وقتی استاندار خوزستان در برابر یک فرد کوتاه قد زانو زد
عبدالحسن مقتدایی روز سه شنبه در حالی برای افتتاح یک مسجد راهی شهرستان شوشتر شده بود که قصد داشت ضمن شرکت در این مراسم از نزدیک با برخی شهروندان شوشتری نیز گفت و گو کرده و پای درد دلهای آنها بنشیند.
مقتدایی زمانی که به روستای دارخزینه سلامات شوشتر وارد شد با جمعیت انبوه این روستا که برای جشن میلاد حضرت رسول اکرم آماده شده بودند مواجه شد.
در این شلوغی مرد کوتاه قدی برای دیدن استاندار تکاپو و تلاش زیادی کرده که بعد از متوجه شدن استاندار با استقبال وی همراه شد.
استاندار خوزستان سپس در یک حرکت نمادین و قابل تحسین برای گفت و گوی صمیمی با این مرد کوتاه قد بر روی زانوهای خود نشست تا وی راحت تر بتواند با استاندار صحبت کند.
هر چند این حرکت ساده مقتدایی با تحسین حاضران مواجه شد اما پیام اصلی آن برای مدیران بیش از هر چیزی قابل توجه است و آن اینکه همه مسولان باید در برابر مردم پاسخگو باشند و آنچنان خود را به مردم نزدیک کنند تا حرف دلشان را از نزدیک گوش کنند.
استاندار خوزستان در این حرکت نمادین خود به همه مدیران اعلام کرد که همه آحاد مردم باید از سوی آنان مورد توجه قرار گیرند و هیچگاه شکل ظاهری افراد نباید مانع اغز انجام خدمات آنان به مدم شود. (ایرنا)
** کیفیت ساخت و ساز در خوزستان رضایت بخش نیست
کورش لطفی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان در نمایشگاه بین المللی خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۵ هزار مهندس عمران، معماری، شهرسازی، برق، مکانیک، ترافیک و نقشه برداری عضو این سازمان هستند که در حوزه ساخت، طراحی و نظارت فعالیت دارند.
وی افزود: تعامل نزدیکی با شهرداری داریم و هدف اصلی سازمان این است که کیفیت ساخت و ساز را در کشور و به تبع خوزستان ارتقا دهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: متأسفانه کیفیت ساخت و ساز در خوزستان رضایت بخش نیست و همه انتظار بهبود صنعت ساخت و ساز و ساختمان از نظر سیما و منظر و همچنین کیفیت داخلی را دارند. متأسفانه در زمینه وضعیت شهرسازی این استان روز به روز شاهد پسرفت هستیم.
لطفی بیان کرد: اگر ساخت و سازهای استان به همین منوال و بدون در نظر گرفتن ملاحظات شهرسازی انجام شود چهره شهر بسیار بدتر خواهد شد. لذا تعامل بین رشتههای شهرسازی، معماری و عمران میتواند در راستای ارتقای کیفیت ساخت و سازها و همچنین استحکام بخشی کمک سازندهای داشته باشند.
وی عنوان کرد: از طرفی سازندگان به دنبال سود بیشتر و مصرف کنندگان هم به دنبال قیمت کمتر هستند. اگر سازندگان سود کمتری را در نظر گرفته و مصرف کنندگان هم کیفیت را ملاک قرار داده و قیمت بیشتری را پرداخت کنند، آن وقت ارتقای کیفیت ساخت را شاهد خواهیم بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: به هر حال هدف باید بهبود وضعیت ساخت و ساز باشد و اگر فقط قیمت را در نظر داشته باشند آن وقت سازندگان هم کیفیت را پایین خواهند آورد. باید سود تولیدکنندگان و همچنین کیفیت ساخت برای مصرف کنندگان با همدیگر در نظر گرفته شوند.
لطفی یادآور شد: در مبحث شهرسازی مقوله منطقه بندی داریم که از ابعاد مختلف ارتفاعی، تراکمی و کاربری اراضی شهری طبقه بندی میشود. بحث سیما و منظر شهری به عنوان زیرمجموعه کاربری اراضی شهری تعریف میشود.
وی تأکید کرد: منطقه بندی ارتفاعی ساخت هر منطقه از شهر را به لحاظ ارتفاع مشخص میکند. اگر این مسئله به خوبی لحاظ و رعایت شود آن وقت خط خط آسمان موزونی را در شهر شاهد خواهیم بود ولی متأسفانه در خوزستان و برخی دیگر از استانها خلاء تعریف نشدن این منطقه بندی مشاهده میشود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: وقتی این منطقه بندی وجود ندارد بر اساس ضوابط شهرداریها عمل میکنند که به عنوان مثال در شهر اهواز بر مبنای یک برابر و نیم عرض گذر ارتفاع میگیرند که این کاملا اشتباه است.
لطفی اضافه کرد: این ارتفاعات باید بر اساس تراکم جمعیتی و ملاحضات طرحهای جامع شهری و تفصیلی رعایت کنیم. مشکل بعدی در خوزستان این است که منطقه بندی سیما و منظر شهری و نمای ساختمان نداریم که این هم در مبحث شهری جایگاه مهمی دارد.
وی اظهار کرد: اگر تصاویر ساخت و سازهای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یافته را مشاهده کنیم متوجه نمای واحد هر خیابان میشویم ولی در شهرهای استان این مسئله رعایت نشده و نمای ساختمانهای هر خیابان با هم متفاوت است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیان کرد: رعایت نکردن مسائل مذکور باعث ایجاد آشفتگی بصری میشود ولی اگر منطقه بندی و سیما و منظر شهری را تعریف کنیم طبیعتا هر منطقه و خیابان دارای یک هویت و نماد مشخص باشد. کنار هم قرار گرفتن این مسائل باعث زیباتر جلوه دادن مناطق و ساخت و سازها شود.
لطفی تصریح کرد: در نظر داریم تا در سازمان نظام مهندسی کمیته سیما و منظر شهری را راه اندازی کنیم که میتواند به نقش و جایگاه بیشتر شهرسازان در ساخت و سازها کمک کند. در فاز اول قبل از اینکه نقشههای ساختمانی توسط معماران طراحی شود باید ملاحظات شهرسازی توسط مهندسان شهرسازان انجام شده و یک سری دستورالعملهایی به معماران بدهند که منطقه بندی ارتفاع و غیره همه منطبق با ساختمانهای یک منطقه باشد.
وی افزود: دید شهرسازان به ساخت و ساز یک دید کلی نگر خواهد شد و ساختمانها را در انطباق با ساختمانهای همجوار در نظر میگیرند در صورتی که دید معماران هر ساختمان را مجزا از ساختمانهای دیگر میدانند که امیدواریم این کمیته ارتباط بهتر معماران و شهرسازان را در راستای منطقه بندیهای نام برده شکل بدهد. (مهر)
** کارگران پیمانکاری آبفای اهواز خواستار حذف پیمانکار شدند
منابع کارگری در آبفای اهواز با اعلام این خبر گفتند: سالهاست که زیر نظر پیمانکار در آبفای اهواز به عنوان تلمبه چی (اپراتور ایستگاهای آب وفاضلاب) مشغولیم و در تمامی این سالها پیمانکار در مقام کارفرما به تمامی تعهدات مزدی خود عمل نکرده است.
این کارگران میگویند جدا از آنکه در نتیجه استمرار این وضعیت دستمزدهای آنها دیگر پاسخگوی هزینههای زندگی نیست، پیمانکار کنونی در حال حاضر بابت حدود پنج ماه دستمزد (دو ماه ۹۲ وسه ماه ۹۴) بدهکار است.
کارگران پیمانی آبفای اهواز خواستار آن هستند تا مدیریت آبفای اهواز در مقام کارفرمای اصلی در راستای اجرای طرحهای مستقیم شدن قراردادهای کاری کارگران پیمانکاری با آنها قرارداد مستقیم کار منعقد کند.
آنها با اشاره به میانگین ۱۵ تا ۱۹ سال سابقه کاری خود در آبفای اهواز میگویند، تجربه سالها حضور پیمانکاران در این شرکت نشان داده است که مدیران پیمانکاری نه تنها تاثیری بر فرآیند کار این شرکت ندارند بلکه در عمل میتوانند به عاملی برای تهدید امنیت شغلی کارگران تبدیل شوند.
به گفته این کارگران با روزی ۱۲ ساعت کار مداوم و سخت از حداقلهای مزدی محروم هستیم و مسئولان اداره آب وفاضلاب اهواز به مشکلاتمان که در نتیجه حصور پیمانکار ایجاد شده، اعتنایی نمیکنند.
کارگران آبفای اهواز، در ادامه یاد آور شدند، طی دو سال گذشته آنها برای دریافت مطالبات معوقه خود و همچنین در اعتراض به سیاست گذاریهای مدیران در رابطه با واگذاری بخش عمدهای از تأمین نیروی انسانی به شرکتهای پیمانکاری دست به تجمع زده بودند.
آنها افزودند: از آن زمان تا هم اکنون مسئولان هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکارو نوع قرار داد کارگران نگرفتهاند واین موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر میکند چرا که جدا از مشکل ناکافی بودن مزد، در سالهای اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد پیمانکار در مقاطعی حق بیمه آنها بطور کامل پرداخت نشده است. (ایلنا)
** تکلیف شهردارمسجدسلیمان مشخص نیست
اولین شهر نفتخیز خاورمیانه این روزها در تبوتاب قانونی بودن یا نبودن شهردار منتخب، روزهای طلایی توسعه و عمران را از دست میدهد. موافقان قانونی بودن انتخاب خود را پیش میکشند ولی مخالفان انتخاب شهردار منتخب را قانونی نمیدانند و حتی تهدید کردهاند که در صورت تائید شهردار معرفیشده از سوی شورا از سوی استانداری دست به تحصن میزنند.
در این میان وظیفه استانداری برای خاتمه دادن این بحث، بسیار حیاتی است.مجموعه استانداری باید روند بررسی صلاحیت شهردار منتخب مسجدسلیمان را تسریع بدهند تا وضع در مسجدسلیمان بیش از این بحرانی نشود زیرا شکی در این نیست که وجود یک شهرداری که فعالیتش با ابهام مواجه نیست از نان شب برای شهرهایی مثل مسجدسلیمان واجبتر است.
در این همین زمینه عضو شورای شهر مسجدسلیمان اظهار میکند: بهعنوان عضو شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان با توجه به مشخص و محرز بودن قانون، قبل از رأیگیری اعلام کردم که با توجه به کیفرخواستی که از دادسرا برای شهردار منتخب صادرشده و زندان هم رفته اجازه انتخاب بهعنوان شهردار را ندارد.
محمدرضا زمانپور میافزاید: از سوی مراجع قضایی برای این فرد به دلیل شکستن در اتاق شهردار قبلی مسجدسلیمان حکم صادرشده و حتی به زندان هم رفته است. این فرد پس از به زندان رفتن بهواسطه ضمانت ۳۰۰ میلیون ریالی یکی از اعضای شورای شهر آزاد شد.
وی تصریح میکند: درهرصورت وی یک روز در زندان مانده و افرادی که پیگیر آزادی وی بودند قاضی را پیدا نکرده و او را روز بعد آزاد کردند. بعد از آزادی وی را بهعنوان شهردار انتخاب کردند درحالیکه برای انتخاب شهردار جدید، سه ماه فرصت بود ولی بعد از گذشت یک هفته چنین فردی را منتخب خود دانستند.
باید جانب حق را گرفت
عضو شورای شهر مسجدسلیمان ادامه میدهد: به اعضای شورا اعلام کردم افرادی که بهعنوان شهردار مطرح هستند اصلاً گزینههای مطرحی نیستند. متأسفانه حتی یکی از دو نفری که به مرحله نهایی برای انتخاب شدن راه پیدا کردند دارای مدرک تحصیلی غیر مرتبط هستند.
زمانپور تأکید میکند: وقتی صحبت از منافع شهر و حقوق شهروندی باشد باید جانب حق را گرفت. در حقیقت بر اساس ماده ۹۱ قانون شهرداریها چنانچه اعضای شورای شهر و یا شهردار جرمی را مرتکب شوند که تحت تعقیب دادسرا قرار گرفته و کیفرخواست توسط دادسرا صادر شود، از تاریخ صدور کیفرخواست تا تاریخ صدور رأی نهایی بهصورت معلق خواهند بود.
وی اضافه میکند: با توجه به قانون مذکور، این فرد که بحث بر سرش مطرح است از شورا معلق است و حتی حق حضور در جلسات را ندارد. بر اساس همین قانون یک نامه خطاب به فرماندار نوشته و رونوشتی را نیز به مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان ارائه دادم.
عضو شورای شهر مسجدسلیمان یادآور شد: مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان حرف مرا تائید کرده و از فرماندار نیز خواست تا قانون را به هیئترئیسه شورای شهر متذکر شود. با این وجود رئیس شورای شهر به دفتر مدیرکل مراجعه کرد ولی باز هم به وی رعایت قانون گوشزد شد. متأسفانه رئیس شورای شهر در مقابل این تذکرها اعلام کرده که چنین چیزی به من ابلاغ نشده و در جواب هم به وی گفتند که قانون به کسی ابلاغ نمیشود.
درخواست رعایت قانون را داریم
زمانپور بیان میکند: یک برگ کپی از کیفرخواست فرد مورد نظر را به رئیس شورای شهر دادم ولی باز به من اعلام کرد با توجه به اینکه در شورا همکارمان بوده موافقت کنید که من هم در جواب اعلام کردم ملاک عمل باید قانون باشد و بر اساس قانون وی تا دو ماه باید بدون جایگزین معلق باشد و بعد هم اگر نتوانست از طریق دادگاه تعیین تکلیف شود باید نفر دوازدهم شورای شهر جایگزین وی شود.
وی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن قانون و نه کمتر و بیشتر میگوید: متأسفانه آشنا نبودن برخی از اعضای شورای شهر با قانون، بارها کار دست این شورا داده است. بهعنوان نمونه در مقطعی شهردار را استیضاح کردند و هرچه اعلام کردیم که این کار غیرقانونی است ولی گوش هیچکدام بدهکار نبود.
عضو شورای شهر مسجدسلیمان درخواست میکند: در حال حاضر از استاندار خوزستان و فرماندار مسجدسلیمان تقاضا داریم تا قانون را رعایت کنند. بههرحال این فرد چهره ذیصلاحی نیست و اگر اتفاقی بیفتد و قانون زیرپا گذاشته شود بهطور حتم قانونشکن بعدی خودم خواهم بود.
وی عنوان میکند: شهردار منتخب تا فردا تعلیق است و اگر نتواند حکم برائت خود را ارائه دهد آنوقت تا ۶ ماه از شورای شهر کنار گذاشته میشود. شهردار شاکی خصوصی دارد و باید رضایت وی را کسب کند. مهلت استانداری خوزستان نیز برای پاسخ دادن به استعلام از نظر قانونی گذشته و باید حتماً جواب را ارائه دهد.
عضو شورای شهر مسجدسلیمان میافزاید: حتی فرماندار مسجدسلیمان برای گرفتن جواب استانداری، اصرار دارد ولی چون سال انتخابات است قصد دارند تا همهچیز بهآرامی پیش برود و باوجوداینکه این مسئله را قبول دارم ولی اگر قانون رعایت نشود آنوقت گروه دیگری قانونشکنی میکنند.
کیفرخواست به دفتر شورا اعلام نشد
سیامک حاتمی رئیس شورای شهر مسجدسلیمان میگوید: کیفرخواست بهصورت مکتوب از طرف مراجع قانونی به دفتر شورای شهر اعلام نشد و اگر میدانستیم که قطعاً قانون را اجرا میکردیم. هماکنون نیز منتظر تصمیمگیری مراجع قانونی هستیم و هرچه مرجع بالاتر اعلام نظر کنند را قبول کرده و تابع قانون خواهیم بود. در نهایت فصل الخطاب قانون خواهد بود.
شهردار فعلی منتخب ۶ رأی دارد
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان گفت: فرآیند انتخاب شهردار توسط شورا طبق قانون مشخص است و وقتی فردی دریکی از جلسات رسمی شورا که موضوع در دستور کار جلسه هم قیدشده با حداکثر آرای اعضا انتخاب شود بههرحال شهردار منتخب آن شورا محسوب میشود.
پیمان کاظمی نژاد ادامه میدهد: شهردار منتخب شورا پس از انتخاب به همراه لایحهای که وی را بهعنوان شهردار منتخب شورا معرفی کرده به فرمانداری میرود. فرماندار آن لایحه را با چارچوب اولیه قانونی مقایسه کرده و در نهایت مستندات را برای بررسی به استانداری و اداره کل امور شهری و شوراها ارسال میکند.
وی یادآور میشود: پس از دریافت این مستندات دو کار را باید انجام داد یکی اینکه سوابق اجرایی و مدرک تحصیلی فرد منتخب شورا را با شرایط قانونی تطبیق دهیم و دوم اینکه استعلامهای لازم را از گزینش و حراست دریافت کنیم.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان میگوید: هماکنون در حال طی کردن فرآیند قانونی هستیم و مستندات را در اختیار مراجع ذیصلاح گذاشته و استعلامهای لازم را از آن مراجع انجام داده و منتظر دریافت پاسخ هستیم.
نمیتوانیم شهر را معطل بگذاریم
کاظمی نژاد در خصوص غیرقانونی بودن انتخاب شهردار فعلی بیان میکند: در ارتباط با اینکه میگویند شورای شهر وی را به شکل غیرقانونی انتخاب کرده باید اعلام کنم که بالاخره ۶ رأی از مجموع ۱۱ رأی بهتوسط اعضای شورای شهر به وی داده شده است.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان ادامه میدهد: موارد اتهام در حال بررسی و تعیین صحتوسقم است و بههرحال وقتی چنین مسائلی وجود داشته باشد بحث تا اندازهای پیچیدهتر هم میشود. در حال حاضر بررسیهای لازم در دست انجام است تا حقی از مردم و از آن فرد ضایع نشود.
وی بیان اظهار میکند: بههرحال آن فرد هم که انتخابشده حقی دارد و اگر قانون این اجازه را به وی بدهد که شهردار مسجدسلیمان باشد ما هم از انتخاب شورای شهر استقبال میکنیم ولی اگر طبق قانون هم نتواند شهردار باشد که اعلام میکنیم و شورا باید نسبت به انتخاب فرد دیگری اقدام کند.
کاظمی نژاد در ارتباط با رأی صادرشده برای شهردار میگوید: رأی صادر شده برای شهردار فعلی بدوی و لازمالاجرا نیست چون وی میتواند ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ صدور اعتراض بزند که اعتراض هم زده منتها چون میخواهیم یک فرآیند قانونی را در انتخاب شهردار طی کنیم استعلامات مقداری زمان برده است تا مراجع قانونی ذیصلاح پاسخ را اعلام کرده و در نهایت تصمیمگیری کنیم.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان با تأکید بر لزوم طی شدن فرآیند قانونی در موعد خود میگوید: بر اساس رأی بدوی، نمیشود نظر داد که وی قطعاً محکوم است. یک رأی بدوی برای وی صادر شده و محکومیتی هم در نظر گرفتند ولی طبق قانون مجازات اسلامی این رأی قابلاعتراض است و بعد از اعتراض به دادگاه تجدیدنظر میرود. قطعاً پس از دریافت پاسخ استعلامات تصمیمگیری خواهیم کرد و نمیتوانیم شهر را معطل مشخص شدن وضعیت فرد منتخب شورا بگذاریم.
استانداری مرجع تصمیمگیری است
علیرضا گوروئی فرماندار مسجدسلیمان اظهار میکند: مرجع تصمیمگیری در خصوص تعیین تکلیف شهردار پیشنهادی این شهر استانداری است و اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان نیز پیگیریهای لازم در خصوص این مسئله را انجام میدهد. (مهر)