سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی خوزستان

 

تخریب دوباره اثر تاریخی در دزفول با مجوز میراث فرهنگی!/این بار بخشی از مسجد ثبت ملی شده «سیاهپوشان»
فرهنگی و هنری  10:2:10 1391/11/25

9111-17380-5 کد خبر

 

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست دزفول گفت: در روزهای گذشته باز مجوز تخریب بخشی از یک اثر تاریخی توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری دزفول صادر شد.

روح‌الله بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: در این مجوز، که تصویر آن را در پیوست این مطلب خواهید دید، یک خانه که در گذشته‌های دور  از آن به عنوان خانه امام جماعت استفاده می‌شد در مسجد سیاهپوشان که واقع در محله بزرگ سیاهپوشان دزفول است و قدمت آن با توجه به کاشی‌کاری‌ها و آجرکاری‌های زیبای آن به اواخر صفویه یا اوایل قاجاریه تعلق می‌رسد و به شماره 7095 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده در حال تخریب است.

وی ادامه داد: یکی از اعضای هیات امنای مسجد می‌گوید این خانه اصلا ارتباطی به مسجد ندارد! اما سوال این جا است اگر این خانه به مسجد ارتباطی نداشته چرا دیوار حیاط مسجد با آن خانه یکی بوده و چرا این خانه با مسجد یک‌ جا به ثبت ملی رسیده است؟

مدیر انجمن میراث فرهنگی ، گردشگری و محیط زیست دزفول بیان کرد: هیچ نهاد یا شخصی حمایت از آثار ثبت ملی شده دزفول را بر عهده نمی‌گیرد و با روند تخریب آثار تاریخی دزفول که ناشی از ضعف اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی این شهرستان است برخورد نمی‌‌شود.

او خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری باید حافظ و نگهدارنده آثار تاریخی و کهن کشورمان باشد نه بانی تخریب و از بین رفتن آن.

بهشتی گفت: دوستداران تاریخ و فرهنگ دزفول عاجزانه از حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی دزفولی، امام جمعه محترم دزفول، و همچنین فرماندار تلاش‌گر و دستگاه محترم قضا به عنوان مدعی‌العموم درخواست می‌کند که در این مقوله وارد شده و مانع تخریب بیشتر تنها آثار سالم و باقیمانده تاریخی دزفول شوند.

گفتنی است چندی پیش نیز بخشی از محوطه تاریخی «کاشفیه» دزفول با مجوز اداره میراث فرهنگی تخریب شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد