صنعت حمل و نقل هوایی پیچیدگیهای
خاص خود را دارد، هواپیماها هم نکات و موارد زیادی دارند که خیلی از ما از آن خبر
نداریم. در این قسمت با هم نگاهی خواهیم داشت به یازده نکته جذابی که در مورد
هواپیماها نمیدانستید.
به گزارش
شفاف، صنعت حمل و نقل هوایی پیچیدگیهای خاص
خود را دارد، هواپیماها هم نکات و موارد زیادی دارند که خیلی از ما از آن خبر
نداریم. در این قسمت با هم نگاهی خواهیم داشت به یازده نکته جذابی که در مورد
هواپیماها نمیدانستید.
از زمان اختراع هواپیما توسط برادران رایت تاکنون شاهد
تغییرات بسیار زیادی در ساخت هواپیماها بودهایم، برای اثبات این امر کافی است
مقایسهای بین اولین هواپیماها که از چوب و آهن ساخته شده بودند با غولهای
مسافربری بوئینگ داشته باشید.
این تغییرات زیاد را مدیون پیشرفت دائم صنعت
هوانوردی هستیم. به لطف این تغییرات هواپیماهای امروزی نکتهها و ویژگیهای جالب و
جذاب بسیار زیادی دارند که در ادامه با هم به ۱۱ نکته جذاب در مورد هواپیماها اشاره
خواهیم کرد:
۱. هواپیماها برای مقاومت
در برابر صاعقه طراحی شدهاند
تصویری بالا مربوط به صاعقهای در شرق برج مراقبت فروگاه
بینالمللی مککارن است.
برخورد صاعقه با هواپیماها چیز عجیبی نیست و
هواپیماهای امروزی برای تحمل صاعقه طراحی شدهاند. برآورد شده است که هر هواپیما
در حین مدت زمان هزار ساعت پرواز با یک صاعقه برخورد میکند.
این آمار را
اگر بخواهیم با میزان ساعت پروازهای تمامی هواپیماهایی که بر روی سر ما پرواز
میکنند محاسبه کنیم مشخص میشود که صاعقه در طول روز با هواپیماهای زیادی در
قسمتهای مختلف دنیا برخورد میکند، اما بد نیست بدانید از سال ۱۳۴۲ تاکنون گزارشی
در خصوص سقوط هواپیما در اثر برخورد صاعقه منتشر نشده است، دلیل این امر را میتوان
در طراحی پیشرفته و حرفهای بدنه هواپیما جستجو کرد، این طراحی باعث میشود تا اشعه
الکتریکی صاعقه وارد هواپیما شده و از آن خارج شود بدون اینکه صدمهای به هواپیما
وارد شود.
۲. چیزی با عنوان «ایمنترین صندلی» در
هواپیما وجود ندارد!
مسافرین همیشه به دنبال پیدا کردن امنترین
صندلی در هواپیما هستند اما اداره هواپیمایی دولت فدرال آمریکا مدعی است که هیچ
صندلی در هواپیما به صندلی دیگر به لحاظ امنیت برتری ندارد. البته در تحقیقاتی که
در زمینه حوادث هوایی صورت گرفته است مشخص شده که صندلیهای وسط هواپیما که در قسمت
انتهایی قرار گرفتهاند در برخوردها، تلفات جانی کمتری داشتهاند.
بر اساس
این تحقیقات مشخص شده که در حین سقوط هواپیما، صندلیهایی که در یک سوم انتهایی
هواپیما قرار دارند احتمال خطر مرگ به میزان ۳۲ درصد سرنشینان این صندلیها را
تهدید میکند. این آمار در خصوص صندلیهای وسط هواپیما ۳۹ درصد است و صندلیهای
قرار گرفته در یک سوم جلوی هواپیما نیز ۳۸ درصد است. تصویر زیر تقریباْ گویای همین
ماجراست:
البته متغیرهای زیادی در سقوط یک هواپیما و کشته شدن
سرنشینان آن تاثیر دارد، در نتیجه عملاً غیر ممکن است که بتوان صندلیهای امنتر
هواپیما را مشخص کرد. خوشبختانه سقوط هواپیماها نیز روزبهروز در حال کاهش است و
جای زیادی برای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
۳. بعضی هواپیماها صندلیهای مخصوصی برای
خدمه پرواز دارند
بد نیست بدانید در پروازهای طولانی خدمه پرواز گاهی
اوقات ۱۶ ساعت کار میکنند. برای جلوگیری از خسته شدن خدمه، بعضی از هواپیماها
نظیر بوئینگ ۷۷۷ و ۷۸۷ به تختخوابهای کوچکی مجهز شدهاند تا خدمه چرت کوچکی در
این تخت خوابها بزنند.
این تختخوابها از طریق یک پلکان مخفی که به سمت سقف
هواپیما هدایت میشود قابل دسترسی است، تعداد ۶ تا ۱۰ تخت خواب، یک سرویس بهداشتی و
گاهی اوقات وسایلی برای سرگرمی و رفع خستگی خدمه در این قسمت تعبیه شده است.
۴. تایرهای هواپیما طوری طراحی شده که در
حین فرود نترکند
جالب است بدانید چرخهای هواپیما برای تحمل وزنی حدود ۳۸
تن طراحی شده است، این چرخها با سرعتی حدود ۲۸۰ کلیومتر در ساعت با زمین برخورد
کرده و بیشتر از ۵۰۰ بار به زمین میخورند تا هواپیما به درستی بر روی زمین بنشیند.
فشار هوای چرخهای هواپیما نیز ۶ بار بیشتر از چیزی است که در خودروها شاهد آن
هستیم. فرآیند تعویض این چرخهای بزرگ و باعظمت نیز با تعویض چرخ خودرو هیچ فرقی
نمیکند.
۵. چرا خدمه پرواز نور چراغها را در حین فرود
کم میکنند؟
حتماً برای شما هم این سوال پیش آمده است که چرا خدمه
پرواز در حین فرود هواپیما در شب، نورهای داخلی را کم میکنند.
دلیل این امر
بسیار جالب است و مطمئنیم شما هم از خواندن آن تعجب خواهید کرد. کم کردن نور
چراغهای داخلی کابین هواپیما در حین فرود در شب به این دلیل است که اگر خدای
ناکرده هواپیما در زمان فرود دچار سانحه شد و مسافرین قصد خروج از کابین را داشتند،
چشم آنها به نور تاریک عادت کرده باشد و راحتتر در تاریکی شب مسیر خود را پیدا
کنند.
در این زمینه خلبان کریس کوک (Chris Cooke)، توضیح جالبی داده است، وی
مدعی شد فرض کنید در یک اتاق روشن حضور دارید که موانع مختلفی در آن قرار گرفته
است، اگر در این شرایط یک نفر برقها را خاموش کند و از شما درخواست کند تا با تمام
سرعت اتاق را ترک کنید چشم شما به دلیل عدم آشنایی به تاریکی قادر به شناسایی موانع
موجود در اتاق نیست و به سرعت به این موانع برخورد خواهید کرد.
این امر در
خصوص کابین هواپیما نیز صدق میکند و خدمه پرواز در زمان فرود از مسافرین درخواست
میکنند تا پرده پنجرهها را بالا بکشند تا از این طریق مسافرین بتوانند فضای
بیرون را مشاهده کنند و راحتتر مسیر خروج را در صورت بروز حادثه تشخیص دهند.
۶. برای پرواز نیازی به هر دو موتور
نیست
ممکن است فکر کنید خراب شدن یکی از دو موتور هواپیما ممکن است
حوادث بدی را در پیش داشته باشد، اما تمامی هواپیماهای مسافربری که دو موتور دارند
به راحتی میتوانند تنها با یک موتور به پرواز خود ادامه دهند.
ناگفته نماند
که پرواز با یک موتور باعث میشود هواپیما ارتفاع خود را از دست بدهد، اما
هواپیماها برای پرواز در چنین شرایطی بارها آزمایش شدهاند و پرواز با یک موتور
هیچ مشکلی ایجاد نمیکند.
بد نیست بدانید تمامی هواپیماهایی که برای پرواز در مسیرهای
بسیار طولانی و به خصوص مسیرهایی که قرار است از روی اقیانوس و مناطق خالی از سکنه
طی شود استفاده میشوند باید مجوز اداره هواپیمایی دولت فدرال آمریکا را برای مشخص
کردن مسافتی که با یک موتور میتوانند پرواز کنند دریافت نمایند.
هواپیمای
بویینگ خط دریملاین دارای استاندارد ETOPS-330 است، حضور این استاندارد به این
معناست که میتواند ۳۳۰ دقیقه، چیزی حدود ۵ ساعت و نیم، تنها با یک موتور به راحتی
پرواز کند.
جالب است بدانید بیشتر هواپیماها حتی بدون موتور هم میتوانند
مسیر بسیار طولانی را در هوا سُر بخورند. به لطف محاسبات پیشرفته هوانوردی که در
بوئینگ ۷۴۷ صورت گرفته است، این هواپیما قادر است به ازای هر ۳۰۰ متری که از زمین
ارتفاع دارد، چیزی حدود ۳ کیلومتر در هوا بدون موتور به پیش برود. با توجه به
ارتفاعی که هواپیماها در هوا دارند، این میزان به اندازه کافی برای رساندن
هواپیما به اولین فرودگاه مناسب است.
۷. چرا درون سرویسبهداشتی هواپیما جاسیگاری
تعبیه شده است؟
سیگار کشیدن در هواپیما ممنوع است اما ممکن است چشم شما
هم به جاسیگاری که داخل سرویسبهداشتی هواپیما قرار گرفته است افتاده باشد. در کنار
تمامی دلایلی که برای سیگار نکشیدن در هواپیما وجود دارد، باز هم بدون شک
سیگاریهای قهاری پیدا میشوند که در طول مسیر پرواز هوس دود کردن یک نخ سیگار به
سرشان خواهد زد.
به این ترتیب طراحان هواپیما به این فکر افتادهاند اگر کسی
خواست قوانین را زیر پا بگذارد و سیگار روشن کند، بهتر است این کار را در یک محیط
بسته، نظیر اتاقک سرویس بهداشتی هواپیما انجام دهد و ته سیگار را در جاسیگاری که
در این مکان تعبیه شده معدوم کند.
البته باز هم اگر فرد سیگاری در حین سیگار
کشیدن داخل سرویس بهداشتی هواپیما گیر بیافتاد باید بداند که جریمه سنگینی انتظار
وی را خواهد کشید.
۸. سوراخ کوچکی که در پنجره هواپیما تعبیه شده
برای چیست؟
این سوراخهای کوچک به حفظ فشار داخل کابین هواپیما کمک
میکند. در بیشتر مواقع پنجرههای هواپیما از سه پنل از جنس آکریلیک درست شدهاند.
همانگونه که انتظار میرود، پنل اول وظیفه جلوگیری از نفوذ اجسام خارجی به داخل
هواپیما و همچنین حفظ فشار داخل کابین را بر عهده دارد.
بعید به نظر میرسد که پنل اول صدمه ببیند و بشکند، اما
باز هم برای احتیاط پنل دوم نقش سوپاپ اطمینان را در صورت صدمه دیدن پنل اول ایفا
میکند. سوراخهای کوچکی که بر روی پنجره داخلی شیشههای سمت مسافرین هواپیما قرار
دارد برای تنظیم فشار هوا تعبیه شده است تا پنلی که در وسط پنجره قرار گرفته است
دست نخورده باقی بماند و در صورت شکستن پنل بیرونی بتواند فشار هوای داخل را کنترل
کند.
۹. چرا غذای هواپیما بدمزه
است؟
همیشه طعم بد غذایی که در هواپیما برای مسافرین سرو میشود
خاطره سفر خوش با هواپیما را از خراب میکند. اما بد نیست بدانید مقصر اصلی در
بدمزه بودن غذا بر گردن خود هواپیما است نه غذایی که سرو شده است.
در این زمینه حدود ۲ سال پیش دانشگاه کورنل (Cornel
University)، تحقیقات جالبی انجام داد. در این تحقیقات مشخص شد که فضای داخل
هواپیما باعث تغییر طعم خوراکیها و نوشیدنیها میشود، در نتیجه شیرینی موادغذایی
کمتر میشود و مزه شور غذاها بیشتر حس میشود.
هوای داخل هواپیما نیز خشک
است و رطوبت کمی دارد، در نتیجه باعث افزایش طعم و بوی بد غذا میشود. بر اساس
تحقیقی که در سال ۱۳۸۹ از جانب موسسه آلمانی فرانهافر (Fraunhofer)، صورت گرفته
است، تشخیص طعم شیرینی و شوری در هواپیما حدود ۳۰ درصد دشوارتر است.
۱۰. حقیقتی درباره ماسکهای
اکسیژن
دستورالعملهای ایمنی در داخل بیشتر هواپیماها به نحوه
استفاده از ماسکهای اکسیژن اشاره دارد. این ماسکها برای زمانی در هواپیما قرار
گرفته است که شاهد کمبود فشار در داخل کابین باشیم.
تا اینجای کار را خدمه به خوبی برای مسافرین توضیح میدهند،
اما چیزی که به شما نمیگویند این است که این ماسکها تنها حدود ۱۵ دقیقه اکسیژن به
شما میرسانند. البته بد به دل خود راه ندهید، ممکن است در نگاه اول این زمان کم به
نظر برسد، اما در عمل بیشتر از چیزی است که انتظار میرود.
همانگونه که
اشاره کردیم، ماسک اکسیژن زمانی که بکار میآید که کابین داخل هواپیما دچار کاهش
فشار هوا شده باشد. در صورت بروز چنین حادثهای خلبان ماسکهای اکسیژن را در اختیار
مسافرین قرار میدهد و هواپیما را به ارتفایی کمتر از ۳ کیلومتر
میرساند.
در این ارتفاع مسافرین مشکلی برای تنفس نخواهند داشت و در نتیجه
نیازی به ماسک اکسیژن نیز نخواهد بود. در این شرایط کاهش ارتفاع هواپیما چیزی کمتر
از ۱۵ دقیقه زمان میبرد و در نتیجه مقدار اکسیژن تعبیه شده در این ماسکها برای
مسافرین کفایت میکند.
۱۱. خط سفید در انتهای مسیر حرکت هواپیما
چیست؟
خط سفیدی که در حین پرواز هواپیما در هوا مشاهده میکنیم
چیزی نیست به غیر از میعان گاز، به عبارت سادهتر، فرآیند احتراق موتورها باعث
میشود تا آب به صورت بخار خارج شود. بخار آب که بسیار گرم است، زمانی که در مجاورت
هوای خنک پایین اتمسفر قرار میگیرد باعث میشود تا خط سفیدی را ما از پایین مشاهده
کنیم. اگر در هوای سرد، بیرون از منزل تنفس کنید، مشاهده خواهید کرد بازدم شما نیز
چنین حالتی را پیدا میکند.
همانگونه که در ابتدا هم اشاره کردیم
هواپیماهای امروزی ویژگیهای مخلتف و نکتههای جالب بسیاری دارند. در نتیجه
پیشنهاد میکنیم اگر شما هم به صنعت هوانوردی علاقه دارید و نکتههای جذابی را در
این زمینه میشناسید، این موارد را با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک
بگذارید.
منبع: وب سایت فارنت