سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی خوزستان

 

آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند، مدیریت میراث‌فرهنگی خوزستان در کمتر از یک دهه اخیر با فراز و نشیب‌هایی بسیاری مواجه شده‌است. در گذشته نشستن افراد غیرمتخصص و مدیرانی که به‌دلیل وابستگی حزبی و گروهی صرف برمسند میراث‌فرهنگی تکیه زده‌ بودند میراث‌ استان خوزستان را تا مرز قهقرا کشانده بودند. این درحالی است که آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی در شهرستان‌ها امری ضروری است.

«مجتبی گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا که اقدام به انتشار این نامه کرده معتقد است با اشاره با توجه به استقبال انجمن تاریانا از انتصاب افشین حیدری به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان اظهار داشت: بدون برنامه‌ریزی صحیح و اجرای صحیح و اصولی رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده و انجام وظایف سازمانی امکانپذیر نیست. اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان سال‌هاست که از عدم وجود برنامه‌ای مدون و نقشه راه مشخص رنج می‌برد. 

این درحالی است که به‌اعتقاد وی، کنارگذاشتن افراد ناتوان و به کارگیری افراد متخصص در مرکز استان و شهرستان‌ها موضوع مهمی محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که بارها شاهد آن بوده‌ایم که استفاده شخصی از امکانات اداری برای افرادی که حلقه نزدیک به مدیر کل به‌شمار می‌رفتند چه ضررهای جبران‌ناپذیری به این اداره کل وارد کرده‌است. 

گهستونی می‌افزاید: «در یک دهه اخیر حوزه میراث فرهنگی به دلیل انتصاب مدیران غیرمتخصص و ادغام میراث‌فرهنگی با  حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی فرصتی را برای مدیران و بخشی از زیر مجموعه غیر متعهد پدید آورد تا به هوس‌های گردشگری و برنامه‌های کم‌بازده و تبلیغاتی خود بپردازند و مجال را برای برگزاری شوهای غیرمفید به جای توجه کافی به بناها و محوطه‌های تاریخی بیش‌از پیش مهیا ببینند.

میراث‌فرهنگی در محور توسعه

این درحالی است که از مدیریت جدید انتظار می‌رود تا با برنامه‌ریزی، نظارت و بازرسی، استفاده از امکانات بالفعل و بالقوه استان و راه اندازی تشکیلات اداری در شهرستان‌های فاقد اداره به بهبود وضعیت میراث‌فرهنگی استان بپردازد. این فعال میراث‌فرهنگی تاکید دارد، پس از تدوین برنامه‌ای منظم و راهبردی چیدمان کارشناسان برای اجرای آن بسیار با اهمیت است. چیدمان ناصحیح کنونی نیروهای اداره سبب ایجاد وضعیتی شده که میراث فرهنگی خوزستان از وضعیت نامطلوب گذشته به  بحرانی رسیده و به عنوان یکی از موانع توسعه خوزستان در سطح عمومی و دولتی مطرح می‌شود در حالیکه میراث فرهنگی خود یکی از محورهای توسعه استان محسوب می‌شود. 

همچنین او می‌افزاید: «نظارت بر عملکرد نیروها و بازرسی مداوم واحدهای تحت امر به صورت علمی و کارشناسی موجب خواهد شد که معایب و کاستی‌های برنامه رفع شود. این درحالی است که کارگروه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان با اینکه در دوره مدیریت مهندس محمدی فعال اما در دوره مدیریت پرویز پورفرخی تعطیل شد لازم است با راه‌اندازی و پیگیری منظم جلسات کارگروه یادشده بسیاری از مسائل و مشکلات اداره کل در حوزه‌های سه گانه حل و فصل شود. 

خروج از بحران با مشارکت انجمن‌های میراث‌فرهنگی 

گهستونی در پایان این مطلب آورده‌است: «باتوجه به رشد روز افزون تخریب‌ها و تعداد کثیر تشکل‌های میراث‌فرهنگی  لازم است با ایجاد واحدی برای توسعه تشکل‌های میراث‌فرهنگی و ایجاد ارتباط مستمر با برنامه‌های اداره کل فعالیت‌ها آن‌ها در راستای حفاظت از میراث‌فرهنگی کارآیی بهتری داشته باشد. چراکه سازمان‌های مردم نهاد حامی میراث فرهنگی، به عنوان بازوان و همکاران اجتماعی سازمان میراث فرهنگی نقش غیر قابل انکاری در پیشبرد اهداف و برنامه های اداره کل خوزستان خواهند داشت. 

این درحالی است که راه اندازی تشکیلات اداری در شهرستان‌های فاقد اداره اتفاق دیگری است که هرچه سریعتر اداره کل میراث‌فرهنگی استان باید به آن بپردازد. هم‌اکنون تعدادی از شهرستان‌های خوزستان از جمله: اهواز، گتوند، رامشیر، اندیکا، امیدیه، هندیجان، هفتکل و... فاقد اداره میراث فرهنگی هستند. راه اندازی تشکیلات اداری در شهرستان‌های فاقد اداره باعث می‌شود که علاوه بر شناسایی نقاط گردشگری و ظرفیت های میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی این شهرستان‌ها، جوامع محلی مشارکت بیشتری در امر حفاظت از آثار تاریخی داشته باشند و با توانمند شدن از طریق گردشگری و صنایع دستی میل و رغبت بیشتری به زندگی پیدا کنند.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان از راه اندازی موزه راه آهن اهواز در آینده خبر داد.

افشین حیدری اظهار کرد: با توجه به پیشنهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان مبنی بر پیگیری برای راه اندازی موزه راه آهن ضمن توافقی که با اداره کل راه آهن جنوب انجام شد قرار بر این شد که مکانی برای راه اندازی موزه راه آهن اهواز در اختیار ما قرار دهد.

وی افزود: یکی از راه‌هایی که بتوانیم جاذبه‌های گردشگری اهواز را تقویت کنیم راه اندازی موزه است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با بیان این که متاسفانه در اهواز موزه‌ای برای علاقه‌مندان وجود ندارد خاطرنشان کرد: به دلیل نبود موزه‌ای مناسب در اهواز، بسیاری از آثار خوزستان در موزه‌های تهران ارائه می‌شود، قطعا وجود این آثار در موزه‌های استان باعث جذب گردشگر خواهد شد.

حیدری ادامه داد: ضمن توافقی که با اداره کل راه آهن جنوب انجام شد قرار بر این شد که مکانی برای راه اندازی موزه راه آهن اهواز در اختیار ما قرار دهد.

وی در پایان گفت: اگر این طرح اجرایی شود تمام آثار تاریخی موجود استان در تهران در اهواز به معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

گفتنی است انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان دو سال پیش با ارسال درخواست و همچنین تشکیل جلسه با مدیر کل وقت راه آهن جنوب درخواست کرده بود تا این اداره کل با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی موزه راه آهن احداث نماید.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در تماسی با جناب آقای افشین حیدری مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان از پیگیری ایشان تقدیر کرد. همچنین جا دارد از جناب آقای رشیدی مدیر کل راه آهن جنوب تقدیر نماید.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در اتاق فکر صدا وسیمای مرکز خوزستان حضور یافتند.

افشین حیدری که به دعوت عمران حیدری مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان در اتاق فکر این سازمان حاضر شد با اشاره به ظرفیت بالادستی رسانه و نوع تاثیرگذاری آن از تلاش ها و کوشش هایی که در زمینه برنامه سازی در حوزه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان صورت گرفته است تقدیر کرد.

وی با اشاره به ظرفیت دوستداران میراث فرهنگی و تشکل های مرتبط گفت: هدف ما تعامل با بخش های مختلف است. در گذشته اداره کل میراث فرهنگی نقطه مقابل انجمن های میراث فرهنگی بود در حالی که باید بر عکس این می بود و به همین دلیل در بدو انتصاب با کلیه انجمن های دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و فعالان این حوزه ها دیدار کرده و با شنیدن اظهارنظرهایشان مواردی را با آنها در میان گذاشتم.

افشین حیدری با تاکید بر حوزه گسترده سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بر پاسخگو بودن اداره کل خود به همه اقشار اظهار داشت: ما حق فاصله گرفتن از مردم، انجمن ها و رسانه ها را نداریم و همواره با پاسخگو بودن مسئولیت عملکرد خود را می پذیریم به همین دلیل خوشحالم که فصل جدیدی در پاسخگویی به مطالبات همه افراد را شروع کرده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان بیان داشت: از این پس دیدار و گفت وگو با کلیه مدیران و کارشناسان ادارات، ارگان ها و سازمان هایی را که نقشی در شکوفا کردن سه حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری دارند را در دستور کار گذاشتیم و این روند با موفقیت آغاز شده و تاکنون در نتیجه همین دیدارها تتوانسته ایم به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم و اعتماد را بار دیگر برقرار نماییم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقداماتی که از زمان انتصاب انجام داده است گفت: از زمان حضور خود در این سمت گفت وگو با سرمایه گذاران بخش خصوصی را آغاز کردیم. همچنین ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی را در دستور کار قرار دادیم. تاکید فراوان شده است تا سازوکارهای تبلیغ محوطه ها و بناهای تاریخی و اماکن گردشگری خوزستان را تهیه شود.

افشین حیدری افزود: جادبه های متنوعی در خوزستان وجود دارد که وقتی به روایت از آنها می پردازیم باعث تعجب همگان می گرد که از جمله اینها می توانم به وجود جزیره دلفین ها در ماهشهر اشاره کنم که گردشگران برای دیدن این جادبه به کشور دیگری سفر می کنند. یا در شوشتر مقام صاحب الزمان را داریم اما همه گردشگران مذهبی به سمت جمکران گسیل می شوند در حالی که با برگزاری کنگره های مهدویت می توان گردشگران داخلی و خارجی مسلمان را برای سفر به خوزستان ترغیب کرد.

وی تاکید کرد: برگزاری همایش ثبت آثار تاریخی در خوزستان را در نیمه دوم سال در خوزستان شاهد خواهیم بود که این مهم باعث می شود از سهمیه بیشتری برای ثبت برخوردار شویم.

در بخش دیگری از جلسه اتاق فکر مدیرکل صداوسیمای خوزستان نیز از انتصاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان ابراز خوشنودی کرد و حضور ایشان را که با حوزه رسانه آشنایی دارد را فصل جدیدی در همکاری های مشترک عنوان کرد و بر اهمیت عملکرد و تاثیر اتاق فکر صداوسیمای خوزستان تاکید نمود.

عمران حیدری گفت: در سه سال گذشته فقط یک جلسه با مدیر کل قبلی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان داشتیم در حالی که در سایر مراکز صداوسیمای استان ها که ما خدمت می کردیم و ارزش و اهمیت سایت های تاریخی آنها کمتر از خوزستان بود حداقل سالی 4 بار جلسه مفید با مدیر کل میراث فرهنگی برگزار می شد.

وی با اشاره به ساخت مستندها و برنامه هایی متنوع با موضوع مرتبط با اداره کل گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی از این اداره کل درخواست کرد تمام ظرفیت خود را برای تولید برنامه به کار بگیرد تا در راستای سیاست هایی که برای تبلیغات در سطح ملی و بین المللی دارد استفاده شود.

در پایان این نشست دبیر و سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان ضمن تقدیر و تشکر از ابتکار عمل اداره کل صداوسیمای مرکز خوزستان برای تشکیل اتاق فکر و توجهاتی که به حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری دارد به تشریح اهداف و برنامه های تشکل های دوستدار میراث  پرداخت.

مجتبی گهستونی همچنین ضمن تقدیر و تشکر از حضور جناب آقای افشین حیدری مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان که به نقش تشکل های میراث فرهنگی  سایر انجمن ها اعتقاد دارد به تاثیرگذاری انجمن ها در بهبود بخشیدن برنامه های صداوسیما در حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پرداخت.

وی سپس با نمایش عکس هایی از جاذبه های بکر تاریخی و گردشگری خوزستان اقدام به تشریح اهمیت آنها نمود.

 

 

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در نامه ای به ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور و ارسال آن از طریق نمابر و پست انتصاب ایشان را تبریک گفت و از عملکرد افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تقدیر کرد.

متن نامه به شرح ذیل است:

 

جناب آقای دکتر نجفی

ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور

با سلام

احتراماً ضمن تبریک انتخاب شایسته جنابعالی به ریاست سازمان فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و آرزوی توفیق و سرافرازی برای آن مقام محترم و گروه جدید مدیریت سازمان به استحضار می‌رساند که استان خوزستان با دارا بودن آثار متنوع و متکثر از دوره‌های مختلف تاریخ کشور که عموماً منحصر به فرد و دارای شهرت جهانی می‌باشند، یکی از مهمترین مناطق تاریخی‌ـ فرهنگی در جغرافیای ملی و بین‌الملل بوده و برابر مدارک و شواهد مسلم و غیرقابل انکار باستانشناسی نقطه آغاز تاریخ کشور و پایتخت فرهنگی ایران بزرگ محسوب می‌گردد.

حفاظت از آثار تاریخی‌ـ فرهنگی ارزشمند و منحصر به فرد این استان در اولین گام نیازمند وجود مدیری مجرب، مدبر، متخصص و آگاه به کلیه مسائل و موضوعات مبتلا به سه حوزه میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری می‌باشد که توانمندی تجمیع و استفاده از کلیه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان جهت پیشبرد اهداف سازمان در سه موضوع پیش گفته را داشته باشد.

متأسفانه از بهمن ماه سال 1388 تا تیرماه 1392 میراث فرهنگی خوزستان از وجود مدیری با خصوصیات موصوف محروم بود و به همین دلیل سه حوزه کاری سازمان بتدریج از روند کلی رشد و توسعه استان عقب مانده و از نیمه دوم سال 1391 بکلی از روند مذکور خارج گردید. مدیری که از آموزش و پرورش خوزستان بدون یک روز تجربه کاری در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بدون یک خط مطالعه در خصوص سه حوزه یاد شده و نیز بدون یک صفحه برنامه مدون و قابل اجرا پشت میز مدیریت مهمترین منطقه باستانی کشور قرار گرفت با اشتباهات مکرر در مکرر، از قبیل عدم انجام وظایف خود در زمینه حفاظت از آثار تاریخی‌ـ‌فرهنگی، استفاده از مشاورین ناآگاه و نالایق که از خارج از اداره انتخاب شده و درک و تعریف درستی از میراث فرهنگی نداشتند، عدم تعامل با دستگاه‌هایی که دارای اشتراک کاری با میراث فرهنگی می‌باشند و علی‌الخصوص عدم توانایی ارتباط با ارگان بالا دستی (استانداری)، عدم حضور در اداره (تقریباً در هفت روز یک روز)، استفاده از برخی افراد نالایق در مدیریت آثار تاریخی و توهین و هتاکی به کارشناسان با سابقه و مجرب استان، وضعیتی را بوجود آورد که میراث فرهنگی از حیث ارزش واعتبار درون و برون استانی وضعیت بسیار اسفناکی پیدا نموده و هیچ شخص حقیقی و حقوقی حاضر به همکاری با اداره میراث فرهنگی نبوده و اعتراض فعالان و دوستداران میراث فرهنگی را موجب شده و اعتبارات مالی میراث فرهنگی شدیداً تنزل پیدا کرده و موجودیت آثار گرانقدر تاریخی شدیداً تهدید می شد. خوشبختانه ضعف و سوء مدیریت مدیر نالایق مورد توجه مسئولین بالادستی در سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته و اگرچه با تأخیر بسیار (که موجب تخریب و ازبین رفتن بسیاری از آثار تاریخی‌ـ فرهنگی گردید) در اقدامی مدبرانه مدیر نالایق و ناتوان قبلی برکنار و مدیری توانمند از میان کارکنان اداره کل خوزستان به سمت مدیریت اداره کل خوزستان منصوب گردید.

مدیریت جدید اداره کل، آقای مهندس افشین حیدری که از معاونین اداره کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و آگاه به مسائل و مشکلات مبتلا به سه حوزه کاری سازمان می‌باشد، پس از انتصاب به مدیریت اداره کل خوزستان کلیه تلاش و مساعی خود را جهت بازگشت حوزه‌های کاری سازمان به روند کلی رشد و توسعه استان و بازگرداندن آب رفته به جوی، آغاز نموده و در همین مدت اندک فعالیت خویش در حال اجرای برنامه‌های خود در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان می‌باشد که نشان دهنده نگاه عمیق و صحیح و افق دید وسیع و آینده‌نگری مدبرانه ایشان در حوزه‌های پیش گفته می‌باشد. استفاده از تجارب، توانمندی‌ها و نقطه نظرات و پیشنهادات سازمان‌های مردم‌نهاد استان، ایجاد ادارات و نمایندگی‌های جدید در مناطقی از استان که دارای آثار تاریخی‌ـ فرهنگی بسیار ارزشمند و قابلیت‌های گردشگری بسیار بالایی می‌باشند، استفاده از کارشناسان با سابقه و مجرب اداره کل در پست‌های مدیریتی سه حوزه کاری سازمان و ایجاد ارتباط صحیح و هدف‌مند با ادارات و ارگان‌ها و مسئولین دارای حوزه فعالیت مشترک با اداره کل، نشان دهنده برنامه‌ریزی صحیح، بینش عمیق و تلاش مؤثر ایشان در جهت رشد و توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارتقاء این سه حوزه به جایگاه شایسته و بایسته آنها بوده و پس از دوره یأس و ناامیدی مدیر نالایق قبلی،‌ امید زیادی در میان سازمان‌های مردم‌نهاد، علاقه‌مندان، دلسوزان و فعالان حوزه میراث فرهنگی استان ایجاد نموده است.

این انجمن که بعنوان یک ناظر بی‌طرف شاهد تلاش‌های دلسوزانه و متعهدانه فوق‌الذکر می باشد، ضمن اعلام حمایت از مدیریت جدید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان انتظار دارد که آن مقام محترم نیز که یقیناً تمایل به رشد و توسعه سه حوزه کاری سازمان در استان خوزستان و سایر نقاط کشور دارند، در اقدامی مدبرانه و با حسن نظر و با آینده‌نگری، با موافقت با تداوم مدیریت مدیر فعلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، آقای مهندس افشین حیدری، از سویی اراده خود را در خصوص بهره‌گیری از تجارب و توانمندی‌های کارشناسان با سابقه سازمان در پست‌های مدیریتی اعلام نموده و از سوی دیگر استان خوزستان دوره‌ای درخشان و قابل دفاع در مدیریت توانمند و برنامه‌مدار در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان طی نماید. بذل عنایت آن والامقام مزید امتنان است.

 

 

با تجدید احترام

سعید محمدپور

رئیس انجمن

 

 

با بازنشسته شدن سرهنگ صادقی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان انتظار می رود که مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان مذاکره جدی خود را برای انتصاب فردی توانمند و لایق و دوستدار میراث فرهنگی خوزستان آغاز کند.

سالها پیش با بازنشسته شدن سرهنگ راجی و انتصاب سرهنگ محمدبلونه که از کوشش های فراوان او باید یاد بکنم شاهد حضور سرهنگ صادقی در این سمت بودم که انتظار می رفت با حساسیت بیشتری در جهت تقویت یگان حفاظت و جلوگیری از تخریب ها و تعرض ها کوشش کند. با این حال عرصه بر او چنان تنگ بود که وی نیز از منتقدان مدیرکل سابق میراث فرهنگی خوزستان محسوب می شد.

اکنون که در راس سازمان میراث فرهنگی کشور فردی توانا و لایق قرار دارد و  تعامل انجمن های دوستدار میراث فرهنگی خوزستان و رسانه ها و مسئولان را با مدیر کل جدید میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شاهد باشیم قطعا فردی نطامی که شایستگی حضور در یگان حفاطت میراث فرهنگی باشد را خواستار هستیم.

اینجانب به نمایندگی از انجمن تاریانا از سرهنگ صادقی که علی رغم همه کمبودها اما در بسیاری مواقع پاسخگوی پیگیری ها بود نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

 

 

با اینکه 1200 هکتار از شهر باستانی شوش تعیین حریم شده و بخش اعظمی از آن را حریم درجه یک تشکیل داده اما هنوز هیچ ابلاغیه مبنی بر تعیین حریم شوش مصوب و اجرایی نشده‌است. این درحالی است که در زمان جنگ تحمیلی 400 هکتار از شوش تعیین حریم شد که البته فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان از عدم پایبندی مسئولان شهری و استانی به حریم مشخص شده می‌گویند.

محلساخت بانک

«مجتبی گهستونی»، فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا در این باره به خبرگزاری CHN می‌گوید: «در این چند سال اخیر شاهد مقاومت مسئولان شهری در مقابل ابلاغ تعیین حریم مصوب شده بودیم. اگر تا کنون این ابلاغیه نبود ساخت و سازها شدت بیشتری پیدا می‌کند. چنانچه هتل امیرزرگر، بانک، پارکینگ و... به‌طور کامل ساخته می‌شود و زمانی‌که پرونده ثبت جهانی شوش آماده می‌شود بهانه ساخت و سازها به پیش از ابلاغ تعیین عرصه و حریم برمی‌گردد.

این فعال میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه اگر تعیین حریم ابلاغ شود، در بهبود وضع محوطه و رفع چالش‌های شوش تاثیر بسزایی خواهد گذاشت ادامه می‌دهد: «با ابلاغ تعیین حریم شوش مشکلات و ابهامات بر طرف خواهد شد. درحال‌حاضر نداشتن عرصه و حریم سبب برروز مشکلاتی در صدور مجوز یا جلوگیری از تعرض به عرصه و حریم شده است. به‌عنوان مثال درعرصه بانک، مجوز ساخت داده‌اند ولی دستور ساخت و ساز برای بنای همجوار بانک اعلام شده است. این موضوع باعث خشم مردم و تبعیض در برخورد با شهروندان می‌شود. درحالی که با مصوبه تعیین عرصه و حریم می‌توان بر اساس ضوابط عمل کرد.»

هتل امیرزرگر و محل ساخت پیش دانشگاهی،چند سالی است که این ساخت و سازها به‌دلیل نداشتن تعیین حریم متوقف مانده‏است

گهستونی می‌افزاید: «ساختمان ترمینالی که درمقابل چشم اداره میراث فرهنگی شوش و پایگاه شوش روی عرصه این محوطه ساخته شد به‌مبلغ 160 میلیون تومان توسط اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان خریداری شد. اما هم‌اکنون تصمیم‌گیری‌ها در حفظ یا تخریب معلق مانده‌است.

محل ساخت هتل امیر زرگر

دبیر انجمن تاریانا اما اعتقاد دارد که بودجه اداره کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان در سال گذشته کمتر از 2 میلیارد تومان بود و خرید این ساختمان ترمینالی بخشی از مهمترین ماموریت‌های سازمان را مختل کرد. از سوی دیگر پارکینگ طبقاتی و ساختمان هلال شوش هم در عرصه قرار دارند که چاره اندیشی در این باره هم باید بخشی از دغدغه مسئولان پایگاه میراث فرهنگی و اداره کل میراث باشد.

در این میان شنیده شده است که مالک هتل امیر زرگر درصدد بنای دیوار جان پناه برآمده که گهستونی می‌گوید  میراث فرهنگی مانع از این اقدام شده است. از سویی دیگر در بخش شمال غربی کاخ آپادانا مجتمع پیش دانشگاهی درحال ساخت وجود دارد که سالها بلاتکلیف و ناتمام است. در حالی که اگر از همان ابتدا نظارت کافی صورت می‌گرفت سرمایه دولت و بیت المال اینچنین حیف و میل نمی‌شد. در چنین شرایطی تشکیل شورای عالی راهبردی در پایگاه ضروری است.

هم‌اکنون ضرورت دارد که بیش از پیش پایگاه شوش از بدنه کارشناسی استفاده کند. همچنین پرهیز از چندگانگی در تصمیم گیری‌ها و برکناری مدیریت فرسایشی در اداره میراث فرهنگی شهرستان شوش و مدیریت غیر متمرکز پایگاه شوش باعث لطمه زدن بیش از حد به تاریخ شوش شده است.

 

 


 

سرای قاجاری عجم که در چند سال گذشته در خطر خروج از ثبت ملی و ویرانی قرار گرفته بود، سرانجام با تلاش های بسیار مسئولان میراث فرهنگی و انجمن مردم نهاد خوزستان به خانواده میراث فرهنگی بازگشت.

سرانجام سرای قاجاری عجم در اهواز که با تلاش های بسیار مالک از ثبت در فهرست آثار ملی خارج شده بود به فهرست آثار ملی کشور بازگشت.

معاون میراث فرهنگی کشور با اعلام این خبر در گفت وگو با خبرگزاری chn گفت: با تلاش های فراوان و مذاکره های مختلف با مالکین و در نهایت جلب رضایت رسمی یکی از مالکین که از دهه های قبل سرقفلی بخش های عمده بنا را در اختیار داشت موفق شدیم این بنا را به فهرست آثار ملی کشور بازگردانیم.

«آتوسا مومنی» با تشکر از مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان و انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: با پیگیری های این معاونت، مدیر کل خوزستان و انجمن تاریانا در یک اقدام مشترک بار دیگر مانع از تخریب یک بنای مهم شویم تقدیر کرد و انشاءالله تا ساعتی دیگر و با تشکیل جلسه شورای ثبت شاهد شماره گذاری مجدد این بنای دوره قاجاری خواهیم بود.

او افزود: اهواز از جمله شهرهای دارای بافت تاریخی است که روند ناموزون توسعه در این شهر باعث شده تا بسیاری از بناهای با ارزش اهواز با تخریب مواجه شوند که امیدواریم در روزهای آینده با ثبت بناهای تاریخی این شهر و تشکیل اداره میراث فرهنگی شهرستان اهواز زمینه ثبت، مرمت، احیاء و بهره برداری یک به یک این آثار را فراهم کنیم. 

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان نیز با ابراز خوشحالی از خانم مومنی معاونت میراث فرهنگی کشور و افشین حیدری مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان که با رایزنی ها و پیگیری های مدام با مالکین و وکلای آنها به این نتیجه رسیدند که سرای عجم ثبت شود تشکر کرد.

مجتبی گهستونی گفت: این ملک از جمله بناهای شاخص شهر اهواز محسوب می شود که از 10 حجره بیرونی آن توسط کسبه استفاده می شود و از محوطه داخلی آن به عنوان رنگرزی استفاده می شود.

به گفته او، پس از چند جلسه مذاکره حضوری با مالکین، سرقفلی داران ، مستاجران ، فرماندار و شهردار اهواز که البته این جلسات و مذاکرات در نهایت توسط مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان ادامه یافت و معاونت میراث فرهنگی کشور نیز در جریان موضوع قرار داشت، تاریانا به آنها پیشنهاد داد که در صورت تلاش برای حفاظت از این اثر می توان اقدام لازم را برای مرمت اضطراری اثر آغاز نمود و با رضایت مالک کاربری متناسب با شان بنا را پیشنهاد داد. کلیه اسناد و مدارک لازم برای ثبت مجدد این اثر فاخر موجود است.

 

 

خانه انجمن های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان در اهواز راه اندازی می شود.

خبر راه انداری خانه انجمن های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان را مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان داد.

افشین حیدری با اشاره به اهمیت و نقش تشکل های غیر دولتی فعال در حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: با توجه به اینکه یکی از خواسته های همیشگی انجمن ها وجود امکانی برای تجمیع فعالیت هایشان است ضرورت تشکیل و راه اندازی خانه انجمن های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان در اهواز احساس می شد.

وی افزود: به همین دلیل ساختمان معاونت صنایع دستی استان خوزستان که از جمله بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی می باشد به خانه انجمن های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اخختصاص می یابد.

حیدری بیان کرد: با تجمیع معاونت صنایع دستی در کنار سایر معاونت ها و واحدهای ستادی به منظور بالابردن شان و جایگاه صنایع دستی از تردد بی رویه ارباب رجوع بین معاونت و اداره کل جلوگیری کرده و همکاران ما در حوزه صنایع دستی در کنار سایر حوزه ها قرار میگیرند. 

 

سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در مذاکره ای با مشاور رسانه ای شهردار اهواز تخریب بناهای با ارزش اهواز را نگران کننده اعلام کرد.

مشاور رسانه ای شهردار اهواز در این مورد با اشاره به پیگیری های اخیر رسانه ها در خصوص وضعیت آثار تاریخی شهر اهواز گفت: متاسفانه در دو دهه گذشته نسبت به حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر اهواز بی توجهی شده و پیگیری دوستداران میراث فرهنگی در این خصوص قابل درک است.

مهدی مکارمی گفت: آثار تاریخی سرمایه های فرهنگی و معنوی شهر هستند و مایه تاسف است که روز به روز شاهد تخریب این آثار باشیم.

به گفته وی در صورتی که مسئولان استان و بویژه مسئولان میراث فرهنگی عزم جدی در این خصوص نداشته باشند باید اذعان کنیم که یک فاجعه فرهنگی در حال وقوع است.

وی افزود: متاسفم که اذعان کنم مدیریت شهری اهواز هم در دو دهه گذشته در این خصوص بی توجهی کرده هرچند متولی اصلی آثار تاریخی مشخص است و سازمان میراث فرهنگی می بایست در این خصوص اقدامات جدی انجام می می داد که امیدواریم در دوره جدید مدیریت میراث فرهنگی، شاهد تلاش های جدی در این زمینه و همکاری بین بخشی همه دستگاهها و سازمانها باشیم.

به گفته وی در مواردی همانند موضوع سرای عجم شهرداری اخیتار قانونی ندارد ولی مسئولان استانی می توانند تدابیری بیندیشند که مالکان آثار تاریخی با حفظ حقوق مادی و معنوی شان، دست به تخریب آثار تاریخی نزنند و شهرداری نیز در این خصوص آمادگی همکاری دارد. وی گفت: در عین حال و با وجود محدودیت های قانونی شهرداری، حساسیت دوستداران میراث فرهنگی و رسانه ها را به مسئولان شهری منتقل کرده ام و همچنان موضوع را پیگیری خواهم کرد، امیدوارم تدبیری در این خصوص اندیشیده شود تا شاهد تخریب یکی دیگر از آثار تاریخی نباشیم.

مکارمی با اشاره به تخریب بالکن مهدیان، آتش سوزی چند سال قبل بازار معین التجار گفت: هتل قوی اهواز هم وضع نامناسبی دارد و دچار مرگ تدریجی شده است.

بگفته وی مسئولان شهر و استان در قبال سرمایه های فرهنگی شهر مسئولند و می بایست در این خصوص اهتمام جدی داشته باشند. آثار تاریخی سرمایه های فرهنگی هستند و حتی با نگاه اقتصادی نیز با رونق داشتن این آثار می توان شاهد جذب توریست ها و رونق اقتصاد شهر و استان بود. مکارمی در پایان افزود: آسیب رساندن و تخریب آثار تاریخی جبران ناپذیر است و باید جلوی این فاجعه فرهنگی گرفته شود. شهرداری اهواز به سهم خود این آمادگی را برای همکاری و مشارکت در این زمینه دارد.

 

 

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان به اتفاق مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با یکی از نویسندگان و پژوهشگران خوزستانی دیدار کرد.

افشین حیدری در دیدار با نویسنده برجسته حوزه میراث فرهنگی و پژوهشگر در مسائل تاریخی شهرستان اهواز «محمدحسن هدایت اهوازی» با همراهی جمعی از دوستداران میراث فرهنگی اظهار کرد: تکریم نویسندگان حوزه میراث فرهنگی باید در صدر برنامه‌های تدوین شده حوزه میراث فرهنگی خوزستان قرار گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه نویسندگان حوزه میراث فرهنگی تدوین کنندگان فرهنگ هستند، افزود: تدوین کنندگان و تولید کنندگان کالاهای فرهنگی برای استفاده عموم در جامعه را باید قدر شناسی کرد و جایگاه رفیع این افراد را پاس داشت تا تولیدات فاخر در این زمینه رونق بیشتری گرفته و نویسندگان در این عرصه با جدیت بیشتری به تلاش بپردازند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید از نویسندگان و پژوهشگران در این حوزه حمایت بیشتری شود، گفت: از همه توان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان استفاده می‌کنیم تا بتوانیم گامی در راستای حمایت از نویسندگان حوزه میراث فرهنگی برداریم.

وی تاکید کرد: حفاظت از آثار چاپ شده و ایجاد بانک کتاب در این زمینه بسیار اهمیت دارد و باید مکانی در راستای نگهداری این گنجینه‌های تدوین شده در نظر گرفته شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد