مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان از وصول بخشی از مطالبات آموزشوپرورش و پیگیری برای تحقق همه این مطالبات خبر داد و گفت: سرانه تخصیص بودجه در سال 93 برای هر دانشآموز خوزستانی چهار هزار تومان بوده است که نمیتوان برای هزینهکرد آن تصمیمگیری کرد؛ چرا باید حق خوزستان بر اساس شاخصهای آماری کنکور داده شود؟.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، محمد تقیزاده در جشنواره آموزگاران تلاشگر خوزستان که امروز، چهارشنبه 28 بهمنماه در تالار اجتماعات شرکت ملی حفاری اهواز برگزار شد، با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: کشور ایران در طول تاریخ از دو حالت خارج نبوده، یا استعمارگر و یا استعمارپذیر بوده است و تنها دورهای که در همه زمینهها و عرصهها دارای استقلال شد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ آموزشوپرورش در شکلگیری، استقرار، استمرار و پایداری این دوره نقش بسیار مؤثری ایفاء کرده است.
وی با بیان اینکه آموزشوپرروش چه در تاریخ باستان و چه در زمان معاصر همواره نقش بسیار فعالی داشته است، تصریح کرد: تا سالهای اخیر در کتابهای تاریخ، اختراع خط به تمدن سومر و بینالنهرین نسبت داده شده بود اما در سال 2007 کاوشگران، خط و کتابت را به سرزمین ایران و تمدن جیرفت استان کرمان نسبت دادهاند. پس آغاز واقعه تعلیموتربیت، نوشتار و آموزشوپرورش از کشور ایران شروع شده است و در تمام دورههای تاریخ نیز نقش بسیار پررنگ این بخش کاملأ مشهود است.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان، عصر طلایی آموزشوپرورش را مربوط به 115 سال پیش و در مدرسه سعادت دانست و خاطرنشان کرد: امروزه آثار این عصر طلایی مشهود است اما از علل آن شاید بتوان این موضوع را عنوان کرد که در این مدرسه مدیر، مسئولیت تمام کارها را بر عهده داشت و از این اختیار برخوردار بود که بتواند معلم را استخدام و به سراسر ایران یا حتی به برخی از کشورهای جهان اعزام کند.
تقیزاده افزود: در این عصر طلایی بود که بین مدیر، معلم، دانشآموزان و اولیاء هماهنگی کامل وجود داشت. اکنون علیرغم اینکه به پیشرفتهایی در زمینههای مختلف بهویژه علم و دانش دست یافتهایم اما در شرایط کنونی آموزشوپرورش ما دچار مصیبتها، مشکلات و آسیبهای فراوانی شده است.
وی بیان کرد: کشور ایران نهمین کشور دنیا از حیث آمار بیسوادی و این موضوع واقعا تکاندهنده است که چرا کشوری دارای این سابقه درخشان در آموزشوپرورش، باید در این جایگاه قرار داشته باشد. استان خوزستان مرکز اولین تمدنها بود و تمدن آریاییها ابتدا در این استان شکل میگیرد و بعد از آن به سایر نقاط کشور نفوذ میکند و حتی زنگ اولین مدرسهای که توسط پیامبر اکرم(ص) در عربستان تأسیس میشود، برای نخستینبار در خوزستان شنیده میشود اما امروزه خوزستان در جایگاه سوم بیسوادی کشور قرار دارد.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان با اشاره به اینکه در جلسات مختلف اکثراٌ مشکلات کمبود بودجه، نیرو و امکانات و تجهیزات عنوان میشود، خاطرنشان کرد: من معتقدم که در کشور و بهویژه استان خوزستان منابع مالی بسیار خوب و همچنین افراد توانمند و تجهیزات قابل قبولی وجود دارد و اگر قرار ست بحرانی در آموزشوپرورش وجود داشته باشد، آن بحران عدم وجود یک مدیریت علمی همراه با برنامه و برنامهریزی است که عدم هماهنگی را بهدنبال دارد.
تقیزاده عنوان کرد: در اولین جلسه شورای آموزشوپرورش که دو سال قبل تشکیل شد، برنامهای با 26 شاخص که سادهترین شاخصها بودند تدوین و مقرر شد تا طبق این برنامه عمل شود. برای مثال سوادآموزی یکی از شاخصهای این برنامه است. استان خوزستان دارای 650 هزار فرد بیسواد است که بنا بر گفته خود این افراد، حتی یکبار هم وارد مدرسه نشدهاند و ما توانستیم مطابق این برنامه در جایگاه اول کشور در جذب بیسوادان قرار بگیریم.
وی شاخص دیگر را دوره پیشدبستانی دانست وخاطرنشان کرد: در سال 53 استان خوزستان 41 هزار نوآموز ورودی به پایه اول داشت که 19 هزار نفر آن دوره پیشدبستانی را طی کردند و در سال 83، از 150 هزار نوآموز ورود به پایه اول تنها 1500 نفر موفق به گذراندن دوره پیشدبستانی شدند بنابراین شاخصها علیرغم تحولات بسیاری نسبت به 30 سال گذشته بسیار شکسته شده است.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان اظهار کرد: در بازدیدی درهفته گذشته متوجه شدیم 22 روستا در یک منطقه عشایری با 100 دانشآموز تنها در سال 55 یک مدرسه داشتند و درطول این 40 سال هیچ مدرسهای در این منطقه فعال نبوده و معلمی تدریس نکرده است. مشکل اصلی را در درون آموزشوپرورش میتوان در نداشتن برنامه جستجو کرد و در خارج از آموزشوپرورش مشکل اصلی این است که ذهن مردم و مسئولان درگیر مسأله آموزشوپرورش نیست.
تقیزاده گفت: در هر صورت برنامه توسعه خوزستان با شاخصهای مختلفی تدوین شد. هر چند کنکور برای آموزشوپرورش خوزستان یک شاخص نیست اما در سطح ملی بهعنوان یک شاخص ارزیابی، استان خوزستان را با سایر استانها مقایسه میکنند. بنده معتقدم اگر امروز مشکل پیشدبستانی ما حل شود مشکل کنکور نیز حل میشود و باید این موضوع را در نظر داشت که بارانداز نهایی آموزشوپرورش در خانه کنکور نیست بلکه در خانهای است که سادهترین مهارتهای اجتماعی در آن آموخته شده است.
وی افزود: درک، فهم، شناخت و شهود در برابر سادهترین واژهها مانند دوستی، محبت، احترام به بزرگتر و احترام به قانون باید فصل اول کتابهای مهارت اجتماعی دانشآموزان قرار بگیرد و اهمیت این موضوع زمانی مشخص میشود که رهبر یک سرزمین 70 میلیونی یک سال را با دو واژه همدلی و همزبانی معرفی میکند. واژههای همدلی و همزبانی دارای سابقه ملی 2500 ساله و پشتوانه مذهبی 1400 ساله هستند. مشکل این است که ما متوجه این بخش تاریخ در این واژگان ساده نشدهایم.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان بیان کرد: به اعتراف تاریخ و علم پزشکی مستعدترین افراد در کشور ایران هستند. بنابراین هماهنگی، همدلی، همزبانی و مدیریت و میثاق و محور مشترک و پیکانی که راهنمای مسیر باشد، باید در مسیر اصلی ما تعریف شوند و بهعنوان یک شاهراه تعریف شود.
تقیزاده اظهار کرد: نیازی نیست تا از فرزندان خود هر روز این سؤال را بپرسیم که امروز در مدرسه چه مطلبی آموختهاند بلکه باید این سؤال را از آنها بپرسیم که امروز چه سؤال خوبی را در کلاس مطرح کردند و اینگونه ذهن فرزندان خود را فعال کنیم. به عبارت دیگر باید دانشآموزان را از چارچوب کلاس خارج کنیم و آنها را با تاریخ گذشته و نعمتهای خداوندی و پژوهش و تحقیق آشنا کنیم.
وی یادآور شد: در یک کشور اروپایی برای یک میلیون نفر در طول سال 800 هزار عنوان کتاب چاپ میشود در حالیکه این آمار برای یک کشور آسیایی 70 عنوان و برای یک کشور آفریقایی 20 عنوان است و با توجه به اینکه اولین شاخص توسعه در دنیا میزان چاپ در کشور میباشد، باید در خصوص این فاصله چشمگیر تأمل کرد. امروزه برای هر ایرانی در طول یک سال میزان سه کیلوگرم کتاب، مطبوعات و روزنامه به چاپ میرسد در حالیکه در یک کشور اروپایی این آمار به 10 برابر افزایش مییابد. اکنون در کشور ما برای هر نفر یک کتاب در سال چاپ میشود اما در کشور پاکستان برای هر شخص سالانه چهار کتاب به چاپ میرسد با وجود اینکه تمدن ایران با تمدن پاکستان قابل مقایسه نیست.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان با بیان اینکه خوزستان در کنکور در جایگاه 27 اُم کشور قرار دارد، عنوان کرد: استان یزد در طول 22 سال اخیر دارای رتبه اول کنکور در کشور بوده است و این موضوع به معنای این نیست که دانشآموزان این استان باهوشتر ، کوشاتر و مستعدتر از استان خوزستان هستند زیرا استان خوزستان در طول تاریخ معاصر کانون بزرگترین بحرانهای ملی و بینالمللی از قبیل جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و هشت سال جنگ تحمیلی بوده است.
تقیزاده افزود: هشت سال دفاع مقدس برای استان خوزستان جنگ جهانی سوم محسوب میشود. در طی این جنگ تمام زیرساختهای فنی، مهندسی، فیزیکی، علمی و بهداشتی سطح استان و بخش آب و خاک آن دچار آسیبهای زیادی شدند اما چه فردی میتواند بهویژه چه در طول تاریخ صدای شلیک گلولهای را در استان یزد شنیده باشد. در استان یزد، در حالیکه مسیر تکامل بهتدریج پیموده میشد، فرزندان خوزستان در خاک و خون میغلطیدند.
وی بودجه سال 93 آموزشوپرورش را چهار میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: استان خوزستان دارای یک میلیون دانشآموز است به عبارتی بر اساس این بودجه سهم هر دانشآموز چهار هزار تومان میشود که نمیتوان در مورد اینکه در چه بخشی هزینه شود، تصمیمگیری کرد. چرا باید حق استان خوزستان بر اساس شاخصهای آماری از قبیل کنکور داده شود.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان با اشاره به اینکه یکی از محورهای آموزشوپرورش پیگیری مطالبات از سال 71 تا کنون بوده است، گفت: همانطور که 23 سال است سرمایههای کشور ایران در آمریکا بلوکه شده است، سرمایههای آموزشوپرورش نیز در شرکتها، شهرداری و کارخانهها بلوکه شده است. همچنین مطالبات ما از این ادارات و سازمانها حدود 200 میلیارد تومان برآورد شده است در حالیکه دانشآموز و معلم ما که باید ساعتها در کلاس باشد، حتی یک صندلی مناسب هم ندارد.
تقیزاده ادامه داد: با این 200 میلیارد تومان میتوانستیم بهترین فضاها و امکانات را برای دانشآموزان ایجاد کنیم؛ هنگام پیگیری مطالبات اقدام به ارائه اسناد و مدارک به این نهادها کردیم که در آغاز این موضوع را انکار کردند اما با پیگیری، حساب 89 شرکت مسدود شد. برای مثال مطالبات آموزشوپرورش از شرکت نفت معادل 15 میلیارد تومان است و این شرکت نیز در آغاز این موضوع را کتمان کرد و بعد از پیگیریها از وضعیت نامطلوب مالی خود سخن گفتند و درخواست کردند تا این مطالبات قسطبندی شود که اکنون ماهانه حدود یک میلیارد تومان از این مطالبات را پرداخت میکنند.
وی تصریح کرد: سازمان برق شب کنکور به علت 50 میلیون تومان بدهی آموزشوپرورش، اقدام به قطع برق سالن کنکور کرد در حالیکه مطالبات ما از این سازمان هفت میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین از 5 درصد عوارض مربوط به شهرداری، 31 میلیارد تومان مطالبات آموزشوپرورش استان است که موفق شدیم در چارچوب قانون در مرحله اول 3 میلیارد تومان از این مطالبات را وصول کنیم. پتروشیمی بندر امام نیز 60 میلیارد تومان به آموزشوپرورش بدهی دارد و تمام این پولها متعلق به دانشآموزان و معلمان است و پیگیری در این خصوص ادامه دارد.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان توجه ویژه به مدارس دخترانه را از دیگر شاخصهای آموزشوپرورش استان دانست و بیان کرد: یکی از اولویتها نگاه ویژه به دانشآموزان دختر در همه زمینهها است. اکنون توانایی جسمی یک دختر 18 ساله ایرانی از توانمندی جسمی زن 60 ساله فرانسوی کمتر است و این موضوع قابل تأمل است.
تقیزاده توچه به بهداشت و ورزش را از دیگر شاخصهای آموزشوپرورش عنوان و اظهار کرد: با برنامه و هماهنگی و همدلی و همزبانی میتوان به تحقق شاخصها دست یافت.