سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش ویژه

 

به بهانه فرا رسیدن بیستم شهریور سالروز حمله ی متفقین به ایران درسال 1320؛
اطرافیان و مردم شهر که عموما کارگران نفت بودند به او می گفتند شاه تسلیم شده و کشور را به متفقین سپرده تو هم تسلیم شو و خودت را به خطر نینداز... گنجی محکم و استوار گفت: «مملکت که مال شاه نیست، من سرباز وطنم..»
خوزنیوز/ شهاب داودی: در شهریور ماه سال 1320 زمانی که متفقین ،  ایران خصوصاً نقاط مهم و استرتژیک آنرا به اشغال خود درآورده بودند کمترین مقاومتی در مقابل این اشغال همه جانبه صورت نگرفت اما دردومین شهر نفتی ایران مردی با اراده ای آهنی و قلبی سرشار از ایمان و وطن پرستی  یکه و تنها به جنگ هواپیماهای انگلیسی رفت ... استوار گنجی که فرمانده پاسگاه ژاندارمری فُلــوتین هفتـــکل (استان خوزستان)  بود وقتی خبردار شد هواپیماهای متفقین قصد فرود در فرودگاه هفتــــــکل را دارند سوار بر اسب و تفنگ به دست ،خود را به آنجا رساند و اجـازه نشستن به هواپیماها را نداد...
       
مملکت که مال شاه نیست

اطرافیان و مردم شهر که عموما کارگران نفت بودند به او می گفتند  شاه تسلیم شده  و کشور را به متفقین سپرده تو هم تسلیم شو و خودت را به خطر نینداز... گنجی محکم و استوار گفت: «مملکت که مال شاه نیست، من سرباز وطنم..»
استوار سوار براسب ،خود را به فرودگاه رساند و پس از تاخت در باند فرودگاه، مردانه از اسب فرود آمد و تفنگش  را به آسمان که در تسخیر جنگنده های متفقین بود نشانه رفت و توانست بعدازچند شلیک  یکی ازهواپیماهایی   که در حال فرود آمدن بود را ساقط کند ... هواپیمای دوم وقتی اوضــــاع را چنین دید فرودگاه و اطراف آنرا به گلوله بست که در این بین استوار گنجی شهید و پیرمردی از عشایر قشقایی  بنام قلیچ  که برای کمک به استوار آمده بود نیز زخمی شد... ظاهراً در این بین سربازی نیز به شهادت رسید ولی متاسفانه سخن ها در این مورد ضد و نقیض است... خون گنجی به زمین ریخت ولی رشادت او یک هواپیما را ساقط و هواپیمای دوم را فراری داد...  بعداز گنجی سربازان انگلیسی و هندی در نبود مردی چون استوارگنجی که جانش را صادقانه برای وطنش فدا کرده بود  ماهها  هفتکل را دراشغال خود داشتند و ساکنان شهر نیزاز دست شرارت انگلیسی ها  چند ماهی به روستاهای اطراف پناه بردند.

مقبره سرباز وطن ساکت و خاموش

اکنون که بیش از هفتاد سال از آن واقعه می گذرد وقتی به قبرستان هفتکل می روی مخروبه سنگ وگچی را می بینی که در انبوه قبور آجر و سنگ نما شده سربرآورده ... وقتی درب آهنی آنرا کنار می زنی قبر ساده ای را می بینی که تصــــویر تفنگی روی آن حکاکی شده و عبارت شهید استوار گنجی روی آن به چشم می خورد .در هزاره سوم که الگوی جوانان قهرمانان هالیود و بالیود شده اند مسئولین می توانند با معرفی افرادی چون  استوار گنجی به جوانان و ساخت مقبره و نوشتن کتیبه ی از خود گذشتگی ایشان ، روح وطن پرستی و رشادت را در جوانان تقویت کنند.
  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد