سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معارف اسلامی

 

مژده علامه کورانی درباره وهابیت

 

شیوخ وهابی به بنده زنگ زدند که آیا شما واقعا گفته اید تا ده سال دیگر وهابیت در عربستان از بین خواهد رفت؟ بنده گفتم بله. حالا شما کجا می خواهید بروید؟ سوریه یا اروپا؟
به گزارش مشرق به نقل از جهان نیوز،  علامه علی کورانی عالم و محقق شیعه در زمینه مهدویت و ظهور است. او در سال ۱۹۴۴ میلادی در یاطر در جنوب لبنان به دنیا آمد. وی به تشویق سید عبدالحسین شرف الدین دروس حوزوی را آغاز کرد و زیر نظر شیخ ابراهیم سلیمان دروس مقدمات را گذراند. در سال ۱۹۵۸ میلادی به شهر نجف رفت و دروس مقدمات و سطح را در نزد محمد تقی فقیه، سید علاء بحرالعلوم، شیخ باقر ایروانی و سید محمدباقر حکیم تکمیل کرد.

همچنین او در درس خارج آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی و آیت الله سید محمد باقر صدر حاضر شد. او که به عنوان نماینده بعضی مراجع همچون آیت الله سید ابوالقاسم خویی در برنامه‌های تبلیغی داخلی در کشور عراق و خارج از کشور فعالیت‌های گسترده‌ای داشت، در سال ۱۹۷۴ میلادی به لبنان بازگشت و به تحقیق و تألیف در زمینهٔ مهدویت پرداخت.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به حوزه علمیه قم آمد و کار تألیف و تدریس را ادامه داد. او با حمایت آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی مرکز معجم فقهی را تأسیس کرد و با حمایت آیت الله العظمی سید علی سیستانی مرکز «المصطفی للدراسات الدینیه» در زمینه عقائد اسلامی را بنا نهاد.

از جمله تالیفات وی، عصر ظهور، الممهدون للمهدی، طریقه حزب الله، ملائکه الغیب قادمون (عنوان فارسی: فرشته‌ای از غرب)، مصر واهل البیت (علیهم السلام ). شهرتش بیشتر به خاطر کتاب عصر ظهور است و متحبر در خصوص حوادث و رخدادهای آخرالزمان و مهدویت.

گفت گوی با علامه کورانی در خصوص تحولات سوریه و تطبیق یا عدم تطبیق این تحولات با روایات آخرالزمان را در ادامه بخوانید:

آیا تحولات اخیر سوریه تطابقی با سفیانی و رخدادهای آخرالزمان، که در احادیث اهل بیت ذکر شده دارد؟

بله، اصل اینکه در آخر الزمان رخدادهایی در سوریه اتفاق می افتد مورد تایید روایات متواتری که از اهل بیت رسیده، می باشد. مانند روایت ظهور سفیانی در سوریه که دشمن امام مهدی(عج) است. سفیانی حدود هفت الی هشت ماه قبل از ظهور امام زمان(عج) حاکم سوریه می شود. یا پیش بینی های دیگری نیز در روایت مطرح شده. لکن مسئله اینجاست که هنوز آنها وقوع پیدا نکرده و تا به الان ارتباطی به تحولات اخیر سوریه ندارد.

روایات متواتری که در خصوص رخدادهای آخر الزمان مطرح است چیست؟

یکی از آنها خلاء سیاسی و جنگ قبیله ای در عربستان است. در روایات دیگری آمده که در دمشق زمین لرزه ای رخ می دهد، بعد از آن کسی کودتایی انجام می دهد، ولی موفق نمی شود ولی در نهایت سفیانی است که ظهور می کند و حاکم سوریه می شود.

این اتفاقات را در روایات اهل بیت(ع) به صورت قطعی و متواتر می توان یافت؟ آیا معتبر است؟

بله، شیعه و سنی درباره وقوع این رخدادها در آخرالزمان متفق القول هستند.

تاکنون این رخدادهای اخیر سوریه هیچ تطبیقی با رخدادهای وعده داده شده در روایات ندارند؟

تا کنون هیچ کدام از اتفاقات قابل تطبیق با روایات نیست. ولی شاید بتوان گفت این رویدادها مقدمات همان اتفاقات آخرالزمان است که در روایات آمده است.

مرحوم بهلول گفته بودند که بنده سفیانی را در ارتش سوریه دیده ام. نظر کارشناسی حضرت عالی در این خصوص چیست؟

ببینید در خصوص آن جریان باید بگویم که سرهنگ های ارتش سوریه از سادگی آقای بهلول سوء استفاده کرده اند. مردم سوریه باهوش هستند و در خصوص رخدادهای آخر الزمان مطالعات فراوانی دارند. از علائم سفیانی این است که در صورتش آبله است. حالا یکی از نیروهای ارتش سوریه صورتش آبله بسته بود و شبیه به علائم سفیانی بود که به آقای بهلول گفتند این همان سفیانی است. ایشان نیز باور کردند.

برخی می گویند در روایات داریم که از علائم آخر الزمان وقوع زلزله در تهران است آیا روایتی در این خصوص وجود دارد؟

خیر. به هیچ عنوان.

من نکته ای را در خصوص بحث عفاف و حجاب خانم ها می خواهم عرض کنم. این یک مسئولیتی است که برگردن خانم ها نهاده شده است. الحمدالله رب العالمین زن ایرانی در جهان از جهت ایمان و اخلاق نمونه و محترم است. امیدوارم این چهره و کیفیت و مقام زن ایرانی در دنیا محفوظ بشود و مخصوصا دخترهای ما از خودشان مراقبت کنند. از شخصیت خود، مقام خود، جایگاه خود مراقبت کنند. در دنیا نگاه تمدن غربی به زن به صورت کالاست، نگاه شان به زن فقط از نظر جنسی است. قبائل قدیمی نگاهی که به زن داشتند، نگاه ملک داران است.

 زن را ملکی می دانند و خود را صاحب ملک. ولی جایگاه زن در میان جمهوری اسلامی یک جایگاه انسانی، و انسانیت زن است که برای این ملت مهم است. اگر کسانی می گویند برای دفاع از حقوق زن باید کار شود، می بایست محوریت شان انسانیت زن باشد، نگاه کالایی و ملکی به زن نداشته باشند.

در ایران مثل کشورهای دیگر نقاط ضعفی وجود دارد، ولی نقاط قوت بسیار مهمی هم وجود دارد که امیدواریم این قوت ها بر ضعف ها غلبه پیدا کند.

تحلیل تان در خصوص همایش علماء و بیداری اسلامی چیست؟

در حال حاضر ما با تهاجم شدید صهیونیست ها بر علیه اسلام و ایران و تشیع مواجه هستیم. موظفیم در مقابل این تهاجمات اسرائیل مقابله کنیم. وهابی های عربستان و قطر، به نام سنی ها فعالیت می کنند، و باید کشف شود که این وهابی ها نماینده سنی ها نیستند. توده های حقیقی اهل تسنن در دنیا هم رای با ما هستند و همراه با ما. وحدت را باید حفظ کرد. علماء سنی باید تاکید بر وحدت داشته باشند و از وهابی ها اعلام برائت کنند. بنده یقین دارم وهابیت تا حدود ۱۰ سال دیگر به آخر خط می رسد و بنیانش تا ۱۰ سال دیگر نابود خواهد شد و شما یک نفر وهابی در عربستان نمی بینید.

این حرف را از منبع روایی می زنید و یا صرفا تحلیل شخصی تان است؟

منبع روایی دارد. در روایات داریم که رژیمی در عربستان به روی کار می آید که تطبیق می کند با همین رژیم فعلی، و بعد جنگ قبیله ای رخ می دهد، و یمنی ها قدرت را به دست می گیرند و اهل نجد که وهابیت اصلی در آن زمان در آنجا هستند از عربستان فرار می کنند. قسمتی شان می روند به سوریه، و قسمتی از آنها نیز می روند به اروپا.

حتی شیوخ وهابی به بنده زنگ زدند که آیا شما واقعا گفته اید تا ده سال دیگر وهابیت در عربستان از بین خواهد رفت؟ بنده گفتم بله یقین دارم، و حالا شما کجا می خواهید بروید؟ سوریه یا اروپا؟

این ده سال بر چه اساسی است؟

بر اساس عمر عبدالله که بیشتر از ده سال عمر نمی کند.

تحلیل تان در خصوص حرکت قبیح وهابی ها و ربودن پیکر حجر ابن عدی و آتش زدن مرقد جعفر طیار را بفرمائید.

این وهابی ها دشمنان سر سخت مشاهد ائمه و پیروان ائمه هستند. به گمان بنده نبش قبر حجر ابن عدی توسط وهابی ها به درخواست اسرائیل بوده است. اینها هماهنگ هستند با اسرائیل.

چرا اسرائیل چنین چیزی می خواهد؟

نمی دانم. شاید می خواهند ببینید که جنازه سالم است؟ سالم نیست؟ آزمایش کنند از دی ان ای و ... . نمی دانم. و الحمدالله نتوانستند جنازه را ببرند. یک متر و نیم کندند ولی پیکر حجر ده متر زیر زمین است. خادم آنجا گفت حین کندن، زمین به لرزه افتاد و موفق نشدند که قبر را تا رسیدن به پیکر نبش کنند.

جعفر طیار چه؟

به هیچ عنوان به قبر جعفر طیار آسیبی نرسیده است. نزدیکی های مرقد جعفر طیار مسجدی است متعلق به شیعیان اسماعیلی بحراء که آن مسجد را آتش زده اند.
 
 
امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: نماز شب روزی انسان را زیاد و قرض را ادا می‌کند.
به گزارش مشرق به نقل از تبیان، انسان در این دنیا همواره با حوادث تلخ وشیرینی دست و پنجه نرم می کند که هریک به نوبه خود می تواند فراز و نشیب های فراوانی را در جاده ی زندگی پیش روی او قرار دهد.

در این میان آنچه نمی توان نادیده گرفت آن است که آدمی  با توجّه به ساختاری  که دارد در برخورد با این حوادث به تنهایی نمی تواند آرامش و ثبات  روحی  خود را حفظ نماید، و لذا ما می بینیم که بسیاری از انسان ها در پیچ و خم زندگی،  خود را آسیب پذیر نشان داده و پس از مدتی ضربه های بسیار سنگین و طاقت فرسایی را از نظر روانی متحمل می شوند،که این امر به قدری  واضح و روشن است که هر گاه به نوای دل آنها گوش جان فرا دهیم، خستگی روحی و فرسودگی باطنی را به خوبی در وجودشان احساس خواهیم کرد.

خالق بی همتا که بر اوضاع جهان هستی و موجودات آن تسلّط و اشراف کامل دارد از این موضوع با خبر بوده و به منظور حل مشکل، نسخه ای شفابخش را به او تجویز نموده، تا در سایه ی عمل به آن بتواند به طور معجزه آسا دردهای روحی و باطنی خود را درمان کند، و از این طریق یک زندگی شیرین و لذّت بخشی را در این دنیا تجربه نماید.

آن نسخه شفابخش که همچون آبی بر آتش، می تواند شعله های آتش درون را خاموش نماید، عمل بسیار ارزشمند تهجّد و شب زنده داری است.

یگانه معبود حقیقی عالم در کلام زیبا و نورانی خویش خطاب به رسول گرامی اسلام می فرماید: «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً»:1

و پاسى از شب را بیدار باش و تهجّد و عبادت کن، و این وظیفه‏اى افزون براى توست، باشد که پروردگارت تو را به مقامى محمود و پسندیده برانگیزد.

آنچه در توضیح سخن گهربار خالق متعال می توان گفت آن است که: اگر چه خطاب این آیه متوجّه ی پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) است اما این امر بدین معنا نیست که نماز شب یک عمل اختصاصی برای شخص پیامبر عزیز اسلام است، به گونه ای که سایرین نسبت به این عمل نورانی دستور و سفارشی نداشته باشند، زیرا مطابق آیات دیگر قرآن کریم و نیز روایات معتبر، شب زنده داری و خواندن نماز شب یکی از صفات نیکو و مثبت مۆمنین حقیقی به حساب آمده است، که این خود بیانگر ترغیب و تشویق عمومی است تا همگان با ذوق و شوق نسبت به این کردار شایسته اهتمام ورزیده و از تعلّل و سستی در این باره به طور جدّ پرهیز کنند.

ه عنوان  نمونه در سوره ی مبارکه فرقان وقتی سخن از بندگان خاص خداوند به میان می آید خالق متعال شب زنده داری و نماز شب را یکی از ویژگی های آنها برشمرده و در این  باره می فرماید: «وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً »2:

آنها کسانى هستند که شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قیام مى‏کنند.

از میان روایات نیز می توان به این روایت اشاره نمود که در آن پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) می فرماید: «خیرکم من اطاب الکلام و اطعم الطعام و صلى باللیل و الناس نیام»3:

بهترین شما کسانى هستند که در سخن گفتن مۆدبند، گرسنگان را سیر مى‏کنند، و در شب در آن هنگام که مردم خوابند نماز مى‏خوانند.

یا در روایت دیگری امام صادق (علیه السلام) در یک کلام زیبا و دلنشین می فرماید: «ثلاثة هن فخر المۆمن و زینة فى الدنیا و الآخرة، الصلاة فى آخر اللیل و یأسه مما فى ایدى الناس و ولایة الامام من آل محمد»4:

سه چیز است که افتخار مۆمن و زینت او در دنیا و آخرت است: نماز در آخر شب، و بى اعتنایى به آنچه در دست مردم است، و ولایت امام از اهل بیت پیامبر «صلی الله علیه وآله» .

بنابراین شب زنده داری و نماز شب یکی از برترین اعمال نیک و شایسته است که همگان نسبت به آن ترغیب و تشویق شده اند، حال که چنین است همه باید بکوشیم که سفارش الهی را نصب العین خود نموده و با تأسی به انبیای الهی و بالأخص رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) و خاندان پاک و مطهّر ایشان کمر همّت را محکم کنیم، و با پشت پا زدن به سستی و تنبلی، سحرگاهان دل و جان از بستر گرم و نرم بریده، و به جای سر به بالش گذاشتن، سر بر مهر بندگی نهاده، و پاسی از شب را به محفل اُنس و دلدادگی به خالق هستی _ که معشوق حقیقی ما به شمار می آید- اختصاص دهیم.

**نماز شب روزی را زیاد می کند!

نکته ی بسیار مهم پیرامون نماز شب و شب زنده داری، توجّه به آثار و برکات بسیار سودمندی است که بر این عمل ارزشمند مترتب می شود، که هر یک به نوبه ی خود می تواند ارزشی فوق حدّ تصوّر را برای ما به همرا ه داشته باشد. که ما در ادامه به ذکر یکی از آنها می پردازیم به امید آنکه با قلم ناتوان خویش بتوانیم قطره ای از دریای آثار و فواید بیشمار نماز شب را  در قالب سخن به تصویر بکشیم.

بر اساس روایات معتبر یکی از مهمترین آثار سودمند نماز شب گشایش و وسعتی است که در زمینه ی رزق و روزی برای انسان حاصل می شود و ما در اینجا به ذکر پاره ای از آنها می پردازیم.

در روایتی ششمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت امام صادق (علیه السلام) در این باره فرموده است: «صَلَاةُ اللَّیْلِ تَجْلِبُ الرِّزْق»5:‏

نماز شب روزی را جلب می کند.

در روایتی دیگر از آن حضرت چنین می خوانیم که حضرت فرمود: تُدِرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِی الدَّیْن6‏:

نماز شب روزی انسان را زیاد و قرض را ادا می کند.

پرسش مهمّی که پیرامون کلام زیبای امام صادق (علیه السلام) مطرح می شود این است که چگونه نماز شب باعث گشایش و وسعت رزق و روزی می شود؟! چه ارتباطی میان نماز شب و گشایش روزی وجود دارد بگونه ای که می توان بوسیله ی آن دری تازه و نو از رزق و روزی را به روی خود گشوده و از انواع نعمت های الهی بهره مند شد؟!

آنچه در پاسخ به این پرسش مهمّ و اساسی می توان گفت آن است که: مطابق روایات فراوانی که در زمینه ی رزق و روزی وجود دارد، بزرگترین مانع بر سر راه نزول برکات مادی و معنوی از ناحیه ی حضرت حق، ارتکاب گناه و اقدام به کارهای ناشایست است. این گناه است که میان ما و خداوند مهربان فاصله ایجاد نموده، و با افکندن پرده ی ظلمت و تاریکی بر صفحه دل، سدّی بسیار عظیم را بر سر راه خوشبختی و سعادت انسان قرار می دهد.

بنابراین ارتباط نزدیک و تنگاتنگی میان گناه و کم شدن روزی وجود دارد، حال اگر انسان در اثر غفلت و فراموشی یاد خدا در دام گناه و معصیت گرفتار شد باید مانع ایجاد شده را از سر راه بردارد تا در نتیجه بتواند مرغ دل را به آسمان رحمت الهی پرواز داده و از سرچشمه ی فیض جوشان خالق هستی کام وجود خود را سیراب نماید.

در آموزه های دینی ما برای برداشتن این مانع راه های بسیار مناسب و کارآمدی وجود دارد که در این میان می توان به نقش مهمّ و تأثیرگذار نماز شب اشاره نمود.

در روایتی امام صادق (علیه السلام) در ذیل این آیه شریفه «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»: همانا نیکی ها بدی ها را از بین می برد. می فرماید: «صَلَاةُ اللَّیْلِ تَذْهَبُ بِذُنُوبِ النَّهَار»7: نماز شب گناهانی را که در روز انجام گرفته است از بین می برد.‏

با توجّه به فرمایش امام صادق (علیه السلام) می توان گفت: نماز شب همچون باران رحمت می تواند لکه های تاریک گناه را از مملکت باطن پاک نموده و با این اقدام معنوی خانه قلب را با عطر پاکی و پیراستگی عطر آگین نماید.

خالق هستی در کلام نورانی خویش این حقیقت را به این صورت  بیان می کند که:« وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»8:

و اگر مردمى که در شهرها و آبادیها زندگى می کنند ایمان آورده و تقوا پیشه کنند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مى‏گشاییم.

**کلاس نماز شب را پایین نیاوریم!

نکته ی بسیار مهمّ در مورد نماز شب آن است که اگر چه خداوند مهربان بنده ی سحرخیز و شب زنده دار خویش را از رزق و روزی مادی و دنیوی بی نصیب نمی گذارد، اما این نکته را نباید نادیده گرفت که، بزرگترین هدیه ای که از جانب خداوند به بنده می رسد، رزق معنوی است. رزقی که به وسیله ی آن، محفل اُنس و دوستی با خالق هستی برقرار شده، و بند بند وجود آدمی را به دریای محبّت الهی پیوند می زند و دریای بیکرانی که کویر جان انسان را از آب زلال خود براحتی  سیراب می سازد.

بنابراین به نماز شب نباید صرفاً نگاه مادی داشت، و کلاس آن را در این حدّ پایین آورد که به وسیله ی آن از خالق متعال، خانه  وسیع، ماشین گرانقیمت، پول هنگفت، و سایر  امور دنیوی را _که همگی در معرض زوال و نابودی است_ مطالبه نماییم، چرا که چنین نگرشی نسبت به نماز شب، یک نگاه سطحی و بچه گانه است، که به هیچ وجه در شأن این عمل ارزشمند ملکوتی نمی باشد.

در حقیقت کسی که توفیق نماز شب را پیدا کرده، از ناحیه ی خداوند بی همتا بالاترین رزق را دریافت نموده است، رزقی که هیچ یک از امور مادی و دنیوی، توانایی برابری با آن را ندارد، که اگر ما در این باره به کلمات حضرات معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) مراجعه نماییم به خوبی به این حقیقت خواهیم رسید.

ارزش نماز شب به اندازه ای است که عزیز ترین شخصیت عالم وجود رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) به آن اهتمام ویژه داشته و در مقام ارزش گذاری پیرامون نماز شب می فرماید: «الرَّکْعَتَانِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا»9:

دو رکعت از نماز شب که در دل شب خوانده می شود نزد من از دنیا و تمام آنچه در آن است محبوب تر می باشد.

چنان چه ملاحظه فرمودید: شدّت علاقه ی رسول خدا به نماز شب در حدّی است که اگر تمام دنیا را هم به او بدهند حاضر نمی شود حتی دو رکعت از آن را از دست بدهد.

آن پیامبر رحمت با اینکه می داند امیرالمۆمنین علی (علیه السلام) هیچ گاه نماز شبش را ترک نمی کند، اما با این وجود به دلیل اهمیت والای نماز شب در یکی از وصیّت های خویش خطاب به امیرالمۆمنین این چنین سفارش می کند که: «و علیک بصلاة اللیل، و علیک بصلاة اللیل، و علیک بصلاة اللیل!»10:

بر تو باد به نماز شب، بر تو باد به نماز شب بر تو باد به نماز شب!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد