دیدار تیم های فوتبال صنعت نفت آبادان و استقلال تهران با تساوی بدون گل در ورزشگاه تختی آبادان به پایان رسید.
متاسفانه اکنون اکثر مردم صدمه دیده در وضعیت نامناسبی قرار دارند و مسائل بهداشتی، معیشتی و روحی و روانی رفته رفته پدیدار می شوند و ممکن است مقاومت آنها را در هم بشکند.
عصرایران؛ مهدی قمشی (استاد دانشکده مهندسی علوم آب. دانشگاه شهید چمران اهواز)
لفظ سیل همیشه همراه با خسارت و آوارگی و تلفات جانی همراه است. سیل اخیر گرچه در استان های فارس و گلستان و لرستان خاطره بدی در ذهن ها باقی گذاشت امّا به نظر نگارنده در استان خوزستان در کنار وجود نواقصی که در مواقع بحران لاجرم پیش می آید، روی هم رفته کار قابل قبولی انجام شد و باید نمره قبولی برای دست اندرکاران و نیروهای داوطلب ثبت گردد و به همه آنان "خسته نباشید" گفت. هر چند ثبت ریز فعالیت های انجام شده و نقاط قوت و ضعف باید به عنوان تجربه برای استفاده در آینده توسط مدیریت بحران کشور ثبت و ضبط گردد امّا اگر بخواهم بصورت تیتروار موارد مثبت و منفی را از دیدگاه خودم بیان کنم می توانم موارد زیر را مطرح نمایم.
موارد مثبتی که می توان ذکر کرد به قرار زیر می باشند:
1- مدیریت خروجی سدها بر اساس مسائل فنی و علمی و پذیرش ریسک به نفع کاهش خسارات مردم عادی.
در این خصوص می توان به افزایش آبگیری مخزن سد کرخه به بیش از 6 میلیارد مترمکعب (در حالی که طبق ارزیابی های قبلی حجم مطمئن برای آن 5.6 میلیارد در نظر گرفته شده بود) اشاره کرد. همچنین آبگیری و تخلیه به موقع مخازن سدها در زمان وقوع سیل.
2- اعلام وضعیت فوق العاده از طرف استاندار محترم و هیات دولت.
اعلام وضعیت فوق العاده توجه همه بخشهای حاکمیت را به مسئله سیل در خوزستان جلب نمود و همین مسئله باعث شد تا ورود امکانات و نیروها به سمت خوزستان روانه گردند.
3- حضور و رسیدگی مستقیم وزرای دولت در منطقه و حضور جدی استاندار محترم در صحنه.
4- استفاده از خرد جمعی نیروهای متخصص و کارشناسان خبره در تصمیم گیری های مهم کنترل و هدایت سیل.
5- حضور موثر ارتش و سپاه و بسیج جهت کمک به سیل زدگان.
حضور سردار سلیمانی و سردار جعفری از سپاه و سرلشکر موسوی فرماندهی ارتش، در منطقه و بسیج کردن نیروی های تحت امر ارگان های نظامی، حجم بسیار زیادی از امکانات را برای کنترل سیل و کمک به سیل زدگان فراهم نمود.
6- حضور موثر و مفید و سازماندهی قابل قبول اسکان و رسیدگی به سیل زدگان توسط هلال احمر جمهوری اسلامی ایران.
در این واقعه نقش موثر و هماهنگ هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بسیار چشم گیر بود. قطعاً یکی از ارگان هایی که کاملاً منسجم و خوب وارد عرصه کمک رسانی به حادثه دیدگان شد همین ارگان بود که اعتماد عمومی احاد کشور را نیز به همراه داشت.
7- حضور گسترده سایر دستگاههای دولتی در کمک رسانی.
اکثر شهرداری ها و فرمانداری ها و دستگاههای دولتی مرتبط با سیل و پرسنل آنها، تلاشهای قابل قبول و خوبی را در زمان سیل از خود نشان دادند.
8- حضور آحاد مردم از دانشجویان و بسیجیان و روحانیت و مردم عادی در کنار هم برای کمک به سیل زدگان.
نیروهای داوطلب از اقشار مختلف در کنار هم، صحنه های بسیار زیبایی را از همدلی و نوع دوستی و حمیّت ملی را رقم زدند.
9- حداقل ماندن نسبی خسارات به مردم و کشاورزان و عدم وجود تلفات جانی.
گرچه در این واقعه حدود 270 روستا بصورت کلی و یا جزیی تخلیه گردیدند و نزدیک به 100 هزار هکتار زمین کشاورزی در آب فرو رفتند امّا با این وجود با توجه به گستردگی و بی نظیر بودن شدت سیل، این حجم از صدمات و همچنین عدم وجود تلفات انسانی می تواند خسارت حداقلی محسوب شده و از نقاط قوت این واقعه بشمار آید.
و امّا موارد منفی که باید برای آینده در ذهن داشته باشیم می توانند بشرح ذیل خلاصه شوند.
1- عدم تخلیه کافی مخازن سدها قبل از ورود سیل با توجه به پیش بینی های هواشناسی بر مبنای نگرش خوش بینانه بر وقوع بارش ها و تسلط نگرانی های خشکسالی های گذشته بر ذهن متولیان.
2- عدم آمادگی دستگاه های آب و فاضلاب و برق برای مواجه با چنین بحران هایی علی رغم تجربه واقعه گرد و غبار بهمن ماه سال 95 خوزستان.
3- عدم آمادگی تاسیسات اکتشاف نفت در هورالعظیم (افزایش ارتفاع سایت های مرتبط با اکتشاف در مخازن 3 و 4 و 5 هور) علیرغم قول های دو ساله گذشته مبنی بر انجام تطبیق شرایط توسط دستگاههای متولی امر.
4- عدم وجود سیستم اطلاع رسانی واحد و قابل اعتماد در مورد سیل و مسائل پیرامونی آن.
دامن گیر شدن شایعه های غیر واقعی و هراس انگیز در بین مردم و عدم وجود سیستم اطلاع رسانی صحیح و قابل اعتماد و بموقع یکی از نواقص مهم سیل اخیر بود. به نظر اینجانب صدا و سیمای کشور و یا حداقل صدا و سیمای استانهای درگیر می توانستند مانند بخش هواشناسی اخبار، بخشی را به اطلاع رسانی و رصد سیل و مسائل پیرامونی آن اختصاص دهند و در روز حداقل دو بار اطلاعات صحیح و قابل اعتمادی را در اختیار عموم خصوصاً مردم درگیر سیل قرار می دادند. در این زمینه استفاده از اساتید فن در دانشگاههای کشور و کارشناسان خبره می توانست بسیار موثر باشد. مسائلی مانند تردید در پایداری سدها و مسائل مربوط به هورالعظیم و یا پهنه بندی سیل و مناطق در خطر می توانست از این طریق به شکل بهتری به مردم انتقال داده شود.
5- عدم مشاهده اثرات دستگاه مدیریت بحران و سازمان پدافند غیرعامل کشور در صحنه بحران آن طور که باید و شاید.
گرچه مدیریت بحران استانداری خوزستان از نظر کار و تلاش بی وقفه بسیار خوب ظاهر شد امّا انتظار این بود که با وجود این دو دستگاه که سالیان سال است در کشور برای چنین مواقعی ایجاد شده اند بدون بحران زدگی به برنامه ریزی مدون و تقسیم کار صحیح برای مدیریت بهتر و حضور امکانات و ادوات بروز در شرایط بحران در منطقه بپردازند امّا متاسفانه نوع امکانات و مدیریتی که انتظار می رفت مشاهده نشد.
6- نبود فرهنگ مقابله با حوادث در بین مردم.
در این واقعه شاهد این بودیم که متاسفانه فرهنگ مقابله با حوادث و بحران در کشور ضعیف است و لذا می طلبد که آموزش چگونگی مواجهه با بحرانها در سیستم آموزشی رسمی و غیر رسمی کشور بصورت جّدی پیگیری گردد.
7- مشکل سیستم دفع رواناب و فاضلاب شهری خصوصاً در شهر اهواز.
این مشکل در یادداشت جداگانه ای از طرف نگارنده به تفصیل بیان شده است.
8- عدم وجود امنیت در مناطق سیل زده.
متاسفانه بیشتر مردمی که باید مناطق سیل زده را به موقع ترک می کردند و علی رغم هشدارها صرفاً به جهت عدم وجود امنیت حاضر به ترک محل زندگی خود نبودند و تا لحظه آخر سعی در ماندن در محل سکونت خود داشتند. این مسئله که حتی در زمان سیل مردم احساس امنیت برای خود و اموال خود ندارند مسئله ای جدی است و متاسفانه نشانه ای از وضعیت امنیت در روزهای عادی هم هست و باید برای دستگاههای متولی امنیت حائز اهمیت و توجه ویژه باشد.
9- تعدد مراکز تصمیم گیری.
گرچه ورود دستگاههای متعدد و غیر مرتبط در مواقع بحران، طبیعی و معمول است امّا در این مواقع نباید شیرازه تصمیم گیری و مدیریت بحران بهم ریخته شود. دستگاه مدیریت بحران برای چنین مواقعی ایجاد شده است و باید بتواند در هنگامه بحران سیستم مدیریت یکپارچه خود را بدون تعلل و آشفتگی پیگیری نماید.
متاسفانه بارها مشاهده شد که در مورد یک موضوع خاص دستگاههای متعددی بدنبال راهکار و ارایه طریق هستند و لذا این مسئله سبب هرز رفتن نیروها و امکانات می گردید.
در زمینه مدیریت سیل در منطقه نیز همین اشکال دیده شد. یعنی با توجه به اینکه مدیریت سیلاب و مسیل ها در استان بعهده سازمان آب و برق استان می باشد و همه کارها باید با هماهنگی این دستگاه انجام شود امّا مشاهده شد که متاسفانه دستگاههای متعددی در مورد سیلاب و هدایت آن به مسیل ها بصورت مجزا تصمیم می گرفتند. و این ناهماهنگی ها ورود آب به معبرهایی که هماهنگی نشده بود و صحیح نبود را در چند مورد سبب گردید.
نکته آخر اینکه اکنون که نقطه بحرانی واقعه فروکش کرده است مسائل دیگری رفته رفته سر باز می کند. متاسفانه اکنون اکثر مردم صدمه دیده در وضعیت نامناسبی قرار دارند و مسائل بهداشتی، معیشتی و روحی و روانی رفته رفته پدیدار می شوند و ممکن است مقاومت آنها را در هم بشکند.
یادمان باشد که اکثر هم وطنان گرفتار در سیل همان هایی هستند که در بحبوحه جنگ تحمیلی نیز صدمات زیادی را متحمل شدند و از بد حادثه روی خوش زندگی را کمتر لمس کرده اند.
لذا اکنون وقت آن نیست که هم وطنان خود را به خود رها کنیم و علیرغم وجود انتقادات جدی به عملکرد حاکمیت و دولت در مدیریت مطلوب کشور، و در این وانفسای تنهایی مردم ایران و گستاخی دشمنان قسم خورده، باید دستها را همچنان بالا نگاه داریم و با وحدت و همدلی، سیل زدگان و مصیبت دیدگان را یاری دهیم تا زندگی عادی خود را بازیابی کنند و تالمات روحی آنان کاسته شود. باید بپذیریم که همچون دوران دفاع مقدس، ملت ایران می تواند و باید به تنهایی از پس ناملایمات و فشارهای روزگار برآید و همچنان بالنده در صحنه باقی بماند.
/ نارضایتی دهلی نو از سفر عمران خان به تهران
تقریبا یک سوم نفت خام جهان معادل ۱۸ میلیون بشکه هر روز از این تنگه که پهنایش ۲۱ مایل است عبور میکند. همچنین ۳۰ درصد کشتیهای حامل گاز طبیعی از این مسیر برای تردد استفاده میکنند. پهنای مورد استفاده تنگه از این هم کمتر است چرا که آبهای عمیق مورد استفاده نفتکشها تنها دو مایل پهنا دارند. ایران با حضور در خطوط ساحلی شمالی و تعدادی از جزایر مستقر در این منطقه، بر عبور و مرور از آن سلطه دارد.
ایران یکی از کشورهای جهان است که تحت فشار بیشترین تحریمها قرار دارد. دونالد ترامپ با خروج از برجام، به تدریج تحریمهای شدیدی علیه اقتصاد و صنعت نفتی و بانکی ایران وضع کرد. در ادامه پنج نکته درباره آنچه در حال وقوع است، دلیل آن و آینده آن مطرح شده است.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان گفت: حدود 51 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از آب تخلیه شده و همچنان 130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر آب است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کیخسرو چنگلوایی امروز در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده با اشاره به از بین رفتن 26 درصد سطح کشت گندم و کلزا در خوزستان، اظهار کرد: تاکنون بیش از 850 هزار تن خرید گندم انجام شده که پیشبینی میشود، خرید گندم امسال نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته باشد و به یک میلیون و 400 هزار تن برسد.
وی افزود: 31 درصد از سطح زیر کشت کلزا در خوزستان به دلیل سیلاب از بین رفت ولی تا الآن 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته خرید انجام شده و پیشبینی افزایش 29 درصدی خرید کلزا را داریم.
مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: حدود 51 هزار هکتار از اراضی کشاورزی از آب تخلیه شده و همچنان 130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیر آب است که با ورود دستگاههای مختلف، تخلیه آب از این اراضی انجام میشود.
چنگلوایی گفت: دو نقطه بحرانی در دشت آزادگان و شادگان وجود دارد که باید تا 15 خرداد آب از زمینهای کشاورزی تخلیه شود و برای کشت تابستانه آماده شوند.
| ||
کشاورزان شادگانی همزمان با سایر کشاورزان خوزستانی این روزها مشغول برداشت گندم از زمینهای خود هستند اما از آنجایی که به دلیل وقوع سیلاب مزارع آنها دچار آبگرفتگی شده است آنها مجبور هستند محصول گندم خود را به صورت سنتی برداشت کنند. عکاس: علیرضا محمدی - ایسنا خوزستان انتهای پیام |
فرماندار شادگان با اشاره به رانش زمین پس از فروکش کردن سیلاب در روستای ام الحجار، گفت: این حادثه تلفات جانی نداشته است.
سعید حاجیان در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از فروکش کردن سیلاب، روز گذشته، ۱۷ اردیبهشتماه در روستای "ام الحجار" از توابع بخش دارخوین رانش زمین رخ داد.
وی افزود: این حادثه موجب ریزش بخشی از حاشیه رودخانه کارون در روستای "ام الحجار" و ایجاد حفرهای به عمق هفت متر و طول حدود ۱۵ متر شد.
فرماندار شادگان گفت: در پی این حادثه جهت پیشگیری از خطرات احتمالی، دو منزل مسکونی تخلیه شدند که تقریباً اکنون حادثه مهار شده است. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.
حاجیان درخصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه این پدیده منجر به تخریب جاده و چند منزل مسکونی شده است، گفت: منزل یا جادهای تخریب نشده است و در حال حاضر عملیات خاکریزی و پرکردن حفرهها در حال انجام است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: استان خوزستان از سه سال گذشته تاکنون در شرایط بحران مدیریت میشود؛ بحرانها در یک یا دو سال اخیر ایجاد نشده اند بلکه ریشه در ۵۰ سال گذشته دارند.
به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی زاده در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: استان خوزستان از سه سال گذشته تاکنون در شرایط بحران مدیریت میشود؛ بحرانها در یک یا دو سال اخیر ایجاد نشده اند بلکه ریشه در ۵۰ سال گذشته دارند. عملکرد و تصمیمگیری امروز مدیران خوزستان به طور قطع در وجود بحرانهای آینده تأثیرگذار خواهد بود به همین دلیل تا دیر نشده باید برنامه ریزی و اقدامات مناسب برای کنترل بحرانهای استان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه خوزستان در سه سال گذشته با چهار ابر بحران گرد و غبار، سیل، آتش سوزی و خشکسالی رو به رو بوده است، گفت: دلیل اصلی سیل در خوزستان توجه نکردن به مسائلی همچون فرسایش، لایروبی نشدن رودخانهها، استحکام بخشی نشدن، بازسازی نشدن سیل بندها و تجاوزهای صورت گرفته به بستر رودخانهها بوده است و مهمتر از همه اینکه سدهایی که در سه حوضه آبریز خوزستان باید احداث میشد کامل نشدند و هر کسی تریبون به دست گرفت و سدسازی را زیر سوال برد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: در سیل اخیر شاهد بودیم که وجود سدها با وجود بارندگیها نعمت بزرگی برای خوزستان بود و نه تنها موجب جلوگیری از سیل میشوند بلکه آبی که با EC زیر هزار از کوههای زاگرس به سمت ما میآید را ذخیره میکنند و اجازه نمیدهند این آب هدر برود.
وی افزود: اگر سد بختیاری در حوضه آبریز دز احداث میشد به طور قطع مشکلات ما در سیل اخیر کمتر بود به عنوان مثال در حوضه آبریز کارون، سیلاب با وجود پنج سد احداث شده در این حوضه به راحتی مدیریت شد، ولی در حوضه کرخه و دز به دلیل کامل نبودن سدها و رسوبات درون مخزن سد دز، سیل موجب ایجاد بحران شد.
وی با اشاره به ابر بحران آتش سوزی در خوزستان گفت: در سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد آتش سوزیهای کشور به ویژه آتش سوزی جنگلها، مراتع، بیشه زارها و بخش صنعت مربوط به خوزستان بود.
وی ادامه داد: قرار بود مخازن آبی در مناطق جنگلی احداث شود. این کار در بسیاری از استانها انجام شده اما هنوز در خوزستان چنین اتفاقی نیفتاده است و زمانی که آتش سوزی رخ میدهد برای مهار آتش امکانات مورد نیاز فراهم نیست.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: سال گذشته در برخی آتش سوزیها حتی بالگردهای آتش نشان برای برداشت آب مشکل داشتند و برای برداشت آب به دریاچه سدها میرفتند زیرا مخزنی در نزدیکی محل آتش سوزی وجود نداشت.
وی افزود: تاکنون حدود ۳۰ میلیارد ریال تجهیزات به منظور مهار آتش خریداری شده که در دو مرحله به فرمانداریهای شهرستانها تحویل داده شد. همچنین سال گذشته وسایل مورد نیاز برای راهاندازی اتاق مانیتورینگ مدیریت بحران در فرمانداریها تحویل آنها داده شد اما تاکنون غیر از شهرستان رامهرمز هیچ شهرستانی اتاق مانیتورینگ را راه اندازی نکرده که انتظار میرود تا پایان ماه مبارک رمضان در دیگر شهرستانها نیز راه اندازی شود.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش در حوزه مقابله با همه بحرانها گفت: آموزش همگانی بر اساس سند چهار ساله جامع مدیریت بحران ضروری است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: با توجه به وضعیت زمینهای کشاورزی، جهاد کشاورزی باید این موضوع را مدیریت و کنترل کند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز جلساتی در حوزه زاگرس برای مهار آتش سوزیها برگزار کند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با اشاره به موقعیت روستاهای واقع در حریم رودخانهها، گفت: این روستاها تعیین تکلیف میشوند.
به گزارش ایسنا، مسعود انصاریان در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده که امروز (۱۸ اردیبهشتماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق سیلزده ارزیابی شده است که یک هزار و ۵۵۲ واحد از این تعداد احداثی هستند و ۱۰ هزار و ۹۹ واحد نیز نیاز به تعمیر دارند.
وی با اشاره به ارزیابی معیشتی و آسیب رسیدن به ابزار و وسایل زندگی مردم، افزود: در این زمینه ۳ هزار و ۴۵۶ واحد ارزیابی شده که تا روز گذشته سه میلیارد تومان پرداخت خسارت انجام شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: با هماهنگی که با معاونت حفاظت و بهرهبرداری سازمان آب و برق خوزستان انجام شد، مقرر شد سریعاً اسامی روستاهای واقع در حریم رودخانهها اعلام شوند تا تعیین تکلیف شوند.
انصاریان با اعلام آمادگی جهت آغاز بازسازی، بیان کرد: برآورد خسارتی که به روستاها وارد شده، انجام شده و به سازمان مدیریت برنامهریزی استان تحویل داده شده است.
استاندار خوزستان گفت: برنامههای زیرساختی درازمدتی مانند ایجاد کانالهای سیلاب بر در دستور کار است تا برای سیلهای بعدی مقاومتر شویم و آسیبپذیری به حداقل برسد.
به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده که امروز (چهارشنبه ۱۸ اردیبهشتماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مقرر شده است هر هفته یک بار جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده تشکیل شود. همچنین بنا است شش کمیته این قرارگاه حداقل هر هفته دو جلسه تشکیل داده و مصوباتی داشته باشند و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.
وی با اشاره به زمان آغاز بازسازی مناطق سیلزده افزود: هفته آینده بازسازی در یکی از مناطق سیلزده آغاز میشود.
استاندار خوزستان گفت: همچنین مقرر شده است که همه امکانات جهت تخلیه آب از زمینهای کشاورزی بسیج شود تا زمینها برای کشت تابستانه آماده شوند.
شریعتی بیان کرد: باید برای برگرداندن شرایط در مناطق سیلزده به حالت عادی تلاش شود و روند امید به زندگی افزایش یابد و مردم جهت کشت تابستانه آماده شوند و دغدغهای نداشته باشند.
وی تاکید کرد: مسئولین به هیج وجه نباید احساس کنند شرایط عادی شده است و همچنان نقطه مهم در ذهنشان و مهمترین اولویت آنها بحث مناطق سیلزده باشد
استاندار خوزستان با بیان اینکه اولویت نخست، حل مسائل سیل است، خاطرنشان کرد: اگر ما شرایط را عادی ندانیم، میتوانیم زندگی مردم را به حالت عادی برگردانیم اما اگر مسئولان شرایط را عادی تلقی کنند و حساسیت لازم را نداشته باشند، همچنان مردم در محنت و زحمت خواهند بود. با هر مسئولی که احساس کند شرایط عادی است، برخورد خواهم کرد.
شریعتی با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگاههای اجرایی در بازسازی مناطق سیلزده، عنوان کرد: با توجه به شرایط گرما و سختی که مردم متحمل شدهاند، دستگاههای اجرایی جهت بازسازی مناطق سیلزده منتظر ابلاغ اعتبار نمانند و با تمام توان و بسیج امکانات کار را آغاز کنند. دولت نیز متعهد است و مسئولان از بابت ابلاغ اعتبار نگرانی نداشته باشند.
استاندار خوزستان بیان کرد: امیدواریم در وقت مقرر پکیجهای یکماهه را مجدداً بین سیلزدگان توزیع کنیم. همچنین مدارس آسیبدیده تا مهرماه احداث خواهد شد و سایر امکانات دستگاهها در این امر بسیج خواهند شد.
وی تصریح کرد: کمیتهای نیز برای تمرکز خیرین در راستای هماهنگی در کمکها تشکیل میشود. همچنین امیدواریم با اقداماتی که کمیته برآورد خسارتها انجام میدهد، ظرف هفته آینده امکانات جمعآوری شده بین سیلزدگان توزیع شود تا شرایط بهتری برای مردم فراهم شود.
استاندار خوزستان گفت: همچنین برنامههای زیرساختی درازمدتی مانند ایجاد کانالهای سیلاب در دستور کار است تا برای سیلهای بعدی مقاومتر شویم و آسیبپذیری به حداقل برسد. طبق نظر کارشناسان لایروبی مخصوصاً در حوضه کارون تأثیر علمی بر کنترل سیل ندارد و گاهی شاید نتیجه بر عکس داشته باشد.
شریعتی با اشاره به فروکش آب در حوضههای خوزستان، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط در حوضه کارون و دز بهتر شده است و تا چند روز آینده در شادگان نیز مشکل خاصی نخواهیم داشت. در حوضه کرخه نیز حدود دو روز است که دبی کاهش یافته است و احتمالاً در یک تا دو روز آینده شرایط بهبود مییابد. پس از فروکش آب، دستگاهها میتوانند جهت فراهم کردن شرایط زمینها برای کشت تابستانه اقدام کنند.
حتی زمانی که جراحی ایمپلنت دندان خوب پیش می رود، پس از این جراحی ممکن است با شرایطی ناخوشایند مواجه باشید.
جراحی ایمپلنت دندان اقدامی نسبتا رایج است، اما کاملا بی خطر محسوب نمی شود. میزان موفقیت این عمل جراحی مربوط به دندان تقریبا 98 درصد است و همه چیز طبق انتظار پیش رفته و در نهایت بیماران ایمپلنت دندان یا دندان های جدید و محکمی را در اختیار خواهند داشت که وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد.
به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اکتیو بیت"، اما جراحی ایمپلنت دندان با خطرات کوتاه و بلند مدت نیز مرتبط است. در ادامه با برخی از مهمترین آنها بیشتر آشنا می شویم.
حتی زمانی که جراحی ایمپلنت دندان خوب پیش می رود، پس از این جراحی ممکن است با شرایطی ناخوشایند مواجه باشید. ایمپلنت دندان یک جراحی جدی در بخشی حساس از بدن انسان است که شامل سوراخ کردن استخوان می شود. بدون در نظر گرفتن این که عمل جراحی تا چه اندازه خوب انجام شده است، پس از آن با مقداری تورم و ناراحتی مواجه خواهید شد. این شرایطی مورد انتظار است و برای مقابله با آن معمولا می توان از داروهای مسکن استفاده کرد. اگر آستانه تحمل درد بسیار پایینی دارید ممکن است گزینه هایی قویتر برای شما تجویز شود.
دهان میزبان باکتری های مختلف است که در صورت عدم مراقبت دندانپزشک یا بیمار، این باکتری ها می توانند زخم های جراحی را در معرض خطر قرار دهند. دندانپزشک باید ابزار و محیط کار خود را به خوبی ضدعفونی کند. حتی زمانی که همه چیز به خوبی انجام شده است، به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافه برای بیماران پس از جراحی ایمپلنت دندان آنتی بیوتیک تجویز می شود.
عفونت می تواند به واسطه عدم پیروی بیمار از دستورات پزشک پس از جراحی نیز شکل بگیرد. برخی عفونت ها می توانند طی یک یا دو هفته خود را نشان دهند، در شرایطی که برخی دیگر می توانند پیشرفت آرامی داشته و پس از یک ماه یا بیشتر ظاهر شوند. اگر مساله ای درست به نظر نمی رسد، بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا تشخیص زودهنگام مشکل همچنان می تواند موفقیت جراحی ایمپلنت دندان را تضمین کند.
برخی افراد نسبت به دیگران نامزدهای بهتری برای ایمپلنت های دندان هستند. اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، به طور کلی گزینه ای مناسب برای ایمپلنت دندان هستید، اما برخی بیماری ها یا عوامل موجود ممکن است موجب شوند تا دوباره درباره این کار فکر کنید. پیش از هر اقدامی آگاه ساختن پزشک از این شرایط اهمیت دارد.
شرایطی مانند سرطان، اعتیاد به الکل، بیماری لثه، دیابت، سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها، پرتوافشانی فک و برخی بیماری های دیگر می توانند توانایی فرد برای تحمل جراحی ایمپلنت دندان و مهمتر از آن، بهبود درست را تحت تاثیر قرار دهند. اگرچه ابتلا به یک یا تعداد بیشتری از این شرایط احتمالا دندانپزشک را از انجام جراحی ایمپلنت دندان منصرف نخواهد کرد، اما ممکن است به اقدام های اضافه پیش از جراحی برای حصول اطمینان از کسب موفقیت نیاز باشد.
تبدیل شدن به یک جراح ماهر به گذر زمان و کسب تجربه بستگی دارد و در واقع یک تکنیک آموختنی است. با مد نظر قرار دادن این مساله، باید توجه داشته باشید که یک انسان عمل جراحی ایمپلنت دندان شما را انجام می دهد و انسان مستعد انجام اشتباه است. روند قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک به طور طبیعی اقدامی تهاجمی است. یک جراح دندانپزشک ماهر می تواند این کار را به روشی که با کمترین میزان درد و تورم پس از جراحی همراه باشد، انجام دهد، در شرایطی که یک جراح دندانپزشک کم تجربه یا فردی که در انجام کار خود دچار اشتباه می شود می تواند موجب درد بیشتر، طولانیتر شدن مدت زمان بهبودی، عفونت، یا شکست کامل جراحی ایمپلنت دندان شود. پیش از انجام جراحی ایمپلنت دندان بررسی های لازم درباره انتخاب فردی که قرار است این کار را انجام دهد، ایده خوبی است. انتخاب جراحی ماهر به ویژه اگر حجم استخوان کمی دارید یا استخوان ها بسیار متراکم هستند، اهمیت بیشتری دارد.
ایمپلنت های دندان قرار نیست هیچ گاه در جای خود حرکت کنند. پس از انجام این جراحی تقریبا به 15 تا 17 هفته زمان برای بهبودی کامل نیاز است. طی این بازه زمانی استخوان روند مدل سازی مجدد و کانیسازی را پشت سر می گذارد. عدم حرکت ایمپلنت طی 8 تا 12 هفته نخست پس از جراحی اهمیت ویژه ای دارد.
اگر ایمپلنت تکان بخورد، استخوان به خوبی اطراف آن شکل نمی گیرد. این می تواند به شل شدن ایمپلنت و حرکت در بافت نرم به جای سفت شدن در استخوان فک منجر شود که شرایطی بسیار دردناک است.
بر همین اساس، به طور کلی توصیه می شود که ایمپلنت های فوری صورت نگیرد. روند جراحی ایمپلنت دندان به طور معمول شامل دو مرحله است. ابتدا، پایه در استخوان فک قرار داده شده و اجازه داده می شود روند بهبودی طی شود و پس از آن دندان مصنوعی روی پایه خود نصب می شود. اگر هر دو مرحله به صورت همزمان انجام شود، احتمال این که دندان مصنوعی فشار بیش از حد روی پایه وارد کند، به عنوان مثال هنگام غذا خوردن، و موجب جنبش های بسیار ریز شود، بیشتر است. ایمپلنت های فوری با خطر بالاتر شکست جراحی همراه هستند و دندانپزشک احتمالا مصرف غذای نرم یا رژیم غذایی مایع را به مدت دو تا سه ماه برای ایمن نگه داشتن ایمپلنت توصیه خواهد کرد.
ایمپلنت باید محکم در استخوان فک جای بگیرد تا جراحی موفقیت آمیز باشد. نه تنها استخوان فک باید قوی باشد، بلکه در حالت ایده ال استخوان بیشتری باید اطراف ایمپلنت رشد کند زیرا در غیر این صورت به احتمال زیاد جراحی موفق نخواهد بود. خوشبختانه برای مقابله با این شرایط می توان اقداماتی را انجام داد.
اگر دندان مورد نظر مدتیست که افتاده است، احتمالا استخوان کمتری در این منطقه نسبت به دندانی که به تازگی افتاده است، وجود دارد. دندانپزشک می تواند یک پیوند استخوانی انجام داده یا منطقه را به روشی تغییر دهد که رشد استخوان را تشویق کند. پیش از جراحی ایمپلنت دندان ممکن است در روندی جداگانه مجبور به انجام این کار باشید.
مراقبت پس از جراحی یکی از بزرگترین عوامل برای موفقیت جراحی ایمپلنت دندان است و کنترل آن به طور کامل در اختیار بیمار قرار دارد. در همین راستا، به توصیه ها و دستورات دندانپزشک خود به دقت گوش داده و آنها را انجام دهید. دستورالعمل های مراقبت پس از جراحی معمولا ساده هستند، اما باید به دقت دنبال شوند تا موفقیت حاصل شود. پرهیز از انجام فعالیت جسمانی سنگین، تمیز نگه داشتن منطقه جراحی شده، پرهیز از مصرف برخی غذاها یا سیگار کشیدن و مصرف داروهای تجویزی از آن جمله اند.
برخی بیماران پس از چند روز احساس بهتری داشته و فکر می کنند که دیگر لازم نیست از دستورات ارائه شده توسط دندانپزشک پیروی کنند. این ایده خوبی نیست و آغاز درد و عوارض دیگر می تواند خیلی زود این افراد را متوجه اشتباه خود سازد. به دندانپزشک خود اعتماد کرده و از دستورات ارائه شده توسط وی به دقت پیروی کنید.
اگرچه شرایطی نادر است، اما ممکن است جراحی ایمپلنت دندان به یک آسیب عصبی در منطقه منجر شود. این می تواند موجب احساس درد، بی حسی، یا سوزن سوزن شدن در دندان، لثه ها، یا ناحیه چانه شود. اگر شرایط وخیم شود، ممکن است به جراحی های اضافه برای خارج کردن ایمپلنت یا تلاش برای کاهش آسیب عصبی نیاز باشد.
مشکلات سینوس نیز شرایطی نادر است، اما ممکن است به واسطه ایمپلنت های دندان که در فک بالایی به خوبی قرار نگرفته اند، شکل بگیرند. این شرایط می تواند موجب درد، و مشکلات دیگر در تنفس، خواب و سردرد شود.
اگرچه دندان ها مصنوعی هستند، اما این به معنای آن نیست که نباید آنها را به خوبی تمیز کنید. دندان های واقعی که اطراف ایمپلنت قرار دارند همچنان به پاکسازی منظم نیاز دارند. برای این که ایمپلنت یا ایپملنت ها همچنان محکم در جای خود باقی بمانند، حفظ سلامت لثه ها و ریشه های دندان ها اهمیت دارد. در برخی موارد، بیماران دندان خود را به واسطه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از دست داده اند و ایجاد تغییر در عادات آنها می تواند دشوار باشد.
مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان را فراموش نکنید و برای بررسی شرایط دندان های خود مراجعه منظم به دندانپزشک را مد نظر قرار دهید.
در شرایطی که ایمپلنت های دندان به گونه ای طراحی شده اند که محکم و قوی باشند و احساس یک دندان واقعی را در فرد ایجاد کنند، برخی عوامل می توانند موجب بروز مشکلات بلند مدت شوند. در این مورد، ما درباره فشارهای خارجی که به طور معمول از دندان های دیگر وارد می شوند، صحبت می کنیم. این شرایط به طور معمول زمانی رخ می دهد که یک دندانپزشک وظیفه قرار دادن پایه های ایمپلنت را بر عهده داشته و دندانپزشک دیگر دندان های مصنوعی را روی آن قرار داده است. اگر این دو نفر به خوبی با هم در ارتباط نباشند ممکن است دندان ها به خوبی روی پایه ها قرار نگیرند و شاید شکست جراحی ایمپلنت دندان را در پی داشته باشد.
احتمالا ضرب المثل هر چقدر پول بدهی همانقدر آش میخوری را شنیده اید. این ضرب المثل درباره ایمپلنت های دندان صادق است. در مرحله برنامه ریزی، دندانپزشک باید از پشتیبانی بی نقص و درست ایمپلنت اطمینان حاصل کند و این که آنها بیش از حد کوتاه یا کوچک نباشند یا در زاویه ای قرار بگیرند که در آینده موجب استرس و فشار بیش از حد نشوند را باید بررسی کند. برخی شرکت های تولیدکننده ایمپلنت نمونه های ارزانتر را تبلیغ می کنند. در شرایطی که این نمونه ها می توانند برای برخی بیماران کارآمد باشند، اما پیش از استفاده باید پژوهش بیشتری درباره نیازهای خاص خود انجام دهید.
اگر برنامه ریزی و قرارگیری ایمپلنت به خوبی صورت نگیرد، عوارض آن می تواند تا پنج سال پس از انجام جراحی نمایان شود.
برخی عادات شخصی بد می توانند موجب شکست جراحی ایمپلنت دندان شوند. پیشتر به سیگار کشیدن اشاره کردیم، اما موارد دیگری مانند جویدن یخ یا آبنبات و دندان قروچه نیز می توانند به ایمپلنت ها آسیب برسانند. اساسا باید از هر چیزی که فشار بیش از حد به ایملنت ها وارد می کند، پرهیز کنید.
اگر به دندان قروچه مبتلا هستید، در پی درمان این شرایط باشید. محافظ های ویژه دهان می توانند به محافظت از دندان های طبیعی و مصنوعی شما کمک کنند. جویدن آدامس را به جای یخ یا آبنبات را مد نظر قرار دهید. ترک سیگار نیز بهترین گزینه است. فراموش نکنید که یک عمر به دندان های خود نیاز دارید و جایگزینی مداوم آنها ساده و ارزان نخواهد بود.
پس از اتفاقات شب گذشته در دیدار ذوبآهن و الزورا، صحبتهایی مطرح شد مبنی بر اینکه ورزشگاه شهر کربلا توسط ایران ساخته شده، اما آیا واقعاً اینگونه است؟
به گزارش مشرق، پس از دیدار شب گذشته ذوبآهن و الزورا عراق در ورزشگاه شهر کربلا و اتفاقات پایان بازی که منجر به درگیری هواداران میزبان با بازیکنان ذوبآهن شد، صحبتها و حرف و حدیثهایی به میان آمد مبنی بر اینکه ایران این ورزشگاه را در شهر کربلا ساخته است. خیلیها از جمله رشید مظاهری دروازهبان ذوبآهن اعلام کردند که این ورزشگاه با پول مردم ایران ساخته شده و از این موضوع اظهار تأسف کردند.
این ادعا به یکی از مباحث جنجالی فضای مجازی مبدل شده اما واقعاً هزینه ساخت این ورزشگاه توسط ایران پرداخت شده است؟
بررسی اخبار منتشر شده و همچنین اظهارات مسئولان عراقی در خصوص مجموعه ورزشی مدینه الریاضیه کربلا نشان میدهد که این مجموعه یکی از مهمترین پروژههای ورزشی وزارت ورزش و جوانان عراق بوده که طرح اولیه آن در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسیده و با مشارکت یک شرکت از کشور ترکیه همچنین با نظارت شرکت دیگری از ایتالیا ساخته شده است.
در طول اجرای این پروژه که قرار بود در ۳۰ ماه به بهره برداری برسد بارها به دلیل تاخیر در تامین منابع مالی مباحثی بین وزرای ورزش و وزرای اقتصاد عراق مطرح شد. از جمله در تابستان سال ۲۰۱۴ جاسم محمد بن جعفر وزیر ورزش و جوانان عراق در خصوص پیشروی پروژه ورزشگاه کربلا گفته بود: پیشرفت این پروژه به ۶۲ درصد رسیده هرچند نسبت به پیش بینی قبلی هنوز ۵ درصد فاصله داریم و دلیل این فاصله عدم تامین منابع مالی لازم است.
بیشتر بخوانید:
مدافع ذوبآهن منتظر محرومیت سنگین باشد +عکس
وی در ادامه گفته بود: در واقع تاخیر در تامین اعتبارات تاثیر منفی خواهد داشت و موجب میشود شرکت طرف قرارداد نتواند به تعهدات خودش عمل کند. در همین راستای از هیئت وزیران و وزارت اقتصاد درخواست میکنم راه حلی برای این موضوع پیدا کنند. تصمیم وزارت اقتصاد جهت حمایت مالی از پروژههای زیر ۱۰ میلیارد دینار و عدم کمک به پروژههای بزرگتر قطعاً نادرست بوده و تاثیر منفی در پیشرفت کار خواهد داشت.
دیار علی نماینده شرکت بهادر کول ترکیه هم که اجرای پروژه را بر عهده داشت در این خصوص عنوان کرده بود: کار طبق برنامه پیش میرود و اگرچه قرار بود به پیشرفت ۶۷ درصد برسیم اما با توجه به عدم تامین منابع مالی از سوی وزارت ورزش ۵ درصد از برنامه زمان بندی شده عقب هستیم. با این وجود اگر نیازهای پروژه تامین شود در زمان مقرر کار را تکمیل خواهیم کرد.
در ماه می سال ۲۰۱۵ مرکز رسانهای وزارت ورزش و جوانان عراق از تمام علاقمندان به سرمایهگذاری در پروژه ساخت مجموعه ورزشی مدینه الریاضیه دعوت میکند تا جهت مشارکت در بخشی از این مجموعه پیش قدم شوند. این در حالی است که در همین مقطع زمانی مراحل نهایی تکمیل مجموعه به دلیل مشکلات مالی متوقف شده و باز هم وزارت ورزش عراق در انتظار دریافت کمکهای مالی از دولت است.
از سوی دیگر علی المیالی جانشین استاندار کربلا در فوریه سال ۲۰۱۶ پیرامون این پروژه گفته بود: کار شبانهروزی برای تکمیل ورزشگاه کربلا به مراحل پایانی رسیده و این مجموعه با حمایت وزارت ورزش عراق و هزینهای بالغ بر ۱۱۴ میلیارد دینار عراق توسط یک شرکت ترکیهای ساخته میشود.
رافد سعد مدیرکل ورزش و جوانان استان کربلا در تاریخ ۲۶ می ۲۰۱۶ در مصاحبه با پایگاه عین العراق با قدردانی از وزیر ورزش این کشور پیرامون ساخت استادیوم کربلا گفته بود: ساخت ورزشگاه با حمایتهای دولت و با وجود تمامی مشکلات و سختیها به مراحل نهایی رسیده در حالی که وزیر ورزش و جوانان در بازدید اخیر برای انجام مراحل نهایی کار دستور اکید صادر کرد و تاکنون وزارت ورزش و جوانان بیش از ۱۱۶ میلیارد دینار عراق برای ساخت این استادیوم هزینه کرده است.
جاسم الخطابی رئیس شورای شهر کربلا نیز در ژانویه سال ۲۰۱۹ از تلاشهای وزارت ورزش و جوانان این کشور و سرمایهگذاری گسترده این وزارت در استان کربلا خصوصاً ساخت مجموعه ورزشی مدینه الریاضیه قدردانی کرد.
بر این اساس و با توجه به مستندات موجود و صحبتهای طرفین مشخص میشود که ادعای ساخت ورزشگاه کربلا با حمایت ایران یا اصطلاحاً پول مردم ایران نمیتواند صحت داشته باشد.
رئیس فرودگاه آبادان به دلیل آنچه که رفتار غیر مسئولانه عنوان شده از مقام خود عزل شد.
رئیس فرودگاه آبادان(خوزستان) و 2 مدیر دیگر این فرودگاه با حکم وزیر راه و شهرسازی به دلیل آنچه که رفتار غیر مسئولانه عنوان شده از مقام خود عزل شدند.
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد اسلامی به محض اطلاع از وقفه ایجاد شده در ارائه خدمات به مسافران پرواز شماره 860 شرکت آسمان در 16 اردیبهشت 98، به سازمان هواپیمایی کشوری دستور داد به خاطر کوتاهی در خدمت رسانی و رعایت حقوق مسافران سه مسئول خاطی عزل و با آنها برخورد شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین فعالیت شرکت هندلینگ فضا اندیشان اروند در این فرودگاه را محدود کرده و به این شرکت نیز اخطار کتبی داد.
همچنین با توجه به عدم همکاری ایستگاه آبادان شرکت هما در ارائه خدمات هندلینگ، از شرکت هواپیمایی هما خواسته شد تا به تمام ایستگاه های خود ابلاغ کند هنگام نیاز و اعلام درخواست، با سایر شرکتهای هندلینگ کننده در فرودگاه ها همکاری کنند تا خدمات رسانی به مسافران و پروازها بدون وقفه انجام شود.
بنا به این گزارش به دستور وزیر راه و شهرسازی به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ابلاغ شد تا نظارت دقیقی بر نحوه فعالیت و چگونگی ارائه سرویس هندلینگ در فرودگاه ها به عمل آورند.
پرواز 860 تاریخ 16 اردیبهشت 98 تهران به آبادان در فرودگاه آبادان به علت عدم دریافت به موقع خدمات هندلینگ با وقفه ایجاد شده و موجب نارضایتی مسافران شد که به دستور وزیر راه و شهرسازی موضوع رسیدگی و با عوامل خاطی برخورد شد.
به دستور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، رئیس خدمات عملیات، رئیس HSE، رئیس بازرسی خطوط لوله و سرگروه آزمایش چاه شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری برکنار شدند.
به گزارش ایرنا، این تصمیم به علت سهل انگاری این افراد در انجام وظایف محوله، عدم رعایت دستورالعمل های ایمنی و عدم بکارگیری تمهیدات لازم برای انجام تعمیرات صادر شد.
این شرکت همچنین اعلام کرد که در مورد تخلفات و یا قصور سایر افراد نیز بررسی و اقدام خواهد شد.
تا تعیین جانشین نهایی این افراد، ابراهیم پیرامون مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری علی شکیبا کیا را به عنوان سرپرست اداره ایمنی بهداشت و محیط زیست و علی محمدی را به عنوان سرپرست خدمات عملیات این شرکت منصوب کرد.
بر اساس این گزارش، روز دوشنبه این هفته خط لوله 42 اینچ نفت امیدیه هنگام تعمیرات در اثر برخورد لودر با این لوله نفتی دچار نشت و آتش سوزی شد و متعاقب آن خط 12 اینچ انتقال گاز مایع مجاور آن نیز آتش گرفت که آتش سوزی هر دو خط تا روز سه شنبه به طور کامل مهار شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: استان خوزستان از سه سال گذشته تاکنون در شرایط بحران مدیریت میشود؛ بحرانها در یک یا دو سال اخیر ایجاد نشده اند بلکه ریشه در ۵۰ سال گذشته دارند.
به گزارش ایسنا، کیامرث حاجی زاده در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: استان خوزستان از سه سال گذشته تاکنون در شرایط بحران مدیریت میشود؛ بحرانها در یک یا دو سال اخیر ایجاد نشده اند بلکه ریشه در ۵۰ سال گذشته دارند. عملکرد و تصمیمگیری امروز مدیران خوزستان به طور قطع در وجود بحرانهای آینده تأثیرگذار خواهد بود به همین دلیل تا دیر نشده باید برنامه ریزی و اقدامات مناسب برای کنترل بحرانهای استان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه خوزستان در سه سال گذشته با چهار ابر بحران گرد و غبار، سیل، آتش سوزی و خشکسالی رو به رو بوده است، گفت: دلیل اصلی سیل در خوزستان توجه نکردن به مسائلی همچون فرسایش، لایروبی نشدن رودخانهها، استحکام بخشی نشدن، بازسازی نشدن سیل بندها و تجاوزهای صورت گرفته به بستر رودخانهها بوده است و مهمتر از همه اینکه سدهایی که در سه حوضه آبریز خوزستان باید احداث میشد کامل نشدند و هر کسی تریبون به دست گرفت و سدسازی را زیر سوال برد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: در سیل اخیر شاهد بودیم که وجود سدها با وجود بارندگیها نعمت بزرگی برای خوزستان بود و نه تنها موجب جلوگیری از سیل میشوند بلکه آبی که با EC زیر هزار از کوههای زاگرس به سمت ما میآید را ذخیره میکنند و اجازه نمیدهند این آب هدر برود.
وی افزود: اگر سد بختیاری در حوضه آبریز دز احداث میشد به طور قطع مشکلات ما در سیل اخیر کمتر بود به عنوان مثال در حوضه آبریز کارون، سیلاب با وجود پنج سد احداث شده در این حوضه به راحتی مدیریت شد، ولی در حوضه کرخه و دز به دلیل کامل نبودن سدها و رسوبات درون مخزن سد دز، سیل موجب ایجاد بحران شد.
وی با اشاره به ابر بحران آتش سوزی در خوزستان گفت: در سال ۹۶ حدود ۵۰ درصد آتش سوزیهای کشور به ویژه آتش سوزی جنگلها، مراتع، بیشه زارها و بخش صنعت مربوط به خوزستان بود.
وی ادامه داد: قرار بود مخازن آبی در مناطق جنگلی احداث شود. این کار در بسیاری از استانها انجام شده اما هنوز در خوزستان چنین اتفاقی نیفتاده است و زمانی که آتش سوزی رخ میدهد برای مهار آتش امکانات مورد نیاز فراهم نیست.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: سال گذشته در برخی آتش سوزیها حتی بالگردهای آتش نشان برای برداشت آب مشکل داشتند و برای برداشت آب به دریاچه سدها میرفتند زیرا مخزنی در نزدیکی محل آتش سوزی وجود نداشت.
وی افزود: تاکنون حدود ۳۰ میلیارد ریال تجهیزات به منظور مهار آتش خریداری شده که در دو مرحله به فرمانداریهای شهرستانها تحویل داده شد. همچنین سال گذشته وسایل مورد نیاز برای راهاندازی اتاق مانیتورینگ مدیریت بحران در فرمانداریها تحویل آنها داده شد اما تاکنون غیر از شهرستان رامهرمز هیچ شهرستانی اتاق مانیتورینگ را راه اندازی نکرده که انتظار میرود تا پایان ماه مبارک رمضان در دیگر شهرستانها نیز راه اندازی شود.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش در حوزه مقابله با همه بحرانها گفت: آموزش همگانی بر اساس سند چهار ساله جامع مدیریت بحران ضروری است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: با توجه به وضعیت زمینهای کشاورزی، جهاد کشاورزی باید این موضوع را مدیریت و کنترل کند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز جلساتی در حوزه زاگرس برای مهار آتش سوزیها برگزار کند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با اشاره به موقعیت روستاهای واقع در حریم رودخانهها، گفت: این روستاها تعیین تکلیف میشوند.
اگر تهران از سوی هر طرفی مورد تعرض قرار گیرد اتحادیه علمای اسلام اعلان جنگ عمومی خواهد داد و فرزندانمان را برای دفاع از ایران خواهیم فرستاد.
در زمان وقوع سیلاب آسیبهای جدی به استان وارد شد اما این سیلاب یک بار دیگر اتحاد ملی را در ایران در سطح بینالمللی به نمایش گذاشت.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در جریان سیل حدود ۷۳۰ هزار دانشآموز ما از تحصیل بازماندند که در این زمینه اقداماتی مانند برگزاری کلاسهای جبرانی، برگزاری کلاسهای کنکور و … برای جبران عقبماندگی آموزشی آنها انجام شد.
به گزارش ایسنا، محمد تقیزاده در شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (چهارشنبه، ۱۸ اردیبهشتماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در زمان وقوع سیلاب آسیبهای جدی به استان وارد شد اما این سیلاب یک بار دیگر اتحاد ملی را در ایران در سطح بینالمللی به نمایش گذاشت.
وی افزود: در جریان سیل ۱۱۴ مدرسه ما به زیر آب رفت و خسارات جدی به آنها وارد شد که با کمک خیرین بخشی از منابع مورد نیاز ما برای بازسازی این مدارس، تأمین شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: در جریان سیل حدود ۷۳۰ هزار دانشآموز ما در ۱۴ منطقه آموزشی از تحصیل بازماندند که در این زمینه اقداماتی مانند برگزاری کلاسهای جبرانی، برگزاری کلاسهای کنکور و … برای جبران عقبماندگی آموزشی آنها انجام شد. همچنین حدود ۲۰۵ معلم ما در سیل دچار آسیب شدند.
تقیزاده افزود: ۱۰ استان معین خوزستان با حضور در استان در سه محور خدمات عمومی، تأمین تجهیزات و تأمین منابع مالی به ما کمک کردند. در ۱۴ منطقه آموزشی آسیبدیده از سیل، حدود ۱۶ هزار دانشآموز کنکوری وجود دارد. برای حل مشکل این دانشآموزان در هر منطقه، دو پایگاه آموزشی راهاندازی شده و پشتیبانی مالی لازم برای برگزاری این کلاسها توسط ۱۰ استان معین خوزستان انجام میشود.