به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بارنامه مقصد اردکان یزد را نشان میداد، بار، انتقال لولههای 56 اینچی به منظور انتقال آب از شرکت باربری پوشش لوله سدید است، و من برای اینکه با، بار خالی به اهواز بازنگردم با تریلی یدک کش، تهران را به مقصد اردکان یزد ترک کردم اینها را سلمان حیپور راننده تریلی 18چرخ میگوید.
بر اساس این گزارش، سلمان حیپور، در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار فارس در اهواز میگوید: اغلب اوقات از یزد بار کاشی به چذابه میآوردم.
وی ادامه میدهد: زمانی که از اهواز به تهران باری را منتقل میکردم پس از آن به یزد میرفتم تا از یزد به چذابه بار کاشی بیاورم، بیشتر اوقات در مسیر تهران به یزد چیزی برای بار زدن نداشتم.
حی پور افزود: بار اهواز را که به تهران رساندم از شرکت باربری تهران تماس گرفتند، و گفتند برای انتقال بار لوله به یزد راننده نداریم و از من خواستند بار لوله آنها را به اردکان یزد برسانم.
وی با بیان اینکه تمام مسیر با این فکر که شهر کویری مانند یزد چه نیازی به لوله انتقال آب میتواند داشته باشد راه را طی کردم توضیح داد: پس از تحویل لولههای انتقال آب با یک کارگر بلوچی که در محل مورد نظر مشغول به کار بود برخورد کردم و از وی سؤال کردم این لولهها برای چه کاری است، وی صراحتا گفت:اینجا خط لوله انتقال آب از سرشاخههای کارون به یزد و کرمان است.
این کارگر بلوچی توضیح داد: این خط قبل از انتخابات تقریبا از بهمن ماه سال گذشته تعطیل شده بود و گفته بودند، شروع دوباره این پروژه بستگی به نتایج انتخابات دارد.
وزارت نیرو بارها تیر انتقاد خود مبنی بر انتقال آب را به دولتهای گذشته نشانه قرارداده است و با مطرح کردن طرح انعقاد قرار داد آب در دولتهای گذشته سعی در شانی خالی کردن از این طرح دارد، اما هیچگاه توضیحی بر ادامه این طرح بیش از مقدار مشخص در قرارداد انتقال آب نداشته است.
با شدت گرفتن اعتراضات کشاورزان خوزستانی و حوزه زاگرس انتقال آب شرب تنها دلیل عنوان میشود اما مشاهده شده برخلاف آنچه که اعلام میشود وزارت نیرو به دنبال انتقال آب کشاورزی و صنعتی به استانهای دیگر است و این در حالی است که بخش کشاورزی خوزستان در بحران بی آبی به سر میبرد.
براساس این گزارش، به طور حتم انتقالهاى آب طی دو دهه اخیر عمدهترین عامل فجایع زیست محیطى در خوزستان بوده است، به طوری که گفته میشود، تمدنهاى چند هزار ساله اطراف کارون و کرخه در معرض نابودى قرار گرفتهاند.
میلیونها نفر نخل در مناطق مختلف از بین رفته، پوشش گیاهى رو به نابودى است و شاهد مرگ تدریجی تالابهاى خوزستان هستیم.
اما بهترین دلیل بر ادامه غیرقانونى پروژههاى انتقال آب، عدم تن دادن مسؤولان وزارت نیرو به تشکیل کمیتههاى حقیقت یاب براى تبیین واقعیت امر است.
بر اساس این گزارش، گفته میشود نخستین تونل انتقال آب از سرشاخههای کارون (کوهرنگ ۱) در سال ۴۶ کلنگ زنی شد اما آنچه در این بحث مطرح میشود وجود آب اضافه است که انتقال آن تنها به منظور تامین آب شرب سایر نقاط کشور از جمله فلات مرکزی منطقی و قانونی است، و براساس قوانین بینالمللی مانعی برای انتقال آن وجود ندارد، اما آنچه در اینجا مطرح میشود این است که، متولیان اجرای طرح تونل بهشت آباد تحت عنوان «آب شرب» در پی اهداف دیگری بوده و مساله انتقال آب را به شکلی جانبدارانه دنبال میکنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، از سه تونل کوهرنگ ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل میشود، طرح بهشت آباد ابتدا با رقم ۱/۱ میلیارد متر مکعب طراحی شد که پس از اعتراضات صورت گرفته به ۸۰۰–۷۰۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرد.
بهر حال امیدواریم وزارت نیرو برای یک بار هم که شده اهداف و برنامههای خود را در حوزه انتقال آب به شکل روشن به مردم اعلام کند و از انجام هرگونه اقدامات مخفیانه پرهیز کند.