سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش از وضعیت صنایع استان

 

چرخ تولید شکر ایران همچنان در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه می چرخد

دزفول-شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به عنوان نخستین تولید کننده شکر از نیشکر در ایران با 51 سال فعالیت،همچنان چرخ تولید شکر آن با شتاب می چرخد.

به گزارش ایرنا، کشت نیشکر در خوزستان به عنوان شکرستان ایران، دارای سابقه ای چند هزار ساله بوده که حدود 700 سال پیش این زراعت به دلیل بروز حوادث مختلف به فراموشی سپرده شد.

در سالهای 1316تا 1318شمسی،پس از سالها فراموشی، کشت نیشکر در زمین های مساعد خوزستان آغاز ، اما در سال 1319 شرکت سابق نفت ایران و انگلیس، بخاطر اینکه کشت نیشکر را با منافع خود مغایر تشخیص داد نه تنها از کشت آن جلوگیری کرد، بلکه پس از چند سال قلمه های کشت شده خشک و مجدد کشت نیشکر در ایران به فراموشی سپرده شد.

به دنبال انجام طرح های تحقیقاتی در رابطه با کشت نیشکر در خوزستان، این استان طبق نظر کارشناسان از نظر شرایط آب و هوایی و نیز جنس خاک برای کشت نیشکر مساعد تشخیص داده شد.

در سال 1338 عملیات تسطیح زمین و همزمان احداث کارخانه نیشکر هفت تپه آغاز، و تولید شکر در این کارخانه در نخستین دوره بهره برداری در سال 1340با برداشت نیشکر از سطح دو هزار و400 هکتار آغاز شد.

ظرفیت اسمی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه ، در سال 1351 به 100 هزار تن شکر سفید در سال افزایش یافت.

این کارخانه که در طول جنگ تحمیلی سه بار بطور مستقیم مورد بمباران هوایی دشمن قرار گرفت، اما با تلاش کارکنان آن،و بازسازی خرابی ها ، تولید شکر متوقف نشد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این کارخانه در سالهای 1357،1381 و 1382به ترتیب با تولید 102، 104 و 107هزارتن شکر ،موفق به دست یابی به رکوردی فراتر از ظرفیت اسمی 100 هزار تنی خود شد.

ˈفرشید مومن غریبˈ افزود: تاکنون هیچ کارخانه نیشکری در کشور نتوانسته است به رکوردی فراتر از ظرفیت اسمی در تولید شکر دست یابد.

وی به اجرای برنامه بازسازی در این شرکت خبر داد و گفت: برنامه بازسازی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سه بخش کشاورزی ، صنعت و منابع انسانی پس از مطالعات کارشناسی آغاز شده و ادامه دارد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه افزود:در برنامه بازسازی بخش کشاورزی این شرکت در نخسیتن گام تغییر روش آبیاری از سنتی به مکانیزه و تحت فشار مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: اجرای این طرح در سطح هشت هزار و 500 هکتار مزارع نیشکر هفت تپه، با توجه به شیب اراضی و بافت خاک کار سختی بوده اما با تلاش کارکنان تاکنون 70 درصد مزارع نیشکر زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته و تلاش برای زیر پوشش بردن تمام مزارع نیشکر ادامه دارد.

مومن غریب ،کاهش مصرف آب و کاهش هزینه ماشین آلات سنگین را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: در سطح سه هزار هکتار از مزارع نیشکر ، طرح کشت دو ردیفه نیشکر اجرا شده است.

وی افزود: در بخش کشاورزی همچنین متناسب با کشت جدید ، طرح های مختلفی در دست اجرا بوده ضمن اینکه به منظور افزایش عملکرد و کاهش ضایعات ، ماشین آلات جدید کشاورزی جایگزین ماشین آلات قدیمی شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اظهارکرد:به دلیل عمر بالای ماشین آلات و فرسودگی خط تولید،این کارخانه از ظرفیت اسمی خود فاصله گرفته که در این راستا،بازسازی ماشین آلات با اتکا به دانش مهندسان و کارشناسان شرکت انجام شد.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای برنامه های فوق در سه بخش کشاورزی ، صنعت و ساماندهی نیروی انسانی را 300 میلیارد ریال از محل تسهیلات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عنوان کرد و گفت: برای امسال نیز 105 میلیارد ریال اعتبار برای سه بخش فوق در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ساماندهی و اصلاح ساختار نیروی انسانی شرکت نیز گفت: تعداد نیروهای این شرکت از هفت هزار و 500 نفر در سال 1383 به دو هزار و 400 نفر و 700 کارگر فصلی نی بر کاهش یافته است.

وی افزود: در دو سال اخیر سرمای چهار درجه زیر صفر بیش از 200 میلیارد ریال به مزارع نیشکر این شرکت خسارت زد.

ˈمومن غریبˈ اضافه کرد:به منظور جبران خسارت ناشی از سرمازدگی مزارع نیشکر ، طرح افزایش سطح زیر کشت نیشکر امسال در شرکت اجرا شد، که کم آبی در تابستان امسال و کاهش 50 درصدی سهمیه آب این شرکت، موجب وارد آمدن خسارت مجدد به مزارع نیشکر شد.

وی اظهارکرد:با توجه به سطح زیر کشت مزارع نیشکر، امسال برای برداشت 800 هزار تن محصول از مزارع برنامه ریزی شد که به دلیل کاهش سهمیه آب شرکت ، پیش بینی می شود 600 هزار تن محصول نیشکر از مزارع برداشت شود.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه افزود: با این میزان برداشت نیشکر ، پیش بینی می شود تولید امسال شکر در این شرکت به 50هزار تن برسد که این کاهش تولید ، کسر بودجه را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت:270 میلیارد ریال اعتبار به این شرکت طبق مصوبه معاونت راهبردی ریاست جمهوری تخصیص یافته که با هزینه آن، تولید شکر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در سال زراعی آینده به 80 هزار تن خواهد رسید.

مومن غریب افزود:این اعتبار در زمینه نوسازی خط تولید ، استفاده بهینه از منابع آب و نیز بهره گیری از ظرفیت های خالی این شرکت هزینه شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه گفت: این شرکت 920میلیارد ریال به بانک ها و سازمان های دولتی بدهکار است که طبق مصوبه ای که با حضور معاون اول رییس جمهوری در کارگروهی در تهران تصویب شد، مقرر شد تا این بدهی به عنوان دیون دولت محسوب شود.

وی افزود:این مصوبه از سوی وزیر صنعت،معدن و تجارت ابلاغ شده اما برای اجرا در انتظار دستور مستقیم ریاست جمهوری است.

مومن غریب، در خصوص صنایع جانبی وابسته به شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز گفت:کارخانه تولید الکل از باگاس به عنوان طرحی کم نظیر در جهان در کنار این کارخانه در حال احداث است که تاکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: کارخانه خوراک دام نیز توسط بخش خصوصی، در مجاورت این شرکت احداث شده و با ظرفیت 60 تا 100 هزار تن ، بخشی از خوراک دام مورد نیاز کشور را تولید می کند.ک/4 648/

گزارش : محمدعلی فریدپناه 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد