سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ناتو در مورد برنامه موشکی ایران چه گفته است؟

خبرگزاری فارس: ناتو در مورد برنامه موشکی ایران چه گفته است؟

اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در بیانیه پایانی خود بار دیگر از توسعه برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند که آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت «ناسازگار» است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست اخیر خود در ورشو لهستان بیانیه‌ای با ده‌ها بند منتشر کرده و موضع خود در قبال مسائل مختلف جهان را اعلام کرد.

در این بیانیه 139 بندی، به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و همچنین برنامه موشکی ایران هم اشاره شده است. اعضای ناتو مانند اغلب دیگر مقامات غربی از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و آزمایش‌های موشکی ایران را ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دانسته‌اند.در بند 68 از این بیانیه، آمده است: «ما از حصول برنامه اقدام مشترک میان E3/EU+3 و ایران که در تاریخ 14 جولای 2015 امضا شده و اجرای ممتد آن از تاریخ 16 ژانویه 2016، تمجید می‌کنیم.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما در عین حال بر لزوم همکاری کامل و به هنگام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای برجام تأکید داریم.»اعضای ناتو سپس به برنامه موشکی ایران پرداخته‌ و نوشته‌اند: «در عین حال، ما همچنان از توسعه برنامه موشکی ایران و تست‌های موشکی مداوم این کشور که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار هستند، نگرانی جدی داریم.»

در روزهای گذشته «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل هم از تداوم برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده بودند.وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) به موضع‌گیری ناتو واکنش نشان داده و این بیانیه را «مردود» و «تکرار ادعاهای بی‌اساس» علیه ایران توصیف کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «همانگونه که بارها اعلام شده است توانایی‌های موشکی کشورمان صرفا در چارچوب برنامه‌های مشروع دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و به هیچ وجه برای حمل کلاهک هسته طراحی نشده است.»

این بیانیه می‌افزاید: «برنامه موشکی ایران نه تنها هیچگونه ارتباطی با برجام و مذاکرات هسته‌ای ندارد، بلکه همانگونه که بارها تاکید شده است ناقض قطعنامه ٢٢٣١ نیز محسوب نمی‌شود.»

ادعای ناسازگاری آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در حالی مطرح شده است که در متن قطعنامه 2231 تنها از ایران «خواسته شده» توسعه «موشک‌هایی را که برای داشتن توان حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، متوقف کند.

روسیه و چین تفسیر کشورهای غربی از این بند قطعنامه را نپذیرفته و می‌گویند با توجه به اینکه تنها از ایران درخواست شده و در عین حال چون موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند، آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه شورای امنیت نیست. 

فاجعه‌ای خطرناک‌تر از داعش که خاورمیانه را تهدید می‌کند

در شرایطی که موج عملیات‌های تروریستی داعش مناطق مختلف خاورمیانه را در بر گرفته و همزمان، رقابت‌ها و بلندپروازی‌های برخی کشورهای منطقه، به ویژه عربستان سعودی، خطر بروز منازعه منطقه‌ای را افزایش داده است، شاید کمتر کسی انتظار چیزی بد‌تر از این‌ها را داشته باشد. با این حال، ارزیابی‌ها از در پیش بودن فاجعه‌ای حتی بد‌تر از داعش در خاورمیانه حکایت دارد.
کد خبر: ۶۰۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴ 09 July 2016
فاجعه‌ای خطرناک‌تر از داعش که خاورمیانه را تهدید می‌کنددر شرایطی که موج عملیات‌های تروریستی داعش مناطق مختلف خاورمیانه را در بر گرفته و همزمان، رقابت‌ها و بلندپروازی‌های برخی کشورهای منطقه، به ویژه عربستان سعودی، خطر بروز منازعه منطقه‌ای را افزایش داده است، شاید کمتر کسی انتظار چیزی بد‌تر از این‌ها را داشته باشد. با این حال، ارزیابی‌ها از در پیش بودن فاجعه‌ای حتی بد‌تر از داعش در خاورمیانه حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» در مطلبی به موضوع بحران آب در خاورمیانه پرداخته و این بحران را حتی خطرناک‌تر از داعش و نیز دیگر چالش‌هایی دانسته که منطقه هم اینک با آن‌ها روبه روست. به نوشته این سایت، مجموعه‌ای از نقشه‌ها که توسط سازمان ملل انتشار یافته، نشانگر آن است که بحران کمبود منابع آب، بخش‌های وسیعی از خاورمیانه، شمال و شرق آفریقا، آسیای مرکزی و حتی چین را تهدید می‌کند.

نقشه زیر که در گزارش توسعه منابع آب جهانی سازمان ملل مربوط به سال ۲۰۱۵ انتشار یافته، نشانگر میزان سرانه منابع آب موجود در هر کشور جهان است. در سال ۲۰۱۳، شماری از کشورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی و اردن، با بحران جدی کمبود آب مواجه بوده‌اند.

فاجعه‌ای خطرناک‌تر از داعش که خاورمیانه را تهدید می‌کند

مصر به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور خاورمیانه نیز با این بحران مواجه بوده و سوریه و سودان نیز وضعیت مشابهی داشته‌اند. در سودان، کمبود منابع آب یکی از دلایل اصلی و ریشه‌ای استمرار منازعه در منطقه «دارفور» بوده، زیرا گروه‌های رقیب برای کنترل یافتن بر این منبع حیاتی، با یکدیگر در رقابت بوده‌اند.

پیش بینی‌های سازمان ملل حاکی از آن است که این بحران در آینده تشدید هم خواهد شد. بر اساس این پیش بینی‌ها، در صورت ادامه روند کنونی، جهان با کمبود ۴۰ درصدی منابع آب مواجه خواهد شد. در صورتی که این تلاش برای دستیابی به منابع آب کنترل و مدیریت نشود، تنها سبب جنگ‌های داخلی و میان‌دولتی بیشتر خواهد شد.

گزارش اخیر همچنین مشخصاً اشاره می‌کند که به واسطه کمبود منابع آب و ضعف مدیریت زیرساخت‌ها در این حوزه، منازعات میان‌دولتی و منطقه‌ای جدیدی نیز شکل خواهد گرفت. گفتنی است، از مجموع ۲۶۳ حوزه آبی مرزی در سرتاسر جهان، ۱۵۸ مورد از آن‌ها فاقد هرگونه ساختار مدیریت مبتنی بر همکاری است.

به طور کلی، در صورت ادامه روند کنونی در جهان، بحران آب بیش از پیش تشدید خواهد شد. این بحران‌ها سبب خواهد شد که دولت‌ها یا دست کم برخی عناصر در داخل دولت‌ها، برای بقا به رویکرهای افراطی متوسل شوند. در چنین شرایطی، در صورت نبود چارچوب‌های لازم، مردم برای بقا متوسل به جنگ خواهند شد.

نقشه زیر که مربوط به گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان ملل درباره منابع آب جهانی است، منابع آبی تجدیدپذیری را نشان می‌دهد که تاکنون‌‌ رها شده‌اند. در این مورد نیز خاورمیانه و آسیای مرکزی با خطری جدی مواجه هستند، زیرا بیشتر کشور‌ها در این دو منطقه، بیش از ۶۰ درصد از منابع آب خود را‌‌ رها کرده‌اند. 

فاجعه‌ای خطرناک‌تر از داعش که خاورمیانه را تهدید می‌کند
مساحت سرزمین‌های تحت اشغال داعش چقدر است؟
طی هفته‌های اخیر، تحولات مهمی در جبهه‌های نبرد علیه داعش در عراق و سوریه رخ داده است؛ از یک سو، نیروهای دولتی و مردمی عراق، موفق به آزادسازی فلوجه از اشغال داعش شده و از سوی دیگر، سوریه نیز شاهد تحولات مهمی در این زمینه بوده است. در همین راستا، جدید‌ترین گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که داعش طی یک سال و نیم اخیر، یک چهارم قلمرو تحت تصرف خود را از دست داده است.
کد خبر: ۶۰۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷ 10 July 2016
مساحت سرزمین‌های تحت اشغال داعش چقدر است؟طی هفته‌های اخیر، تحولات مهمی در جبهه‌های نبرد علیه داعش در عراق و سوریه رخ داده است؛ از یک سو، نیروهای دولتی و مردمی عراق، موفق به آزادسازی فلوجه از اشغال داعش شده و از سوی دیگر، سوریه نیز شاهد تحولات مهمی در این زمینه بوده است. در همین راستا، جدید‌ترین گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که داعش طی یک سال و نیم اخیر، یک چهارم قلمرو تحت تصرف خود را از دست داده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از «رویترز»، مؤسسه «آی اچ اس» در تازه‌ترین گزارش خود که امروز منتشر کرده، اشاره می‌کند که طی هجده ماه اخیر، گروه تروریستی داعش یک چهارم قلمرو تحت اشغال خود (سرزمینی تقریباً به وسعت کشور ایرلند) را از دست داده است.

بنابراین، در حالی که در ژانویه ۲۰۱۵ و شش ماه پس از اعلام «خلافت» خودخوانده داعش، مساحت سرزمین‌های تحت اشغال این گروه به ۹۰.۸۰۰ کیلومتر مربع بالغ می‌شد، اکنون این مساحت به ۶۸.۳۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافته است. البته این امر سبب شده این گروه تروریستی حملات خود را علیه غیرنظامیان در کشورهای خاورمیانه و همچنین در اروپا تشدید کند.

کلومب استراک، تحلیلگر ارشد مؤسسه آی اچ اس و مسئول پروژه «نظارت بر منازعات» این مؤسسه، در این زمینه می‌گوید: «به موازات اینکه خلافت داعش ترک می‌خورد و به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که پروژه تشکیل حکومت این گروه در حال شکست خوردن است، این گروه اولویت‌های خود را مورد بازنگری قرار می‌دهد». وی می‌افزاید: «در نتیجه، متأسفانه ما انتظار افزایش حملات با تلفات گسترده و همچنین خرابکاری علیه زیرساخت‌های اقتصادی در عراق و سوریه و همچنین فرا‌تر از آن، تا اروپا را داریم».

بازپس‌گیری فلوجه به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی داعش در عراق که ماه گذشته اتفاق افتاد، به نوبه خود سبب شد این گروه موج جدیدی از عملیات‌های تروریستی را در این کشور آغاز کند. یک هفته پیش، در جریان عملیات یک عامل انتحاری در یک مرکز خرید بغداد، نزدیک به ۳۰۰ نفر کشته شدند؛ واقعه‌ای که به عنوان یکی از شدید‌ترین جنایات این گروه تاکنون شناخته شد.

پیش از آن و اواخر سال گذشته میلادی نیز این گروه تروریستی کنترل شهر «رمادی»، یکی دیگر از پایگاه‌های مهم خود در عراق را از دست داد. هم اکنون نیز ارتش عراق مشغول آماده سازی و تدارک قوا برای بازپس‌گیری موصل است. موصل بزرگ‌ترین شهر در شمال عراق است و به طور بالقوه، پایتخت داعش به شمار می‌رود.

در سوریه نیز داعش متحمل شکست‌هایی در مقابل نیروهای دولتی و مردمی این کشور از یک سو و نیروهای تحت حمایت ائتلاف آمریکایی از سوی دیگر شده است. در ماه فوریه گذشته، گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» موفق به خارج کردن کنترل شهر «شدادی» از تصرف داعش شدند. در ماه مارس نیز نیروهای ارتش سوریه با حمایت ایران و روسیه توانستند شهر مهم پالمیرا (تدمر) را آزاد کنند. هم اکنون نیز گروه‌های مختلف سوری مشغول تدارک حمله به رقه هستند.
آیا حادثه تروریستی امروز در ریجاب را «پژاک» رقم زد؟!
هنوز زمان زیادی از انتشار خبر حمله تروریستی به کاروان فرماندار دالاهو، نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و همراهانشان نگذشته، برخی مسئولان تأکید دارند که عامل رقم زدن این جنایت را شناسایی کرده‌اند، ولی آیا این گونه است؟
کد خبر: ۶۰۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲ 10 July 2016
هنوز زمان زیادی از انتشار خبر حمله تروریستی به کاروان فرماندار دالاهو، نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و همراهانشان نگذشته، برخی مسئولان تأکید دارند که عامل رقم زدن این جنایت را شناسایی کرده‌اند، ولی آیا این گونه است؟

به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش در حادثه‌ای خونین در غرب کشورمان، کاروان بازدید مسئولان منطقه از خطه خوش آب و هوای ریجاب در استان کرمانشاه مورد حمله تروریستی قرار گرفت که بر اثر آن دو تن از ایشان به دیار باقی شتافته و چشم از جهان بستند.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس که در متن این رویداد قرار داشته، با ابراز تأسف از شهادت دو تن از همراهانش، در تشریح ماجرا گفت: امروز شورای اداری شهرستان دالاهو به همراه مسئولان مربوطه برگزار شد و بعد از آن، برای جلسه دیگری عازم منطقه ریجاب [از توابع شهرستان دالاهو] شدیم که در آنجا به یک کمین تروریستی خوردیم که من توفیق شهادت نداشتم، اما دو تن از عزیزانمان به شهادت رسیدند و فرماندار، مدیرکل شیلات استان و جمعی از دوستان مجروح شدند.
 
آیا حادثه تروریستی امروز در ریجاب را «پژاک» رقم زد؟!
 
وی با بیان اینکه ما به عنوان یک شهروند عبور می‌کردیم و مسلح نبودیم، افزود: آن منطقه، منطقه امنی است و حتما عواملی از بیرون این قضیه را شکل دادند و هیچ وقت حوادثی از این قبیل در این منطقه نداشته‌ایم. در حال حاضر گروه های مردمی به همراه مسئولان امنیتی در حال پیگیری این حادثه هستند و مطمئنا نیروهای نظامی و امنیتی به زودی این افراد را قبل از خروج از کشور شناسایی و مجازات خواهند کرد.

بدین ترتیب با سخنان این نماینده، نخستین جرقه درباره دست داشتن عوامل خارجی در این رویداد خونین زده شد؛ جرقه ای که خیلی زود شعله کشید و حتی از قالب حدس و گمان درباره عاملان این جنایت فراتر رفت؛ آن هم در شرایطی که هنوز جزئیات این حادثه برای بسیاری از مردم مبهم است.

از این رو از مبهم بودن جزئیات این حادثه تروریستی سخن می‌گوییم که می‌بینیم فرهاد تجری، نماینده گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری، تعداد مهاجمان را چهار تن ذکر و در ادامه تأکید کرده که مهاجمان «خودروی خود را به آتش کشیده و متواری شدند»، در حالی که معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمانشاه شمار مهاجمان را پنج تن اعلام کرده و در تصاویر و فیلم های منتشره از محل رویداد، تصویری از خودروی سوخته دیده نمی‌شود.
 
 
از این موضوع عجیب تر آنجاست که می‌بینیم حتی هویت شهدای این حادثه نیز در روایت های مسئولان مختلف از ماجرا، تفاوت نشان می‌دهد؛ آنقدر که تنها مشخص شده یکی از شهدا، راننده خودروی حامل فرماندار بوده و هویت دومین شهید ماجرا چندان مشخص نیست، به گونه ای که تجری، نماینده گیلانغرب این شهید را رئیس شبکه بهداشت دالاهو خوانده، صفری، نماینده کرمانشاه وی را مسئول دامپزشکی شهرستان معرفی کرده، فلاحت پیشه در این باره اظهار نظر نکرده و حسین‌علی امیری، سخنگو و قائم مقام وزیر کشور در این باره گفته: «یکی از سرنشینان و راننده خودرو حامل فرماندار و نماینده اسلام آباد غرب درگذشتند».

همه این ها در حالی است که می‌بینیم احمد صفری، نماینده کرمانشاه در گفت‌وگو با ایلنا گفته‌: اعضای شورای تأمین استان هشدار داده بودند که اعضای پژاک در منطقه هستند؛ اما با این حال آقای فلاحت‌پیشه به همراه فرماندار و چند نفر از مسئولان دامپزشکی برای بازدید به منطقه ریجاب می‌روند. عکس های تروریستها موجود است و احتمال حمله تروریستی از سوی گروهک پژاک وجود دارد، ولی هنوز نمی‌توان قطعی درباره آن اظهار نظر کرد.
اظهاراتی که نه تنها برای اثباتشان دستمایه دقیقی وجود ندارد، بلکه می‌تواند فضای منطقه را ناامن کرده و آرامش هموطنانمان را بر هم بزند. نکته مهمی که ظاهرا مورد توجه برخی از مسئولان قرار نگرفته و دست بر قضا می‌تواند خوشایند گروهک های تروریستی همچون پژاک باشد؛ اینجاست که جا دارد از مسئولان بخواهیم از اظهارنظرهای شتاب زده در خصوص این حادثه خودداری کرده و بی حضور در محل حادثه و بررسی جوانب آن، از شناسایی عاملان این رویداد خونین اجتناب بورزند!
معنای پشت‌پرده حضور «فیصل» در نشست گروهک منافقین
برگزاری کنفرانس گروهک منافقین در پاریس که با شرکت شماری از مقامات کشورهای غربی و عربی همراه شد، از روز گذشته تاکنون با بحث‌ها و حواشی فراوانی همراه بوده است. در این میان، یکی از مواردی که کنفرانس مذکور نشان داد، این بود که به طور مشخص عربستان سعودی شریک جنایات منافقین بوده و احتمالاً برای انجام اقداماتی توسط این گروه در آینده نیز برنامه ریزی می‌کند.
کد خبر: ۶۰۴۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ 10 July 2016
معنای پشت‌پرده حضور «فیصل» در نشست گروهک منافقینبرگزاری کنفرانس گروهک منافقین در پاریس که با شرکت شماری از مقامات کشورهای غربی و عربی همراه شد، از روز گذشته تاکنون با بحث‌ها و حواشی فراوانی همراه بوده است. در این میان، یکی از مواردی که کنفرانس مذکور نشان داد، این بود که به طور مشخص عربستان سعودی شریک جنایات منافقین بوده و احتمالاً برای انجام اقداماتی توسط این گروه در آینده نیز برنامه ریزی می‌کند.

به گزارش «تابناک»، نشست حامیان گروهک تروریستی منافقین روز شنبه در پاریس برگزار شد. تعدادی از حامیان عربی و غربی گروهک منافقین نیز در این نشست حضور داشتند. منافقین کوشیده بودند، مخالفان ایران را از سراسر جهان در پاریس گرد هم آورند. در این میان، عربستان سعودی نیز که برای نشان دادن خصومت با نظام جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، در این نشست یک نماینده داشت: شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان.

فیصل در این نشست به تمجید از سران گروهک منافقین (مسعود و مریم رجوی) پرداخت و در بخشی از سخنان مداخله‌جویانه خود گفت: «من هم سقوط این نظام را می‌خواهم». وی مدعی شد ایران مسئول ایجاد بسیاری از تنش‌ها در منطقه است و تلاش کرد با فرافکنی، توپ اختلافات ایران- عربستان را به زمین تهران بیندازد.

فیصل در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت: «اجازه نمی‌دهیم ایران در امور داخلی اعراب دخالت کند». وی همچنین ایران را متهم به حمایت از گروه‌های افراطی جهت جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه نمود و مدعی شد اصل صدور انقلاب ایران موجب درگیری‌های گسترده در منطقه شده است و با گذشت بیش از سی سال، واقعیت وجودی ایران متفاوت از آن است که قرار بوده باشد.

اما فارغ از اظهارنظر‌ها و ادعاهای این مقام سابق سعودی، که اکنون چندین سال است به عنوان نماینده غیررسمی رژیم آل سعود در مجامع بین المللی شرکت کرده و از مواضع این رژیم دفاع می‌کند، موضوعی که کمتر بدان پرداخته شده، این است که حضور فردی با جایگاه فیصل و حمایت رسمی و آشکار وی از منافقین، ظن پشتیانی عربستان سعودی از اقدامات جنایت کارانه این گروهک تروریستی را به یقین تبدیل کرد، به ویژه با توجه به اینکه بخش مهمی از این اقدامات تروریستی، در زمانی انجام گرفته که فیصل در بالا‌ترین سطح حکومت آل سعود دارای پست رسمی بوده است.
به این ترتیب و در صورت صحت این امر، باید به حکام آل سعود خاطرنشان کرد که دست آن‌ها به خون بیش از ۲۰ هزار شهید و جانباز ایرانی در اثر ترور‌ها و انفجارهای ترتیب داده شده از سوی منافقین آلوده است و آن‌ها می‌بایست مسئولیت این امر را بر عهده بگیرند.
از سوی دیگر و با توجه به اینکه حمایت تمام عیار فیصل – به عنوان نماینده غیررسمی دولت سعودی – از منافقین همچنان تداوم داشته و امروز نیز به روشنی مورد تأیید و تأکید قرار می‌گیرد، باید به آل سعود این پیام را داد که اگر منافقین پس از این اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران مرتکب شوند، دولت عربستان به عنوان مسئول این امر شناخته خواهد شد و ایران نیز حق عکس العمل مناسب را برای خود محفوظ می‌داند.
چرایی اعلام مرگ مسعود رجوی توسط مقام سابق عربستانی
متأسفانه در مورد جریان سازمان منافقین هم غربی‌ها تا کنون امتیازات زیادی از ما گرفته‌اند. این در حالی است که آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها در این بازی بسیار سود برده‌اند. مثلا زمانی آمریکایی‌ها دست منافقین را باز می‌گذاشتند تا آن‌ها وارد سازمان ملل شوند و مسائلی را برای ایران ایجاد کنند
کد خبر: ۶۰۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰ 11 July 2016
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با ارائه راهکاری برای مقابله حمایت غربی‌ها از گروهک‌های تروریستی بi ویژه سازمان منافقین و داعش گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این بازی غربی‌ها باید گروه‌های مخالف فعال در آمریکا، انگلیس و فرانسه را شناسایی و علاوه بر حمایت از آن‌ها، این موضوع را رسما اعلام کند.

عباس سلیمی نمین در گفت‌و‌گو با خبرنگار تابناک درباره حمایت دولت‌های غربی از گروهک منافقین و برگزاری اجلاس اخیر این گروهک در پاریس، اظهار کرد: سرمایه گذاری غرب نسبت به گروه‌های تروریستی، یک بحث اساسی است که متأسفانه ما در این زمینه همواره از غرب بازی خورده‌ایم.

وی افزود: بازی خوردن ما در این موضوع نظیر دادستان ما و گروهک منافقین است؛ یعنی آن‌ها بار‌ها منافقین را در ازای اخذ امتیازاتی به ما فروخته‌ و تصمیمات مقطعی درباره آن‌ها اتخاذ کرده‌اند. ما بر اساس همین تصمیمات مقطعی و معامله‌ای که با غرب داشته‌ایم، مسأله گروهک منافقین را پایان یافته تلقی کرده‌ایم، ولی پس از اندک زمانی دیدیم که آن‌ها به نقطه اول بازگشته‌اند.

وی رویکرد غرب در قبال مسأله داعش را همچون سایر مواضع آن‌ها در موضوع برخورد با گروهک‌های تروریستی خواند و ادامه داد: اگر نبود هشیاری رهبر مظعم انقلاب و اگر ایشان هدف غربی‌ها را از پیگیری مسأله داعش افشا نمی‌کردند، قطعا دولت فریب آن‌ها را خورده بود و وارد بازی‌ می‌شد که هر دو سوی آن در اختیار غربی‌ها بود.

این کار‌شناس مسائل سیاسی گفت: آن‌ها جریانات تروریستی را راه اندازی می‌کنند تا به وسیله آن یا دولتی را ساقط کنند و یا بر اساس وجود آن جریان تروریستی وارد معامله‌گری با کشورهایی بشوند که توان ساقط کردن آن‌ها را ندارند، این بازی است که در هر دو سر آن غربی‌ها و هدایت کنندگان و پشتیبانان جریانات تروریستی برنده هستند.

وی یادآور شد: متأسفانه درمورد جریان سازمان منافقین هم غربی‌ها تا کنون امتیازات زیادی از ما گرفته‌اند. این در حالی است که آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها در این بازی بسیار سود برده‌اند. مثلا زمانی آمریکایی‌ها دست منافقین را باز می‌گذاشتند تا آن‌ها وارد سازمان ملل شوند و مسائلی را برای ایران ایجاد کنند و ما برای جلوگیری از این گونه اقدامات به قدرتی مراجعه می‌کردیم که خود حامی منافقین بودند. بر این اساس آن‌ها مدتی منافقین را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند و باز در اقدامی قابل تأمل آن‌ها را از این لیست خارج کردند.

سلیمی نمین افزود: یا در جایی دیگر فرانسوی‌ها با فراهم کردن برخی امکانات، زمینه برگزاری گردهمایی‌ها و برنامه‌های منافقین را فراهم می‌کند، آن‌ها از این کار اهدافی دارند تا با توجه به فضای جمهوری اسلامی ایران به ابزار این گروهک مستمسک شوند، لذا ما نباید وارد بازی غرب بشویم، بلکه در مقابل بازی مشابهی را با آن‌ها آغاز کنیم.

وی در توضیح اینکه چگونه می‌شود در مقابل حمایت غرب از برخی گروهک‌های تروریستی بازی مشابهی را آغاز کرد، عنوان کرد: به عنوان مثال گروهی در انگلیس با عنوان IRA (ارتش جمهوری‌خواه ایرلند) فعالیت می‌کند که برای آن‌ها حکم یک گروه تروریستی را دارد. ما می‌توانیم در اقدامی مشابه نظیر آنچه غربی‌ها انجام می‌دهند، یک موضع حمایت گونه نسبت به IRA (ارتش جمهوری‌خواه ایرلند) داشته باشیم؛ هرچند بسیاری از انفجار‌ها در لندن توسط خود دستگاه اطلاعاتی انگلیس انجام می‌شود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: در مورد آمریکا هم شرایط به همین شکل است. برخی گروه‌ها در مخالفت با هیأت حاکمه و دولت آمریکا فعالیت می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران برای مقابله به مثل کردن با بازی غرب در قبال مسأله تروریسم، باید با حمایت از این گروه‌ها این بازی را وارونه کرده و موضوع را هم رسما اعلام کند.

به گفته سلیمی نمین، اگر جمهوری اسلامی ایران همچنان وارد بازی مورد نظر غرب در خصوص مسأله تروریسم بشود، قطعا بازنده خواهد بود. ما باید متوجه باشیم، مکانیزمی که غرب توانسته چهره خود را بر اساس آن موجه نشان بدهد، در صورتی که کارهای تروریستی و اقدامات غیر انسانی گروهک‌های تروریستی تماما تحت نظر و با حمایت آن‌ها انجام می‌شود، بسیار مهم و قابل توجه است، چراکه آن‌ها از این طریق اهداف خود را نیابتی دنبال کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه غرب هرگز مستقیم وارد انجام کارهای تروریستی و غیر انسانی نمی‌شود، مگر مسأله خیلی خاص باشد، گفت: بر همین اساس است که آن‌ها می‌توانند همزمان هم از ابزار تروریست استفاده کنند و هم از حقوق بشر.

این کار‌شناس سیاسی تأکید کرد: ما باید جریانات استقلال طلب در کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه را پیدا کرده و رسما اعلام کنیم از آن‌ها حمایت می‌کنیم. از این طریق می‌توانیم به بازی آن‌ها علیه ملت ایران پایان بدهیم، زیرا آن‌ها نزدیک چهل سال است بازی منافقین را با ما دنبال کرده و بنابراین، امتیازاتی از ما گرفته‌اند.

سلیمی نمین گفت: در مورد داعش همین رویه را از سوی غربی‌ها شاهدیم؛ هرچند این گروهک را تشکیل داده و به حمایت مالی و تسلیحاتی از آن مشغول اند، اما از آن اعلام برائت می‌کنند و حتی وارد مبارزه با آن می‌شوند. آن‌ها همزمان با دو ابزار متضاد کار می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توان این دیپلماسی غرب را به خوبی شناخت؛ بنابراین، به کار بردن عنوان «شیطان» برای آن‌ها درست‌ترین لفظ است. پس باید شناخت بیشتری نسبت به ساختار رژیم‌های غربی داشت و به صورت مشابه با آن‌ها برخورد کرد.

وی تحلیل خود را درباره اعلام خبر مرگ مسعود رجوی از سوی رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی، این گونه بیان کرد: به احتمال زیاد مسعود رجوی مرده، اما غربی ها برای سر پا نگه داشتن تشکیلات منافقین تلاش کرده‌اند که خبر مرگ او را مخفی نگه دارند؛ چون بیشتر کار‌شناسان معتقد بودند پس از مرگ رجوی این تشکیلات فرو می‌پاشد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: به نظر می‌رسد دستگاه‌های اطلاعاتی غربی امروز احساسشان این است که توانسته‌اند سازمان منافقین را به گونه ای حمایت کنند که بعد از مرگ مسعود رجوی هم ادامه حیات بدهد. این مسأله مهمی است که تروریستی با سابقه چندین ساله که دستش به خون انسان‌های بی‌گناه و مظلوم زیادی آلوده هست، چندین سال است مرده، اما دستگاه‌های اطلاعاتی غربی برای رسیدن به اهداف خود این خبر را مخفی نگه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه هرچند امروز سازمان منافقین برای غربی‌ها و حتی اسرائیلی‌ها از لحاظ فعالیت عملیاتی ناکارآمد است، از حیث فعالیت اطلاعاتی بسیار مهم است، گفت: امروز آمریکایی‌ها که در ایران نمی‌توانند فعالیت داشته باشند و شرایط برای تحرک انگلیسی‌ها هم بسیار سخت است، فعالیت اطلاعاتی منافقین در ایران برای آن‌ها بسیار با اهمیت است. به همین دلیل تلاش کرده‌اند که با مخفی نگه داشتن مرگ مسعود رجوی گروهک منافقین را سر پا نگه دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد