هر چه بروز مشکلات در میان تعداد خودرو کمتر باشد، امتیاز بیشتری به خودروساز تعلق میگیرد.
جی. دی پاور اخیرا گزارش سالانه خود در خصوص ضریب اعتماد خودروها در آمریکا را منتشر کرد که در این میان پورشه و لکسوس با افتخار در صدر قرار گرفتند.
به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "جی. دی پاور"، این گروه تحقیقاتی، مطالعات آماری رضایت مشتری دربارهٔ کیفیت کالا و رفتار خریدار برای صنایع مختلف از صنعت خودرو تا بازاریابی و بنگاههای تبلیغاتی انجام میدهد. بیشتر شهرت این موسسه به دلیل نظرسنجیهای رضایت مشتری است که روی کیفیت خودروهای نو و قابل اعتماد بودن آنها با گذشت زمان انجام میگیرد.
این مطالعه که اینک بیستوهشتمین دوره آن صورت گرفته، به بررسی مشکلات خودروهای سه ساله در 12 ماهه گذشته پرداخته است. بررسی قابل اعتماد بودن خودرو به اختصار VDS نامیده میشود و یک مقیاس اندازهگیری ایرادها و اشکالاتی است که بعد از گذشت سه سال از مالکیت و استفادهٔ خودرو پیش میآید، درحالیکه بررسی کیفیت اولیه به اختصار IQS مقیاس سنجش ایرادها و اشکالاتی است که در حین ۹۰ روز اول مالکیت و استفادهٔ خودرو پیش میآید.
هر چه بروز مشکلات در میان تعداد خودرو کمتر باشد، امتیاز بیشتری به خودروساز تعلق میگیرد. در سال جاری مطالعه روی مشکلات در بخشهای مربوط به موتور، سامانه انتقال نیرو، سامانههای صوتی، اطلاعات و سرگرمی، ناوبری و گزینههای ارتباطی صورت گرفت. این مطالعه همچنین از بررسی عملکرد نمایشگرها، کنترلگرها، سامانههای گرمایشی، تهویه هوا و صندلیها نیز غافل نماند.
بیش از 35 هزار نفر در 224 مدل از طرح این نظرسنجی در سال 2017 شرکت کردند. لکسوس و پورشه با امتیازی مساوی در صدر جدول قابل اعتمادها قرار گرفتند و تویوتا در جایگاه سوم این جدول ایستاد. بیوک، مرسدس بنز،هیوندایی، بیامو، شورلت، هوندا و جگوار در میان ده جایگاه برتر این لیست در سال 2017 قرار دارند.
این مطالعه همچنین به معرفی بهترین خودروها در بخشهای مختلف پرداخت. دربخش خودروهای کوچک "شورلت سونیک"، خودروهای کامپکت "تویوتا پیروس" و در میان شاسی بلندهای کامپکت "اف-جی کروزر" به عنوان قابل اعتمادترین خودروها شناخته شدند. "لکسوس ES" به عنوان بهترین پریمیوم کامپکت و "تویوتا کمری" به عنوان بهترین خودروی سایز متوسط رای اعتماد گرفتند.
در میان 18 بخش مورد تحلیل تویوتا و لکسوس با برتری در 10 عنوان بیشترین امتیاز در میان قابل اعتمادترینها را به خود اختصاص دادند. بیشترین مشکلات رخ داده در خودروها مربوط به سامانههای ناوبری، اطلاعات و سرگرمی، ارتباطی و صوتی و تصویری بوده است. در خودروهایی که دارای سامانه ارتباط راه دور و بلوتوثی هستند، تشخیص صدا توسط سامانه مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کرده است.