سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




مسکو به همه نیروهای نظامی اوکراین اولتیماتوم داد تا ساعت ۵ صبح فردا تسلیم شوند در غیر اینصورت به آنها حمله خواهد کرد.
به گزارش مشرق به نقل از راشا تودی، دولت روسیه به نیروهای اوکراینی مستقر در شبه جزیره کریمه اولتیماتوم داد و از همه نیروهای نظامی اوکراینی مستقر در کریمه خواست تا ساعت 5 صبح فردا تسلیم شوند در غیر اینصورت به آنها حمله خواهد شد. 

پیش از این نیروهای گارد مرزی در  اوکراین اعلام کردند که نیروهای روسی در حال ورود به شبه‌جزیره کریمه هستند.

همچنین اعلام شده بود که ارتش روسیه در شهر «کرچ» واقع در شرق «کریمه» تجمع کردند.

پیش از این منابع خبری اعلام کرده بودند که ارتش روسیه 13 جنگنده کلاس «یوشن 76» را به فرودگاهی نظامی در شبه جزیره کریمه وارد کرده است و همچنین 15 هزار سرباز روسی نیز به شبه جزیره کریمه مستقر شده‌اند.همچنین نیروهای روسی 3 پایگاه نظامی اوکراین را محاصره کرده‌اند.



مریکا همکاری‌های تجاری و نظامی را با روسیه تعلیق کرد
ضرب الاجل ۴۸ ساعته اتحادیه اروپا به روسیه
کد مطلب : 34402
گروه بین‌الملل: وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین، دو روز به مسکو مهلت دادند نیروهای مسلح خود را به پایگاه های نظامی اش در شبه جزیره کریمه باز گرداند و آمریکا هم گفت‌وگوهای تجاری و سرمایه‌گذاری و همچنین همکاری‌های نظامی خود را با روسیه تعلیق کرد.
ضرب الاجل ۴۸ ساعته اتحادیه اروپا به روسیه
به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی خود بعد از این نشست فوری ˈنقض حاکمیت و وحدت ارضی اوکراین را به دلیل اقدامات پرخاشگرانه نیروهای مسلح روسیه محکومˈ و در صورت پایان نیافتن این روند مسکو را با اعمال تحریم تهدید کردند. اتحادیه اروپا از روسیه خواست تا روز پنجشنبه نیروهای مسلح خود را به پایگاه‌های نظامی اش در شبه جزیره کریمه باز گرداند.

همچنین براساس این بیانیه، اتحادیه اروپا و آن دسته از کشورهای این اتحادیه که عضو گروه هشت هستند، تصمیم گرفته اند در نشست‌های مقدماتی نشست سران گروه هشت در ˈسوچیˈ روسیه شرکت نکنند. این بیانیه می‌افزاید: در صورتی که روسیه گام هایی را برای تنش زدایی بر ندارد، در مورد روابط دوجانبه روسیه و اتحادیه اروپا همچنین اقدامات هدفمند بیشتر تصمیم خواهد گرفت.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه خود افزودند: در صورتی که نیروهای نظامی روسیه به پایگاه‌های این کشور در شبه جزیره کریمه باز نگردند، در نشست فوری سران اتحادیه اروپا که قرار است صبح پنجشنبه برگزار شود، مذاکرات در مورد تسهیل صدور ویزا برای اتباع روسیه تعلیق شده و در مورد تحریم‌های احتمالی علیه روسیه از جمله تحریم تسلیحاتی و توقیف اموال رایزنی می‌شود.

ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار و گفت و گو با ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه در مادرید امروز (سه شنبه) ضرب الاجل چهل و هشت ساعته اتحادیه اروپا را به اطلاع مقامات مسکو می‌رساند. بر اساس این گزارش، در نشست فوری و پر از تنش وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که روز گذشته در بروکسل برگزار شد، وزرای امور خارجه کشورهای اروپای شرقی به رهبری وزیر خارجه لهستان و لتونی خواستار واکنش شدید اتحادیه اروپا علیه روسیه شدند.

لهستان همچنین شامگاه دوشنبه خواستار برگزاری نشست فوق العاده و فوری نمایندگان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در روز سه شنبه شد. لهستان اعلام کرده است بر اساس یکی از بندهای توافق کشورهای عضو ناتو کشورهای عضو می‌توانند در زمانی که وحدت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت آنها تهدید شده باشد؛ درخواست برگزاری جلسه رایزنی را بدهند.

از طرف دیگر اختلاف نظرهای اعضای اتحادیه اروپا بر سر روسیه روز گذشته زمانی مشخص شد که آلمان بیانیه اتحادیه اروپا با قید کلمه ˈتهاجمˈ نیروهای روسیه به شبه جزیره کریمه را نپذیرفت. همچنین تصمیم برای شرکت در نکردن در نشست‌های مقدماتی گروه هشت را به برگزاری نشست فوری سران اتحادیه اروپا در پنجشنبه موکول کرد.

پنتاگون همکاری نظامی با روسیه را متوقف می‌کند

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: به دلیل مداخله نظامی روسیه در اوکراین همکاری نظامی با آن کشور را تعلیق می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، دریابان ˈجان کربیˈ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: بعد از تحولات اخیر در اوکراین تصمیم گرفته ایم همه همکاری‌های نظامی با روسیه را متوقف کنیم.

توقف همکاری‌های نظامی شامل جلسات دوجانبه، برگزاری تمرین‌های نظامی مشترک، برنامه ریزی برای همایش‌های نظامی و ماموریت تماس بین ناوگان نظامی دو کشور متوقف می‌شود. وی افزود: آمریکا از نزدیک بحران را زیر نظر دارد و از نیروهای روسیه خواست تا نیروهای خود را به پایگاه‌های نظامی اش در شبه جزیره کریمه بازگرداند، همانطور که بر اساس توافق‌های مربوط به ناوگان روسیه در دریای سیاه آمده است.

کربی همچنین تاکید کرد: نیروهای آمریکا هرگز حضور خود را در دریای سیاه یا دیگر مناطق در پاسخ به این واکنش رد نکرده اند. نیروهای دریایی همچنان به انجام عملیات برنامه ریزی شده خود و تمرین‌های نظامی با متحدان و همکاران منطقه ای ادامه می‌دهند. رزمناو ˈیو اس اس تیلورˈ تنها رزمناو آمریکایی حاضر در دریای سیاه است که بعداز گشت زنی در منطقه اکنون در بندر ترکیه ای ˈسامسونˈ برای تعمیر و بازبینی مستقر شده است. نیروهای مسلح آمریکا و روسیه چندین دوره آموزشی را پشت سر گذاشته اند، همچنین نشست هایی در سال به عنوان بخشی از برنامه بهبود روابط و رفع سوء تفاهم‌های احتمالی برگزار کردند.

افسران روس در تمرین‌های نجات جان گروگان‌های هواپیماربایی با فرماندهان آمریکایی و کانادایی در سال 2012 شرکت کردند. ارتش آمریکا نیز در سال‌های اخیر به همکاری مسکو برای انتقال تجهیزات و مواد از خاک روسیه و از افغانستان متکی بوده است. اوکراین 46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آبان/آذر 1392) به دلیل خودداری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی‌های گسترده بوده است.

بحران سیاسی در اوکراین از دو هفته قبل به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت وارد مرحله تازه ای شد. استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه اوکراین تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی قرار داده است.



بحران اوکراین (به روز می شود)
به دلیل بحران اوکراین، ارزش معاملات در بورس مسکو کاهش یافت. همچنین ارزش برابری روبل (پول ملی روسیه) در برابر یورو و دلار آمریکا پایین آمد.
عصر ایران - جدیدترین تحولات بحران اوکراین و احتمال حمله نظامی روسیه به این کشور به شرح زیر به روز می شود:

- پایگاه نیروی هوایی ارتش اوکراین مستقر در منطقه کریمه این کشور از موضع روسیه اعلام حمایت کرد.

- جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به کی یف پایتخت اوکراین سفر می کند. این اقدام در راستای اعلام حمایت آمریکا از اوکراین در برابر احتمال حمله نظامی روسیه است.

- آمریکا مذاکرات بازرگانی و سرمایه گذاری با روسیه را در اعتراض به رویکرد این کشور در برابر اوکراین متوقف کرد.

- باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نشست 2 ساعته ای با مشاوران امنیت ملی خود راه های انزوای روسیه را بررسی کرد.

- به دلیل بحران اوکراین، ارزش معاملات در بورس مسکو کاهش یافت. همچنین ارزش برابری روبل (پول ملی روسیه) در برابر یورو و دلار آمریکا پایین آمد.

یوری سرگیف سفیر اوکراین در نشست شورای امنیت


- قیمت جهانی نفت به دلیل بحران اوکراین دو دلار افزایش یافت.

- قیمت جهانی طلا به دلیل بحران اوکراین 2 درصد افزایش یافت.

- شورای امنیت به درخواست روسیه ، نشستی را برای بررسی بحران اوکراین برگزار کرد.

- یوری سرگیف سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت: روسیه در هفته اخیر نزدیک به 16 هزار نظامی به منطقه کریمه اوکراین اعزام کرده است.

- مجلس سنای آمریکا اعمال مجازات (تحریم) علیه روسیه را بررسی می کند.

پایگاه نیروی دریایی اوکراین در منطقه کریمه در محاصره شبه نظامیان حامی روسیه


- سناتور روبرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت: این کمیته اعمال مجازات (تحریم) علیه روسیه به دلیل احتمال حمله این کشور به اوکراین و ارائه کمک هایی به کی یف را بررسی می کند. اعضای این کمیته قرار است شخصیت های روسی و افراد اوکراینی همکار مسکو را تحت مجازات قرار بدهند.

منندز ادامه داد: دخالت نظامی روسیه در اوکراین نقض بزرگ قوانین بین المللی و مستلزم واکنش سریع و هماهنگ جامعه بین المللی برای پشتیبانی از اوکراین و مقابله با تلاش های روسیه برای الحاق بخش هایی از خاک اوکراین به خود با استفاده از زور است.

- وزارت دفاع آمریکا ارتباطات نظامی با روسیه را به دلیل بحران اوکراین متوقف کرد. این ارتباطات شامل همه تماس های نظامی، برگزاری رزمایش های نظامی مشترک و بازدید از بنادر یکدیگر است.

سخنرانی سفیر روسیه در نشست شورای امنیت 


- روسیه اعلام کرد که رئیس جمهور فراری اوکراین از پوتین خواستار دخالت نظامی روسیه در کشورش شده است.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت که رئیس جمهور فراری اوکراین (ویکتور یانکوویچ) در نامه ای رسمی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تقاضای دخالت نظامی مسکو در اوکراین را مطرح کرده است.

یانکوویچ در نامه اش گفته است: ارتش روسیه برای بازگشت قانون و حکومت در اوکراین به دخالت نظامی اقدام کند. هم اکنون در اوکراین تحت تاثیر کشورهای غربی، اقدامات تروریستی و خشونت آمیزی انجام می شود. مردم اوکراین به دلیل زبان و عوامل سیاسی تحت ظلم هستند. به همین دلیل از آقای پوتین می خواهم از نیروهای نظامی روسیه برای اعمال مشروعیت ، صلح، قانون، ثبات، و دفاع از حقوق اوکراینی ها استفاده کند.

ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه مستقر در منطقه کریمه اوکراین


- اوباما: روسیه در موضوع اوکراین، قوانین بین المللی را نقض کرده است.

- سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه نشستی را درباره اوکراین برگزار می کنند.

- ناوگان نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه موضوع ارائه مهلت به ارتش اوکراین را تکذیب کرد. قبل از این رسانه ها اعلام کرده بودند ارتش روسیه به ارتش اوکراین برای تخلیه منطقه کریمه، تسلیم شدن یا رویارویی با حمله نظامی مهلت 15 ساعته ای را داده است.

- دمتری مدودف نخست وزیر روسیه، رئیس جمهور برکنار شده اوکراین را رئیس جمهور مشروع و قانونی این کشور دانست.

- چین و روسیه اعلام کردند مواضع دو کشور در برابر اوکراین مشابه است.

منابع اسرائیلی مدعی شدند:
با اوج‌گیری بحران در شبه‌جزیره «کریمه» اوکراین، تقابل روسیه و غرب بر سر این موضوع نیز روز‌به‌روز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد؛ تقابلی که از آن به جدی‌ترین رویارویی روسیه و غرب پس از جنگ سرد‌ یاد می‌شود. در این میان، برخی منابع خبری رژیم اسرائیل از تعیین شروطی از سوی مسکو خبر داده که در صورت تأمین آن‌ها، اقدام نظامی روسیه در کریمه متوقف خواهد شد.
کد خبر: ۳۸۴۱۴۴
تاریخ انتشار:۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳-04 March 2014
چهار شرط روسیه برای توقف اقدام نظامی علیه اوکراین
با اوج‌گیری بحران در شبه‌جزیره «کریمه» اوکراین، تقابل روسیه و غرب بر سر این موضوع نیز روز‌به‌روز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد؛ تقابلی که از آن به جدی‌ترین رویارویی روسیه و غرب پس از جنگ سرد‌ یاد می‌شود. در این میان، برخی منابع خبری رژیم اسرائیل از تعیین شروطی از سوی مسکو خبر داده که در صورت تأمین آن‌ها، اقدام نظامی روسیه در کریمه متوقف خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل اطلاعاتی رژیم اسرائیل‌ با انتشار مطلبی مدعی شد، در حالی که کشورهای غربی طی روزهای اخیر، ‌‌اقدامات روسیه در قبال کریمه را محکوم کرده‌اند، مسکو و واشنگتن ‌محرمانه مذاکراتی ‌برای رسیدن به توافق جهت حل و فصل مسأله اوکراین آغاز کرده‌اند. 

به ادعای این سایت، هم‌اکنون مسکو ‌بر ‌ماندن نیروهای نظامی خود ـ که کنترل کریمه را به دست گرفته‌اند‌ ـ اصرار دارد؛ اما آماده است تا درباره شرایط خودداری از پیشروی به ‌دیگر مناطق طرفدار خود در شرق اوکراین ‌مذاکره کند.

مذاکرات دو طرف در این زمینه، از طریق کانال آلمان در جریان است و دولت آلمان به شدت در تلاش است تا از وقوع جنگی احتمالی در شرق اروپا جلوگیری کند. آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، یکشنبه شب گفت‌و‌گوی تلفنی با یکدیگر داشتند و تصمیم گرفتند در روزهای آتی نیز درباره راه‌های پیشبرد مذاکرات به رایزنی ادامه دهند. 

به نوشته دبکا، این نقل قول منتسب به مرکل که گفته «پوتین تماس خود را با واقعیت از دست داده»، به هیچ وجه درست نیست. در حقیقت، وی به پوتین پیشنهاد کرده نیروهای روس از کریمه عقب‌نشینی کنند و نیروهای ناظر اتحادیه اروپا جای آن‌ها را در این منطقه بگیرند. در مقابل، دولت موقت اوکراین نیز باید تعهد بدهد که نیروهای خود را وارد مناطقی که روسیه تخلیه کرده نکند و با شهروندان روس تبار نیز بدرفتاری نکند. 

گفته می‌شود، موارد مطرح ‌از سوی مرکل، موضوعاتی بوده که در جریان رایزنی‌های اعضای ناتو و اتحادیه اروپا در بروکسل مورد توافق قرار گرفته است؛ اما در طرف مقابل، پوتین نیز شرایط مشخصی برای توافق با طرف مقابل دارد که از آن جمله، غیرنظامی شدن منطقه کریمه از سوی اوکراین به گونه‌ای است که تهدیدی از این منطقه متوجه روسیه نشود. 

بر این اساس، دبکا مدعی است که پوتین درخواست‌های خود را در چهار محور کلی به طرف مقابل ارائه کرده است: 

۱ ـ هر دولتی که در اوکراین تشکیل شود، باید تعهد کتبی بدهد که از برقراری هر گونه روابط با ناتو خودداری کند. 

۲ ـ آمریکا، ناتو و هیچ قدرت دیگری نباید در قلمرو زمینی، دریایی یا هوایی اوکراین اقدام به استقرار پایگاه‌های راداری «ایکس بند» یا «بی‌ایکس وان» کند. این تضمین همچنین باید دربرگیرنده عناصری از سپر دفاع موشکی غرب باشد که روسیه را در برد خود دارد. 

۳ ـ ارتش اوکراین باید در نوع سلاح‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهد، محدودیت‌هایی را بپذیرد. 

۴ ـ به منظور محافظت از روس زبان‌ها و اقلیت‌های روس تبار در اوکراین، ساختارهای نظامی محلی باید شکل بگیرد. 

پوتین در گفت‌و‌گوی خود با مرکل تأکید کرده تا هنگامی که این چهار شرط تأمین نشود، نیروهای روس در مواضع کنونی خود می‌مانند و در صورتی هم که نیاز باشد، به سوی دیگر مناطق اوکراین پیشروی خواهند کرد.


دیدگاه یک استاد دانشگاه لندن:
از زمان امضای توافق مقدماتی هسته‌ای ژنو میان ایران و گروه ۱ +۵، یکی از مهم‌ترین مباحثی که به عنوان چالشی بالقوه در مسیر مذاکرات مطرح شده، موضع‌گیری‌های غیرمنطقی و تندی است که هرازگاه مقامات آمریکایی علیه ایران مطرح می‌کنند؛ اما این موضوع خود به روند جدیدی دامن زده و آن، پی بردن هر چه بیشتر جامعه جهانی به حقانیت ایران در موضوع هسته‌ای است.
کد خبر: ۳۸۴۰۸۷
تاریخ انتشار:۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷-04 March 2014
عناصری در دولت آمریکا سعی در به شکست کشاندن مذاکرات دارنداز زمان امضای توافق مقدماتی هسته‌ای ژنو میان ایران و گروه ۱ +۵، یکی از مهم‌ترین مباحثی که به عنوان چالشی بالقوه در مسیر مذاکرات مطرح شده، موضع‌گیری‌های غیرمنطقی و تندی است که هرازگاه مقامات آمریکایی علیه ایران مطرح می‌کنند؛ اما این موضوع خود به روند جدیدی دامن زده و آن، پی بردن هر چه بیشتر جامعه جهانی به حقانیت ایران در موضوع هسته‌ای است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «ترند» امروز در مطلبی تحلیلی، به بررسی موضوع هسته‌ای ایران پرداخته و با اشاره به پایبندی ایران به تعهدات خود در چهارچوب توافق ژنو، اقدامات و موضع‌گیری‌های آمریکا را کارشکنانه و مسأله‌ساز توصیف کرده است. 

این خبرگزاری اشاره می‌کند که بنا بر گفته‌های یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافق ژنو تاکنون بر پایه برنامه به اجرا درآمده؛ هرچند هنوز کارهای بسیاری باید در این زمینه انجام گیرد. با این حال، موفقیت نهایی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به طیفی از موضوعات گوناگون بستگی دارد. 

در ادامه این مطلب، «ترند» با دکتر شیرین شفیعی، مدرس دپارتمان سیاست و مطالعات بین‌المللی دانشگاه لندن به گفت‌و‌گو پرداخته و دیدگاه‌های وی را در این زمینه بیان کرده است. 

به گفته شفیعی، انتظار این است که هر دو طرف بر تعهدات خود در چهارچوب توافق شده در ژنو پایبند مانده و از اقدامات یا موضع‌گیری‌هایی که به این توافق‌نامه لطمه بزند، خودداری کنند. 

وی می‌افزاید: «تاکنون‌ ایران به تعهدات خود بنا بر‌ توافق‌نامه مقدماتی هسته‌ای پایبند مانده و این حقیقت، از سوی دولت آمریکا نیز ‌تأیید شده است؛ افزون بر این، چین، روسیه و دولت‌های اروپایی نیز گام‌هایی برای تضمین موفقیت توافق هسته‌ای اخیر برداشته‌اند». 

با این حال، شفیعی بر این باور است که عناصر مشخصی در درون حلقه‌های سیاستگذاری خارجی آمریکا، تمایل دارند توافق هسته‌ای تاریخی با ایران را به شکست بکشانند. این افراد همواره تلاش دارند ‌بر دولت آمریکا اعمال نفوذ کرده و در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ اخلال ایجاد کنند. 

‌وی می‌گوید: «مسأله این نیست که آیا دیدارهای ماهانه برای حفظ و پیشبرد توافق هسته‌ای سودمند خواهد بود یا خیر، بلکه‌‌ این است که آیا دولت اوباما آمادگی، تمایل و مهم‌تر از همه، قدرت کافی برای خودداری از ‌ساز‌و‌کارهای متناقض و ادبیات تقابل جویانه را در ماه‌های پیش روی دارد یا خیر». 

این استاد روابط بین‌الملل‌ از جمله ساز‌و‌کارهای تقابل‌جویانه آمریکا به مواردی همچون طرح تهدید نظامی (روی میز بودن گزینه نظامی)، طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در طول مذاکرات و موارد دیگری از این دست اشاره می‌کند. 

به گفته وی، رژیم اسرائیل از ‌یک توافق هسته‌ای پایدار میان ایران و ۱+۵ به شدت ناخرسند خواهد شد. از نقطه نظر مقامات اسرائیلی، هرگونه توافق واقعی میان ایران و ۱+ ۵‌،‌ تهدیدی علیه «روابط ویژه» اسرائیل با غرب به شمار می‌رود. در نتیجه، باید انتظار داشت که در صورت ‌توافق نهایی هسته‌ای، رژیم اسرائیل مبارزه‌ای تخریبی‌ علیه این توافق آغاز کند. 

از سوی دیگر، شفیعی اشاره می‌کند که برخی کشورهای منطقه خلیج فارس نیز از طرح «هراس از ایران هسته‌ای» نفع می‌برند و از روند بهبود روابط میان ایران و غرب راضی نیستند. با این حال، آن‌ها به دلیل نگرانی از امنیت داخلی خود، نسبت به برقراری یک نظام امنیتی منطقه‌ای مستقل و به هم پیوسته نیز چندان نامتمایل نیستند. 

از سوی دیگر، برخی رقبای اقتصادی ایران در دیگر مناطق نیز هستند که از روند جدید به وجود آمده در موضوع هسته‌ای ایران رضایت ندارند. با این حال، به گفته شفیعی، در بلندمدت، همه کشور‌ها از ثبات بیشتر و چشم‌انداز صلح و امنیت پایدار در منطقه خاورمیانه نفع خواهند برد؛ که عادی سازی روابط ایران با غرب، یک عنصر کلیدی در برقراری چنین صلح و ثباتی است. 

به هر حال، سخنان این مدرس دانشگاه لندن، خود گواه دیگری بر این است که در ماه‌های اخیر و در نتیجه دیپلماسی معقول جمهوری اسلامی ایران، تحلیلگران بین‌المللی به طور فزاینده‌ای جایگاه و مواضع واقعی ایران در یک طرف و غرب در طرف دیگر ماجرا را تشخیص داده و به آن اشاره می‌کنند. 

از سوی دیگر، همین موضوع که یک خبرگزاری منطقه‌ای همچون «ترند» که عموماً مواضع حمایت جویانه‌ای نسبت به ایران نداشته اقدام به انتشار چنین تحلیلی می‌کند، نشانگر تغییرات جدی در دیدگاه کشورهای منطقه نسبت به ایران و همراه شدن روز‌افزون با روند جدید شکل گرفته در منطقه بر اثر سیاست‌های جدید ایران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد