انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان
درباره من
ساکن اهوازم. به خوزستان و خوزستانیها افتخار میکنم و همه آنها اعم از عرب ، لر، ترک، بختیاری،شوشتری، دزفولی و ..... را دوست دارم و هرجای دنیا که باشند به همه سلام عرض میکنم و درود میفرستم.
ادامه...
پاژرو از 20 سال قبل تا کنون همواره خوش نام بوده. شاسی بلند لوکسی که طرفداران زیادی دارد و اصالت ژاپنی میتسوبیشی ، عده ای از خریداران SUV را از فکر کردن به خودروهای کره ای باز می دارد. گروه خودروسازی بهمن مدتی کوتاه مبادرت به تولید این محصول کرد و بنا به دلایلی در حال حاضر دیگر در ایران تولید نمی شود. جادار بودن ، کیفیت بالای مونتاژ ، عملکرد فوق العاده گیرباکس هوشمند در مانورهای شهری و شتاب گیری خوب دلیل برتری آن نسبت به سایر شاسی بلندهاست. یکی دیگر از امتیازات برجسته پاژرو ترکیب هنرمندانه ویژگی استفاده شهری و خارج از جاده ای با هم است. طبیعتا پرستیژ یک پاژرو را نمیتوان با بسیاری از SUV های هیوندای یا کیا مقایسه کرد.
ژاپنی ها یک فرمول کلی را در اکثر تولیدات خود حفظ کرده اند: کاهش پیچیدگی در قطعات یدکی مدلهای مختلف. از جمله نکات منفی آن می توان به مصرف سوخت بالا ، گران بودن قطعات بدنه و کم بودن تعمیرکاران متخصص اشاره کرد. حتی ارائه خدمات به پاژرو فقط در بعضی از نمایندگی های گروه خودروسازی بهمن امکان پذیر است.
رتبه 9
اعتبار نیسان آنقدری بالا هست که اگر محصولی از آن به کشور وارد شود حتی چشم بسته هم با استقبال خوبی رو به رو شود. مورانو هم مشمول استثنا نیست. در مدل 2009 چهره بیرون و مخصوصا طراحی نشانگر های داخل بهبود یافته و تغییرات عمده ای به چشم می خورد. استفاده از گیرباکس CVT ( که در آن خبری از آرایش چرخ دنده ها نیست ) به عملکرد نرم و شهری مورانو کمک کرده. کیفیت قطعات داخلی بالاتر از رقبای کره ای است. با راندن آن احساس می کنید خودرویی استخوان دار سوارید و به این زودی ها زیر فشار کمرش خم نمی شود! مورانو یک SUV لوکس شهریست و با اینکه خیلی نرم نیست ، اما نمی تواند پا به پای پرادو و لندکروزر سر به بیابان بگذارد.
رتبه 8
ظاهر ix55 یا همان وراکروز آرام تر و مرغوب تر از موهاوی به نظر می رسد. هنگام پا گذاشتن به داخل اتومبیل با فضایی تجملاتی رو به رو هستید و کیفیت قطعات داخلی را مطلوب می یابید. در این خودرو هفت سرنشین می توانند به راحتی بنشینند و صندلی های راحت از فضای مناسب برخوردار هستند . صندلی های جلو سر پیچ ها به خوبی راننده و سرنشین را در بر میگیرند . اگر دنبال یک SUV پر زرق و برق خوب شهری هستید که بتواند آخر هفته ها هم با شما در مسیرهای کوهستانی همراهی کند ، به خرید یک وراکروز فکر کنید.
رتبه 7
فضای داخلی نسبت به مدل قبلی به گونه ای تغییر کرده و متحول شده که گویی طوفانی در اتاق سورنتو به پا شده است . طراحی ادوات داخل و همچنین نمایشگر های پشت فرمان دچار تغییراتی شدهاند که ارگونومی اتاق را بهبود بخشیده و همچنین بر زیبایی آن نیز افزودهاند . سیستم تهویه مطبوع سورنتو از نوع دوگانه است و راننده و سرنشین جلو هر کدام به طور مجزا میتوانند از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو استفاده کنند . نکته ظریف در طراحی خارجی آن است که در عقب شبیه به کیا موهاوی بوده و در جلو اشاره ای نامفهوم به لکسوس RX350 دارد.
رتبه 6
موهاوی آمد تا با لندکروزر و پاژرو رقابت کند. برگ برنده اش قیمت ارزان ترش است. اما کیفیت قطعات داخلی آن چنان چنگی به دل نمی زند. رانندگی موهاوی مطلوب است و سیستم تعلیق خودرو عملکرد مطلوبی دارد و سرنشینان در جادههای ناهموار احساس راحتی خواهند کرد، اما فرمان اتومبیل عملکرد دقیقی ندارد و در سرعتهای بالا کنترل کاملی از خودرو در اختیار راننده قرار نمیدهد. موهاوی با دو موتور 6 و 8 سیلندر به بازار ایران عرضه شده است.
رتبه 5
پرادوی هوشمند جدید غیر از قابلیتهای آفرود، برای راندن در شهر هم تجهیز شده است تا در این زمینه بتواند جانشین مناسبی برای نسل قبلی خود باشد. یکی از مهمترین سیستمهای این بخش، سیستم کروز هوشمند است که با کمک یک رادار در جلوی خودرو، سرعت را متناسب با ترافیک تنظیم میکند.
تویوتا برای قابلیتهای آفرود پرادوی جدید سنگ تمام گذاشته و این خودرو را به گونهای تولید کرده که هیچ سطحی برای آن مشکل نباشد. به این منظور راننده امکان انتخاب سطح زمین را نیز دارد تا از این طریق سیستم الکترونیکی خودرو خود را با سطح هماهنگ کند و با کنترل گشتاور روی چرخها، مانع از درجازدن خودرو شود.
پرادوی نسل قبل در میان مالکانش به نرمی بیش از حد سیستم فنربندی مشهور بود. این نرمی، در رانندگی در خیابانهای سطح شهرهای ایران که دست کمی از پیستهای حرفهای آفرود ندارند باعث افزایش راحتی راننده و سرنشینان میشد اما هنگامی که وارد جاده میشدید، نرمبودن فنربندی میتوانست دردسرساز باشد. KDSS(Kinetic Dynamic Suspension System) یا سیستم تعلیق پویای وابسته به نیروی محرکه ، توانسته یکی از مهمترین معایب پرادوهای نسل قبل و به طور کلی بسیاری از خودروهای SUV شهری را برطرف کند.
رتبه 4
RX350 دارای طراحی زیبا و جذاب است.درهم آمیختن خطوط تیز و ملایم باعث شده نمای روبروی خودرو متفاوت تر از دیگر لکسوس ها باشد. فلپ های زیر سپر نیز به کمک این نما آمده تا آن را تکمیل کنند. کابین کاملاً بی صدا و نرم بوده و کیفیت کابین و قطعات داخلی کاملا مشهود است.به دلیل نرمی حرکت خودرو، عبور از ناهمواری ها به هیچ عنوان برای سرنشینان عقب احساس نمی شود. در جاده های لغزنده و پر پیچ و خم نیز سیستم پیشرفته کنترل پایداری و تعادل (VDIM) باعث چسبندگی و حفظ تعادل بهتر خودرو می گردد. بازار ایران استقبال خوبی از این مدل کرده است و نمونه های کارکرده آن راحت تر از مدل های دیگر لکسوس خرید و فروش می شود.
رتبه 3
یک آفرودر واقعیست. صدای بم موتور با ابعاد اتاق هم خوانی دارد. طراحی داخل کابین و کنسول رنگ و بوی نسل قبلی طراحی های تویوتا را به همراه دارد. در یک تست عمومی که چند سال پیش برگزار شد تنها عیب لندکروزر را عدم پمپاژ مناسب روغن در شیب های بالاتر از 60 درجه نام بردند! که البته این اشکال هم در مدل جدید برطرف شده است. سیستم کنترل خزش به کار رفته در مدل های جدید به نرمی رانندگی آن در شرایط سنگلاخی و سخت کمک به سزایی کرده است. ولی باید اشاره کرد که رانندگی با آن در شهر به راحتی پرادو 2011 نیست و مدل 8 سیلندر مصرف سوخت بسیار بالایی دارد.
رتبه 2
با آن که عدهای معتقدند که بامو دیگر شور کراساوورها را درآورده، اما جای خالی اینچنین طراحیهای جسورانه و بیپروایی عمیقا احساس میشد. درست مثل دهه 60 و 70 آمریکا که هیچ محدودیتی برای عملی کردن ایدههای ناب وجود نداشت. اما میدانیم که همهچیز که به طراحی بدنه ختم نمیشود. با گشودن درب نخستین موردی که جلب توجه میکند این است که طراحان بامو داشبورد سری 3 را کمی دستکاری کرده و همینجا دوباره استفاده کردهاند! و این مورد دیگر قابل تحمل نیست، چرا که درب هر ب ام و را که باز میکنیم همین بساط را میبینیم و هر چقدر که مرسدس به نوآوری و تغییر در کنار حفظ سنتهایش بها میدهد، بامو حتی جای دکمههای تهویه مطبوعش را نیز عوض نمیکند! از دیگر نقاط منفی کابین باید به دید بسیار محدود عقب، فضای بار کم و عدم احساس آرامش سرنشینان عقب اشاره کرد. امکانات رفاهی و امنیتی X6 به مراتب از رقیب هم وطنش یعنی ML 350 بیشتر است و حتی برخی از امکانات آن مانند سیستم Head Up Display تنها در اتومبیلهای اسپرت بنز و بامو دیده میشود.
رتبه 1
پورشه اصالتا فقط اسپرت می سازد. کاین که از فروش خوبی هم بهره می برد یک شاسی بلند خانوادگی است با مشخصه های اسپرت. در مورد کیفیت ساخت قطعات داخل کابین جایی برای صحبت باقی نمی ماند. داخل اتاق می شوید و با 200 آپشن مختلف (که بستگی به سطح تجهیزات رفاهی سفارشی دارد) مواجه می شوید.
کاین شتاب گیری خوبی دارد و به یاری سیستم مدیریت هوشمند پایداری پورشه ، هیچ گاه احساسی مبنی بر عدم پایداری یا ترس از پیچیدن با سرعت زیاد نخواهید داشت. می توانید ارتفاع ماشین را به دلخواه و بسته به شرایط رانندگی تغییر دهید و برای نرمی سیستم تعلیق یکی از 3 گزینه Normal ، Comfort و Sport را انتخاب نمایید. گیرباکس 8 سرعته کاین واقعا هیجان انگیز است! گاهی با 5 دنده معکوس پیاپی آدرنالین خونتان را بالا می برد. اگر میگوییم بهترین شاسی بلند ایران است، یعنی نباید به این راحتیها بتوانید از آن ایراد بگیرید.
امیر رحمانی
جمعه 18 مردادماه سال 1392 ساعت 05:56 ب.ظ