سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اختلاف نظر در شورای شهر اهواز قومیتی و سیاسی نیست

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه اختلافات و بحث‌های فعلی در شورای شهر اهواز تنها اختلاف نظر است و بر سر مباحث قومیتی یا سیاسی نیست، گفت: در شورا اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا مطرح نیست. 

به گزارش خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، محمدجعفر فلسفی امروز (سه‌شنبه 7 شهریورماه) در جمع خبرنگاران در واکنش به انتقادات اعضای غایب در جلسه امروز شورا نسبت به جلسه انتخاب هیأت رئیسه شورا در فرماندار که هفته گذشته تشکیل شد، اظهار کرد: جلسه انتخابات هیأت رئیسه به صورت قانونی برگزار شده و فرماندار نیز به اعضای معترض پاسخ داده است اما در خصوص زمان برگزاری این جلسه بحث وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر این اعضا در مورد این انتقادات خود، توجیه قابل قبولی دارند منطقی است. رونوشت پاسخ فرماندار به این اعضا صبح امروز به دست بنده رسید. تا قبل از آن، هیچ اطلاعی در خصوص این اعتراض نداشتم. دوستان ابهام داشتند که انتخابات هیأت رئیسه باید در اولین جلسه شورا که در ساختمان شورای شهر برگزار می‌شود، انجام می‌شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص لغو جلسه امروز شورا که در پی غیبت پنج تن از اعضا جهت تشکیل به حد نصاب نرسید، بیان کرد: اگر شرایط ما در اهواز حاد و چالش برانگیز نبود، عدم برگزاری جلسات شورا، جای نگرانی نداشت اما به دلیل شرایط خاص کنونی، اصرار بر برگزاری هرچه سریع‌تر جلسات شورا داریم.

فلسفی ادامه داد: جلسه شورا که ابتدا مقرر بود روز شنبه هفته جاری با دستور کار انتخاب شهردار برگزار شود، لغو شد و روز یکشنبه بر اساس توافق اعضا، این جلسه به صبح امروز موکول شد. اگر برگزاری این جلسه را قبول نداشتند، چرا این توافق را امضا کردند؟

وی افزود: دوستان معترض باید در همان زمان به ما اعلام می‌کردند که معترض هستیم. اگر همان موقع اعتراض خود را  اعلام می‌کردند برای رفع ابهامات موضوع مورد اعتراض آنها به بحث و گفتگو می‌پرداختیم. البته تمامی این مباحث قابل حل است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه تلاش کردیم جلسه امروز شورا، تفاهمی برگزار شود، عنوان کرد: البته به عدم حضور برخی دوستان در این جلسه خرده نمی‌گیرم.

فلسفی در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر وجود اختلاف نظر در شورا بر سر گزینه‌های مطرح برای تصدی شهرداری گفت: در بحث گزینه‌ها روندی داشتیم که مرحله به مرحله کار پیش رفت و برخی اعضا به دلیل شرایط موجود از جمله انصراف دو گزینه از کاندیداتوری درخواست ورود گزینه‌های دیگر را دادند و با نظر اکثریت این موضوع را پذیرفتیم. چون مبنای کار شورا خرد جمعی است.

وی ادامه داد: نظر جمع این بود که گزینه‌های دیگری به گزینه‌های مطرح برای تصدی شهرداری اهواز افزوده شود که به این نظر شورا که البته نظر بدی نیست، احترام گذاشتم. وقتی قرار است شورایی حرکت کنیم، به جای وارد کردن خدشه حرکت ما باید بر مبنای خرد جمعی باشد. 

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز تصریح کرد: هیچ نقطه‌ای برای بحث انتخاب شهردار به اندازه اهواز حساسیت ایجاد نکرده، چون روندی که شکل گرفت مردم را به انتخابی هوشمندانه علاقمند کرده است. این دغدغه خوب و مقدس است و هر فردی در مسیر انتخاب شهردار پیشنهاد سازنده‌ای را ارائه دهد، برای آن احترام قائل هستیم.

فلسفی در پاسخ به این پرسش که آیا علت اختلاف نظر بین اعضای شورا بر سر مسائل سیاسی و جناحی است؟ گفت: اعضای شورا باتجربه هستند و نمی‌توان به راحتی کسی را متهم کرد. اینکه عنوان می‌شود اختلاف نظر بین اعضای جمنایی دلیل اختلافات فعلی شورا بر سر انتخاب شهردار است، درست نیست.

وی ادامه داد: قصه ما سیاسی نیست. در این جا اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا مطرح نیست. در شورا تقسیم‌بندی داخلی در واقع تقسیم‌بندی شکاف است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: اهواز مجموعه‌ای از قومیت‌هاست وقتی فردی از یک قومیت عضو شورا می‌شود، عده‌ای به این امر جهت‌دهی قومی می‌دهند. اما نباید دسته‌بندی‌ها را تشدید کرد.

فلسفی ادامه داد: قاطعانه اعلام می‌کنم بحث‌های شورا قومیتی نیست و همه اعضا با مطرح شدن مباحث و مسائل قومیتی برخورد می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند. بسیاری از موضوعات و بحث‌ها در جمع و چارچوب خود اعضا و بین برخی اعضا است و نباید با علنی کردن این مسائل با آبرو و اعتبار شورا بازی شود.

وی افزود: به دلیل وجود حساسیت زیاد نباید به این مسائل و شایعات مبنی بر وجود اختلافات قومی در شورا دامن بزنیم. وقتی تعدادی از اعضا جلساتی با یکدیگر دارند و ممکن است حرف‌هایی در این جلسات زده شوند باید اسرار جلسه را حفظ کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: بحث‌های شورا حساس شده‌اند از این رو نباید به این حساسیت دامن زد.  اگر در جلسه علنی حرف‌های 13 عضو شورا شائبه قومیتی داشت، بحث قومیتی بودن این دوره از شورا درست بود اما قاطعانه اعلام می‌کنم که بحث‌های شورا قومیتی نیست.

فلسفی با بیان اینکه در جلسات 13 نفره شورا در مورد دامن زدن به مسائل قومیتی هرگز صحبتی نشده است، اظهار کرد: اظهار نظر جمالی‌نژاد مبنی بر این که به منظور جلوگیری از انشقاق بین عرب و فارس از کاندیداتوری برای تصدی شهر اهواز منصرف شده، ناشی از تاثیرات فضای مجازی بوده است.

وی تصریح کرد: در روز انتخابات هیأت رییسه شورای شهر اهواز، یک اشتباه رخ داد که البته نباید این اشتباه را مبنا قرار دهیم. در این انتخاب، بعد از انتخاب رئیس و نایب رئیس شورا برای انتخاب دو منشی، دو نفر به عنوان کاندیدا معرفی شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز  ادامه داد: با توجه به اینکه فقط دو کاندیدا برای انتخابات منشی اول و منشی دوم شورا داشتیم، پیشنهاد دادم که در یک کاغذ و یک بار، رأی‌گیری انجام شود و پس از شمارش آرا، کاندیدایی که رأی بیشتر را کسب کرده بود به عنوان منشی اول، و کاندیدای دارای رأی کمتر به عنوان منشی دوم شورا انتخاب شوند.

فلسفی افزود: دوستان با این پینشهاد من مخالفت کردند و گفتند در تعرفه‌های رأی، تنها برای نوشتن نام یک کاندیدا است و بنابراین بنا شد که رأی‌گیری برای انتخابات دو منشی شورا در دو مرحله انجام شود. رای‌گیری در همین مرحله بود که موجب ایجاد سو تفاهم برای برخی اعضاء شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در پاسخ به برخی شائبه‌ها نسبت به علت انصراف آقای جمالی‌نژاد از کاندیداتوری برای تصدی شهرداری اهواز، بیان کرد: عدم رای به آقای جمالی‌نژاد نه منشا قومیتی دارد و نه سیاسی و نه به معنای مخالفت است و می‌تواند به معنای امتناع باشد.

فلسفی ادامه داد: اینکه آقای جمالی نژاد رای نیاورد، خیلی موضوع پیچیده‌ای نیست و این موضوع بدون درگیری و تنش و به دلیل عدم اجماع اعضا اتفاق افتاد.  

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز  اظهار کرد: پیام جلسه امروز شورا که البته رسمیت نیافت، جز وحدت و صمیمیت چیز دیگری نیست. قائل به این هستیم که تعدادی از اعضا بنا به دلیلی که در قالب بیانیه منتشر کردند، در جلسه حضور نداشتند. 

فلسفی گفت: تأکید می‌کنم بحث‌های شورا قومیتی و سیاسی نبوده و بحث اختلاف نظر است. که قول می‌دهم این مشکل نیز به بهترین نحو حل خواهد شد. از رسانه‌ها تقاضا دارم به شورا کمک کرده و از قضاوت زود هنگام پرهیز کنند و مستندات اعتراض دوستان را اخذ کرده و با قانون مطابقت دهند. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد