مدیرکل هواشناسی خوزستان از حرکت سامانه گرد و غبار از سوی عراق به سمت کشور خبر داد و گفت: از عصر امروز گرد و غبار خوزستان را فرا میگیرد.
مسعود دهملایی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: طی امروز با عبور تدریجی خط ناپایدار لایه میانی جو شاهد بارشهای پراکنده در استان هستیم که از بعداز ظهر به تدریج شاهد کاهش ابر در استان خواهیم بود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به تشکیل جبهه گرد و غبار در کشور عراق و انتقال به مرزهای غربی استان انتظار کاهش دید و آلودگی هوا از عصر در مناطق غربی و جنوبی استان وجود خواهد داشت.
وی گفت: این کاهش دید با وزش بادهای نسبتا شدید همراه خواهد شد و به این دلیل هشدارهای لازم به گردشگران و مهمانان نوروزی در خوزستان داده شده است.
*بارش پراکنده باران و گرد و غبار در سراسر خوزستان
مدیر کل هواشناسی خوزستان تاکید کرد: در مناطق شمالی استان و ارتفاعات نیمه شمالی وضعیت هوا نیمه ابری با احتمال بارش پراکنده به تدریج با کاهش ابر و وزش باد خواهد بود و در مناطق مرکزی و غربی شرایط نیمه ابری بتدریج با کاهش ابر و وزش باد قابل ملاحظه و احتمال گرد و غبار همراه است.
وی بیان کرد: مناطق ارتفاعات نیمه شرقی و جنوب شرقی وضعیت نیمه ابری با احتمال بارش پراکنده بتدریج کاهش ابر و وزش باد قابل ملاحظه را به همراه خواهد داشت و وضعیت هوا در مناطق ساحلی و جنوبی خوزستان نیمه ابری با بارش پراکنده بتدریج با کاهش ابر و وزش باد قابل ملاحظه و احتمال گرد و غبار همراه میشود.
*ساحل خلیج فارس مواج خواهد بود
مدیر کل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: وضعیت هوا، نیمه ابری با بارش پراکنده بتدریج با کاهش ابر و غبار آلود است و جهت باد، جنوبی بتدریج شمال غربی، سرعت باد، 20تا30کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد، 50 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
دهملایی افزود: در شبانهروز گذشته هندیجان با 31 و دهدز با 8.9 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط گزارش شدهاند.
وی همچنین درباره شرایط دمایی شهرستان اهواز در 24 ساعت آینده تاکید کرد: حداکثر دمای اهواز به 27.3 و حداقل به 15.8 درجه سانتیگراد خواهد رسید.
ده سال از جنگ عراق می گذرد. جنگی با تلفات انسانی بی سابقه و اتلاف میلیاردها دلار سرمایه آمریکایی.جنگی که به میل جورج بوش رئیس جمهور جمهوری خواه ایالات متحده در مارس سال 2003 آغاز و به باراک اوباما دموکرات به ارث رسید. هرچند نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکایی در روزهای حمله به عراق در جامه یک سناتور مخالف این قشون کشی نظامی بود اما پیروزی در انتخابات سال 2008 میلادی وی را به وارث جنگی تبدیل کرد که آمریکا هنوز بابت آن مواخذه می شود. حمله به عراق به بهانه وجود تسلیحات کشتارجمعی انجام گرفت. همان تسلیحاتی که در یک دهه گذشته حتی یک مورد از آن هم پیدا نشده است. در این ده سال بارها امریکایی ها شیپور پیروزی را به صدا درآوردند.با اینهمه رسوایی های امریکا در عراق بیش از دستاوردهایش بود. فارین پالیسی در نوشتاری کوتاه به حوادث مهم جاری در عراق در ده سال گذشته به شکل مصور پرداخته است:
در نخستین روز ماه می سال 2003 میلادی ، رئیس جمهور وقت آمریکا جورج بوش بر روی عرشه یک کشتی حمل کننده جنگنده های نظامی به نام یو اس اس آبراهام لینکلن ایستاد. درست پشت سر رئیس جمهور بنری بالا رفته بود که بر روی آن نوشته شده بود : "ماموریت به اتمام رسید." بوش در سخنرانی پرشور خود بر روی عرشه این کشتی اعلام کرد که بخش اعظم جنگ در عراق درست چندماه پس از آغاز آن به پایان خود نزدیک شده است. در آن زمان تصویر رئیس جمهوری پیروز در میان جمعیتی که از ذوق بالا و پایین می پریدند، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. اما امروز این عکس تنها با خاطره ای دردناک گره خورده است. بیش از 4 هزار سرباز آمریکایی و 100 هزار شهروند غیرنظامی عراقی جان خود را از دست دادند. شخص بوش نیز بعدها از این تصویر به تلخی یاد کرد: نصب بنر " ماموریت به پایان رسید" بر فراز آن عرشه اشتباه بود.
در 9 آوریل 2003 ، مجسمه 40 فوتی صدام حسین در میدان فردوس بغداد به پایین کشیده شد. در آن زمان رسانه های غربی اعلام کردند که این مجسمه را جوانان عراقی که از رفتن دیکتاتور شاد بودند، به پایین کشیدند. این عکس در سرتاسر جهان با واکنش های مثبت بسیار همراه شد. اما اندک زمانی از انتشار این عکس نگذشته بود که حقیقت برملا شد: بله! عکس را جوانان عراقی پایین کشیده بودند اما نه آن جمعیتی که در رسانه های آمریکایی از آن یاد شد و البته سربازان آمریکایی هم به عراقی ها در این حرکت کمک کرده بودند.
عکس های صدام حسین با موهای ژولیده و ریش انبوه در حالی که از مخفیگاه خود بیرون کشیده می شد، عراقی ها را هم شوکه و هم خرسند کرد. برخی از عراقی ها شادی خود را با آتش بازی به تصویر کشیدند اما در جبهه مقابل هم بودند وفادارانی به صدام حسین که به سمت آمریکایی ها آتش گشودند. با اینکه خبرهای رسیده حاکی از آن بود که دیکتاتور در وضعیت جسمانی خوبی به سر می برد اما بسیاری از دیدن تصاویر محل پنهان شدن وی که مملو از زباله بود، شوکه شده بودند. بعدها تصاویری منتشر شد که در آن آمریکایی ها بدن وی را برای یافتن شپش مورد معاینه قرار دادند ،تصاویری که گفته شد برای تحقیر کردن صدام حسین بوده است.
عکس بالا یکی از دلخراش ترین عکس هایی است که از زندان ابوغریب منتشر شد. عکس های منتشر شده از این زندان عمدتا گویای شکنجه جسمی و جنسی بود که بر زندانیان روا داشته شده بود. عکس العمل ها به عکس های ابوغریب در برنامه 60 دقیقه سی بی اس در بهار 2004 بسیار دلخراش بود. این عکس ها و تلاش های امریکا برای توضیح بیشتر در خصوص آنها تنها به احساسات ضدامریکایی بیشتر منتهی شد. این عکس ها تنها و تنها خوراکی مفید برای القاعده و توجیه مبارزه های آنها شد.
ثمر حسن در خودرو خانوادگی خود به همراه والدین و برادرش نشسته بود که ناگهان دستانش غرق در خون شد. آمریکایی ها با شلیک گلوله های خود پدر و مادرش را کشتند و ثمر به چشم خود تکه تکه شدن برادرش را در صندلی کناری خود دید. این عکس چند دقیقه پس از این حادثه گرفته شد. امریکایی ها ادعا می کردند که به خودرو حامل ثمر و خانواده اش ایست داده اند اما با عدم توجه راننده وادار به شلیک به سمت ماشین شده اند. این عکس مولود سر و صدای بسیاری شد و نیویورک تایمز در مقاله ای تاکید کرد که پنتاگون باید برای کاستن از تلفات انسانی در جنگ های خود کاری بکند.
بصره عراق در سال 2005 میلادی غرق در خون شد.در این تاریخ سربازان انگلیسی در حالی که لباس غیرنظامی بر تن داشتند چند افسر عراقی را کشته و یک نفر را زخمی کردند. عراقی ها به خیابان ریخته و به آتش کشیدن هرآنچه که به نیروهای خارجی تعلق داشت، پرداختند. در تصویر بالا تانک ی انگلیسی توسط شهروندان خشمگین عراقی به آتش کشیده شد. تصویر سرباز انگلیسی که در حال خروج از تانک در آتش می سوخت، در صدر اخبار آن زمان رسانه ها قرار گرفت. این سرباز از مرگ نجات یافت اما تبعات انتشار این عکس انگلستان را به آشوب کشید.
رئیس جمهور سابق عراق صدام حسین به همراه برادرش ابراهیم التکریتی در جریان جلسه دادگاه خود در بغداد به نشانه اعتراض سر و صدا راه انداختند. صدام و برادر ناتنی اش به اتهام جنایت علیه بشریت در جریان کشتار کردها به دادگاه فراخوانده شده و متهم شناخته شدند. در جریان محاکمه ، صدام مشروعیت دادگاه را زیر سوال برد. در عکس بالا وی تاکید کرد که از صدور حکم اعدام برای خود واهمه ای ندارد. در بخش هایی از این جلسه هم وی فریاد می کشید : زنده باد عراق .حکم اعدام صدام در 30 دسامبر 2006 اجرا شد.
هفت سال پیش از گرفته شدن این عکس ، این گردان نخستین گردان نظامی بود که به عراق وارد شد. تاری این عکس نوامبر 2010 است. سربازان نخستین گردان آمریکایی که به عراق آمدند در حال بازگشت به خانه هستند.
دیپلماسی ایرانی
ماده 1: اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی می توانند نسبت به واردات وسایط نقلیه به یکی از سه طریق ذیل جهت استفاده در محدوده مصوب اقدام نمایند.
الف ) کلیه نمایندگی های مجاز شرکت های سازنده خودرو که مدارک احراز نمایندگی آنها به تأیید و تصویب مقامات ذیصلاح رسیده باشد پس از اخذ مجوزات لازم از سازمان .
ب ) اشخاص حقیقی که می توانند برای استفاده شخصی بر اساس مقررات مربوطه و همچنین این آئین نامه نسبت به واردات خودرو اقدام نمایند.
تبصره 1 : متقاضیان این بند حداکثر سالی یکبار می توانند از مصوبه مربوطه استفاده نمایند.
ج ) شرکت های نمایشگاهی که در اساسنامه آنها واردات و صادرات خودرو قید گردیده پس از اخذ مجوزات لازم از سازمان .
ماده 2: مبنای اخذ عوارض سال ساخت میلادی می باشد .
ماده 3: واردات خودرو سبک طبق ماده 1 متناسب با سال ساخت جاری میلادی تا 3 مدل پائین تر به شرط نو بودن مجاز است.
تبصره 1: خودرو هایی که توسط نمایندگی ها عرضه می شوند در صورت ورود از طریق اشخاص حقیقی یا شرکت های نمایشگاهی 5% افزایش عوارض خواهند داشت.
خودروی سبک درصد عوارض گمرکی ورود خودرو
خودروی مدل سال % 20
خودروی یک مدل پایین تر % 23
خودروی دو مدل پایین تر % 26
خودروی سه مدل پایین تر % 29
ماده 4: واردات خودروهای سنگین طبق ماده1 ، ( کامیون ، مینی بوس ، اتوبوس کشنده و...) متناسب با سال ساخت میلادی تا 4 سال پائین تر به شرط نو بودن مجاز است عوارض این خودرو ها بر اساس ساخت طبق جدول زیر خواهد بود.
خودروی های سنگین درصد عوارض گمرکی ورود خودرو
خودروی مدل سال % 20
خودروی یک مدل پایین تر % 23
خودروی دو مدل پایین تر % 26
خودروی سه مدل پایین تر % 29
ماده 5: وسایط نقلیه بیش از 5/2 تن جز و خودرو های سنگین خواهند بود.
ماده 6: از تاریخ 88/8/8 ورود ماشین آلات راهسازی و ساختمانی مصوب هیئت محترم دولت که شامل ( لودر ، فینیشر ، گریدر ، بولدزر ، غلطک ، ترینچر ، اسکری پیر ) می باشد با سال ساخت جاری میلادی تا 5 مدل پائین تر به شرط نو بودن مجاز است . عوارض ورود ماشین آلات فوق 5% می باشد.
ماده7: شرکت های حمل و نقل عمومی ( اتوبوس رانی ، تاکسیرانی) برای تجهیز ناوگان عمومی خود می توانند با رعایت ماده 1 بند الف در این آئین نامه برای واردات خودرو اقدام نمایند . عوارض ورود برای شرکت های فوق 5% می باشد.
رنگ پلاک نوع استفاده
سفید شخصی
زرد عمومی
قرمز دولتی
با توجه به فرا رسیدن پایان سال میلادی 2011 و بر اساس آیین نامه واردات خودروهای سبک از تاریخ 90/09/20 واردات خودرو بشرح ذیل خواهد بود:
اجازه ورود خودرو بر اساس مدل سال جاری و 3 مدل پایین تر به شرط نو بودن
2009 - 2010 - 2011 - 2012
فقط خودروهای مستعمل مدل سال جاری اجازه ورود خواهند داشت.
خودروهای مدل 2009 و با سال ساخت 2008 به هیچ عنوان پذیرش نخواهند شد.
نحوه استفاده از امتیاز 5 درصدی عوارض خودرو شهدا ، جانبازان ، آزادگان و ایثارگران
* کلیه فرزندان و همسران شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس شهرهای آبادان و خرمشهر
* کلیه آزادگان هشت سال دفاع مقدس شهرهای آبادان و خرمشهر
* کلیه جانبازان ( 25% به بالا ) هشت سال دفاع مقدس شهرهای آبادان و خرمشهر
* کلیه ایثارگران شهرهای آبادان و خرمشهر که حداقل 24 ماه حضور در جبهه داشته اند.
توجه : در کلیه موارد بالا ارائه مدارک مستند دال بر بومی بودن و همچنین تأیید شده توسط مراجع ذیربط الزامیست .
مراحل ترخیص خودرو :
1. تخلیه خودرو وارداتی در بندر خرمشهر
2. صدور قبض انبار توسط منطقه آزاد اروند
3. مراجعه به گمرک منطقه آزاد و ارائه مدارک خودرو از قبیل ( فاکتور خرید، گواهی پلیس کشور مبدا ، مجوز واردات و ... )
4. تکمیل فرم درخواست ورود خودرو به منطقه آزاد اروند توسط وارد کننده
5. ارزیابی گمرکی و تکمیل فرم آن توسط گمرک منطقه آزاد اروند و تطبیق مدارک خودرو
6. تعیین عوارض خودروی وارداتی طبق آیین نامه توسط گمرک منطقه آزاد اروند و اعلام آن به وارد کننده
7. پرداخت عوارض تعیین شده در بانک و تایید آن توسط امور مالی منطقه آزاد اروند
8. صدور نامه معرفی خریدار توسط گمرک منطقه آزاد اروند به واحد شماره گذاری منطقه
شماره گذاری خودرو
1. تحویل مدارک خودرو ، مدارک شناسایی ، مدارک دال بر بومی بودن و تشکیل پرونده
2. بازدید خودرو توسط افسر راهنمایی و رانندگی
3. تعیین شماره پلاک خودرو و هزینه شماره گذاری طبق ابلاغیه سازمان
4. پرداخت هزینه و تایید آن توسط واحد مالی سازمان
5. انجام امور بیمه ای خودرو ، تحویل تصویر آن به مرکز شماره گذاری و بیمه نامه ضمانت برای گمرک جمهوری اسلامی ایران
6. در محوطه مرکز شماره گذاری تحویل پلاک و نصب آن توسط متصدی نصب
7. پرداخت هزینه جی پی اس و نصب آن بر روی خودرو
8. معرفی نامه به گمرک منطقه آزاد اروند از مرکز شماره گذاری
ترخیص نهایی خودرو از بندر خرمشهر
1. مراجعه به گمرک منطقه آزاد و دریافت معرفی نامه برای گمرک جمهوری اسلامی ایران
2. ارائه مدارک خودرو به همراه دو ضامن معتبر بومی به همراه چک و سفته به بیمه جهت صدور بیمه تضمین
3. مراجعه به گمرک جمهوری اسلامی ایران و ارائه معرفی نامه گمرک منطقه و بیمه نامه ضمانت
4. انجام امور دفتری و صدور مجوز خروج خودرو توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران از بندر خرمشهر
مرجع/ صدای آبادان
دشت سوسن
ایذه پرس : دشت سوسن در 35 کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه واقع شده است که بدلیل عبور رودخانه کارون از میان دشت و تقسیم آن به دو بخش شرقی و غربی دارای گونههای مختلف گیاهی ازجمله درختان انار، بلوط، انجیر و ... میباشد ، مردم منطقه علاوه بر دامپروری به کشت برنج و دیگر محصولات کشاورزی نیز می پردازند. علاوه بر طبیعت بسیار زیبای دشت سوسن خصوصا" در فواصل بین بهمن ماه تا خرداد ماه، دارای غنای بسیار بالای آثار تاریخی شامل اتلال باستانی، پل، بردگوری و ... نیز میباشد.
در ادامه چند تصویر از طبیعت زیبای دشت سوسن را با هم مشاهده میکنیم:
گزارش تصویری/ 921-282-5 کد خبر |
قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی قبرستان روستای"سلامات خزینه"در نوروز / عکس : ایسنا - علی هویسی |
/گشتی در آثار تاریخی خوزستان/ 921-880-5 کد خبر | ||
"بند میزان" سدی در شوشتر و ساخته دست انسان مربوط به دوره ساسانیان است که تا به امروز پابرجا بوده و هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب میکند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ ساختن بند میزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت میدهند. این بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیر ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید. این سد، آب کارون را به نسبتهای ۲ و ۴ بین رودهای گرگر و شطیط تقسیم میکند. رود گرگر را دودانگه یا مسرقان نیز میگویند و رود شطیط را چهاردانگه هم میخوانند. مصالح به کار رفته در بند میزان سنگ (تراشیده شده شوشتر) و ساروج هستند. در توصیف اهمیت این سد کافی است تاریخ شوشتر را مرور کنیم که شکسته شدن این سد به منزله ازدیاد فقر و بدبختی در شوشتر و پابرجا بودن به همراه دیگر سازههای آبی شوشتر باعث آبیاری ۴۰ هزار هکتار دشت میاناب شوشتر بوده است. این بند از چند دهانه تشکیل شده است که مهمترین آنها دهانهای است جدا که تنظیم آب دو شاخهٔ رودخانه را انجام میدهد به گونهای که اگر دبی گرگر بیشتر از یک ـ سوم باشد آن را به شاخهٔ شطیط انتقال میدهد و بلعکس و این خود از شاهکارهای معماری این بند است.
|
ساعت رسمی کشور امشب یک ساعت به جلو کشیده میشود 921-514-5 کد خبر |
با تصویب هیات وزیران و بر اساس روال سالهای گذشته در پایان نخستین روز از فروردین ماه ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده میشود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ساعت رسمی کشور در ساعت 24 امشب یک ساعت به جلو کشیده میشود. بر اساس «قانون تغییر ساعت رسمی کشور» مصوب 1386 مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور در ساعت 24 اول فروردین ماه هر سال یک ساعت به جلو کشیده میشود. مطابق قانون مذکور ، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت 24 روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده و در ساعت 24 روز سیام شهریور به وضعیت سابق برگردانده میشود |
به گزارش خبرنگار ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان روز پنجشنبه پس از برکناری علیرضا فیروزی، سعید سلامات سرمربیگری طلایی پوشان آبادان را در بازی های باقی مانده از لیگ برتر بر عهده خواهد داشت.
بازیکنان تیم فوتبال صنعت نفت، تمرینات خود را زیر نظر سلامات و کادر فنی از روز چهارم فروردین 92 پیگیری خواهند کرد.
سعید سلامات از بازیکنان سابق تیم صنعت نفت و دارای مدرک مربیگری A آسیا است.
علی فیروزی روز یکشنبه هفته جاری بعد از شکست سه بر صفر درهفته سی ام مقابل سایپا البرز بدنبال انتقاد از مدیریت باشگاه نفت از سمت سرمربیگری تیم صنعت نفت آبادان برکنار شد.
سعید سلامات چهارمین مربی این فصل تیم صنعت نفت آبادان است که در قعر جدول بازیهای لیگ برتر قرار دارد.
مدیرکل هواشناسی خوزستان از بارش پراکنده باران و خنک شدن هوای این استان خبر داد.
سعود دهملایی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: طی امروز با تأثیر خط ناپایدار لایه میانی جو، شاهد افزایش ابر و بارشهای پراکنده در استان خواهیم بود و این وضعیت تا فردا در استان ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به شرایط جوی استان افزود: آسمان استان قسمتی تا نیمه ابری از بعدازظهر با احتمال بارش پراکنده و رعد و برق همراه با وزش باد و گرد و غبار محلی خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی استان خوزستان خاطرنشان کرد: وضعیت هوا، نیمه ابری تا ابری با احتمال بارش پراکنده و رعد و برق، جهت باد جنوب شرقی تا جنوب غربی از صبح فردا شمال غربی، سرعت باد، 20 تا 40 کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد، 50 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
وی اضافه کرد: در شبانهروز گذشته بستان با 24.5 و ایذه با 4.5 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط گزارش شدهاند.
دهملایی درباره شرایط دمایی شهرستان اهواز در 24 ساعت آینده گفت: حداکثر دمای اهواز به 26 و حداقل به 13 درجه سانتیگراد خواهد رسید.
*** دین زرتشتی سراسر در هالهای از ابهام است
* بعضی قائلند که آداب و رسوم کهن ایرانی، در واقع جزئی از دین زرتشتی است. نظر شما در این مورد چیست؟
ـ در درجه اول شما دین زرتشتی را نشان دهید که چیست تا بعد برسیم به اینکه فلان رفتار ایرانیها مربوط به دین زرتشتی است یا نه؟ وقتی دینی را به پیامبری نسبت میدهیم به معنای دینی است که آن پیامبر آورده.
دین زرتشتی سراسر در هالهای از ابهام است؛ از خود زرتشت گرفته تا آموزههای این دین. زرتشتیپژوه برجسته «هاشم رضی» در ابتدای کتاب راهنمای دین زرتشتی میگوید: «دانشمندان از روزگاران کهن تا امروز در مورد زمان زندگی زرتشت تاریخهایی یاد کردهاند که اندازه میان آنها تا 6 هزار سال اختلاف دارد.»
***قائل به خیالیبودن زرتشت نیستیم
مرحوم دکتر پرویز رجبی که در تاریخ ایران باستان کتابهای متعدد نوشته، در اواخر عمرش انتساب گاتها (بخشی از اوستا) به زرتشت را زیر سؤال برد که سبب دلخوری زرتشتیان شد. به خاطر دارم ایشان به همان مناسبت، طی ایمیلی به بنده گفت: «چگونه میتوان کتابی را به کسی نسبت داد که میان 9 هزار سال سرگردان است!؟»
نه تنها کتاب بلکه هیچ سخن و آیین و آدابی را نمیتوانیم با اطمینان خاطر به زرتشت نسبت بدهیم. ابهام در مورد زرتشت به قدری زیاد است که برخی او را شخصیتی خیالی میدانند. ما قائل به خیالی بودن زرتشت نیستیم اما در عمل با شخصیتی توهمی و خیالی تفاوت ندارد. با این وصف کدام بخش از این دین را میتوانیم نشان دهیم و بگوییم: زرتشت آورده است؟
*** جعل روایت امام صادق(ع) و نسبت دادن آن به زرتشت
* در فضای اینترنت این همه سخنان زیبا از زرتشت میبینیم...
ـ من هم این سخنان را دیدهام. وقتی ریشهیابی میکنیم میبینیم این سخنان به صورت عمدی یا سهوی به دروغ به زرتشت نسبت داده اند. در اینترنت عبارتهای «30 پند زرتشت» و «30 نصیحت زرتشت» را جستجو کنید، 30 جمله زیبا و پرمعنا را به زرتشت نسبت دادهاند، اما وقتی از زرتشتیها میخواهیم منبع آن را نشان دهند، نمیتوانند کتابی را ذکر کنند که این سخنان در آن آمده باشد.
جالب آنکه گاهی روایات امامان ما را به نام زرتشت جا میزنند. روایتی از امام صادق(ع) داریم که دقیقاً ترجمه آن را به عنوان «اصول زندگی زرتشت» نشر دادهاند!
بدین صورت که از زرتشت سؤال کردند: زندگی خود را بر چند اصل استوار کردی؟
فرمود:
1. دانستم کار مرا دیگری انجام نمی دهد، پس تلاش کردم.
2. دانستم که خدا مرا می بیند، پس حیا کردم.
3. دانستم رزق مرا دیگری نمی خورد، پس آرام شدم.
4. دانستم پایان کارم مرگ است، پس مهیا شدم.
در بحار الانوار همین سؤال و جواب را از امام صادق(ع) میخوانیم:
قیل للصادق(ع): على ما ذا بنیت أمرک؟ فقال: على أربعة أشیاء:
ـ علمت أن عملی لا یعمله غیری فاجتهدت،
ـ وعلمت أن الله عز وجل مطلع علی فاستحییت،
ـ وعلمت أن رزقی لا یأکله غیری فاطمأننت،
ـ وعلمت أن آخر أمری الموت فاستعددت. (بحار الأنوار، ج 75، ص 228؛ مستدرک الوسائل، ج 12، ص 172)
*** چهارشنبهسوری ارتباطی به زرتشت ندارد
* بهتر است موردی بحث کنیم. معروف است که جشن چهارشنبهسوری به دلیل اینکه رکن اصلی آن آتش است، به زرتشتیها تعلق دارد. آیا این تلقی درست است؟
ـ زرتشتیها به آتش خیلی احترام میگذارند. اما روشن کردن آتش در وسط کوچه و خیابان و از روی آن پریدن نه تنها احترام به آن نیست بلکه یقینا نوعی بیاحترامی به آن است. مثلاً اگر کسی کتابی مقدس را وسط کوچه روی زمین بگذارد و از روی آن بپرد، یقیناً همگان این کار را بیاحترامی به آن کتاب میدانند.
زرتشتیها در کنار آتش، پارچهای را جلوی بینی و دهان خود میبندند تا بیماری آنها به آتش نرسد. اما در چهارشنبه سوری هنگام پریدن از روی آتش میگویند: «زردی من از تو / سرخی تو از من». به عبارت دیگر: بیماریهای من به تو برسد و سرخی و سرزندگی تو برای من.
از اینها که بگذریم، تا قبل از ورود اسلام به ایران، اصلا روزهایی به نام «شنبه»، «یکشنبه» و «چهارشنبه» نداشتیم. آن زمان روزهای سال را به دوازده ماه تقسیم میکردند و هر روز ماه نامی خاص داشت اما روزهای ماه به هفته تقسیم نمیشد.
*** در کتاب قدیمی «تاریخ بخارا» سخنی از چهارشنبه نیست
* قدیمیترین مدرک درباره چهارشنبهسوری چیست؟
ـ میگویند: قدیمیترین اثر مکتوب، کتاب تاریخ بخارا، تألیف محمد بن جعفر نَرشَخی (درگذشته به سال 348 قمری) است.
کتاب گاهشماری و جشنهای ایران باستان، صفحه 231 از تاریخ بخارا چنین نقل کرده است: «چون امیر سدید منصور بن نوح به ملک بنشست اندر ماه شوال سال سی صد و پنجاه به جوی مولیان، فرمود تا آن سرایها را دیگر بار عمارت کردند و هرچه هلاک و ضایع شده بود بهتر از آن به حاصل کردند. آنگاه امیر سدید به سرای بنشست و هنوز سال تمام نشده بود که چون شب سوری، چنان که عادت قدیم است، آتشی عظیم افروختند.»
من خود تاریخ بخارا را ندیدم. اما آنچه از آن نقل شده، سخنی از چهارشنبه در آن نیست، فقط از آن پایان سال استفاده میشود.
*** آیا چهارشنبهسوری سنت عربهاست؟
* میگویند: چهارشنبهسوری قبل از اسلام بوده اما با تغییراتی به این صورت در آمده است و «آتش» نشانه زرتشتی بودن این رسم است...
ـ همین که میگویند قبل از اسلام بوده، باید با دلیل باشد. البته در تاریخ بخارا آمده که عادت قدیم بوده اما نمیدانیم مراد نویسنده از «قدیم» چیست؟ شاید همین که دویست سال سابقه داشته، آن را قدیمی دانسته است. صرفاً با احتمالات و حدسیات نمی توان تاریخ ساخت.
هر آیینی که آتش در آن نقش دارد نشانه زرتشتی بودن آن نیست. مسابقات المپیک هم با آتش افتتاح میشود. آیا میتوانیم بگوییم این مسابقات در اصل برای زرتشتیان بوده؟!
آتشبازی برای انسان، از کودک و بزرگ، لذتی خاص دارد و لذا گاهی در جشنها به کار میبردند. پس هر جشنی که آتش در آن نقش دارد نشانه زرتشتی بودن آن نیست. نهایت چیزی که میتوان در مورد این جشن ادعا کرد این است که از جشنهای ایرانی است و مخصوص زرتشتیان نبوده. حتی ممکن است کسی بتواند ادعا کند که بنیانگذار چهارشنبه سوری عربها هستند؛ زیرا در فرهنگ آنها چهارشنبه روزی نحس بوده است و با برپایی جشن و سرور میکوشیدند نحوست چنین شب و روزی را برطرف کنند. جاحظ در المحاسن و الأضداد، صفحه 277 به نحس بودن چهارشنبه تصریح کرده است.
*** ارتباطی میان نوروز و آیین زرتشت وجود ندارد
* با توجه به اینکه عید نوروز به پیش از اسلام باز میگردد، آیا نمیتوان آن را عیدی زرتشتی نامید؟
ـ مسلما نوروز را پیش از اسلام، گرامی میداشتند. اما نمیتوانیم هر آنچه را که پیش از اسلام بوده، برگرفته از دین زرتشتی بدانیم مگر اینکه دلیلی برای آن در دست باشد. من فقط به دیدگاه اسطورهشناس سرشناس دکتر مهرداد بهار بسنده میکنم. وی این عید را عیدی باستانی-ایرانی میداند و هیچ ارتباطی میان آن و دین زرتشتی قائل نیست.
او در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» صفحه 347 میگوید: «در اوستا اشاره به نوروز نیست و علتش آن است که این اعیاد مربوط به زرتشتیان نیست. شاید هم در شرق ایران وجود نداشته است.»
به نظر من اگر در اوستا هم به نوروز اشاره شده بود، نمیتوان گفت که زرتشت بنیانگذار نوروز و حتی مورد توجه او بوده است؛ زیرا خود زرتشتیان قائلند که تنها چهل - پنجاه صفحه از اوستا یعنی گاتها برای زرتشت است و بقیه اوستا سخن موبدان است و ربطی به زرتشت ندارد و لذا به آن معتقد نیستند.
در مورد خود گاتها هم بحث است و قابل اثبات نیست که زرتشت آوردنده آن است. تنها چیزی که میتوانیم در مورد گاتها بگوییم این است که کتابی بسیار کهن است اما مگر هر کتاب کهنی را میتوان به زرتشت نسبت داد؟! از سوی دیگر، عبارات گاتها به قدری گنگ و نامفهوم است که «ژان کلنز» با سابقه دهها سال تدریس اوستا و تحقیق در آن، قائل است که ما هنوز نیمی از معنا و مفهوم گاتها را نمیدانیم. سپس توضیح میدهد که مترجمان گاتها ذهنیتهای خود را به این کتاب تحمیل کردهاند. (مقالاتی درباره زردشت و دین زردشتی، ص 41)
*** جشنهای باستانی ایران متعلق به همه بوده است نه زرتشتیها
* به عنوان آخرین سؤال بفرمایید آیا دیگر جشنهای باستانی ایران مثل مهرگان و سده، سرنوشت نوروز را دارند؟
ـمن معیار کلی را ارائه کردم، تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل! وقتی نتوانستیم حتی یک کلمه را با اطمینان به زرتشت نسبت دهیم، تکلیف جشنها و آیینهای دیگر نیز معلوم میشود. نهایت چیزی که بتوانیم اثبات کنیم این است که آیینهایی مانند مهرگان و سده به قبل از اسلام باز میگردند و رسومی ایرانیاند. اما مگر قبل از اسلام تنها زرتشتی ها در ایران زندگی میکردهاند؟! زرتشتیها نیز مانند دیگران به آن رسوم پایبند بودهاند.
سال | عنوان | فرازهایی از پیام مقام معظم رهبری |
۶۹ | **** | ما امسال عید نوروز را در حالی برگزار میکنیم که خدای متعال با فقدان بزرگ رهبر عظیمالشأن مان امتحان سختی از ما کرد و دوران سختی را بر ما گذراند. این محنت بزرگی بود و ما امیدواریم که خدای متعال روح آن بزرگ مرد را با ارواح مقدسهی انبیاء و اولیاء محشور کند و او را از ما راضی و ما را در راه او مستمر و مستدام بدارد. |
۷۰ | **** | درسال ۷۰، انشاءالله باید این مجاهدت عمومی برای سازندگی کشور، رشد و سرعتبیشتری پیدا کند، تا ما در پایان این سال شاهد پیشرفت های زیادی باشیم، و انشاءالله توفیق و کمک الهی شامل حال همگان باشد. |
۷۱ | **** | در سال گذشته تلاش دولت و مسئولین برای بازسازی و انجام کارهای زیربنایی در کشور بسیار محسوس بود. این طرح ها باهدف آبادی و توسعه اقتصادی و ریشه کن کردن فقر و بیکاری در کشور به اجرا درآمده است و بهره برداری از این طرح ها در سال های آینده بسیاری از مشکلات را حل خواهدکرد. |
۷۲ | سال برنامه ریزی دولت و تدوین برنامه دوم | ما سازندگی و رونق اقتصادی را برای نزدیک شدن به عدالت اجتماعی، رفع محرومیت و فقر، زدودن مناطق محروم از کشور و از بین رفتن فاصله فقیر و غنی میخواهیم و مسئولان و برنامه ریزان باید این جهت گیری انقلابی را در برنامه دوم رعایت کنند زیرا این امر برای حرکت دولت و ملت به سمت اهداف انقلاب ضروری است. |
۷۳ | وجدان کارى و انضباط اجتماعی | هر کس هر تحلیلى داشته باشد، راه حل مشکلات، همین دو شاخص «وجدان کار» و «انضباط اجتماعى» است. |
۷۴ | انضباط اقتصادى و مالى | باید به قدر نیاز و حاجت، خرج و مصرف کرد. بخصوص کسانى که اموال عمومى را مصرف مىکنند. آنها هم مانند کسانى که اموال خودشان را بىحساب و کتاب خرج مىکنند، مخاطب این مطلبند و نباید زیادى مصرف کنند. |
۷۵ | کار سازنده | همه باید تلاش نمایند کار سازنده بکنند. کار سازنده، مبارزه با دشمن است. باید با اداره صحیح و کار سازنده و صحیح و منطقى، با دشمن مقابله کرد. |
۷۶ | صرفه جویی | باید مسؤولان کشور، راه صرفهجویى و مقابله با اسراف را به مردم بیاموزند.خودِ مسؤولان دولتى هم نباید اسراف کنند. |
۷۷ | صرفه جویی | امسال توصیه مهمّ من عبارت است از صرفهجویى. دولت هم باید صرفهجویى کند؛ ملت هم باید بکند. |
۷۸ | امام خمینى قدسّ سرّه | امیدوارم امسال که سال امام خمینى و زنده کننده یاد امام بزرگوار و فرصتى براى بررسى هرچه بیشتر در زندگى و خصوصیات و اهداف و غایات مورد نظر آن بزرگوار است،سالى باشد که انشاءاللَّه ما بتوانیم این راه روشن را با عزم قاطع و با فکر روشن، هرچه بهتر ادامه دهیم و پیش ببریم. |
۷۹ | امام على علیهالسّلام | مىتوانیم در سایه نزدیکى به امیرالمؤمنین علیهالسّلام، به آرزوى بزرگ کشور و ملتمان و نظام جمهورى اسلامى - یعنى عدالت اجتماعى - نزدیک شویم. امیدوارم که ما مسؤولان کشور - در درجه اوّل - و همه آحاد مردم تلاش کنند تا بتوانیم عدالت اجتماعى را در این کشور، مستقر کنیم. |
۸۰ | رفتار علوی | در این سال سعى کنیم به کار فرهنگى و علمى اکتفا نکنیم؛ تلاش کنیم رفتار و عملکردمان را - بخصوص در حوزه مسائل اجتماعى و بهطور اخص در زمینه مسائل حکومتى - به عملکرد آن بزرگوار نزدیک کنیم. |
۸۱ | سال عزّت و افتخار حسینى | امیدواریم ملت عزیز ما با تمسّک به معنویتِ حسینبنعلى علیهالسّلام و با آشنایى بیشتر با آن بزرگوار، عزّت و افتخار و سربلندى را براى خود کسب کند. |
۸۲ | نهضت خدمتگزارى | همه مسئولان در سه قوّه، باید نهضتى را براى خدمترسانى به مردم شروع کنند. |
۸۳ | پاسخگویى سه قوه به ملت ایران | مسئولان دولتى و قوه قضائیه و مجلس شوراى اسلامى به مردم بگویند که براى خدمت به عموم ملت ایران، براى تولید علم، براى استقرار عدالت و رفع فقر و فساد و تبعیض در جامعه - که اصلاح واقعى در جامعه این هاست - براى نهضت عدالتخواهى و براى نهضت مبارزه با فساد، چه اقدامات عمدهییى را انجام دادهاند. |
۸۴ | همبستگى ملى و مشارکت عمومى | آنچه براى مردم و مسؤولان - هر دو - حایز اهمیت است، عبارت است از همکارى و حفظ وحدت ملى و همبستگى عمومى ملت در قبال آنچه مسؤولان موظفند انجام دهند. ادامه این راه از یک طرف، و همکارى مردم و مسؤولان از سوى دیگر، مىتواند ما را در پیشرفت این راه و پیشبرد این اهدافِ والا کمک کند. |
۸۵ | پیامبر اعظم(ص) | امروز درس پیغمبر اسلام براى امتش و براى همه بشریت، درسِ عالم شدن، قوى شدن، درس اخلاق و کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است. |
۸۶ | اتحاد ملى و انسجام اسلامى | درون ملت ما اتحاد کلمه همه آحاد ملت و قومیت هاى گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملى؛ و در سطح بینالمللى، انسجام میان همه مسلمانان و روابط برادرانه میان آحاد امت اسلامى از مذاهب گوناگون و وحدت کلمهى آنها. |
۸۷ | سال نوآوری و شکوفایی | در این سال باید نوآوری فضای کشور را فرا بگیرد و همه خود را موظف بدانند که کارهای نو و ابتکاری را ـ در سایه مدیریت صحیح و تدبیر درست ـ در فعالیت کشور وارد کنند. فعالیتهایی که در سالهای گذشته انجام گرفته است، این ها به شکوفایی برسد و مردم نتایج آن را در زندگی خود حس کنند. |
۸۸ | اصلاح الگوى مصرف | مسئولین کشور در درجه اول - چه قوه مقننه، چه قوه مجریه، و چه سایر مسئولین کشور؛ قوهى قضائیه و غیر آنها - و اشخاص و شخصیت ها در رتبههاى مختلف اجتماعى، و آحاد مردم ما از فقیر و غنى، بایستى به این اصل توجه کنند که باید الگوى مصرف را اصلاح کنند. |
۸۹ | همت مضاعف و کار مضاعف | در بخشهاى مختلف، بخشهاى اقتصادى، بخش هاى فرهنگى، بخش هاى سیاسى، بخش هاى عمرانى، بخش هاى اجتماعى، در همه عرصهها، مسئولین کشور به همراه مردم عزیزمان بتوانند با گام هاى بلندتر، با همت بلندتر، با کار بیشتر و متراکمتر، راههاى نرفتهاى را بپیمایند و به هدف هاى بزرگ خود انشاءاللَّه نزدیکتر شوند. |
۹۰ | جهاد اقتصادی | از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش های دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی می شوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم. |
۹۱ | حمایت از تولید،کار و سرمایه ایرانی | اگر به توفیق الهى و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله تولید داخلى را، آنچنان که شایسته آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمدهاى از تلاش هاى دشمن ناکام خواهد ماند. |