفتمان روحانیون سعودی در توقف تشویق به اعزام به جنگ به سوریه و هشدار درباره عضویت و فعالیت در القاعده.

این دو اتفاق به خوبی نشان می دهد پرونده سوریه نیز در اختیار وزیر کشور است.

احساس خطر ریاض از فعالیت های بعدی تندروها و افراط گرایان فعال در سوریه و تاثیرات بعدی آنها بر منطقه و عربستان سعودی یکی از مهم ترین دلایل تغییر سیاست این کشور است.

مجموع این تحولات نشان می دهد دو کشور عربستان سعودی می توانند در کنار اختلاف نظر شدید در موضوعات مختلف، مبارزه با افراط گرایی و تندروی را به عنوان بابی برای ورود به همکاری های مشترک میان دو طرف برگزینند و از این طریق، به دنبال اعتمادسازی باشند.


کد خبر: ۳۸۴۶۱۶
تاریخ انتشار:۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲-06 March 2014
یک گروه ترویستی موسوم به «کتیبه لشکر محمد» اعلام کرد که عناصری از گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) را در گردان خود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «مجلس اعلای اسلامی عراق»،یک گروه ترویستی موسوم به «کتیبه لشکر محمد» فعال در عراق اعلام کرد که عناصری از گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) را در گردان خود دارد.

این گروه تروریستی در بیانیه‌ای رسمی که پایگاه خبری «عراق القانون» نیز آن را منتشر کرده از همه گروه‌های سنی در جهان عرب اسلام و آسیا و آفریقا خواسته که با تشکیل بزرگ‌ترین لشکر اهل سنت به جنگ «خطر صفوی ایرانی در آسیا و شمال آفریقا و لبنان و سوریه و عراق» بروند.

این بیانیه تأکید کرد که افرادی وابسته به منافقین یکی از گروه‌های اصلی تشکیل دهنده این لشکر هستند و از کشورهای شمال آفریقا خواسته که شیعیان را از این کشورها اخراج کنند.



در پی تهدیدات غرب علیه روسیه
طی روزهای اخیر، اوج گیری بحران شبه جزیره کریمه در اوکراین، روسیه و غرب را به غیرمنتظره ترین تقابل از زمان پایان جنگ سرد تاکنون کشانده است. در همین راستا و در پی تهدیدات مکرر مقامات آمریکایی علیه روسیه، امروز پارلمان روسیه نیز در جبهه مقابل تهدیداتی را متوجه غرب کرده است.
کد خبر: ۳۸۴۵۹۸
تاریخ انتشار:۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳-06 March 2014
پارلمان روسیه کشورهای غربی را تهدید کردطی روزهای اخیر، اوج گیری بحران شبه جزیره کریمه در اوکراین، روسیه و غرب را به غیرمنتظره ترین تقابل از زمان پایان جنگ سرد تاکنون کشانده است. در همین راستا و در پی تهدیدات مکرر مقامات آمریکایی علیه روسیه، امروز پارلمان روسیه نیز در جبهه مقابل تهدیداتی را متوجه غرب کرده است. 

به گزارش «تابناک»، در حالی که رهبران اروپایی واکنش نسبت به اقدامات روسیه علیه اوکراین را بررسی می کنند، پارلمان روسیه نیز طرحی را برای مقابله با اقدامات احتمالی غرب در دست بررسی دارد. 

بر اساس گزارشی که «بی بی سی» منتشر کرده، روز پنجشنبه، ۱۵ اسفند (۶ مارس)، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل جلسه می‌دهند تا ضمن بررسی بحران شبه جزیره کریمه، نحوه «واکنش تنبیهی» نسبت به این اقدامات را بررسی کنند. به گفته منابع اتحادیه اروپا، اجلاس سران کشورهای عضو که به شکلی شتاب‌زده و با وخیم‌تر شدن اوضاع در اوکراین ترتیب داده شده است، در نظر دارد مسکو را قانع کند که در صورت ادامه وضعیت موجود «پیامدهای سنگین» خواهد داشت.

در عین حال، هنوز مشخص نیست که اتحادیه اروپا در نظر دارد به چه اقداماتی علیه روسیه دست بزند. برخی از کشورهای عضو اتحادیه، به خصوص کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان که بی‌پاسخ ماندن اقدامات روسیه را برای خود خطرناک می‌دانند، خواستار اتخاذ تصمیماتی شدید علیه روسیه هستند.

در مقابل، آلمان که دارای روابط تجاری گسترده‌ای با روسیه است، همچنان امیدوار است بتوان از راه مذاکره و میانجیگری به اختلاف بین دولت روسیه و دولت موقت اوکراین پایان داد بی‌آنکه به شدت عمل اقتصاد نیاز باشد. روز گذشته برخی منابع خبری گفتند که بازرگانان آلمانی در نامه‌ای به دولت این کشور نسبت به آثار نامطلوب تحریم تجاری روسیه بر کسب و کارشان هشدار دادند.

کشورهای عمده اروپایی در عین حال باید اقدامات خود را با سیاست ایالات متحده در مورد بحران کنونی اوکراین هماهنگ کنند. روز گذشته، وزیرخارجه ایالات متحده و کشورهای عمده اروپایی در پاریس با وزیر امور خارجه روسیه دیدار و در مورد بحران اوکراین و فعالیت نظامی روسیه در شبه جزبره کریمه گفتگو کردند. قرار است مذاکرات دو طرف روز پنجشنبه ادامه یابد.

در همین حال، وزیر خارجه روسیه از مذاکره با وزیر خارجه دولت انتقالی اوکراین خودداری ورزیده و گفته است که دولت کنونی اوکراین که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ از سمت ریاست جمهوری اداره امور این کشور را در دست دارد «غیرقانونی» است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همچنین گفته است که خود را موظف می‌داند از روس‌های ساکن اوکراین در برابر «افراط گرایان» حمایت کند.

با شدت گرفت اختلاف بین روسیه و غرب بر سر اوکراین، شورای فدراسیون - مجلس اعلای پارلمان روسیه - اعلام کرد که روز پنجشنبه طرحی را برای واکنش نسبت به تصمیم احتمالی کشورهای غربی در تحریم اقتصادی روسیه در دستور کار دارد. هدف از تصویب این طرح، «باز گذاشتن دست رئیس جمهوری» برای اتخاذ تصمیمات لازم در مقابله با فشار غرب توصیف شده است. براساس این طرح، دولت روسیه مجاز خواهد بود اموال شرکت‌های اروپایی و آمریکایی فعال در روسیه را در واکنش به تحریم‌های غرب توقیف کند. رئیس کمیته قضایی شورای فدراسیون گفته است که این طرح برای بررسی به دومای دولتی - مجلس سفلای روسیه- هم ارسال شده است.

به هر حال، مجموعه این موارد بیانگر آن است که روسیه و غرب طی روزهای اخیر با شدت بسیاری زیادی به سمت جدی ترین تقابل خود از زمان جنگ سرد تاکنون می روند. تقابلی که هرچند بسیار بعید است با اقدامات نظامی متقابل همراه باشد، اما به عقیده برخی، حتی می توان چشم انداز «جنگ سردی جدید» درعرصه روابط بین الملل را با خود به همراه داشته باشد. 



کد خبر: ۳۸۴۵۴۳
تاریخ انتشار:۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱-06 March 2014
سخنگوی وزرات خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور اکنون برنامه‎ای برای سفر به ایران ندارد. 

به گزارش تسنیم، جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست روزانه با خبرنگاران در پاسخ به سوالی، این مطلب را اعلام کرد، اما در عین حال گفت که نمی‎تواند آینده دور را پیش‌بینی کند. این سوالات در پی مطرح شدن برنامه سفر کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران مطرح شده‎اند. پیش‌تر، مایکل مان، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تایید سفر کاترین اشتون به ایران طی هفته آینده گفته بود هنوز زمان دقیق آن تعیین نشده است.

مایکل مان گفت: «رسانه‎های ایرانی در این باره اخباری را منتشر کرده‌‎اند که البته هنوز تایید نشده است. طی روزهای آتی در این‌باره اطلاع‌رسانی دقیق انجام می‌دهیم.» 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد