سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار صنعتی خوزستان



در حالیکه بیش از 12سال از مصوب شدن ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند دو به عنوان یکی از طرح های عظیم در صنعت گاز کشورمان در شورای اقتصاد می گذرد، مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور خبر از توقف اجرای ساخت این پروژه را داد. پروژه ای که در ابتدا عنوان شد ساخت آن تنها 35 ماه زمان خواهدبرد! آنچه که مسلم بوده این است که احداث پالایشگاه بیدبلند دو که بزرگترین طرح ملی شرکت ملی گاز است در ایستگاه سرمایه گذاری برای احداث آن متوقف شد
خوزنیوز/ زینب پارسافخر: در حالیکه بیش از 12سال از مصوب شدن ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند دو به عنوان یکی از طرح های عظیم در صنعت گاز کشورمان در شورای اقتصاد می گذرد، مدیرعامل شرکت ملی گاز کشور خبر از توقف اجرای ساخت این پروژه را داد. پروژه ای که در ابتدا عنوان شد ساخت آن تنها 35 ماه زمان خواهدبرد! آنچه که مسلم بوده این است که احداث پالایشگاه بیدبلند دو که بزرگترین طرح ملی شرکت ملی گاز است در ایستگاه سرمایه گذاری برای احداث آن متوقف شد. در مطلبی که در ادامه می آید به تشریح مراحل ساخت آن از بدو مصوب شدن تا کنون پرداخته ایم:

سال شمار ساخت پالایشگاه گاز بید بلند 2:

سال 79:مصوب شدن طرح

سال 80:در این سال ساخت آن با مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، به شرکت ملی گاز واگذار شد. 

سال 81: انجام طراحی پایه پالایشگاه گاز بید بلند 2 به یک شرکت کانادایی داده شد .

سال 82: بر اساس مطالعات پایه ،مدارک مناقصه این طرح در سال 1382 تکمیل شد.

سال83: مناقصه بین‌المللی آن برگزار گردید.

سال 84: در تیرماه این سال اجرای بخش الف و ب به کنسرسیوم هایی متشکل از شرکتهای داخلی و خارجی واگذار شد .

سال 85: با خروج شرکتهای خارجی از طرح و اصلاح مصوبه شورای اقتصاد در آبان ماه این سال و به دنبال تصمیم مدیران وقت شرکت ملی گاز اجرای بخشهای مختلف پالایشگاه گازی بیدبلند 2 به سازندگان و پیمانکاران داخلی واگذار شد.

سال 88:در ماه های پایانی این سال مدیر عامل وقت شرکت ملی گاز خبر از تامین مالی ساخت پالایشگاه داد.طاهری اعلام کرد با بانک صادارت توافقهایی برای تامین مالی پروژه انجام شده است.

سال89: در ابتدای این سال که ساخت پالایشگاه تنها 12درصد پیشرفت کرده بودمعاون وزیرنفت خبرداد با سرمایه گذاری 70 درصدی بانک صادرات و 30 درصدی شرکت ملی گاز این پروژه اجرایی می شود.درسال 89مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز وعده داد بااین روند تا پایان سال 92 پالایشگاه بیدبلند 2به فاز بهره برداری خواهد رسید!وی پیش بینی کرد که پروژه ساخت پالایشگاه 52ماهه خواهد بود!این درحالیست که در ابتدا 35 ماه برای آن زمان درنظرگرفته شده بود.

سال90: به دلیل اختلاس بزرگ بانکی و مشکلاتی که در بانک صادرات ایجاد شد، توافقنامه مالی شرکت ملی گاز با بانک صادرات که تعهدی بالای 70درصد بود در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

سال91: مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز در جمع خبرنگاران درباره دلایل تاخیرهای ساخت پالایشگاه گازبیدبلند 2، اعلام کرد سوء استفاده مالی اخیر بانکی در بانک صادرات موجب کند ‌شدن اجرای طرح «پالایشگاه بید‌بلند 2» شده است.چند ماه بعد نیز مسئولان بانک صادرات و بانک مرکزی اعلام کردند بانک صادرات از این پروژه بزرگ شرکت ملی گاز خارج خواهد شد.

سال 92: درآخرین ماه از سال 92 مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ابراز کرد مراحل ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند 2 متوقف شده است. حمیدرضاعراقی تصریح کرد در حال حاضر 80 درصد از سهام سرمایه گذاری این پروژه گازی به یکی از شرکت‌های وابسته به بانک صادرات واگذار شده بود که با گذشت چند سال از امضای قرارداد سرمایه گذاری ساخت و اجرای آن تاکنون بانک صادرات اقدامی به منظور جذب منابع مالی و تکمیل این طرح گازی انجام نداده است. وی گفت: از این رو پیش بینی می شود سهام 80 درصدی آن به سرمایه گذاران جدید واگذار شود.

پالایشگاه گاز بیدبلند 2 در 15 کیلومتری شمال غرب شهرستان بهبهان قرار دارد و انتظار می رفت با راه اندازی آن بخشی از معضل بیکاری جوانان منطقه و استان حل شود.حال میبایست منتظر بود ودید که مدیران ارشد مجموعه نفت و گاز چه تدبیری برای حل این مسئله خواهند اندیشید والبته رایزنی و اقدام مسئولان استانی هم در این میان تاثیرگذار خواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد