سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از اهواز



محوطه تاریخی در اهواز مورد بحث میان شهرداری و میراث فرهنگی

اهواز - ایرنا - محوطه تاریخی واقع در بالای پارک کوهساران اهواز مدتی است که مورد بحث و مناقشه شهرداری منطقه هفت اهواز و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا در قسمت بالایی پارک کوهساران اهواز واقع در کوی منبع آب که از مناطق قدیمی، حاشیه نشین و محروم اهواز به شمار می آید روی تپه محوطه ای تاریخی وجود دارد که موضوع مناقشه بین شهرداری و میراث فرهنگی شده است.

این تپه بالاترین نقطه شهر اهواز محسوب می شود که در محوطه آن استودان های تاریخی وجود دارد.

استودان در اصل به معنای قبرهایی است که در ادیان مختلف گذشته مردگان را در آن ها دفن می کردند تا پس از خاکستر شدن به طبیعت بازگردند.

صدها محوطه و تپه باستانی در شهر تاریخی اهواز وجود دارد که این تپه و محوطه تاریخی آن یکی از این میراث تاریخی است.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، حدود یکصد استودان و گوردخمه در بالای پارک کوهساران اهواز واقع در شرق اهواز شناسایی شده که با اقدام های شهرداری برای تبدیل این پارک به محلی برای بازدید گردشگران این میراث تاریخی در معرض تهدید قرار دارد. 

میراث فرهنگی این گوردخمه ها را متعلق به دوره اشکانی می داند که واقع شدن این ها در یک محل گردشگری آن ها را در معرض خطر جدی قرار می دهد.

به دنبال کاشت تعدادی درخت و ایجاد فضای سبز از چندی پیش در پیرامون این محوطه تاریخی میراث فرهنگی در نامه ای مراتب اعتراض خود را اعلام داشته است.

شهردار منطقه هفت در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: میراث فرهنگی در این رابطه مکاتباتی داشته اما شهرداری دخل و تصرفی در این محوطه تاریخی نداشته و فضای سبز موجود پیش از این ها در تپه پارک کوهساران وجود داشت.

ˈمحراب فلسفی زادهˈ افزود: بخشی از فضای سبز مورد ادعای میراث فرهنگی از قبل ایجاد شده بود و هیچ گونه عملیات حفاری در این محوطه انجام نشده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان هم گفت: از آنجایی که پارک کوهساران اهواز بلندترین نقطه شهر محسوب می شود در ادیان گذشته افراد را پس از مرگ در قبرهایی در این محوطه دفن می کردند تا به دامن طبیعت برگردند.

ˈعاطفه رشنوییˈ افزود: در ادیان پیش از اسلام استودان هایی به عنوان قبر روی این تپه ایجاد شده که اجساد را در آن ها دفن می کردند. 

وی توضیح داد: این استودان ها هم اینک به صورت حفره های سنگی ابزار خورده روی بستر پارک قابل مشاهده است. 

رشنویی گفت: از دیدگاه میراث فرهنگی این منطقه به عنوان یک محوطه تاریخی است که هر گونه اقدامی در این محوطه و یا پیرامون آن اعم از ایجاد فضای سبز و یا کاشت درختان باید با رعایت یک سری ضوابط و طراحی خاص انجام شود. 

وی ادامه داد: اگر با شهرداری وارد پروسه همکاری شویم موفق تر بوده و مانع فعالیت یکدیگر هم نخواهیم شد اما اگر بخواهیم سبقتی بگیریم و حرکت کنیم کاری به نتیجه نخواهد رسید.

رشنویی گفت: شهرداری و میراث فرهنگی می توانند طرحی را تدوین تا بر اساس آن نه تنها ضوابط میراث فرهنگی مخدوش نشود که محوطه تاریخی مزبور را هم به صورت تله خاک و به طور صرف محلی برای بازدید مردم درنیاوریم.

وی افزود: این پیشنهاد را داریم که گروه کارشناسی تشکیل داده و براساس قانون حرکت کنیم وگرنه ما مشکلی با توسعه، بازپیرایی و انجام فعالیت هایی در چارچوب گردشگری نداریم.

رشنویی گفت: نامه ای از طرف اداره کل برای شهرداری منطقه هفت نوشتیم تا با توجه به تاریخی بودن محوطه مزبور قبل از هر اقدامی استعلام و مجوزهای لازم از سوی میراث فرهنگی دریافت شود.

وی افزود: اگر شهرداری راساˈ اقدام به کاشت باغچه کرده تا فضایی برای گردشگری مهیا کند لازم بود که پیش از آن استعلام کند.

اما با این اوصاف، جالب تر این که تپه مزبور در شرایط مناسب حفاظتی هم قرار ندارد.

گزارش از: امیر برج خان زاده 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد