خبرنگار بینالملل مشرق در این خصوص با اسقف "ریچارد پیتس" رئیس "کمیته صلح و عدالت بینالمللی"زیرمجموعه "کنفرانس اسقفهای کاتولیک آمریکا" گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این اسقف مسیحی به شرح زیر است.
لطفاً ابتدا درباره سفری که به ایران داشتید توضیح بدهید. چه کسانی در هیئت آمریکایی حضور داشتند و در جریان این سفر چه اتفاقی افتاد؟
هیئت ما در قالب شش نفر به ایران سفر کرد. اسقف اعظم "تئودور مککاریک" که اسقف اعظم بازنشسته واشنگتن است، اسقف "دنیس مادن" رئیس کمیسیون گفتگوی ادیان، و من که سومین اسقف بودم. علاوه بر ما سه نفر دیگر هم در این هیئت بودند: دکتر "جان اشتاینبرونر" استاد سیاست عمومی در دانشگاه مریلند، دکتر "استیون کولچی" مدیر دفتر عدالت و صلح بینالملل کنفرانس اسقفهای کاتولیک آمریکا، و "ابراهیم محسنی" دانشجوی دکترای دانشگاه مریلند که تابعیت ایرانی و آمریکایی دارد.
گروه ما به دعوت و با همکاری مقامات ایرانی در قم به ایران سفر کرد. هدف ما فقط این بود که فرصت پیدا کنیم تا با هم گفتگو کنیم و بین شیعیان و کاتولیکها بر اساس واقعیت، عدالت و صلح مذاکره برقرار کنیم. ما معتقدیم که این گفتگوها بین دو طرف باید برقرار شود و در نهایت ممکن است به نوعی توافق بین دولتهای دو کشور منجر شود. به همین خاطر بود که ما مستقل از دولت آمریکا و به نمایندگی از جامعه اسقفهای کشورمان به ایران سفر کردیم.
طی دیدار 4، 5 روزه خود در قم، به گرمی مورد استقبال قرار گرفتیم. بسیار از این سفر لذت بردیم و حتی زمانی که به گشت و گذار میرفتیم هم برخورد مردم با ما فوقالعاده مهربانانه بود. مردم به ما سلام میکردند و با ما عکس میانداختند.
موضوع مورد بررسی ما فتوایی بود که آیتالله خامنهای درباره سلاحهای هستهای صادر کرده است. میخواستیم از نزدیک ببینم که این فتوا تا چه اندازه در ایران اعتبار و وزن سیاسی دارد. نتیجهای که گرفتیم هم این بود که تشیع با تولید و استفاده از سلاحهای هستهای مخالف است و این همان نتیجهای است که ما امروز در مسیحیت کاتولیک به آن رسیدهایم: استفاده از سلاحهای هستهای از بحث بازدارندگی فراتر رفته است، چون این سلاحها موجب مرگ تعداد زیادی شهروند غیرمسلح میشود.
ما درباره فتوای آیتالله خامنهای تحقیق کردیم و فهمیدیم که در جامعه ایران تا چه اندازه اهمیت دارد و در بحثهای بین خودمان هم به نتیجهای رسیدیم که در نهایت در قالب یک بیانیه مشترک این نتیجه را منتشر کردیم و گفتیم که هر دو مذهب در این مسئله خاص توافق نظر دارند.
خیر. ما یک گروه کاملاً متفاوت هستیم که به جناحهای سیاسی یا به دولت آمریکا وابستگی نداریم. ما به عنوان رهبران مذهبی ساکن آمریکا به ایران آمدیم تا با روحانیون ایرانی، حدود 5 روحانی و رهبر دینی، در قم دیدار کنیم. سفر ما کاملاً مستقل بود و میخواستیم به دولتمان نشان بدهیم که موضع اسلام شیعی درباره سلاحهای هستهای چیست.
گروه شما بیانیه خود را درباره فتوای هستهای صادر کرده است. اگر دولت آمریکا این فتوا را بپذیرد، بخش عمده تنشها بین دو طرف از بین میرود و میتوانند به توافق برسند. به نظر شما بیانیه شما تا چه اندازه میتواند بر تصمیمات دولت آمریکا تأثیر بگذارد؟
به نظر من دولت آمریکا هم میداند که ما مستقل هستیم و از گزارش ما هم کاملاً آگاه است. مسلماً این گزارش را مدنظر هم قرار خواهند داد، چون ما گزارش را برای دولت فرستادهایم و بنابراین از سفر ما به ایران و نتیجه سفرمان مطلع هستند. تنها کاری که الآن میتوانیم بکنیم این است که امیدوار باشیم گزارشمان تأثیر خوبی روی تصمیمات دولت بگذارد.
در ایران، اگر یک رهبر دینی فتوا یا بیانیهای صادر کند، افکار عمومی کاملاً تحت تأثیر قرار میگیرند. آیا در آمریکا هم همین گونه است؟ گزارش شما چه تأثیری روی افکار عمومی آمریکا خواهد داشت؟
در آمریکا برداشت مردم از بیانیههای مذهبی بسیار متنوع است. به دلیل تاریخ اخیر آمریکا، واکنش مردم به مذهب بسیار پیچیده شده است. ما هم در همین جامعه هستیم و باید تلاش کنیم تا به گونهای پیش برویم که بیانیههای مذهبی بتوانند تأثیر بیشتری روی افکار عمومی بگذارند.
به نظرم فتوای هستهای رهبر ایران تا کنون در بین مردم آمریکا به طور علنی و گسترده بیان نشده و جز عدهای خاص، بقیه مردم آمریکا اطلاع زیادی در اینباره ندارند. با این وجود، سفر ما به ایران و اخبار بازگشت ما و نتیجهای که گرفتیم، میتواند مسئله فتوا را برای مردم آمریکا بیشتر جا بیندازد، حتی با وجود این که افکار عمومی در آمریکا به سادگی قابل نفوذ نیست و نمیتوان آن را راحت تغییر داد.
این سفر اولین سفر شما به ایران بود. لطفاً توضیح بدهید که چه عاملی باعث شد تا به ایران سفر کنید.
کمیته ما مشغول بحث درباره روابط سیاسی بین کشور ما با ایران بود. از طرفی هم میدانستیم که این فتوای هستهای صادر شده است. بنابراین میخواستیم درباره اعتبار و وزن سیاسی این فتوا بیشتر بدانیم. برای همین هم با ایران تماس برقرار کردیم و پاسخ ما را با دعوتنامه دادند. به قم رفتیم و سپس با این نتیجه به آمریکا برگشتیم که فتوا کاملاً در اجماع عمومی جامعه ایران نقش دارد.
ما در جوامع مذهبی همواره هدفمان برقراری صلح و ارتباط میان کشورهاست. پاپ "فرانسیس" هم به ما گفت که به ایران بیاییم و گفتگو کنیم تا بتوانیم موقعیتهای متقابل همدیگر را درک کنیم و با هم وارد رابطهای مبتنی بر اعتماد شویم و به نفع مردم پیش برویم. امروز، دنیا به یک محله کوچک تبدیل شده است. بنابراین ما هم خواهان گفتگو و برقراری ارتباطی هستیم که امیدواریم نتیجهبخش باشد و منجر به کاهش تنشها در دنیا بشود.
تصویری که از ایران در اغلب کشورهای غربی ارائه میشود، تصویر بسیار بدی است. تصوری که شما از ایران داشتید چه بود و آیا با آنچه واقعاً در سفر خود دیدید فرق داشت؟
متأسفانه تصویری که از ایران ارائه شده است، تصویری واقعی نیست، بلکه یک کاریکاتور از ایران است، اما من خودم از افراد دیگری که به ایران سفر کرده بودند، شنیده بودم که برخورد بسیار خوبی با آنها شده است. خود من هم برخوردی که از مردم ایران دیدم بسیار مهربانانه و خوب بود. واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم که دیدم ایران یک جامعه بسیار پیشرفته است، با مردمی تحصیلکرده. آنچه اکنون باید انجام بدهیم این است که به مردم ایران و آمریکا درکی واقعی از وضعیت متقابل دو کشور بدهیم تا بتوانیم کاریکاتورها را کنار بگذاریم و با همکاری یکدیگر به صلح بین دو کشور و در خاورمیانه برسیم.
از نظر شما، آیا روحانیون ایران خشونتطلب هستند؟ طی برخورد خود با روحانیون ایرانی آنها را افرادی بیاطلاع از وضعیت دنیا و یا مشرف به این وضعیت دیدید؟
آن چه من دیدم این است که روحانیون ایران، هم بسیار مذهبی هستند و هم بسیار هوشمند و مطلع. میدانند در سراسر دنیا چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. ما در مذاهب مختلف به دنبال پیدا کردن و ظاهر کردن بهترین بخش از وجود انسانها هستیم. من، و به نظرم بقیه افرادی که با من بودند، در سفر خود به ایران درباره اسلام شیعی اطلاعات زیادی به دست آوردیم. دوستان خوبی هم پیدا کردیم و ارتباط خوبی با آنها داشتیم.
فکر میکنید این رابطه گروه شما با علمای شیعه یه رابطه مستمر و ادامه دار باشد؟
ما مسلماً امیدواریم که اینطور باشد. دعوتنامهای هم برای روحانیون مذهبی مسلمان آماده کردهایم. الآن هم در زمینه ویزا دارند کارهایی را انجام میدهند و امیدواریم در آیندهای نه چندان دور بتوانیم در آمریکا میزبان آنها باشیم و بتوانیم گفتگوهای خود را ادامه بدهیم.
لطفاً درباره گزارشی که به مقامات آمریکایی دادهاید، بیشتر توضیح بدهید.
در این گزارش درباره سفر خوبی که به ایران داشتیم توضیح دادیم و نوشتیم که چه اندازه در ایران به ما خوش گذشته است، و همچنین بیانیه مشترکی را آوردیم که نتیجه سفرمان بود. تلاش ما این است که آن کاریکاتوری را از بین ببریم که در هر دو کشور نسبت به کشور مقابل به وجود آمده است. ما فضای خوبی را که در ایران تجربه کرده بودیم به مقامات دولت منتقل کردیم و امیدواریم این کار نهایتاً منجر به برقراری صلح بین دو کشور به ویژه در مسئله هستهای بشود.
آیا نکتهای هست که بخواهید در انتها به مردم ایران بگویید؟
فقط میخواستم از مردم ایران تشکر کنم. همه افرادی که ما در ایران با آنها ملاقات کردیم، فوقالعاده مهربان و صمیمی بودند. دعا میکنیم که در آینده بتوانیم ارتباط بهتری بین دو کشور و دو مذهب برقرار کنیم. به نظر من ارتباط ما در سطح مذهب بسیار قوی است. ما همه انسان هستیم و خواهان نیکبختی سایر انسانها. میخواهیم به صلح دست پیدا کنیم و به عقیده من با توجه به تاریخ غنی و سرمایههایی که مردم ایران و همینطور مردم آمریکا دارند، بتوانیم به جوانب مثبت فکر کنیم و اینکه چه استفادههای خوبی میتوان از انرژی هستهای کرد.
«جرج سجعان جرداق» در سال 1931 میلادی در منطقه «مرجعیون» لبنان و در یک خانواده مسیحی ارتدوکس و اصیل متولد شد. پدر و مادر وی اگرچه مسیحی بودند اما به امام علی (ع) عشق میورزیدند و این عشق در منزل آنها متجلی بود به نحوی که بر سر در خانه خود عبارت «لا فتی الا علی، لا سیف الا ذوالفقار» را نصب کرده بودند.
خانواده و اقوام جرداق همه از تحصیلکردگان و روشنفکران محل تولد وی بودند. پدر جرداق مهندس و عمویش دانشمند بزرگ ریاضی بود. اما جرج کوچک تحت تاثیر شدید برادر روشنفکرش «فواد» بود . فواد نیز به شدت از جرج حمایت می کرد و وی همان کسی بود که بارقههای اول عشق به تالیف و تحقیق در مورد امام علی (ع) را در ذهن جرج با اهدای یک نهج البلاغه به وی در همان سنین کودکی روشن کرد. جرداق پس از گذراندن تحصیلات اولیه در محل تولدش وارد کالج کلیسایی آن زمان لبنان شد و پس از فارغالتحصیلی در تعدادی از دانشگاههای بیروت به تدریس ادبیات عرب و فلسفه مشغول شد. البته وی در کنار تدریس، به تالیف، نویسندگی، همکاری با روزنامه و مجلات و رادیو نیز مشغول بود.
اگرچه شاید بسیاری بر اشعار بسیار زیبا و نقدهای جرج جرداق متمرکز شوند اما بخش درخشان زندگی وی تالیف دایره المعارف «علی، صدای عدالت انسانی» در چند جلد بود: «علی (ع) و حقوق بشر.» «علی (ع)و انقلاب فرانسه»، «علی (ع) و سقراط»، «علی (ع) و روزگارش» و «علی (ع) و قوم گرایی عربی» و سپس کتاب «روائع نهج البلاغه» را به این مجموعه اضافه کرد.
جرج جرداق در گفتوگویی صمیمانه با مجلهای عربی به زندگی شخصی و کاری خود پرداخته است و از فراز و فرودهای روزگار میگوید. ادامه این نوشته بر اساس سخنان خود جرداق تنظیم شده است.
جرداق محل تولد خود را زیباترین منطقه زمین میدانست و همواره از آن به نیکی یاد میکرد و هیچ وقت حاضر نشد از آن دل بکند. او فواد بردار بزرگش را که یک زبانشنان، شاعر و مهندس بود ، بهترین راهنمای خودش در طول زندگی توصیف میکرد. جرج جرداق در زمان کودکی علاقه چندانی به مدرسه نداشت و هر وقت فرصتی مییافت از مدرسه فرار میکرد تا در کنار چشمهسارهای مرجعیون و زیر درختهای زیبای آن به مطالعه «دیوان متنبی» و« مجمع البحرین» ناصیف یازجی را با علاقه خاصی بخواند. فواد تنها کسی بود که در آن زمان از او دفاع می کرد و اعتقاد داشت جرج جرداق باید به دنبال علاقه خودش برود حتی اگر مستلزم آن فرار از مدرسه باشد. وی سپس یک جلد نهج البلاغه را به جرداق هدیه داد و از آن به بعد کتاب امیر المومنین (ع) نیز به مجموعه مطالعات جرج افزوده شد و تا آخر عمر رهایش نکرد. جرج جرداق به توصیه برادرش هرچه قدر از نهج البلاغه را که در توانش بود حفظ میکرد و در سن 13 سالگی بخش اعظم نهج البلاغه را حفظ بود.
فواد جرداق به برادرش گفته بود که خیر بسیاری در نهجالبلاغه نهفته است و خود فواد قصاید بسیاری در مدح امیرالمومنین (علیهالسلام) داشت. قصایدی که عظمت مبادی انسانی امام علی (ع) و نبوغ این شخصیت بزرگ تاریخ را وصف میکرد و جرج در مراسمهای مختلف میشنید و بخشی از آنها را در پیوست کتاب «علی و قومیت عرب» افزوده است. جرج جرداق این اتفاق را مقدمه حک شدن تصویر والای امام علی (ع) از زمان کودکی در ذهنش توصیف میکند.
جرج جرداق درباره راز عدم نوشتن در باره شخصیت دیگری غیر از علی علیه السلام گفته است: عدهای از مردم کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر به من پیشنهاد میکردند که مثلا در مورد عمر و یا دیگران بنویسم... اما من نپذیرفتم نه به این خاطر که بخواهم بگویم عمر و یا کس دیگری بد است؛ نه اصلا اینطور نبود، بلکه من پس از علی علیه اسلام کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی (ع) ننویسم.
جرداق درباره سیدالشهدا (ع) نیز میگوید: حسین بن علی (ع) امام عادل بود و در جنگ با یزید فاسق دستور شرعی داشت.
او همچنین درباره قیام امام حسین (ع) و علت اینکه چرا بیشتر به آن حضرت نپرداخته است میگوید: «پی بردم که حسین(ع) خط طبیعی پدرش علی (ع) است و به این موضوع نیز در نوشتههایم اشاره کردهام. از فسق معاویه و جنایت وی و همچنین ظلم یزید و زورگوییهای وی نیز نوشتم.»
جرداق معتقد است که شخصیتی نزدیک به علی علیه السلام و روش تفکر وی وجود ندارد. او علی علیه اسلام را انسانی ناب برمیشمارد و معتقد است که لازم نیست صفت ربوبیت به ایشان بدهیم؛ علی یک انسان است اما قدرت ایشان در ایجاد نوعی بیداری و نوعی آگاهی جهانی در زمینه حقوق و برابرای و عدل و عفو و تسامح باعث شده است تا وی در نظر برخی افراد فرا بشری باشد.
جرداق آنگاه میگوید: «علی علیه السلام یک انسان نمونه بودند. ایشان در دولتش عدالت محمدی (ص) را بنیان نهادند. مگر ایشان نیست که میگوید فقر در وطن، غربت است. مال در غربت، وطن است و اینکه مردم دو گروه هستند: یا برادر تو در دین هستند و یا همنوع تو در آفرینش. این همان چیزی است که جبران خلیل جبران نیز به آن اشاره کرده است. جبران از امام علی(ع) تاثیر پذیرفت و در مورد ایشان میگوید پیامبر(ص) امام علی (ع) را به عیسی بن مریم تشبیه میکرد؛ این تشبیهی تنها جسمانی نیست چون من یقین دارم که نور علی از نور پیامبران و فرستادگان خداوند متفاوت نیست.» [1]
از آنجایی که بخشی از تدریسهای جرداق مربوط به امام علی (ع) بود وی به دنبال شناخت بیشتر این شخصیت مطالعات گستردهتری را آغاز کرد. جرداق پس از مدتی بحث و جستجو در کتابهای مختلف دریافت که بیشتر نوشتههای پیرامون امام علی (ع) مربوط به امور تاریخی و محدوده زمانی و مکانی معینی است و برای تمام مردم در تمام دورهها مفید نیست. علاوه اینکه بیشتر کتابها به موضوعاتی مانند خلافت و غیره پرداخته بودند و کمتر کسی به تالیف از امیرالمومنین (ع) بر اساس فکر علوی دست زده بود. تفکری که اگر در جامعهای نهادینه میشد آن را زیر و رو می کرد.
سرانجام اینکه شروع به مطالعه عمیق نهجالبلاغه از منظری نو نمود و دریافت که حق صحبت پیرامون امام علی (ع) نه تنها ادا نشده است بلکه شاید در این زمینه بسیار اجحاف شده باشد. او امام علی (ع) را شخصیتی فراتر از مکان و زمان محدود یافت و عشق به این امام مسیر زندگی و تالیفات او را تغییر داد و به نویسنده دایره المعارف چند جلدی «علی، صدای عدالت انسانی » تبدیلش کرد. وی در این جلد اول این دایره المعارف با عنوان«علی (ع) و حقوق بشر» با دلایل محکم اثبات کرد که امام علی (ع) پیشرو تمام متفکران اروپا و جهان است. در جلد دوم «علی (ع)و انقلاب فرانسه» پیشرو بودن امام علی (ع) بر فلاسفه انقلابهای بزرگ را ثابت کرد. در جلد سوم «علی (ع) و سقراط»، از آنجایی که سقراط به عنوان پدر فلاسفه بزرگ بشری شناخته میشود جرداق ثابت کرد که دیدگاههای امام علی (ع) و سقراط در تمام زمینهها به هم ارتباط دارد.
جردج جرداق در پاسخ به سوالی پیرامون نظر شخصی اش از امام علی (ع) میگوید: علی (ع) فرمول کیهانی بی مانند برای تفکر انسانی برگرفته از قوانین ثابت است که زمان و مکان از جوهر آن نمیکاهد. او یک دانشمند، عالم و ادیب در شخصیتی واحد است.
دایره المعارف جرداق از امام علی (ع) مورد استقبال دانشمندان و بزرگان مسیحی و اسلامی به ویژه شیعیان قرار گرفت. برخی از بزرگترین شخصیتهای ادبی و علمی جهان اسلام و دنیای عرب همچون «میخائیل نعیمه» و شیخ «محمد جواد مغنیه» و برجستهترین علمای شیعه چون آیت الله العظمی «بروجردی» و آیت الله العظمی «حکیم» و علامه «سید عبدالحسین شرف الدین» او را ستودهاند.
جرداق پیرامون جایگاه امام علی (ع) در تفکر مسیحیت مینویسد که اگر بر برخی از آثار اروپایی در قرون وسطی به ویژه ادب ایتالیا نگاهی بیندازیم درمییابیم که بسیاری از مردم به امام علی (ع) به دلیل شباهتهای سخنان و روش امام به مسیح (ع) ، از امام علی (ع) به عنوان یک قدیس مینگرند. جرداق به عنوان نمونه به سخنان اندیشمند فرانسوی «کارا دیفو» اشاره میکند که تا چه حد تحت تاثیر شخصیت امام علی (ع) قرار گرفته است. وی از میان مسیحیان عرب نیز به نوشتههای « جرجی زیدان»، « جبران خلیل جبران»، «میخائیل نعیمه »، «مارون عبود »، «بولس سلامه »، «فؤاد جرداق » ، «عبد المسیح محفوظ» و شگفتی آنها از شخصیت امام علیه (ع) اشاره میکند.
جرداق جایگاه کتاب نهج البلاغه در تفکر انسانی را در راس و قله میداند و اعلام میکند تمامی ارزشهایی که قرنها دانشمندان و متفکران و جامعه شناسان به دنبال کشف و توضیح آن بودند به صورت یکجا در نهج البلاغه آورده شده است.
اما جرج جرداق مسیحی پس از سالها مطالعه در مورد امام اول شیعیان در پاسخ به سوالی پیرامون شناختش از تشیع میگوید: معنای تشیع نپذیرفتن هر آنچه که انسان را از طریق سازمانها و قوانین اجتماعی و سیاسی آزار میدهد، است. معنای تشیع دست رد زدن به سوءاستفاده و بهرهگیری انسانی از انسان دیگر و یا گروهی از گروهی دیگر است. تشیع انقلاب علیه تمام حکومتهایی است که با زور به دنبال این اعمال هستند. حوادث شرق همه گویای این مطلب هستند. انقلاب تشیع و شیعیان بر مظالم حکام در تاریخ جز برای عدالت انسانی و رحمت و مودت، طرفداری از مستضعفان و سرباز زدن در مقابل ظلم نبوده است.
مرحوم جرداق در اواخر عمر نیز با مشکلات مالی بسیاری دست به گریبان بود و به سختی روزگار میگذراند. کتابهایش در ایران به چاپ رسید و طبق گفته خودش هیچگاه حق و حقوق او به عنوان مولف پرداخت نشد و از سوی مقامات ایران نیز توجهی به شرایط نامناسب نمیشد؛ اما صدای جرداق نیز به جایی نرسید تا سالهای آخر عمرش در تنگدستی سپری شود.
اکنون پس از درگذشت وی، ایران برای خرید کتابخانه وی اعلام آمادگی کرده است.
خلاصه اینکه، جرج جرداق کسی بود که پس از شناخت امیرالمومنین (ع) کسی را شایسته نوشتن نیافت و پیشنهادها در مورد نگارش از شخصیتهای دیگر را رد کرد و تا پایان عمر بر سر عقیده خود ایستاد.
منابع:
[1] "سخنان خواندنی جرج جرداق مسیحی در گفت وگو با شفقنا"
http://shafaqna.com/persian/
http://shamsa.ir/ziyarat/
http://shamsa.ir/ziyarat/
http://en.safinahmagazine.ir/
http://www.ibna.ir/
[1] عبدالرضاهوشنگ مهدوی، سیاست خارجی ایران در دوران پهلوی، نشر پیکان
[2] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921221001051
[3] http://www.namayande.com/news/73076
[4] http://jahannews.com/vdchq-nxq23nxkd.tft2.html
[5] http://www.reuters.com/article/2013/11/24/us-iran-nuclear-bilateral-idUSBRE9AN0FB20131124
[6] http://fararu.com/fa/news/173145
[7] http://jahannews.com/vdchq-nxq23nxkd.tft2.html
![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی ![]() آغاز مانور مقابله با تخلفات شهری / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی |
| |
|
از بام تا شام در شهرهای مختلف جهان |
لاس وگاسپاریسلندنتوکیوشهر ممنوعه، پکنهامبورگمادریدبروکسلدبینیویورکتهران |
خبرنگار واحد مرکزی خبر در سوریه با انتشار متنی با عنوان “فرزندان بنی امیه” در صفحه شخصی خود نوشت: گروه تروریستی داعش با توزیع تراکتهایی از مردم مناطق تحت سیطرهشان در عراق و سوریه خواستند تا روز عاشورا رو جشن بگیرند!
«حسن شمشادی» در ادامه نوشتار خود آورده است: «…و هذا یوم فرحت ال زیاد و ال مروان بقتلهم الحسین ….اَللّـهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِم ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَآخِرَ تابِع لَهُ عَلى ذلِکَ، اَللّـهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَهَ الَّتی جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ (علیه السلام) وَشایَعَتْ وَبایَعَتْ وَتابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ، اَللّـهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعا»ً.
کشتیگیر فرنگیکار تیم نفت مسجدسلیمان موفق به شکست مدالدار مسابقات آسیایی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مسجدسلیمان، پیمان رضایی کشتیگیر دسته 66 کیلوگرم تیم نفت توانست بهنام مرادی قهرمان و مدالدار مسابقات آسیایی را شکست دهد و مدال قهرمانی مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی باشگاههای خوزستان در رده بزرگسالان را از آن خود کند.
این مسابقات چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با حضور 113 کشتیگیر از 14 شهرستان استان خوزستان در شهر اهواز برگزار شد.
تیم نفت مسجدسلیمان در این مسابقات به صورت تیمی حضور نداشت و تنها سه کشتیگیر خود را به صورت انفرادی به روی تشک فرستاد.
پیمان رضایی، شیربچه کشتی خوزستان فعالیتهای ورزشیاش را از رده سنی نونهالان با عضویت در تیم کشتی نفت مسجدسلیمان آغاز کرد؛ وی همزمان در دو بخش کشتی فرنگی و کشتی آزاد فعالیت میکند و توانسته در مسابقات مختلف استانی و کشوری عناوین و مدالهای ارزندهای را برای تیمش کسب کند.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930817000760#sthash.Z7vX4YXz.dpuf
«محمود رحمانی» مستندساز خوزستانی به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران هشتمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، «محمود رحمانی» مستندساز خوزستانی به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران هشتمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت انتخاب شد.
این جشنواره از نهم تا 16 آذرماه سال جاری با حضور کشورهای فرانسه، اسپانیا، آلمان، بلژیک، آمریکا، و چند کشور آسیایی و آفریقایی با موضوع فیلمهای عاشورایی و محیط زیست در سینما فلسطین تهران برگزار میشود.
هیئت داوران از میان 850 فیلم ارسالی به دبیرخانه جشنواره، 122 فیلم را برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب کردند.
جشنواره بینالمللی سینما حقیقت، یکی از معتبرترین جشنوارههای خاورمیانه است که از سوی سازمان سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایران برگزار میشود.
محمود رحمانی عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران است که تاکنون با آثار متعددی همچون، مادرم بلوط، نفت سفید، ملفگند و مدار صفر درجه، حضوری فعال در جشنوارههای داخلی و خارجی داشته است.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930817000902#sthash.JXFZQaBm.dpuf
در هفته هفتم مسابقات لیگ برتر فوتبال خوزستان، تیم فوتبال شاهین ندسا ماهشهر توانست با چهار گل بر ماهان سوسنگرد غلبه کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، تیم فوتبال شاهین ندسا ماهشهر در هفته هفتم مسابقات لیگ برتر فوتبال خوزستان در خانه میزبان ماهان سوسنگرد بود که توانست از میزبانی خود بهترین بهره را ببرد و با پیروزی چهار بر یک، حریف خود را مغلوب سازد.
نیمه نخست این دیدار با تک گل ماجدآلبوموسی به سود شاهین ماهشهر به پایان رسید و در نیمه دوم نیز سفیدپوشان ماهشهری توپ و میدان را در اختیار داشتند و پس از هدر دادن یک ضربه پنالتی در دقیقه 65 بازی نیما شریف هندیجانی روی یک شوت بسیار زیبا دومین گل شاهین را به ثمر رساند تا تیم ماهان برای جبران گلهای خورده روی دروازه شاهین فشار بیاورد و نتیجه را به حداقل برساند؛ اما شاگردان سمیر مجیدینسب (سرمربی تیم شاهین ماهشهر) موفق شدند با بازی خوب و رو به جلو، دو گل دیگر توسط محمدصالحنژاد به ثمر برسانند و سه امتیاز بازی را نصیب خود کنند.
شاهین با این پیروزی و یک بازی کمتر با 12 امتیاز در مکان سوم ایستاد.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930817001345#sthash.giF0TfhT.dpuf
تیم استقلال اهواز موفق شد در چارچوب هفته پنجم رقابتهای لیگ دسته اول فوتبال کشور، مس کرمان را در اهواز مغلوب کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، تیم استقلال اهواز که در چارچوب هفته پنجم رقابتهای لیگ دسته اول فوتبال کشور از ساعت 15 و 30 دقیقه دراهواز میزبان مس کرمان بود موفق شد این تیم را با دو گل مغلوب کند.
گلهای آبیپوشان اهوازی را در این دیدار ایمان رئیسی و علی گودرزی در دقایق 58 و 91 به ثمر رساندند.
استقلال با این برد 9 امتیازی شد و تا رده دوم جدول ردهبندی مسابقات خود را بالا کشید.
این تیم هفته گذشته در دربی شهر اهواز با یک گل مغلوب تیم فولاد نوین شده بود.
آبیپوشان اهوازی هفته آینده این رقابتها روز چهارشنبه در گچساران میهمان تیم نفت و گاز این شهر خواهند بود.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930817001321#sthash.3CjfUfwY.dpuf
در هفته پنجم لیگ دسته اول فوتبال کشور، صنعت نفت آبادان موفق شد میهمان خود فولاد یزد را از پیش روی بردارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، تیم فوتبال صنعت نفت آبادان، در چارچوب هفته پنجم لیگ دسته اول فوتبال کشور، میزبان فولاد یزد بود که موفق شد با دو گل حریف یزدی خود را از پیش روی بردارد.
از این دیدار که از ساعت 15 در ورزشگاه تختی آبادان برگزار شد حدود 2 هزار تماشاگر دیدن کردند.
قضاوت مسابقه بر عهده علیرضا حیدرپناه به همراه جلیل شعرانی و عبدالله عبدالهی بود، حیدرپناه به علی عبداللهزاده و محمدرضا پورمحمد بازیکنان تیم صنعت نفت هر دو در دقیقه 87 کارت زرد نشان داد.
گل اول تیم صنعت نفت آبادان را رحیم مهدی زهیوی با ضربه سر در دقیقه 50 روی ارسال زیبای محمدپور محمد وارد دروازه تیم یزدی کرد، همچنین دومین گل تیم نفت آبادان را حامد طهزاده در دقیقه 81 در درون محوطه جریمه به ثمر رساند.
شاگردان «کارلوس مانوئل» در مسابقه قبلی، چهارشنبه هفتم آبانماه جاری در تبریز به مصاف تیم شهرداری این شهر رفتند و در پایان نتیجه را با حساب یک بر صفر واگذار کردند.
زردپوشان آبادانی در هفته آینده این رقابتها، چهارشنبه 28 آبانماه جاری از ساعت 14 و 30 دقیقه در ورزشگاه قدس همدان میهمان تیم پاس خواهند بود.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930817001306#sthash.u7dUwdPm.dpuf
سرپرست تیم اسکواش مناطق نفتخیز خوزستان گفت: آرانوبیدگل میزبان تیم مناطق نفتخیز خوزستان برای برگزاری مسابقه لیگ برتر اسکواش کشور خواهد شد.
آرش احمدیمیرقائد امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: در راستای برگزاری مسابقات لیگ برتر اسکواش کشور، دیدار تیمهای مناطق نفتخیز خوزستان و آرانوبیدگل در روزهای پنجشنبه و جمعه، 22 و 23 آبانماه جاری در شهرستان آرانوبیدگل برگزار میشود.
سرپرست تیم اسکواش مناطق نفتخیز خوزستان با بیان اینکه پنج بازیکن، یک مربی و یک سرپرست به این بازی اعزام میشوند، تصریح کرد: البرز نکوئیان، فرزان حبیبپور، نادر قاسمی، حسین برومند و رضا زارعی به عنوان بازیکنان اعزام خواهند شد؛ همچنین محمد آران و آرش احمدیمیرقائد به ترتیب مربیگری و سرپرستی این تیم را به عهده دارند.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930817000746#sthash.TSX8pz1d.dpuf
به گزارش رهیاب نیوز فولادی ها در نیمه اول بازی را در اختیار داشتند و چند موقعیت خوب گلزنی را از دست دادند اما در نیمه دوم این پدیده بود که بازی در اختیار گرفت.آنها چند موقعیت خوب را از دست دادند تا بازی با نتیجه بدون گل به پایان برسد.
دقایق حساس:
دقیقه 5: فرار ساسان انصاری از سمت راست دفاع پدیده او را با دروازه بان در موقعیت تک به تک قرار داد و ولی خروج به موقع روشنگر مانع گل زدن این بازیکن شد.
دقیقه 16: شوت کیوان امرایی از پشت محوطه جریمه را مجتبی سلیمی به زیبایی بیرون کشید.
دقیقه 25: سانتر بازیکن پدیده از سمت راست در محوطه جریمه به ایوانوویچ رسید و او هم توپ را وارد دروازه کرد که داور آفساید اعلام کرد.
دقیقه 31: اسماعیل شریفات توپ را از دفاع دفاع پدیده دزدید و در موقعیت تک به تک توپ را بیرون دروازه زد.
دقیقه 38: اشتباه روشنگر توپ را به انصاری رساند، او در موقعیت دو به تک توپ را به شریفات پاس داد و این بازیکن توپ را در عین ناباوری به پای دروازهبان پدیده کوبید.
دقیقه 61 : رضا عنایتی از گوشه محوطه جریمه شوتی را زد که از کنار دروازه با اختلاف کم توپ به بیرون رفت.
دقیقه 64: پاس در عرض هافبک پدیده به میلاد قریبی رسید و او دروازه خالی را نتواست باز کند تا بازی همچنان با حساب بدون گل پیگیری شود.
دقیقه 71: سانتر میلاد غریبی را بهادر نسیم اف با ضربه سر به بیرون دروازه زد.
وقتی که علت وجوب نماز میت را از امام رضا(ع) میپرسند، حضرت پاسخ میدهند: «لیشفعوا و یدعوا له بالمغفرة، لانه لم یکن فی وقت من الاوقات أحوج إلى الشفاعة فیه والطلب والاستغفار من تلک الساعة».
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وبگاه بنیاد امام رضا(ع)، استغفار با کلماتی همچون توبه و انابه اگر چه در نگاه اول یکسان است، اما تفاوت دارد. استغفار طلب آمرزش است ولی «توبه» پشیمانی از گناه با تصمیم بر ترک آن است. بنابراین استغفار با اصرار در گناه ناسازگار است. انابه هم ترک گناه در آینده است و با توبه و طلب آمرزش تفاوت دارد. استغفار با مشتقاتش بیش از 40 بار در قرآن کریم ذکر شده است. توصیه به استغفار (آل عمران/135)، آثار آن (نمل/46)، استغفار انبیاء (مریم/47)، تأثیر استغفار پیامبر(ص) در آمرزش گناه گناهکاران(نساء/64) و محرومان استغفار (توبه/113) از آن جمله است. اما استغفار چیست، چه ویژگیهایی دارد، چه آثاری بر آن مترتب است و موارد آن کدام است؟
با استناد به جلد نخست دانشنامه امام رضا(ع) که توسط انتشارات بنیاد بینالمللی امام رضا(ع) منتشر شده است، به این پرسشها پاسخ میدهیم:
طلب غفران از خدا باید حقیقی باشد و آنچه با زبان گفته میشود با قلب و اعضا و جوارح سازگار باشد. امام رضا(ع) میفرماید: هفت چیز بدون هفت چیز دیگر مسخرهکردن خود است. یکی از آنها استغفار زبانی بدون استغفار قلبی است. (معدن الجواهر، ص60) ایشان همچنین میفرمایند: بنده با این عمل خدا را مسخره کرده است! (کافی، ج2، ص504) در بیان دیگری از حضرت آمده است: مَثل استغفار همچون برگی است که بجنبد و پیاپی فرو ریزد و آنگه از گناهانش آمرزش جوید و باز گناه کند، همچون مسخرهکنندگان پروردگار خود باشد. (تفسیر عیاشی، ج2، ص206)
ارزش استغفار
سخنانی که از امام رضا(ع) در وصف استغفار رسیده، ارزش آن را نمایان میکند. ایشان هفت چیز را نشانه کمال ایمان دانسته که یکی از آنها استغفار است. (معدن الجواهر، ص60)
در سخنان حضرت استغفار بهترین عبادت شمرده شده (جامع الاخبار، ص 57) و معیاری برای شیعهبودن دانسته شده است. (مشکاه الانوار، ص247)
به فرموده حضرت، ابلیس هم به ارزش استغفار واقف بوده است، چنانچه ایشان نقل میکند که ابلیس نزد امام سجاد(ع) که بود، آمده و از ایشان تقاضای استغفار کرده است. (الهدایه الکبری، ص214)
همچنین وقتی که از علت وجوب نماز میت از امام رضا(ع) میپرسند، حضرت پاسخ میدهند که میت در این هنگام به شفاعت و استغفار و مغفرت خداوند نیازمندتر است؛ «فإن قال: فلم أمروا بالصلاة على المیت؟ قیل: لیشفعوا ویدعوا له بالمغفرة، لانه لم یکن فی وقت من الاوقات أحوج إلى الشفاعد فیه والطلب والاستغفار من تلک الساعة» (عیون اخبارالرضا، ج2، ص99)
آثار استغفار
در کلام امام رضا(ع) برای استغفار آثار فراوان ذکر شده است، در سخنان حضرت آمرزش گناهان، درمان دردها، آمرزش گناهان والدین، افزایش روزی، نجات از آتش جهنم، محشور شدن در زمره رسول خدا(ص) و کرامت الهی، زدودهشدن تعفن گناهان و معطر شدن به عطر استغفار، همراهی با ائمه اطهار، جواز گذر از پل صراط، علامتی برای بندگان خوب خدا، ادای دین، صاحب فرزند شدن، ورود به بهشت، زخمزدن به شیطان و بهترین عبادت، از آثار استغفار شمرده شده است.
محرومان از استغفار
امام رضا(ع) میفرماید در مواردی استغفار اثر ندارد، از جمله در مورد کافران لجوج و عنود و منافقان. امام با استناد به آیه 80 سوره توبه به عدم استغفار تصریح میکند (تفسیر عیاشی، ج2، ص100). مورد دیگر در قضیه اتهام به همسر پیامبر(ص) بود. طبق حدیث رضوی آن شخص نزد رسول خدا(ص) آمد و توبه کرد و درخواست استغفار داشت. حضرت فرمودند: استغفار من برای شما بیفایده است. شما چگونه جرأت کردید به زن مؤمن تهمت بزنید؟! آنگاه به آیه 23 سوره نور استدلال فرمود. (البرهان فی تفسیر القرآن، ج4، ص53)
موارد استغفار
در فقه و اخلاق در مواردی استغفار را واجب دانستهاند. امام رضا(ع) به بعضی از این موارد اشاره میکند: در صورتی که مُحرِم صید کند یا دچار فسق شود، لازم است استغفار کند (فقه الرضا، ص127). مؤمن در صورت قتل نفس عمدی واجب است توبه و استغفار کند (فقه الرضا، ص270).
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930817000683#sthash.zHqZAtM6.dpuf
به گزارش «تابناک»، وبگردی و گشت و گذار در اینترنت شباهت بسیاری به گشت و گذار با یک خودروست؛ همانند همه خودروها افراد هم یک پلاک دارند که دیگران قادر به دیدن آن بوده و اگر لازم باشد، میتوانند اطلاعات بیشتری را از همین مسیر به دست آورند.
در واقع آدرس IP مربوط به یک دستگاه به همین شیوه قابل تفسیر است، البته با یکسری تفاوتها.
در واقع یک فرمول کلی در خصوص اطلاعات قابل افشا از طریق IP وجود دارد: هر شخص دیگری به جز ISP اطلاعات کلی از جمله نام ISP و منطقه برقراری ارتباط را میداند. ISP شما اطلاعات بسیار جزئیتر هویتی شما را نیز از طریق IP دارد.
به گزارش رهیاب نیوز دیدار تیمهای فوتبال استقلال خوزستان و سایپا در چارچوب هفته چهاردهم لیگ برتر عصر امروز از ساعت 15 و 15 دقیقه در ورزشگاه غدیر اهواز و با حضور حدود 100 هوادار برگزار شد
شرح بازی:
نیمه اول بازی متعادل بود اما در پایان این نیمه استقلالی ها چند حمله به روی دروازه سایپا انجام دادند، با شروع نیمه دوم و گل زودهنگام اوسانی نوید یک بازی خوب از استقلالی ها را می داد. در 10 دقیقه پایانی بازی سایپایی ها جلو آمده و حملاتی را انجام دادند اما در مجموع استقلالخوزستان تیم برتر میدان هم از نظر ارائه بازی زیبا و تماشاگرپسند و هم کسب نتیجه بود.
شرح گل:
1 ـ صفر (استقلالخوزستان): در دقیقه 52 محمد اوسانی که از سمت راست پا به توپ حرکت می کرد، با اشتباه مدافع و گلر سایپا مواجه شد و اولین گل این دیدار به ثمر رساند.
2 ـ صفر(استقلالخوزستان): خطای حامد فلاح زاده گلر سایپا روی میثم بائو باعث اعلام پنالتی از سوی داور شد. این ضربه توسط مهدی مومنی از روی نقطه پنالتی منجر به دومین گل خوزستانی شد.
دقایق حساس:
دقیقه 2: در حالی که گلر سایپا جلو آمده بود، شوت مهدی مومنی از پشت محوطه جریمه از کنار دروازه بیرون رفت.
دقیقه 27: سانتر زیبا یزدان عباسیان، اوسانی را در موقعیت تک به تک قرار داد اما او توپ را به پای دروازهبان کوبید.
دقیقه 29: محمد نزهتی در حین حرکت توپ را به تیرک عمودی دروازه زد.
دقیقه 63: پاس به بیرون مهدی مومنی به اوسانی رسید که این بازیکن این توپ را با فاصله کمی از دروازه بیرون زد.
دقیقه 71: ضربه کرنر محمدرضا مهدوی به حجت چهارمحالی رسید و ضربه سر این بازیکن با اختلاف خیلی کم از بالای دروازه بیرون رفت.
حواشی بازی:
* بهروز مکوندی سرمربی نفتمسجدسلیمان در روزی که تماشاچیان بسیار کمی برای تماشای بازی به غدیر رفته بودند، تماشاگر ویژه این دیدار بود.
به گزارش رهیاب نیوز از اینکه آب به زاینده رود آمد ما هم مثل اصفهانی ها خوش حال هستیم و کمی نگران که نکند این آب را از کارون کنده و در زاینده رود سرازیر کرده باشند که این روزها از این دولت هیچ چیز عجیب نیست!
بسی مایه خوشحالی است که رئیس دولت ، وزرا و خصوصا رئیس محیط زیست اینقدر برای زاینده رود دلسوزی می کنند اما ای کاش کمی هم نگران کارون و مردمی بودند که در حاشیه آن زندگی می کنند و نگران فردا و آینده هستند.
مردم خوزستان بارها برای عدم انتقال آب از سرچشمه های کارون، زنجیره انسانی تشکیل داده اند اما چه کنیم که سرچشمه ها جای دیگری است و رابطه ها از خواست مردم استان قوی تر است آنقدر قوی تر که تونل های انتقال آب کار خود را می کنند حتی اگر رئیس جمهور در اهواز بگوید من قول میدهم آب کارون منتقل نشود!
نمی دانم اصفهانی ها چه دارند که اینقدر مورد توجه و سوگلی دولت ها هستند و ما چه داریم که اینقدر در حاشیه قرار داریم نمی دانم خوزستان باید چه کند تا دولت ها حق این استان را بدهند
خانم ابتکار ما هم از زاینده رو پر آب خوش حالیم ولی نگران کم آب و شوری کارون هستیم شما برای خوزستان و این دغدغه ها چه کرده اید؟برای آلودگی هوا که نفس مردم خوزستان را بریده است چه کرده اید؟
اقای رئیس جمهور زاینده رود پر آب خوب، اما مردم شهرهای خوزستان بعد از این همه وعده و قول و قرار نباید یک آب آشامیدنی سالم داشته باشند؟ آقایان دولت تدبیر و امید که دل اصفهانی ها را با پرآب کردن زاینده رود شاد کردید کی قرار است با وعده های که در سفر به مردم خوزستان دادید دل ما را شاد کنید؟
آقای رئیس جمهور قول هایتان هنوز بادمان نرفته است ولی باید خدمت شما بگویم عدم انتقال آب کارون که در هاله ای از ابهام است و با پرآب شدن زاینده رود ابهامات برطرف شد! آب شرب اهواز ه قرار بود یک هفته ایی وصل شود و شهرهای دیگر وضعیت مبهمی دارند، منطقه آزاد خرمشهر و آبادان که داد مردم این دوشهر را در آورده است چون جز گرانی تا امروز چیزی نصیب آنها نکرده است آقای رئیس جمهور انتخابات نزدیک است لااقل به خاطر رای این مردم در انتخابات عنایتی کنید اصلا بیا فرض کنید ما هم اصفهانی هستیم چطور است؟
هوشنگ شیرمردی عضو شورای شهر اهواز در گفتگو با رهیاب با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اهواز اظهار داشت:ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اهواز اعم از تاکسیرانی و اتوبوسرانی آن به روز نیستند و نیاز اساسی به تغییرات جدی دارند.
وی ادامه داد:برای نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری اهواز برنامه هایی وجود دارد و مسولین پیگری این موضوع هستند مقداری اتوبوس هم به اهواز وارد شده است اما جوابگوی نیاز کلانشهر اهواز نیست.
شیرمردی گفت:تاکسیرانی هم اعلام کرده است که 5 هزار تاکسی نیاز دارد که در حال حاضر در حال رایزنی با سرمایه گذار هستند تا این اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد:اگر طرح سازمان تاکسیرانی اجرا شود خود به خود تردد خودروهای فرسوده در اهواز به حداقل می رسد عوارض و مشکلات ناشی از تردد خودورهای فرسوده به صورت جدی کاهش پیدا می کند.
عضو شورای شهر اهواز در پایان گفت:طرح شناسنامه کردن املاک در اهواز شروع شده است به صورت جدی دنبال این طرح هستیم تا زمین های بلاتکلیف شهری را که موجب زشت کردن فضای شهر شده اند را شناسایی کنیم.
وی افزود: با کمک استاندار و دادستان و اداره ثبت وسایر دستگاه ها می خواهیم زمین های اهواز را سروسامان دهیم درصورت عملیاتی شدن این طرح کار بزرگی صورت گرفته است طرح شناسنامه دار کردن زمین های اهواز از غارت زمین ها جلوگیری می کند و مانع خرید و فروش غیرقانونی می شود.
به گزارش رهیاب نیوز حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رهیاب در خصوص علل کاهش درآمدها نفتی ایران اظهار داشت:موضوع نفت متاسفانه در طول تاریخ همیشه به عنوان یک اهرم فشار از طرف نظام سلطه ، علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شده است و بحث جدیدی نیست
وی ادامه داد:مسئولان نظام در چند دهه گذشته همواره با این چالش روبرو بوده اند مقام معظم رهبری بارها بر اقتصاد بدون نفت تاکید کردند و اگر ما در آن زمان به این هشدارها توجه کرده بودیم و یا زمانیکه بازار نفت خوب شده بود و درآمدهای بالایی داشتیم فکر کارهای اساسی و زیربنایی در کشور بودیم قطعا بخش مهمی از مشکلات امروز وجود نداشتند.
سادات ابراهیمی تاکید کرد:نظام سلطه با هر وسیله دنبال به هم زدن بازارهای نفتی است لذا باید مسئولین کشور به نفت به عنوان اولین منبع درآمدی کشور نگاه نکنند البته کار سختی است ولی باید در اولویت برنامه ریزی ها قرار گیرد تا در دراز مدت این معضل حل شود.
وی با اشاره به نقش عربستان در کاشه قیمت نفت تاکید کرد:عربستانی ها به دلیل وابستگی شدید به امریکا توسط امریکایی هدایت می شوند و حافظ منافع آنها در منطقه هستند آنها تولید خود را منطبق با دستورات امریکایی ها تنظیم می کنندو حتی مصالح کشور خود را نادیده می گیرد عربستانی ها به خاطر شکست های داعش و موفقیت انصارالله در یمن عصبانی هستند و می خواهند این شکست ها را با فشار به ایران جبران کنند.
نماینده مردم شوشتر در خصوص نفس تنگی در استان گفت:باران های اسیدی در استان موضوع نگران کننده ای است و مجمع نمایندگان خوزستان سال گذشته به وزیر بهداشت تذکر دادند و قرار شده بود تا موضوع بررسی شود ولی تا کنون نتیجه قابل قبولی ارائه نشده است و باید مسئولین در این زمینه جوابگو باشند
وی ادامه داد:تنگی نفس امسال جای هیچ گونه عذر و توجیهی ندارد دستگاه بهداشت و درمان باید سریعا نسبت به این موضوع وارد عمل شود و علل این مسئله و اقدامات خود را به مردم اعلام کند.
سادات ابراهیمی در خصوص حوزه انتخابه اش گفت:ورود تیم فوتبال ماهان شوشتر به لیگ دسته دوم کشور جای خوشحالی دارد پیگیری های زیادی از بخش خصوصی صورت گرفت و با مشارکت مردم و خیرین منابع مالی این تیم تهیه شد و مسئولین شهری هم برای کمک ابراز تمایل کرده اند.
وی در ادامه گفت:موضوع مهم دیگر فروش مجدد بلیط قطار شوشتر، اندیمشک ،تهران و مشهد است با توجه به بازسازی مسیر راه آهن جنوب که در اندیشمک صورت گرفته بود قطارها را کاهش داده بودند تا تعمیرات را انجام دهند و حدود یک ماه این موضوع تعطیل بود ولی قرار شد از اول آذر بلیط شوشتر تهران مشهد صادر شود.
به گزارش رهیاب به نقل از آسماری نیوز شب گذشته یکی از طلافروشی های مسجدسلیمان واقع در خیابان آزادی مورد سرقت قرار گرفت.
طبق شنیده های خبرنگار ما به نظر می رسد سارق یا سارقین احتمالی با سوراخ کردن دیوار پشت این طلافروشی وارد مغازه شده و محتویات گاو صندوق و طلاهای این طلافروشی را سرقت کرده اند.
هنوز نحوه دقیق سرقت وارزش مالی طلاهای سرقت شده مشخص نیست و موضوع در حال بررسی می باشد.
اخبار تکمیلی در همین رسانه متعاقبا اعلام خواهد شد.
به گزارش رهیاب نیوز:این کنسرت که به نوعی اولین کنسرت موسیقی کویتی پور در مقام خواننده است در قالب ارکستر و در شکلی حماسی اجرا می شود. این در حالی است که وی تا کنون اجراهای متعددی را در برنامه های مختلف در چارچوب داشته که اجرای در پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت در بخش دفاع مقدس از جمله اجراهای زنده این مداح و خواننده است.
این خواننده که از وی تاکنون آلبوم های «غریبانه ۱ و ۲» و «خاموش» با مضامین عاشورایی و حماسی روانه بازار موسیقی شده به زودی تازه ترین آلبوم خود را نیز ارائه خواهد که طبق گفته خودش، این بار از حال و هوایی حماسی اجتماعی برخوردار است.
کویتی پور ۵۷ ساله که عمده فعالیتهای موسیقاییاش طی سالهای گذشته به ویژه دوران دفاع مقدس در حوزه خوانش قطعات حماسی و مذهبی بوده است علاوه بر خواندن تعداد زیادی نوحه و اشعار مذهبی و حماسی از جمله خوانندگانی است که در تولید و انتشار آثاری به قصد عزاداری محرم فعالیت کرده است که البته آلبوم «غریبانه ۲» او که بدون اجازه وی در بازار موسیقی منتشر شده بود مدتی بعد از فروشگاههای عرضه آثار موسیقایی جمع آوری شد.
اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با رهیاب در خصوص علل کاهش درآمدهای نفتی ایران اظهار داشت:کاهش درآمدهای نفتی ما تحت تاثیر دو عامل است عامل اول تحریم هاست که سهم ما را در بازارهای بیرونی به شدت کاهش داده است و حدود یک چهارم قبل از تحریم های نفتی است.
وی ادامه داد:عامل دوم کاهش قیمت نفت،بهم ریختگی و عدم تعادل بازار در عرضه و تقاضاست که بعضی کشورهای اوپک مثل عربستان با افزایش عرضه نفت در فصل سرما که معمولا تقاضا افزایش پیدا می کند و قیمت ها جهش پیدا می کند عملا این فرصت را از فروشندگان نفت گرفتند و منجر به کاهش قیمت نفت در بازارها شدند.
جلیلی گفت : از سوی دیگر مجموعه اقدامات گروهک تروریستی داعش در رسیدن به چاهای نفت در شمال عراق و فروش نفت با قیمت بسیار نازل و بدون هر گونه ضابطه ای به کشورهای اروپایی مزید بر علت شد.
وی ادامه داد:نتیجه این اقدامات در جهت فشار به بازارهای ایران و روسیه صورت گرفته است و شرایط نامطمئنی در درآمدهای نفتی به وجود آورده است دولت امکان دارد برای جبران این مسئله از استراتژی کاهش هزینه استفاده کند که البته این کار تبعاتی هم در پی خواهد داشت.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص مذاکرات هسته ای تاکید کرد: روند مذاکرات هسته ایی رو به جلو است توافقات از قرار معلوم نهایی شده است اما اینکه طرف مقابل برای رفع تحریم ها اقدام جدی انجام خواهد داد یا نه باید منتظر بود و دید آیا طرف آمریکایی به تعهدات خود پایبند خواهد بود.
وی ادامه داد:اتفاقاتی که در آمریکا رخ داده است و ترکیب کنگره آمریکا با روی کار آمدن جمهوری خواهان عوض شده است قطعا تصمیمات رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات هسته ای با چالش جدی روبرو می شود مذاکره کنندگان ما باید مواظب این مسئله باشند چون تصمیم نهایی را بعید می دانم دولت آمریکا بتواند بگیرد اوباما تحت تاثیر فشارهای گروه جمهوری خواه قرار خواهد گرفت باید مراقب بود منافع ملی ما در بین درگیری های دولت و کنگره آمریکا قربانی نشود.
نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه اش گفت: مردم از وضعیت نابه سامان بیکاری که آمار بسیار آزار دهنده ای دارد به شدت ناراضی هستند از اینکه هیچ اقدام عملی برای اشتغال آنها توسط دولت صورت نمی گیرد به جد معترض هستند مراجعات به ما بلا استثنا در خصوص بیکاری است.
وی ادامه داد:مردم انتظاردارند مسئولین برای آبیاری زمین های کشاورزی آنها از منابع آبی در کنار روستاهایشان وجود دارد فکری کنند تا زمینه اشتغال انان فراهم شود مدیران از فضای شعاری و روزمرگی خارج شوند که آستانه تحمل مردم نسبت به بی تفاوتی مدیران حدی دارد.