به گزارش ایرنا رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی از نوجوانان و جوانان موتور سوار، نداشتن کلاه ایمنی و سوار شدن اعضای یک خانواده بر ترک موتور (در مواردی تا پنج نفر)، در کنار هنجارشکنی اخیر برخی موتورسوار جوان و دو دختر بد حجاب در جاده سردشت دزفول در کنار نبود زیر ساخت لازم برای جوانان علاقه مند به موتورسواری از جمله پیست، به چالشی برای سلامت و امنیت روحی ، روانی و به تازگی اخلاقی مردم دزفول تبدیل شده است.
به گفته شهروندان دزفولی با وجود علاقه زیاد جوانان این شهرستان به رشته موتورسواری و اتومبیلرانی حمایتی از این رشته ورزشی نمی شود و این امر موجب شده تا برخی از جوانان موتور سوار جاده سردشت را برای موتور سواری و انجام حرکات نمایشی خود در روزهای تعطیل انتخاب کنند که این امر علاوه بر بروز حوادث مرگبار مشکلات اجتماعی نیز موجب شده است.
به گزارش ایرنا وجود 300 هزار موتورسیکلت شماره گذاری شده در شهرستان 500 هزار نفری دزفول نشانه علاقه فراوان شهروندان بویژه جوانان به استفاده از موتورسیکلت و ورزش موتورسواری است ولی با وجود انبوه موتورسواران نبود پیست موتورسواری به یک معضل در شهرستان تبدیل شده به گونه ای که علاقه مندان به این رشته ورزشی به اجبار خیابان های شهر را برای موتورسواری انتخاب کرده و دیگر شهروندان را نیز درگیر مشکل می کنند.
انجام حرکات نمایشی از سوی جوانان و نوجوانان موتور سوار در خیابان ها و جاده های این شهرستان و وقوع حوادث خونبار رانندگی ناشی از این اقدام از جمله حوادثی است که خانواده ها به عنوان یک نگرانی جدی از آن یاد می کنند.
به گزارش ایرنا دادستان دزفول چندی پیش با تشریح آخرین جزئیات دستگیری دو خانم موتورسوار در بوستان جنگلی لاله شهرستان دزفول بیان کرد: این افراد به دلیل هنجارشکنی بازداشت شدهاند.
احمد قهرمانی افزود:این افراد به صورت ناهنجار و زشت در بین جوانان اقدام به موتور سواری کرده و مورد سوء استفاده جوانان لاابالی قرار گرفتند و باعث جریحه دار شدن عفت عمومی شدند.
وی افزود:بازداشت این دو دختر به دلیل نداشتن گواهینامه و موتورسواری صحت ندارد.
یک روانشناس در گفت و گو با ایرنا از موتورسواری به عنوان ورزشی مفرح یاد کرد و گفت:اگر به موتورسواری از دید یک رشته ورزشی نگاه کنیم و همچنین شرایط لازم و ایمنی برای آن در نظر بگیریم می تواند مانند سایر رشته های ورزشی مفید باشد.
آرمین جولایی منش افزود:افراد بر اساس ساختار متفاوت شخصیتی که دارند و همچنین تجربیات لذت بخش قبلی و توانایی جسمی خود به رشته های مختلف روی می آورند که فعالیت در هرکدام از آنها برای رشد جسمانی و ارتقای سطح سلامت روانی آنها موثر است.
این روان شناس اضافه کرد:باتوجه به اینکه موتورسواری یک ورزش مهیج است بهتر است با فراهم کردن امکانات مناسب و ایمن و فرهنگ سازی این رشته ورزشی را ترویج دهیم تا استعداد افراد در این ورزش شکوفا شود.
رئیس هیات اتومبیلرانی دزفول نیز گفت: علاقه مندان به موتورسواری و اتومبیلرانی در دزفول با مشکلات عدیده ای روبه رو هستد که مهمترین آنها نبود پیست مخصوص است.
علی شاهرخی افزود:با وجود اینکه هیچ پیست موتورسواری در دزفول وجود ندارد علاقه مندان به این رشته ورزشی بارها با حضور در مسابقات کشوری و حتی بین المللی موفق به کسب مقام شده اند که باعث افتخار است و باید از این ظرفیت به نحو شایسته ای استقبال کرد.
وی گفت:با درخشش موتورسواران دزفول در مسابقات موتور کراس قهرمانی خوزستان، غلامرضا اسماعیلی در موتور 450 سی سی موفق به کسب مقام سوم این مسابقات شد که این موفقیت در 17 سال گذشته برای شهرستان دزفول سابقه نداشته است.
شاهرخی افزود:علاوه بر این سامان قنبری دیگر عضو هیات اتومبیلرانی و موتورسواری دزفول نیز یکماه پیش در مسابقاتی که در دبی برگزار شد حضور یافت و توانست مقام دوم را در حرکات نمایشی با موتورسنگین در خاورمیانه کسب کند ضمن اینکه این ورزشکار دزفولی پارسال نیز پدیده موتور سواری ایران شناخته شود.
وی ادامه داد: این درحالی است که پدیده موتورسواری ایران زمینی برای تمرین ندارد و با پیگیری انجام شده موفق شدیم تنها 200 متر از ورودی گلخانه دزفول را به تمرین این ورزشکار اختصاص دهیم تا بتواند تمرین کند.
وی افزود:پدیده موتورسواری ایران با هزینه شخصی خود در مسابقات شرکت می کند،و برای تمرین و خرید لاستیک موتورسیکلت ماهانه هفت میلیون ریال از جیب خود هزینه می کند اما تمرینات خود را با شوق وصف ناپذیری ادامه می دهد.
وی اضافه کرد: به دلیل کمبود امکانات و نبود پیست چندمنظوره اتومبیلرانی و موتورسواری ورزشکاران دزفول در این رشته ها ریزش داشته اند به طوری که در یکسال گذشته تعداد علاقه مندان به این رشته ها از 350 نفر به 120 نفر کاهش یافته و اعضای این هیات مجبور شده اند برای تداوم فعالیت ورزشی به شهرهای اطراف رفته و از هیات اتومبیلرانی دزفول خارج شوند.
وی به علاقه مندی بانوان دزفولی به رشته اتومبیل رانی و موتورسواری به صورت قانونمند و در مکان مشخص ( پیست ) زیر نظر این هیات ورزشی اشاره کرد و گفت:هم اکنون بانوان بیش از آقایان متقاضی عضویت در هیات موتورسواری و اتومبیلرانی دزفول هستند به طوری که بالای 35 نفر از بانوان دزفولی متقاضی عضویت در این هیات هستند تا بتوانند از این ورزش استفاده کنند و اوقات فراغت خود را با ورزش سپری کنند ولی در دزفول فضایی برای ورزش موتورسواری آقایان و بانوان وجود ندارد.
شاهرخی با تاکید بر اینکه طبق قانون بانوان نیز می توانند در روزهای خاص،در فضایی محصور با مربی خانم و با حجاب اسلامی به ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی بپردازند و منع قانونی در این خصوص وجود ندارد اظهارکرد: در روزهای گشذته مجبور شدیم یکی از بانوان علاقمند دزفولی را به پیست اهواز منتقل کنیم تا بتواند از فضای آنجا استفاده کند در صورتی که اگر فضایی مناسب در دزفول وجود داشته باشد نیازی به انتقال ورزشکاران به دیگر شهرها نخواهد بود ضمن اینکه می توان جوانان علاقه مند را به جای تک چرخ زدن و انجام حرکات نمایشی خطرناک در جاده سردشت آنها را به پیست هدایت کرد.
رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی دزفول به حادثه اخیر در جاده سردشت نیز اشاره کرد و اظهارکرد: با احداث پیست موتورسواری در دزفول می توان جوانان علاقه مند را از جاده سردشت و سایر مناطق به پیست هدایت کرد و جلوی بروز ناهنجاری از سوی برخی افراد را گرفت.
وی افزود:2 بانوی دستگیر شده در جاده سردشت با وضعیتی نامناسب، عضو هیات موتورسواری و اتومبیلرانی دزفول نبوده و این هیات ضمن انتقاد از هنجار شکنی تعدادی جوان در جاده سردشت دزفول با هرگونه هنجارشکنی در سطح خیابان ها و جاده ها از سوی جوانان موتورسوار مخالف است.
شاهرخی اظهار کرد:بانوان در صورت تمایل به موتورسواری باید در فضایی محصور و با رعایت حجاب و شئونات اسلامی اقدام به موتورسواری کنند.
وی با تقدیر از حمایت مسئولان دزفول برای تامین زمین پیست موتورسواری و اتومبیلرانی گفت:با وجود پیگیری و نامه نگاری انجام شده تاکنون هیچ اقدامی برای اختصاص زمین به این هیات صورت نگرفته و به نظر می رسد برخی تمایل به فعالیت هیات موتورسواری و اتومبیل رانی در دزفول ندارند.
شاهرخی با اعلام علاقه مندی چند نفر سرمایه گذار برای سرمایه گذاری میلیاردی در این رشته ورزشی در دزفول افزود: تنها مشکل نبود زمین برای پیست است.
وی گفت: با 12 هکتار زمین می توان پیست چندمنظوره موتورسواری و اتومبیلرانی با سرمایه خصوصی در این شهرستان احداث و مشکلات این بخش را مرتفع کرد ولی هیچ همکاری با این ورزشکاران نمی شود و در روزهای اخیر فقط زمینی به صورت موقت در اختیار این هیات قرار گرفته است.
وی بیان کرد:در گذشته 16 موتور کراس در دزفول وجود داشت که به دلیل نبود پیست و مکان مناسب ورزشکاران علاقه مند به این ورزش به دیگر شهرها رفته و اکنون تعداد موتور کراس های دزفول به 6 دستگاه کاهش یافته این در حالی است که جوانان می توانند از این ورزش برای تخلیه انرژی و اوقات فراغت مناسب استفاده کنند.
رئیس کمیته موتورکراس دزفول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا موتورهای سنگین را شامل موتورهای 450،125 و 250 سی سی عنوان کرد و گفت:این نوع موتورسیکلت ها فاقد هرگونه سند یا مدرک قانونی بوده و تنها برای استفاده در پیست موتورسواری هستند و اجازه و امکان تردد در جاده ها را ندارند.
علیرضا میثمی افزود: قیمت این موتورها بین 100 تا 300 میلیون ریال است و بیشتر اقشار جامعه توانایی خرید این موتورها را ندارند ضمن اینکه لوازم جانبی و ایمنی این موتورها نیز گران است.
وی به استقبال علاقه مندان این رشته ورزشی در روزهای جمعه اشاره کرد و گفت: ایام تعطیل شاهد خیل عظیم علاقه مندان به این رشته ورزشی در جاده سردشت دزفول هستیم ولی مکان استاندارد و مناسبی برای آنها وجود ندارد.
وی افزود:برخی بانوان نیز به موتورسواری علاقه دارند ولی مکانی برای تمرین و گذراندن اوقات فراغت آنها وجود ندارد و با وجود پیگیری صورت گرفته هیچ اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته است.
میثمی اظهار کرد:با فراهم شدن پیست موتورسواری در دزفول می توان این ورزش را ساماندهی کرد ضمن اینکه با شناسایی اعضای هیات امکان تخلف کمتر می شود و افرادی به نام هیات موتورسواری نمی توانند هنجارشکنی کنند.
وی خواستار همکاری بیشتر مسئولان محلی به ویژه نیروی انتظامی با موتورسواران دزفول شد و گفت:پارسال غلامرضا اسماعیلی با موتور 450 سی سی توانست مقام سوم خوزستان را از آن خود کند که باید از این ظرفیت ها بهتر استفاده کرد.
یک عضو شورای شهر دزفول نیز در این خصوص گفت:با وجود شمار زیاد علاقه مند به رشته موتورسواری در دزفول با پیگیری انجام شده قطعه زمینی به وسعت چهار هکتار که متعلق به زمین شهری است به صورت موقت در اختیار هیات موتورسواری و اتومبیلرانی قرار گرفته است تا در روزهای خاص تمرینات خود را در این محل انجام دهند.
فرهاد جاموسی افزود:طبق توافق صورت گرفته تا زمانی که زمین شهری به این زمین نیاز نداشته باشد این زمین در اختیار موتورسواران خواهد بود ضمن اینکه زمین مذکور برای موتورسواران مناسب سازی نیز شده است.
وی گفت: شهرداری دزفول قول داده بود 10 هکتار زمین برای هیات موتورسواری و اتومبیلرانی دزفول اختصاص دهد که تاکنون با وجود پنج هزار علاقه مند به این رشته و استعدادهای فراوانی که در این ورزش وجود دارد هنوز اقدامی از سوی شهرداری در این رابطه صورت نگرفته است.
جاموسی اظهار کرد:بانوان نیز طبق قانون حق ورزش موتورسواری را دارند اما در فضایی محصور و امن و زیر نظر هیات موتورسواری و اتومبیل رانی.
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان خواستار حل مشکل زمین برای احداث پیست موتورسواری و اتومبیلرانی در این شهرستان شد.
فرماندار دزفول نیز با انتقاد از تامین نشدن زمین مورد نیاز هیات موتورسواری از سوی شهرداری گفت: شهرداری دزفول قرار بود 10 هکتار زمین برای پیست موتورسواری و اتومبیلرانی اختصاص دهد ولی تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است.
حبیب اله آصفی افزود:علاقه مند به سرمایه گذاری برای احداث پیست موتورسواری در دزفول وجود ندارد ولی در صورتی که سرمایه گذار مطمئنی برای این احداث پیست وجود داشته باشد از وی حمایت می شود.
وی افزود:با این وجود ورزش از اولویت های فرمانداری است و در صورت وجود سرمایه گذار همکاری لازم با وی انجام می شود تا علاقه مندان به این رشته ورزشی بتوانند قانونمند فعالیت کنند.
عظیم سرافراز رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این خصوص گفت:برای بررسی وضعیت پیست موتورسواری دزفول هماهنگی برای برگزاری نشستی با حضور اداره های ورزش جوانان، محیط زیست،سرمایه گذار،منابع طبیعی،فرمانداری و شهرداری انجام شده تا به صورت ویژه به این مطالبه جوانان علاقه مند رسیدگی شود.
محمدرضا کرمی نژاد شهردار دزفول نیز گفت:قطعه زمینی در اطراف پادگان شهید باکری به سمت شهیون برای پیست موتور سواری دزفول از سوی شهرداری در نظر گرفته شده است.
وی افزود:زمین مذکور 30 هکتار می باشد که بخشی از آن پس از کسب مجوزهای لازم به پیست موتور سواری اختصاص خواهد یافت ضمن اینکه در حال حاضر شهرداری دزفول با هیات موتورسواری همکاری داشته و در مواردی که این هیات نیاز به امکاناتی چون لودر برای آماده سازی زمین محل تمرین خود در اطراف پارک لاله را دارند با آنها همکاری می شود.
7278/6037
خبرنگار: رقیه کردی و محمدعلی فریدپناه - انتشار: عبدالحمید راجی