سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

مرور روزنامه‌های شنبه دوم شهریور ماه
آینده محمود احمدی‌نژاد از نگاه یکی از جدی‌ترین طرفداران وی، حمله شدید کیهان به هاشمی رفسنجانی، مذاکرات ایران و غرب در سایه ویژگی‌های وزیر خارجه جدید و آینده هدفمندی با توجه به مشکلات قانون بودجه امسال از جمله مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۳۴۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
احمدی‌نژاد به حاکمیت باز نمی‌گردد

آینده محمود احمدی‌نژاد از نگاه یکی از جدی‌ترین طرفداران وی، حمله شدید کیهان به هاشمی رفسنجانی، مذاکرات ایران و غرب در سایه ویژگی‌های وزیر خارجه جدید و آینده هدفمندی با توجه به مشکلات قانون بودجه امسال از جمله مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.


احمدی‌نژاد به حاکمیت باز‌نمی‌گردد

آینده سیاسی رئیس‌جمهور سابق در گفت‌و‌گو با عبدالرضا داوری، موضوعی است که امروز مورد توجه روزنامه قانون قرار گرفته، به گونه‌ای که در مقدمه مطلب خود نوشته است: مثل خیلی دیگر از اطرافیان احمدی‌نژاد و مشایی جوان است. با این حال باز هم‌ مانند دیگر چهره‌هایی که به احمدی‌نژاد نزدیک بودند، داوری نیز در جوانی حاشیه نشین شد. او که در کارنامه‌اش مناصبی چون معاونت خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی‌ایران (ایرنا)، مدیرعاملی صندوق بازنشستگی صنایع مس و مشاوری وزیر کشور دیده می‌شود اکنون حاشیه‌ای را که کارگزاران دولت‌های پیشین در دوره احمدی‌نژاد سپری کردند، تجربه می‌کند.

داوری در مورد آینده احمدی‌نژاد گفته است: آقای هاشمی ‌چون جزئی تفکیک ناپذیر از نظام جمهوری اسلامی ‌بوده است، بعد از ریاست جمهوری در پست دیگری در حاکمیت جابجا شدند و آقای خاتمی‌ هم چون متعلق به پایگاه روشنفکران و بوروکرات‌ها بودند، حلقه‌ای ‌به نام بنیاد باران تشکیل دادند و به‌‌ همان طبقه برگشت اما احمدی‌نژاد نه در حاکمیت خواهد بود و نه حلقه‌ای تشکیل می‌دهد. او به دانشگاه بر‌می‌گردد و از طریق نهاد دانشگاه با بطن جامعه در ارتباط خواهد بود.

حمله شدید کیهان به هاشمی رفسنجانی

سخنان رئیس مجمع تشخیص در دیدارهای اخیر وی مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. اعتماد در بخشی از مطلبی با نام «ظلم کنندگان باید در جهت احقاق حقوق ضایع شده اقدام کنند» نوشته: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم خسته شده‌اند، طبقات مختلف و خود مردم مسأله را حل کردند ما کاری نکردیم: همه کار من در این جریان این بود که چند دقیقه آمدم در وزارت کشور اسم نوشتم یک کلمه هم مصاحبه نکردم و رفتم که یک دفعه صوراسرافیل شد. وی یادآور شد: ما نه تبلیغی داشتیم و نه حرفی زدیم. بعدا ستاد‌ها می‌خواستند، کار کنند و خیلی‌ها پیامک‌هایی تا آخر شب به بنده زدند که صوراسرافیل درست کردید و در روستا‌ها هم داریم این را می‌فهمیم.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: بنده می‌خواهم بگویم این کار مردم است؛ شرایطی که وجود داشت به این نتیجه رسیدند که باید تغییر ایجاد شود این تغییر در نظام نیست چراکه نظام و اسلام را قبول دارند و در ذات آنهاست. اما آنچه مردم را علاقه‌مند به تغییر کرده بود شرایط و نگرانی از آینده کشور بود. وی با بیان این که فضای کشور آنقدر امنیتی شده بود که کسانی که چیزی برای خوردن داشتند احساس می‌کردند خرده شیشه می‌خورند، گفت: این‌ها بخشی از دلایلی است که باعث شد مردم به دنبال تغییر باشند و خودشان این کار را کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم وقتی دیدند من از میدان رفتم راه خود را ادامه دادند و کار خود را کردند. از این روی مردم هم باید قدر این دستاورد خود را بدانند. وی ادامه داد: مردم کار بزرگی کردند و این که مسئولان هم بدانند اگر در رأی مردم دخالت کنند حق‌الناس است و یک روز باید جواب بدهند چراکه اگر ما به این جمله دقت کنیم از این به بعد همه انتخاب‌های ما باید سالم و طبق خواسته مردم باشد که این اتفاق افتاد.

چنین سخنانی با واکنش شدید کیهان مواجه شده است. کیهان با همین سوژه و در ستون گفت و شنود خود با عنوان «فرمایش» نوشته:

گفت: آقای هاشمی رفسنجانی گفته است؛ «مردم در انتخابات اخیر کاری کردند که در کشورهای دیگر برای آن باید خون‌ها ریخته شود»!

گفتم: مگر همین مردم در انتخابات ۸۸ همین کار بزرگ را با دامنه خیلی فرا‌تر انجام ندادند، چه کسانی در آن سال چون نامزد خودشان رأی نیاورده بود، دست به آشوب و بلوا زدند و خون مردم بی‌گناه را به زمین ریختند؟!

کیهان در پایان مطلبی دیگر در مورد فضای سیاسی این روزهای کشور نوشته: آقای هاشمی امروز ظاهراً با آقای ناطق‌نوری ائتلاف کرده، اما در سال ۱۳۷۶ در خطبه‌های نمازجمعه ـ در حالی که خود رئیس دولت بود و انتخابات زیر نظر وزارت کشور وی برگزار می‌شد ـ به القای تقلب پرداخت و ناطق‌نوری را پیشاپیش بازنده انتخابات کرد. تکرار این روش غیراخلاقی و غیرقانونی باعث تحمیل هزینه‌های گزاف، کشور در سال ۸۸ شد سؤال این است که آن هزینه‌ها چگونه قابل جبران است؟!

دردسر ظریف برای آمریکایی‌ها

سخنان وزیر جدید خارجه در یک برنامه تلویزیونی، مورد توجه بیشتر روزنامه‌ها قرار گرفته و از اعتماد و شرق تا کیهان به آن توجه خاصی کرده‌اند. اعتماد در پوشش این سخنان و در بخشی از مطلبی با نام «وزیر امور خارجه: می‌توانیم دوباره درست مذاکره کنیم و کار را به نتیجه برسانیم» نوشته: تحریم‌ها مبنای قانونی ندارد. ظریف افزود: تحریم مانعی است که این دولت در شروع کار با آن روبه‌رو‌ست. لازمه برداشتن این مانع از مسیر اقتصاد تلاش مداوم و هوشمندانه است تا قدم به قدم در مسیر نرم کردن و از بین بردن زمینه‌های تحریم‌ها حرکت کنیم. بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی ندارد و باید این را به دنیا نشان دهیم.

نماینده سابق کشورمان در سازمان ملل گفت: «از مکانیزم شورای امنیت برای بحث فنی و تکنیکی که جایگاهش در آژانس حکام انرژی اتمی بود، سوءاستفاده شده است. اصولا از‌‌ همان مرحله، تحریم‌ها مبنای درستی ندارد و یک اقدام سیاسی بود. ما باید این موضوع را روشن کنیم چون تا امروز شفاف و قابل ارائه انجام نشده است. تحریم‌های یک جانبه ایالت متحده نیز با سوءاستفاده از ابزار فشار و سیاه نمایی یکی دیگر از مواردی است که مبنای قانونی ندارد و به دنیا تحمیل شده است. بر اساس اصول مسلم حقوق بین‌الملل که مداخله در امور داخلی کشور‌ها غیرقانونی است، هیچ یک از تحریم‌های امریکا بر ضد کشورهایی که با ایران معاملات پولی دارند، قانونی نیست.» وی ادامه داد: «ما باید با زبان منطقی و آرام نشان دهیم جمهوری اسلامی آمادگی این را دارد که این موضوع را سامان دهد چون از نظر اصول بین‌المللی برنامه هسته‌ای ما نمی‌تواند غیر صلح آمیز باشد.» ظریف گفت: «پیام‌های تبریکی که به صورت خصوصی و علنی ارسال شد نشان دهنده این است که دنیا نیازمند تصحیح روابط خود با ایران است که ما از آن استقبال می‌کنیم. من فکر می‌کنم دنیا از ایران و انتخاباتش فهم درستی ندارد. غرب فکر می‌کند بعد از انتخابات دولت آماده صرف نظر از حقوق مردم است. این نشان می‌دهد یک بار دیگر این‌ها جمهوری اسلامی را اشتباه فهمیده‌اند. درست است که مردم در این انتخابات نشان دادند که نسبت به گفتمان قبلی رغبت ندارند، اما از طرف دیگر نشان دادند که می‌خواهند از موضع عزت و از طریق تعامل سازنده کار را پیش ببرند. اگر این پیام درست فهمیده نشود، راه برای آینده چندان هموار نخواهد بود. مردم و ملت از حقوق خود نمی‌گذرند اما در عین حال می‌خواهیم به دنیا نشان دهیم که هیچ تهدیدی از طرف ایران متوجه دنیا نیست‌».

قانون هم با این فرض که «۱+۵ نمی‌خواهد با وزرای امور خارجه خود به مذاکره ایران بنشیند» خبر داده است که ریاست ظریف بر تیم هسته‌ای چالش جدید آمریکاست. این روزنامه نوشته: هر چند هنوز تصمیم انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه قطعی نشده است ولی این موضوع همچنان با بازتاب‌های داخلی و خارجی پیگیری می‌شود. در حالی که ظریف می‌گوید که نهایتا تا دو هفته آینده در مورد مذاکره کننده هسته‌ای تصمیم گیری می‌شود، طرف‌های ایرانی در مذاکرات ۱+۵ در حال بررسی این موضوع هستند که اگر وزیر امور خارجه ایران رئیس تیم مذاکره کننده شود، آنگاه ۵ وزیر خارجه غربی در مقابل او باید به مذاکره بنشینند.

به نوشته برخی رسانه‌ها همچون «دیپلمات» ارتقای سطح مذاکره با گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) اشاره کرد‌، که این به نوبه خود می‌تواند برای آمریکا دردسرساز باشد.

این نوشته می‌افزاید، هرچند هنوز قطعیتی وجود ندارد، اما احتمال این که ظریف ریاست هیأت مذاکره کننده هسته‌ای را بر عهده بگیرد، زیاد است.‌‌ همان گونه که بسیاری باور دارند، این می‌تواند نشانه مثبتی برای غرب باشد، چرا که ظریف چهره‌ای پراگماتیک است که روابط خوبی با همتایان غربی خود دارد.

در ادامه همچنین تأکید شده است: اما این شرایط می‌تواند آمریکا را در موقعیت دشوار انتخاب نماینده برای اعزام به مذاکرات قرار دهد. به طور سنتی مقام چهارم در وزارت خارجه آمریکا یعنی دستیار وزارت خارجه در امور سیاسی، در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور داشته است. اما در صورتی که ایران محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کنونی را به دور بعدی مذاکرات اعزام کند، آمریکا نیز باید مقامی ‌همسطح او را به این نشست بفرستد که کسی جز جان کری، همتای آمریکایی ظریف نخواهد بود.

در همین حال، رادیو روسیه هم به نقل از کار‌شناسان گزارش داد که سطح مذاکرات میان ایران و گروه «۱+۵» بالا می‌رود. کار‌شناسان روس بر این باورند که انتصاب محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عنوان مذاکره کننده اصلی در موضوع هسته‌ای می‌تواند به عنوان یک گام مهم به منظور نشان دادن آمادگی و تمایل تهران به انجام مذاکرات تلقی شود. به گزارش رادیو صدای روسیه، ویکتور نادیئین رائیفسکی، کار‌شناس شورای روسیه در امور بین‌الملل بر این باور است که «تغییر مذاکره کننده به مهم بودن این مسأله برای ایران اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که دولت جدید ایران برای روند مذاکرات اهمیت زیادی قایل است». وی گفت که اکنون «مذاکرات نه توسط کار‌شناسان فنی بلکه توسط دیپلمات‌ها انجام خواهد شد‌».

کفگیر یارانه به ته دیگ رسید؟!

موضوع غیرواقعی بودن پیش‌بینی‌های درآمدی بودجه سال جاری و برنامه‌های دولت برا‌ی مقابله با آن مورد توجه چند روزنامه قرار گرفته است.

آرمان در مطلبی با تیتر «کفگیر یارانه به ته دیگ رسید؟!» نوشته: غیرواقعی بودن بودجه‌ای که دولت دهم تدوین و مجلس نهم تصویب کرده، این روز‌ها دامن برنامه‌ریزی دولت یازدهم را گرفته است. غیرواقعی بودن این بودجه در حدی است که معاون اول رئیس‌جمهوری اذعان کرده است: بر اساس اعلام مسئولان معاونت برنامه‌ریزی دولت سابق، یک سوم بودجه سال ۹۲ غیرواقعی است و درآمد‌های دولت باید از ۲۱۰‌هزار میلیارد تومان در اصلاحیه بودجه به ۱۴۰‌هزار میلیارد تومان اصلاح شود. روز گذشته نیز معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری اعلام کرد: ۱۹‌هزار میلیارد تومان از درآمد بودجه وجود خارجی ندارد. همین درآمدهای غیرواقعی بودجه سبب شده تا دولت و برخی نمایندگان مجلس در پرداخت یارانه‌ها به شکل سابق و حتی افزایش این مبلغ دچار تردیدهایی شوند.

از سویی دیگر محمد باقر نوبخت، معاون ریاست جمهوری اعلام کرده که طی برنامه ۱۰۰ روزه، دولت می‌خواهد با اصلاح بودجه سال ۹۲ بر معیشت مردم اثر مثبت بگذارد. چرا که با جلوگیری از کسری بودجه مردم با تورم جدیدی مواجه نخواهند شد. حال از سخنان برخی نمایندگان مجلس و مقامات دولتی برمی‌آید که این اصلاح بودجه به یک دلیل دیگر نیز انجام خواهد شد و آن هم ادامه روند فعلی پرداخت یارانه‌ها به مردم است، چرا که برای ادامه روند فعلی پرداخت یارانه‌ها بودجه دولت کسری دارد که برای تامین آن نیاز به اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی است.

در این مورد عیسی امامی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال جاری تکلیف قانونی دولت است، افزود: رئیس‌جمهوری معتقد به پرداخت یارانه نقدی به مردم بوده اما این در حالی است که ابهام در تأمین منابع مالی یارانه‌ها وجود دارد که باید با اصلاح قانون بودجه منابع مالی آن مشخص شود. وی در گفت‌وگو با خانه‌ملت با بیان این که اصلاحیه قانون بودجه به علت محقق نشدن بسیاری از درآمدهای دولت هر چه سریع‌تر به مجلس ارائه خواهد شد، تصریح کرد: با ارائه اصلاحیه بودجه به مجلس افزایش قیمت‌هایی که مورد نظر دولت برای تأمین منابع مالی است محقق شده و بحث هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول با‌‌ همان شیوه قبل دنبال خواهد شد.

در واقع بنا بر سخنان این نماینده مجلس دولت برای ادامه روند پرداخت ماهی ۴۵‌هزار تومان یارانه به مردم باید بودجه سال ۹۲ را اصلاح و افزایش قیمت‌هایی که برنامه‌ریزی شده را اعمال کند. امامی تصریح کرد: حذف دهک‌های بالا در فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها صورت خواهد گرفت اما پرداخت یارانه نقدی در فاز اول هدفمندی در دولت یازدهم به دلیل تکلیف قانونی دولت تا پایان سال ادامه خواهد داشت. امامی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی که دولت را مجبور به ارائه اصلاحیه بودجه ۹۲ کرده بحث درآمدی بوده است. به هر حال کشور از محل فروش نفت منابع مالی بسیاری را به دست می‌آورد که با تشدید فشار تحریم‌ها عملا تاکنون محقق نشده‌اند و بخشی از منابع هم که در خزانه قرار داشت توسط دولت دهم استفاده شده و دولت یازدهم را با مشکل جدی کمبود منابع مواجه کرده است.

اعتماد هم از «اعلام ایرادهای بودجه ۹۲ در نامه ۱۳ بندی دولت دهم به مجلس» خبر داده و نوشته: معاون بودجه معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری از مکاتبه ۱۳ بندی با مجلس در دولت دهم درباره ایرادات بودجه ۹۲ خبر داد و گفت: لایحه اصلاحیه‌ای که در حال تدوین در دولت است برای رفع این ایرادات است.

رحیم ممبینی اظهار داشت: در ارتباط با ابهاماتی که در قانون بودجه ۹۲ وجود دارد، در زمان دولت قبل مکاتبه‌ای با مجلس داشتیم و ایرادات را در ۱۳ بند به آن‌ها اعلام کردیم و تأکید داشتیم که این موارد باید برطرف شود وگرنه اجرای بودجه با مشکل مواجه می‌شود. این موارد را به مجلس اعلام کردیم و مجلس هم در برخی موارد پاسخ مثبت داد و در برخی موارد هم پاسخ نداد، حتی برخی موارد قرار بود به شورای حل اختلاف ارسال شود. وی یادآور شد: مواردی در بودجه ۹۲ وجود دارد که اجرای آن را با مشکل مواجه می‌کند و به همین دلیل دولت یازدهم به طور جدی به دنبال اصلاح بودجه است تا اجرای آن روان شود و با اصلاحاتی به شفافیت این قانون کمک شود.

به اعتقاد ممبینی، اکنون بودجه ۹۲ ‌شفافیت لازم را ندارد و متورم است؛ به این معنا که منابعی برای بودجه پیش بینی شده که قابل تحقق نیست. معاون بودجه معاونت برنامه ریزی اظهار داشت: از جمله این موارد حکم ۷-۲ بودجه است که عملاجلوی کارهای عمرانی با اولویت را می‌گیرد و لازم است که اصلاح یا حذف شود.

تهران امروز در یادداشتی از زبان ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی با تیتر «بودجه غیرواقعی چرا؟» نوشته: در پی تصمیم دولت جدید برای ارسال اصلاحیه لایحه بودجه ۹۲ به مجلس در ۲۰ شهریور بار دیگر بودجه سال‌جاری به کانون توجهات باز گشته‌است. گویا بر بحث‌ و اظهارنظرهای بودجه ۹۲ پایانی نیست چرا که بودجه‌ای که دولت دهم با تأخیر فراوان تقدیم مجلس کرد محل چالش‌ها، بحث‌ها و اظهارنظرهای فراوان بود و هست. در این که بودجه ۹۲ از ابتدا کم ‌دقت بود شکی نیست اما این روز‌ها اظهارنظرهایی درخصوص برخی ارقام بودجه شنیده می‌شود که نیازمند بررسی و تحلیل دوباره بودجه سال ۹۲ است.

در این میان دو سؤال مطرح می‌شود؛ اول این که اعداد و ارقام غیرقابل وصول یا بدون منابعی که در بودجه ۹۲ وجود داشته و اکنون به گرانیگاه نقد و اظهارنظر مسئولان تبدیل شده از کجا ریشه گرفته‌اند و دوم این که باید در آینده برای رفع این معضل چه تدابیری اندیشید که بودجه‌هایی منظم و واقعی داشته باشیم. با وجود این که برخی مدعی شده‌اند که عدد ۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه که برای آن منابعی در نظر گرفته نشده‌است و همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومانی که غیرقابل وصول عنوان شده ناشی از بی‌دقتی یا تغییراتی ‌است که مجلس در بودجه «منظم و کار‌شناسی» دولت ایجاد کرده‌است، این سخن از چند جنبه غیرقابل پذیرش و نادرست به نظر می‌آید. چرا که شاکله و چهارچوب بودجه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرد از این آشفتگی‌ها هم فرا‌تر بود و مجلس سعی کرد آن را کمی منظم کند. این که دولت برای ۱۹ هزار میلیارد تومان در بودجه تنها هزینه ثبت کرده و منابع آن را در نظر نگرفته ناشی از خطای دولت و همچنین معضلاتی است که در طول سال گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم. دولت با توجه به ۴ درآمد اصلی‌اش طبیعتا باید بودجه را بنویسد و آن را منظم کند. دولت دهم در چهاربخش درآمد نفتی، دارایی‌های دولتی، اوراق مشارکت و همچنین مالیات توان کسب درآمد داشت که با توجه به درآمد در این چهاربخش باید هزینه‌های خود را هم صورت می‌داد.
 
ادعای بازداشت یک دلال اورانیوم برای ایران در آمریکا، بازتاب جدید‌ترین سخنان وزیر امور خارجه ایران، تأیید خبر پایان مأموریت نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محکومیت حمله رژیم اسرائیل به لبنان از سوی ایران و احتمال امتداد خط لوله گاز ایران ـ پاکستان به چین، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۳۴۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
مردی که در کفش خود برای ایران اورانیوم قاچاق می‌کرد!
ادعای بازداشت یک دلال اورانیوم برای ایران در آمریکا، بازتاب جدید‌ترین سخنان وزیر امور خارجه ایران، تأیید خبر پایان مأموریت نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محکومیت حمله رژیم اسرائیل به لبنان از سوی ایران و احتمال امتداد خط لوله گاز ایران ـ پاکستان به چین، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

مردی که در کفش خود برای ایران اورانیوم قاچاق می‌کرد!

به گزارش «تابناک»، از روز گذشته، ادعای مقامات آمریکایی درباره بازداشت فردی به اتهام دلالی اورانیوم برای ایران، مورد توجه شماری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است. سایت خبری آمریکایی «دیلی نیوز» می‌نویسد: این ‌فرد می‌خواسته با ‌جاسازی اورانیوم در کفش‌هایش، آن را برای ‌به خریدار ‌دهد.

به نوشته این سایت، این فرد که ۳۳ ساله و اهل سیرالئون است، در یک شرکت معدنی در این کشور کار می‌کرده و به اورانیوم خام دسترسی داشته است. پس از آن که مأموران مخفی آمریکایی در یک آگهی اینترنتی خود را واسطه خرید اورانیوم برای ایران معرفی کرده‌اند، این فرد قانع شده ‌با سفر به آمریکا، نمونه‌ای از اورانیوم خود را به آن‌ها ارائه دهد. مأموران آمریکایی نیز با تحت نظر گرفتن این فرد، وی را در هنگام ورود به فرودگان بین‌المللی «جان اف کندی» بازداشت کرده‌اند.

مردی که در کفش خود برای ایران اورانیوم قاچاق می‌کرد!

اما در میان مطالب مربوط به ایران، امروز نیز شماری از مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به سخنان وزیر خارجه کشورمان توجه نشان داده‌اند. خبرگزاری فرانسه از این جمله است که ضمن اشاره به سخنان روز گذشته ظریف که در یکی از خبرگزاری‌های داخلی منتشر شده، می‌نویسد از دید وی، در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای سبب تهدید امنیت ایران می‌شود.

با این حال، ظریف اشاره کرده که ایران از پیگیری حقوق خود در زمینه در اختیار داشتن برنامه صلح آمیز هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد. وی افزوده: «ما به جهان نشان خواهیم داد ‌هیچ تهدیدی از جانب ایران وجود ندارد. تنها تهدید، از جانب رژیم صهیونیستی است». وی تأکید کرده دولت جدید از پیگیری حقوق هسته‌ای ایران کوتاه نخواهد آمد.

مردی که در کفش خود برای ایران اورانیوم قاچاق می‌کرد!

در مطلبی دیگر درباره دستگاه دیپلماسی کشور، سایت خبری «آذری پرس» موضوع پایان مأموریت نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد توجه قرار داده است. این سایت با اشاره به این که علی اصغر سلطانیه، نماینده کنونی ایران در آژانس، استعفای خود از سمتش را رسماً ‌تأیید کرده، به نقل از وی می‌نویسد: «مأموریت من پایان یافته و من با خرسندی به ایران باز‌می‌گردم».

آذری پرس اشاره می‌کند، سلطانیه از سال ۲۰۰۵ تاکنون نمایندگی ایران در آژانس را بر عهده داشته است. پایان رسمی مأموریت سلطانیه، روز یکم سپتامبر (نزدیک یک هفته دیگر) خواهد بود. البته هنوز ‌رسما جانشین وی در آژانس معرفی نشده است.

مردی که در کفش خود برای ایران اورانیوم قاچاق می‌کرد!

محکومیت حمله اخیر رژیم اسرائیل به جنوب بیروت از سوی ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که بازتاب جهانی داشته است. روزنامه «دیلی استار» لبنان می‌نویسد، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، حمله روز جمعه رژیم اسرائیل به منطقه‌ای در جنوب بیروت را محکوم کرده و گفته، لبنان اجازه نخواهد داد این رژیم از اوضاع بی‌ثبات منطقه به سود خود استفاده کند. عراقچی اشاره کرده که این حمله، نقش آشکار حقوق و هنجارهای بین‌المللی و به ویژه نقض حاکمیت لبنان بوده است. وی همچنین از جامعه بین‌المللی خواسته ضمن محکوم کردن این کار رژیم اسرائیل، جلوی تکرار رخدادهای مشابه را در آینده بگیرد.

مردی که در کفش خود برای ایران اورانیوم قاچاق می‌کرد!

در پایان، سایت خبری «اکسپرس تریبیون» پاکستان از احتمال امتداد یافتن خط لوله گاز ایران ـ پاکستان به چین خبر داده است. این سایت می‌نویسد، با وجود مخالفت‌های شدید ایالات متحده با این خط لوله‌، در حرکتی استراتژیک، دو کشور چین و پاکستان احتمال امتداد این خط لوله تا چین را ‌‌بخشی از کریدور اقتصادی میان خود مورد توجه قرار داده‌اند. به نوشته این روزنامه، قرار است در دیدار ‌روز ۲۶ اوت (دو روز دیگر) میان مقامات چینی و پاکستانی، دو کشور درباره امتداد این خط لوله از گوادار به غرب چین‌ بحث کنند. این در حالی است که پیش از این قرار بود خط لوله مذکور با نام «خط لوله صلح»، گاز ایران را به پاکستان و سپس هند منتقل کند.

 

ایالات متحده در حالی ناوگان خود در مدیترانه را برای کسب مجوز حمله به سوریه از اوباما آماده می‌کند که دولت روسیه، شواهد جالبی در‌باره ادعای حملات شیمیایی در سوریه مطرح کرده است. در همین حال تلویزیون دولتی سوریه مدعی کشف عوامل شیمیایی در تونل‌های مخالفین شده است
کد خبر: ۳۴۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
آماده شدن آمریکا برای حمله به سوریه در پناه ادعای پر از گاف مخالفان

به رغم رویکرد احتیاط‌آمیز اوباما نسبت به مداخله نظامی در سوریه، پنتاگون مشغول آماده‌سازی مقدمات حمله با موشک کروز به نیروهای دولتی سوریه است.

به گزارش «تابناک»، انتظار می‌رود که ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز شنبه گزینه‌های چنین حمله‌ای را در جلسه‌ای در کاخ سفید به اوباما ارائه کند؛ این خبر را شبکه تلویزیونی سی بی‌اس روز جمعه منتشر کرده است.

بر همین اساس، چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا، نزدیک شدن نیروی دریایی این کشور به سوریه برای اقدام احتمالی را مدنظر قرار داده ‌و‌ گفته است: وزارت دفاع مسئول فراهم کردن گزینه‌های ‌گوناگون برای رئیس جمهور است و استقرار نیرو‌ها و آماده کردن امکانات برای انجام اقدامات متفاوتی که ممکن است مد نظر رئیس جمهور باشد از وظایف ماست.

اوباما روز جمعه که در مورد مسائل مصر و سوریه طرف گفت‌وگوی سی ان ان قرار گرفت اظهار داشت، ایالات متحده باید مواظب کشیده شدن به مداخله نظامی بسیار گران، سخت و پرهزینه دیگری که شاید باعث افزایش نفرت از آمریکا شود، باشد.

وی ‌تمایل نداشتن خود به درگیر شدن در سوریه بدون اجماع جهانی را اظهار داشت و گفت: اگر ایالات متحده بدون مجوز شورای امنیت و دلایل قابل ارائه، دست به هر حمله‌ای بزند، آن‌گاه درباره تطابق آن با حقوق بین‌الملل و نیز امکان ایجاد ائتلاف برای این کار پرسش پیش خواهد آمد. این در حالی است که برخی سناتورهای آمریکایی و از جمله جان مک‌کین، طرفدار جدی مداخله در سوریه هستند.

پایگاه اسرائیلی دبکا سه گزینه مطرح برای حمله به سوریه را چنین بیان کرده است:

۱ـ حمله به واحدهای سوری متهم به حمله شیمیایی روز چهارشنبه،

۲ـ تخریب سه انبار تسلیحات شیمیایی سوریه،

۳ ـ و حمله هماهنگ به دو هدف نامبرده.

در همین حال بی‌بی‌سی، حادثه حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق در 21 اوت را به صورت زیر توصیف کرده است:

ساعت ۱:‌۱۵ روز ۲۱ اوت: صفحات فیس‌بوک مخالفین سوری درگیری شدید در منطقه الغوطه را گزارش کردند.

ساعت ۲:‌۴۵ همین روز: مخالفان در فیس‌بوک مدعی گلوله‌باران شیمیایی منطقه‌ عین ترما در الغوطه شدند.

ساعت ۲:‌۴۷: مخالفین در مطلبی دیگر در فیس‌بوک مدعی حمله شیمیایی در زملکا در الغوطه شدند.

گزارش‌های تأیید نشده دیگری هم از کاربرد سلاح شیمیایی در مناطق عربین، جوبر زملکا و عین ترما و همچنین در المعظمیه در غرب دشمق وجود دارد. دولت سوریه تهاجم به الغوطه را می‌پذیرد، ولی استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد می‌کند.

همه این ادعا‌ها در حالی است که وزارت خارجه روسیه، ایراد جالبی از فیلم‌های ادعایی مخالفین سوری مطرح کرده است.

فیلم‌های ادعایی مخالفان در مورد حمله شیمیایی به دست نیروهای سوری پیش از زمان وقوع حمله ادعایی در سایت‌های اشتراک ویدئو بارگذاری شده است. الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته ‌که این کشور در حال بررسی ادعاهای مطرح ‌درباره حمله شیمیایی در سوریه است.

وی اظهار داشته است: «ما در حال دسترسی به شواهد بیشتر از ‌ماهیت تحریک‌آمیز این عمل جنایتکارانه هستیم؛ به طور خاص، ما گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که ویدئوهای مرتبط با حملات ادعایی، ساعت‌ها پیش از وقوع این حملات در اینترنت قرار گرفته است؛ بنابراین، این یک کار از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است».

زمان فرستادن سه ویدئوی ادعایی در سایت یوتیوب در بیستم اوت بوده، در حالی که مخالفین مدعی حمله در 21 اوت هستند. با در نظر گرفتن اختلاف زمانی هفت ساعته سوریه و ایالات متحده که محل استقرار یوتیوب است، باز هم متخصصین در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال تلویزیون دولتی سوریه مدعی کشف عوامل شیمیایی در تونل‌های مخالفین شده است

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، نیروهای ارتش این کشور هنگام ورود به تونل‌های مخالفین در جوبر در حومه دمشق با عوامل شیمیایی مواجه شده‌اند و بعضی از آنها دچار خفگی شده‌اند و آمبولانس‌ها برای تخلیه مصدومین وارد منطقه شده‌اند.

 

 

آمریکا قبل از این مجموعه ای از یک هزار نظامی، تعدادی جنگنده های اف 16 و موشک های پاتریوت را در اردن مستقر کرده بود.
فرماندهان ارتش 8 کشور غربی و عربی به علاوه ترکیه در نشستی در اردن درباره بحران سوریه گفتگو می کنند.

به گزارش عصر ایران، این خبر در حالی منتشر می شود که وزارت دفاع آمریکا از تقویت حضور نظامی این کشور در دریای مدیترانه و ایجاد آمادگی هایی برای اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه خبر داد.

یک مقام مسؤول نظامی در اردن اعلام کرد در چند روز آینده نشستی با حضور سران ارتش های برخی کشورها از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه برای بحث و بررسی امنیت منطقه و تاثیرات بحران سوریه در اردن برگزار خواهد شد.

خبرگزاری رسمی اردن (پترا) به نقل از یک مقام نظامی در فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور اضافه کرد: به دعوت "مشعل محمد الزبن" رئیس ستاد مشترک ارتش اردن و ژنرال لوید اوستن رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، این نسشت در چند روز آینده در اردن برگزار خواهد شد.

فرماندهی مرکزی آمریکا مستقر در قطر، مسؤولیت مدیریت نظامیان آمریکایی در خاورمیانه را برعهده دارد.

در این نشست ژنرال مارتن دیبمسی فرمانده ارتش آمریکا و فرماندهان ارتش های عربستان سعودی، قطر، ترکیه، انگلیس، فرانسه، آلمان ، ایتالیا و کانادا حضور خواهند داشت.

این منبع توضیح داد: این نشست فرصتی برای کشورهای دوست و برادر شرکت کننده برای بررسی امور مربوط به امنیت منطقه و تاثیرات حوادث جاری به ویژه بحران سوریه و همکاری نظامی میان کشور های حاضر خواهد بود.آمریکا قبل از این مجموعه ای از یک هزار نظامی، تعدادی جنگنده های اف 16 و موشک های پاتریوت را در اردن مستقر کرده بود.اردن که با سوریه مرز مشترک دارد و هم اکنون میزبان 550 هزار پناهنده سوری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد