سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار و گزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

عصر ایران - در خبرها آمده بود که هفته گذشته، کنفرانسی در قاهره در حمایت از تجزیه مناطق عربی ایران برگزار شد که معاون رئیس جمهور مصر برپاکننده اصلی آن و حامیانش نیز برخی از گروههای اسلامگرای مصری بودند.

این کنفرانس همزمان با سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان به مصر برگزار شد. هر چند که در سال های اخیر، وقایع و رویکردهای شگفت انگیز در دستگاه دیپلماسی کشورمان کم نبوده است، که از آن جمله می توان به عزل وزیر خارجه قبلی دولت احمدی نژاد در حین انجام ماموریت خود در سنگال اشاره کرد، ولی جا دارد که از دولت محترم سوال شود که وزیر خارجه ایران چگونه در مصر هیچ اعتراضی به کنفرانس اپوزیسیون تجزیه طلب نظام جمهوری اسلامی در قاهره نکرد؟! 
 سکوت وزیر خارجه کشورمان در قبال این رویداد، زمانی شگفت انگیزتر می شود که حمایت معاون محمد مرسی از کنفرانس مذکور را نیز شاهد باشیم.

اگر علی اکبر صالحی به عنوان یک فرد مستقل به مصر سفر کرده بود، می شد در قبال سکوت او در مصر سکوت کرد و او را مورد انتقاد قرار ندارد؛ اما قطعاً او به عنوان وزیر خارجه نظام جمهوری اسلامی، که به هیچ وجه با فعالیت های تجزیه طلبانه سر سازگاری ندارد، نباید در قبال کنفرانس مذکور سکوت می کرد. اگر صالحی وزیر امور خارجه کشور بریتانیا بود که علی الاصول حق تجزیه طلبی را برای اسکاتلندی ها به رسمیت می شناسد، باز هم می شد عدم اعتراض او را به برپایی کنفرانس اسکاتلندی های تجزیه طلب در کشوری دیگر را نادیده گرفت اما دولت ایران به طور اصولی با تجزیه طلبی مخالف است و به همین دلیل، نفس برپایی کنفرانس اپوزیسیون تجزیه طلب جمهوری اسلامی در مصر، باید با اعتراض دستگاه سیاست خارجی کشورمان مواجه می شد چه رسد به اینکه این کنفرانس زمانی برگزار شود که وزیر خارجه ایران نیز در قاهره حضور دارد.

دولت احمدی نژاد که مدعی "مکتب ایرانی" است و بابت طرح این شعار هزینه های سیاسی قابل توجهی در داخل کشور پرداخته و اعتبارش در بین اصولگرایان رنگ باخته، چگونه می تواند نسبت به فعالیت حامیان تجزیه ایران در قاهره بی اعتنا بماند؟ آیا باید شعار مکتب ایرانی را نیز چیزی دانست همردیف شعار مبارزه با فساد اقتصادی در دولت های نهم و دهم؟

به راستی اگر محمد خاتمی به مصر سفر می کرد و اپوزیسیون تجزیه طلب نظام سیاسی ایران در مصر کنفرانسی برگزار می کرد موید به تاییدات مقامات مصری، آیا باز هم اصولگرایان سکوت می کردند و هیچ انتقادی به خاتمی و دولتش وارد نمی کردند؟

از این نکته که بگذریم، این سوال هم جای طرح دارد که کوتاه آمدن دولت ایران در برابر دولت محمد مرسی، تاکنون چه دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است؟
مرسی به ایران آمد اما حاضر به دیدار مقامات سیاسی ایران نشد. در سخنرانی اش در اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران، ملاحظات سیاسی و مذهبی نظام سیاسی ایران را به کلی نادیده گرفت. پس از آن، سفیر مصر را به تل آویو اعزام کرد تا روزنامه کیهان او را به بنی صدر انقلاب مصر تشبیه کند! و اینک نیز با اذن و حمایت دولت مرسی، گروههای تجزیه طلب مخالف جمهوری اسلامی در قاهره کنفرانسی تجزیه طلبانه برگزار می کنند و وزیر خارجه ایران در دو قدمی آنها در قاهره، انگشتی به اعتراض بلند نمی کند. آیا این همه کوتاه آمدن در برابر دولت نوظهور مصر، نشانه سیاست خارجی موفق دولت ایران در قبال مصر است؟ 
  به نظر می رسد که دولت احمدی نژاد، چه قائل به حرکت بر مدار "عزت اسلامی" باشد چه قائل به حرکت بر مدار "مکتب ایرانی"، باید به کنفرانس برگزار شده در قاهره، واکنشی دیپلماتیک نشان می داد. سکوت در چنین مواردی، با توجه به موضع کلی نظام جمهوری اسلامی در قبال تجزیه طلبی و تجزیه طلبان، روا نیست.  
طرح سه ‌پاره کردن عراق؛ پروژه مشترک آمریکایی- وهابی برای مهار قدرت ایران
          بعثی‌ها در صدد ایجاد منطقه حائل از مرز کربلا تا سوریه هستند

تنور فتنه عراقی 

پایگاه خبری انصارحزب الله:فتنه جاری عراق را باید یک برنامه طراحی شده و در انتظار عمل دانست که پیش از این دکتر رضا امیری مقدم یکشنبه هشتم مرداد ماه سال جاری در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله با تحلیل امنیتی از بحران جمهوری عربی سوریه در زیر مجموعه شامات از مجموعه امنیتی خاورمیانه اینچنین به آن پرداخته بود: «امروز یک گروه شیعه درکاخ صدامی که همه، روزی برای نابودی جمهوری اسلامی ایران به او کمک می‌کردند، حضور دارند؛ یعنی همان چیزی که جمهوری اسلامی ایران می‌خواست. جنگی که در سوریه در حال وقوع است، جنگ بر سر عراق است.»

اما آنچه دکتر امیری مقدم وعده داده بود روز جمعه یکم دی ماه با روشن شدن تنور فتنه در عراق آغاز شد، ۱۰محافظ العیساوی وزیر دارایی عراق به اتهام دست داشتن در جنایت علیه شیعیان دستگیر شدندو روز شنبه دوم دی ماه ۱۳۹۱ «عدنان سراج» نماینده ائتلاف دولت قانون در این رابطه تأکید کرد وی (العیساوی) به چندین فقره جنایت با همدستی ۹ تن دیگر از تیم خود اعتراف کرده است. در همین راستا ائتلاف العراقیه (به رهبری ایاد علاوی) با هیاهو روند قضایی پرونده افراد دستگیر شده را به سمت مناقشات سیاسی کشانید و وزیر دارایی نیز اعلام کرد که کشور به سوی جنگ مذهبی در حرکت است و نوری المالکی قصد دارد به اهل سنت ضربه وارد کند وبه این ترتیب آشوب به شهرهای سنی‌نشین کشیده شد. 

بازگشت الدوری 
امّا به نظر می‌رسد باید آغاز جمع آوری هیزم برای برافروختن این فتنه را اول آبان ماه سال ۱۳۸۶ بدانیم که ۲۲ گروه مسلح فعال در عراق شامل تکفیری‌ها، وهابی‌ها و اهل‌سنت تندرو با محوریت و ریاست حزب بعث عراق در یک نشست مخفیانه با عنوان ائتلاف فرماندهی کل جهاد و آزادسازی، «عزت ابراهیم الدوری» را - که آمریکا برای سر وی یا ارائه هر گونه اطلاعات درباره محل اختفایش ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود - به عنوان فرمانده کل نیروهای مبارز در این کشور انتخاب کردند.
درآن زمان یک منبع آگاه عراقی گفته بود: گروه‌های یاد شده و تعدادی از شاخه‌های حزب بعث در واکنش به طرح تقسیم عراق به سه منطقه فدرال که از سوی کنگره آمریکا ارائه شده است توافق کرده‌اند و از اقدام نظامی ِ صِرف، به اقدامات نظامی ـ سیاسی روی می‌آورند. این گروه‌ها با اعلام دولت موقت، «عزت ابراهیم الدوری»، نفر دوم در رژیم صدام را به عنوان رئیس‌جمهور دائمی عراق معرفی کرده‌اند. همزمان چند پایگاه عراقی نیز از انتخاب الدوری به عنوان دبیرکل حزب سوسیالیست بعث عربی خبر دادند و پیام‌های تبریک سران گروه‌های بعثی و سنی تندرو خطاب به وی را منتشر کردند. 

ائتلاف۲۲ گروه تکفیری عراق با نظارت حزب بعث 
برخی از ۲۲ گروهی که تا کنون به این ائتلاف نظامی ـ سیاسی پیوسته‌اند عبارتند از جیش الاسلامی عراق، جیش المجاهدین، هیئت دینی جماعت انصارالسنه، جیش الفاتحین، جبهه اسلامی مقاومت عراقی (جامع)، جنبش مقاومت اسلامی حماس در عراق ( تشابه اسمی با جنبش مقاومت حماس در فلسطین )، گردان‌های ثوره العشرین، جیش الراشدین، جیش‌المسلمین عراق، جنبش اسلامی مجاهدین عراق، گردان‌های جند الرحمان، گردان‌های الدعوه و الرباط، گردان‌های التمکین، گروه مبارزان نقشبندیه، گردان‌های «محمد الفاتح» و جبهه «الجهاد و التغییر».
بیانیه «المعتز بالله»

در سالمرگ صدام 

اما عزت الدوری که بعثی‌ها معتقدند از «بیت‌العباسیین» و از نسل خاندان عباسی است در حقیقت مناصبی از وزارت کشاورزی و صنایع گرفته تا معاون صدام در ریاست شورای رهبری انقلاب و کسب لقب نفر دوم حکومت عراق را در دوران تصدی صدام به خود اختصاص داده بود. او از خود با عنوان «المعتز بالله» که لقب یکی از خلفای عباسی است یاد می‌کند. او رسما در روز هشتم دی ماه سالگرد اعدام صدام از دفتر حزب بعث عراق در قطر(‌حزْبُ البَعْثِ العَرَبی الاشْتِرَاکی) بیانیه‌ای صادر کرد، حکومت ائتلافی نوری مالکی را نسل‌کش نامید و او را به شعله ور ساختن جنگ فرقه ای متهم ساخت. او اغتشاشات الانبار، فلوجه، سامرا، تکریت و موصل، را ستود و از مردم بغداد، نجف، کربلا خواست شعله‌های انقلاب را بگسترانند. او مردم کردستان را خطاب قرار داد و از اهالی دیاله و بصره، عماره، ذی قار و کرکوک خواست تا علیه گرسنگی و سرکوب و نسل‌کشی و فساد دولت مالکی به پاخیزند.

مجری طرح‌های ایران را خواهم کشت! 

الدوری یکشنبه ۱۷دی ماه نیز به مناسبت نود و دومین سالروز تاسیس ارتش عراق از تریبون العربیه برای مردم عراق سخنرانی کرد و گفت: دولت عراق از ۷ سال پیش تاکنون مجری طرح‌های ایران برای تقسیم عراق(!) بوده است. من تمام کسانی را که در اجرای این طرح سهیم هستند از شهروندان عادی و نیروهای مسلح، هدف قرار خواهم داد. خطر بازگشت حزب بعث در حالی روبه افزایش است که این حزب فرایند این ارتجاع را از طریق تلاش برای لغو ماده ۴ قانون مبارزه با تروریسم عراق به‌واسطه ارتباط بسیط با اعضای فهرست العراقیه در مجلس این کشور دنبال می‌کند؛ ارتباطی که پیش از این با انتشار تصاویر دیدار «احمد العلوانی»عضو این گروه و مسئول سازمان مسلح حماس عراق در فلوجه با عزت ابراهیم الدوری در اردن توسط سازمان استخبارات جمهوری عربی سوریه لو رفته بود.

لغو ماده۴ قانون مبارزه با تروریسم و کتک‌کاری۱۷۲ نماینده 
بر این اساس باید گفت : بازگشت بعثی‌ها به عرصه سیاسی عراق یکی از خواسته‌های اغتشاشگران در استانهای سنی نشین طی یک ماه گذشته بوده که واکنش شدید مردم عراق را در قالب تظاهرات سراسری در حمایت از دولت نوری مالکی به دنبال داشته است. آزادی زندانیان جنایتکار بعثی، صدور قانون عفو عمومی، انحلال دولت ائتلافی و لغو ماده ۴ قانون مبارزه با تروریسم مهمترین خواسته‌های معترضین تا کنون بوده است که «اسامه النجیفی» رئیس مجلس نمایندگان عراق و عضو فهرست العراقیه آن را شمشیری بر گردن عراقی‌ها خوانده و تاکید کرده بود که این قانون در جلسه روز ۱۹ دی ماه لغو خواهد شد. وعده ای که در نهایت با درگیری۱۷۲ نماینده پارلمان عراق در روز موعود و تعطیلی یک ساعته مجلس به شکست انجامید. 

همه بعثی‌ها را می‌کشیم 
کار در آن روز آنقدر بالا گرفت که هشت وزیر عضو فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی نیز که وظیفه تنش‌زایی رسمی در حاکمیت عراق را برعهده دارند در جلسه هیئت دولت حضور نیافتند. در آن روز خطرآنقدر نزدیک احساس شد که«هاشم البطاط»دبیر کل گردان‌های حزب‌الله عراق درخواست لغو قانون ریشه کن کردن حزب بعث را کودتا علیه قانون خواند وگفت: درصورتی که این قانون لغو شود به مبارزه مسلحانه برای از بین بردن کامل بعثی‌ها دست خواهیم زد. او تاکید کرد: در صورت لغو این قانون، همه بعثی‌ها قتل‌عام خواهند شد. 

تصاویر صدام و اردوغان در دست معترضان الانبار 
ورای شرح مختصری که از ماهیت داخلی فتنه یک ماهه عراق داده شد، باید گفت این آتش دارای سوخت خارجی نیز هست. مشاهده عکس‌هایی از «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه و «صدام» در دست تظاهر کنندگان عراقی و همچنین سردادن شعارهایی در تایید اقدامات تروریستی تکفیری‌ها در عراق، برای بیننده تداعی کننده معانی آشنایی است. 

«واثق الهاشمی»رئیس گروه مطالعات راهبردی در عراق در این باره می‌گوید: «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه، عراق را استانی ترکی می‌داند، اوتنها چند ساعت پس از آغاز تظاهرات در الانبار، لب به سخن گشود و از حقوق بشر در عراق سخن به میان آورد. 

توطئه‌ای شبیه سوریه 

«عزت الشابندر» نماینده مجلس عراق و عضو فراکسیون دولت قانون نیز، با هشدار درباره توطئه قطر برای تکرار بحران سوریه در این کشور، از ارسال سلاح و پول برای مخالفان از خارج خبر داده و می‌گوید: عراق مانند سوریه درمعرض توطئه قطر قرار دارد؛ و موضوع دستگیری محافظان وزیر دارایی عراق، بهانه و فرصتی مناسب برای آتش‌افروزی در عراق ایجاد کرده است.

«رامین مهمان پرست» سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز درباره فتنه عراق معتقد است: آنچه در عراق اتفاق می‌افتد شبیه آن چیزی است که در سوریه روی داد؛ این اتفاقات فقط به نفع رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم است. 

جبهه تکفیری النصره و ارتش آزاد سوریه درالانبار 
«عبدالحلیم الـرهیمی»دیگرعضوائتلاف دولت قانون نیز درحالی با مشاهده پرچم‌های جبهه تکفیری النصره و ارتش آزاد سوریه در دستان معترضین الانبار، حـــــقایق این اعتراضات را بر ملا شده قلمداد می‌کند که خالد عبدالرحمن العطیه یکی از مسئولان دفتر وزیر امورخارجه قطر می‌گوید: کشورش معتقد است حوادث عراق برای ایجاد تغییرات گسترده در منطقه در بهترین زمان شکل گرفته است. 

درد زایمان رایس! 

اما محمـــــد صـادق الحسینی مدیر منطقه ای شبکه تلویزیونی المیادین و تحلیلگر سیاست بین الملل درگفت و گــــو با یالثارات، در عراق می‌گذرد را اجرای طرح کاندولیزا رایــــس، وزیــر خارجه آمریکا می‌داند که در زمان سفر او به خاورمیانه بعد از جنگ ۳۳ روزه در روز اول مرداد ماه سال۸۵ ارائه شد. اوکه همانند تمامی مقامات کاخ سفید و کنگره آمریکا مخالفت خود را با برقراری آتش‌بس قبل از خلع سلاح حزب‌الله اعلام کرده بود همان روز گفت: بحران اخیر و جنگ اسرائیل و حزب‌الله، درد زایمان تولد خاورمیانه جدیدی است. صـــادق الحسینی با ذکر این پیش زمینه تاریخی در ادامه فتنه عــــراق را این‌گونه برای مخاطبین یالثارات تفسیر می‌کند: فتنه عراق در واقع یک ارتباط ارگانیک و منطقی با طرح سرنگونی حاکمیت درجمهوری عربی سوریه دارد. 

هرج و مرج خلاّق 

فتنه عراق که این کشور را در شرف یک جنگ داخلی قرار داده است مبتنی بر تئوری هرج و مرج خلاق است که توسط رایس برای تجزیه مجموعه امنیتی خاورمیانه به بخش‌های کوچکتر از طریق توسل به جنگ‌های مذهبی – طایفه ای پایه ریزی شده است. این طرح بر پایه تجربه تجزیه امپراطوری عثمانی در ابتدای قرن بیستم و پس از جنگ جهانی اول قرار دارد که براساس مفاد توافقنامه‌‌ سایکس- پیکو منطقه را به ۳ قسمت تقسیم کرد. سایکس - پیکو قراردادی سرّی است که میان انگلستان و فرانسه در آوریل ۱۹۱۶ به دنبال مذاکرات «سرمارک سایکس» (۱۹۱۹-۱۸۷۹) و «فرانسوا ژرژ پیکو» (۱۹۵۱- ۱۸۷۰) برای تقسیم امپراتوری عثمانی بعد از جنگ جهانی اول منعقد شد. بر اساس آن منطقه شام به سه منطقه (الف) «الزرقاء» که همان «عراق» است و تابع حاکمیت انگلیس و منطقه (ب) «الحمراء» که همان «سوریه» است و تابع حاکمیت فرانسه می‌باشد و منطقه (ج) منطقه «السمراء» یا همان «فلسطین» است که تابع حاکمیتی بین‌المللی بود و مقدمه و زمینه‌ساز تسلیم فلسطین به یهودی‌ها و تشکیل اسرائیل شد.

منطقه حائل 
براین اساس مکانیسم فتنه امروز عراق در مقیاس کوچکتر بر پایه همین طرح برنامه ریزی شده و هدف آن تقسیم عراق به ۳ منطقه کردنشین، سنی‌نشین و شیعه‌نشین است. این طرحی است که طی دو سال ونیم گذشته باهمین هدف در جمهوری عربی سوریه به اجرا گذاشته شد و به شکست انجامید. لذا اکنون برای جبران این شکست و قطع ارتباط میان اعضای مقاومت قصد براین است تا از حد فاصل مرز کربلا تا اردن از یک سو وتا کردستان عراق از سوی دیگر به عنوان یک منطقه سنی نشین حائل از خاک عراق تجزیه شود، تا بدین واسطه ارتباط زمینی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه از طریق مرزهای غربی عراق قطع شود. این منطقه حائل یک کریدور حیاتی در لحظات حساس محسوب می‌شود که می‌تواند با قطع ارتباط راس محور مقاومت با جبهه سوریه موازنه قدرت در جنگ تمام عیار پیش رو را به نفع معارضین به طور چشمگیری سنگین کند. 

دولت علوی در ساحل لاذقیه 

این هسته مرکزی و اصلی طرح است و بخش‌های دیگر آن شامل الحاق بخش‌های کرد نشین ایران و سوریه به اقلیم کردستان عراق تحت عنوان موصل شمالی است وطبعا بخش‌های شیعه نشین جنوبی نیز سومین بخش جداشده از عراق یکپارچه خواهند بود. این طرح درواقع آرزوی دیرینه اسرائیل بعد از ۱۹۴۸ است که بخش سوری آن فعلا با شکست مواجه شده است و براساس آن قرار بوده و هست، جمهوری عربی سوریه هم در صورت سقوط بشار اسد و یا حتی توافق او با این طرح برای در امان ماندن از نابودی به سه بخش با حاکمیت‌های جداگانه تحت عناوین، دولت حلــب، دولــــت دروزی در دمشق و دولت علوی دربخش ساحلی لاذقیه تقسیم شود.

انقلاب محصور 

هدف نهایی اجرای این طــــــرح در دوران کنونی انــــحصار دامنه نفوذ جمهوری اسلامی ایران در مرزهای میهنی و کوتاه کردن بازوهای قدرتمند انقلاب اسلامی از حوزه مدیترانه است. گرچه بحث عادی‌سازی روابط با آمریــــــکا در مــــــــجال کنونی نمی‌گنـــجد اما درواقع باید گــــفت، آنچه تحت این عنوان(‌مذاکره با آمریکا در ازای دریافت مشوق) از آن یاد می‌شود نیز بخشی از همین طرح اسرائیلی است تا حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران قابل کنترل و مهار باشد و براین اساس و به زعم مجریان طرح مذکور راه تداوم اجرای طرح کبیر صدور انقلاب با محصور کردن ایران در مرزهای بسته ایران مسدود خواهد ماند وانقلاب اسلامی محصور در مرزهای ملی آنچنان با فتنه‌های داخلی سرگرم خواهد شد که عملا ماهیت خود را از دست خواهد داد.

شنود طرح‌ها 

براساس شنودهای موجود از جلسات محفلی شاهزاده‌های خلیج فارس آنها قطعا قصد دارند، نا‌آرامی‌هایی را با عنوان قیام مردمی برضد نظام ولایت فقیه در ایران برنامه ریزی و اجرا کنند که بستر آن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران خواهد بود که از طرح مباحث انتخابات آزاد و تشکیک درسلامت انتخابات آغاز شده و به دفاع ازحقوق بشر در تعارضات احتمالی و طرح مداخلات بشر دوستانه ختم خواهد شد. بنابراین عراق، امروز نقطه عطف آغاز فتنه فراگیر پس از شکست جبهه ارتجاع درجبهه سوریه است. که دقیقا از همان الگو پیروی می‌کند ومرحله بعدی آن شبیه‌سازی الگوی بهار عربی دست ساز در ایران خواهد بود که با همان مکانیسم عمل اجرا می‌شود و معطوف به راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی و پر شمار است.

فتنه سراسری 

راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی خونین نه منحصر به عراق خواهد بود و نه با هدف صرف سرنگونی دولت نوری المالکی و بازگرداندن بعثی‌ها شکل می‌گیرد بلکه هدف آن به راه‌انداختن موج بی پایان اعاده حیثیت شیعه و سنی است که نمونه کوچک آن امروز در بین استانهای سنی‌نشین عراق به رهبری حزب بعث و فهرست العراقیه به راه افتاده است. شاهد این ماجرا اظهارات طارق الهاشمی، معاون سابق رئیس جمهوری عراق است که ۱۹ دی ماه سال جاری گفت: «ما هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم که اگر به خواسته‌های قانونی مردم عراق پاسخ داده نشود برای جهانی کردن این مسئله و انتقال پرونده اختلافات به اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌ اسلامی، وارد عمل شویم.»
منظور او از این اظهارات دقیقا به مفهوم دخالت دادن کشورهای خارجی در بحران عراق و تسرّی آتش فتنه به همه کشورهای اسلامی عربی است.

سرعت عمل 

کوچ القاعده امروز تبدیل به پدیده ای شده که نیروهای تکفیری را از مناطق مختلف جهان به منطقه هدف سرازیر می‌کند. آنها از هر نقطه در دنیا به نقطه داغ می‌آیند. این پدیده آنقدر واضح است که با حرکت این موج اثر خلاء آنها در منطقه قبلی با کاهش حملات ملموس است. القاعده از پاکستان و افغانستان به لیبی رفت واز آنجا به سوریه سرازیر شد وپس از ناکامی در فتنه شام هدف بعدی استانهای شیعه نشین عراق خواهد بود. این قبیل عملیات از این پس با حجم بسیار بالاتری ادامه خواهد یافت. این درحالی است که بقایای حزب بعث وارتش عراق به بازیابی خود پرداخته و با تزریق پول و سلاح ازسوی جبهه ارتجاع تجهیز شده‌اند. به رغم تمام مشابهت‌های موجود میان فتنه عراق و شام تفاوت این دو درسرعت عمل معارضین است که به دلیل ضعف فعلی دولت مالکی و نزدیکی انتخابات در ایران با شدت فزاینده ای افزایش یافته و آنها در حال تجهیز تمام نیروی خود برای انجام طرح براندازی و گشایش منطقه حائل طی ۳ الی ۴ ماه ‌آینده هستند. یعنی کاری که طی دو سال و نیم با توجه به انسجام و مقاومت ارتش، مردم و نظام حاکم بر سوریه، قادر به انجام آن نبودند.

اتحاد مثلث در عراق

با همه این اوصاف باید گفت جبهه مقابل در برابر فعالیت معارضه منفعل نبوده است، سه جناح صدر، حکیم و مالکی پس از جلسات فشرده به توافقاتی راهبردی دست یافته‌اند که اولین نتیجه آن در شکست طرح انحلال دولت و برکناری مالکی در مجلس عراق بود. این درحالی است که طرح اشغال بغداد توسط معارضین به‌واسطه همین ائتلاف با شکست رو به رو شد. چنانچه قرار براین بود معارضین از الانبار به سمت بغداد حرکت کنند و پس از اشغال آن زمینه آزادی بقیه زمین‌های مورد نظر در منطقه حائل را ایجاد کنند. 
از دیگر سو المالکی با مدیریت مستقیم بحران و به کارگیری نیروهای امنیتی عراق راه گسیل تکفیری‌ها از اردن و سوریه وکردستان به خاک این کشور را مسدود کرد و با ابتکار قطع راهها و کنترل آن عملا در حال مدیریت و کنترل معارضین در بخش‌های محصور و جزیره ای در خاک عراق است که مانع از پیوستگی آنان می‌شود. بنابراین تا این لحظه یک کودتای نظامی سوار بر موج مردم با شکست مواجه شده است. 
حکومت کنفدرال عراقی- سوری 

این درحالی است که از دیگر سو هماهنگی‌های فشرده ای در جبهه خارجی بین دولت عراق، جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. این هماهنگی آنقدر گسترده است که این امکان هر لحظه متصور است تا یک حکومت کنفدرالی بین عراق و سوریه تشکیل شود. این یک گزینه محتمل است تا در صورت لزوم عراق و سوریه به شکل کنفدرالی اداره شوند تا با حفظ استقلال داخلی و بین‌‌المللی، به منظور نیل به هدف مشترک در زمینه‌های سیاسی، نظامی و یا اقتصادی از طریق انعقاد عهد نامه بین‌المللی، اشتراک مساعی نمایند. در این حالت روند همبستگی دولت‌ها به مراتب کندتر و ضعیف تر از دولت‌های فدرال است و بدین ترتیب در اکثر موارد حاکمیت و استقلال عراق و جمهوری عربی سوریه همچنان محفوظ می‌ماند و تصمیمات متخذه از سوی دولت‌های عضو به اتفاق آراء صورت می‌گیرد.

نجات ملک عبدالله دوم 

نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق حتی در حال همکاری فشرده با پادشاه اردن است او در سفری چند ساعته به اردن با ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور و عبدالله النسور، نخست‌وزیر اردن دیدار کرد. پادشاه اردن از طرح سرنگونی خود به‌واسطه سفر نوری المالکی مطلع شد که براساس آن عبدالله دوم به این نتیجه رسید که تل آویو در تلاش برای سرنگونی نظام این کشور و سوء استفاده از هرج و مرج موجود در کشورهای عربی است تا در نهایت اردن را در لحظات بحرانی به کشوری برای فلسطینیان تبدیل کند وحکومت آن را تحویل سلفی‌های تندرو داده ودر این فرایند ضمن خلع سلاح مقاومت غزه، اداره این منطقه را نیز به شکل غیر نظامی به مصر سپرده و آن را به طور کل از سرزمین فلسطین جداکنندکه به دنبال آن کرانه باختری نیز به بخشی از کشور جایگزین فلسطینی درخاک اردن اضافه شده و از سوی این کشور جدید اداره می‌شود.

مدیریت و کنترل فتنه 

مالکی و پادشاه اردن ضمن توافق برای بستن مرزها و منع تردد تکفیری‌ها به عراق و سوریه، نفت عراق را از طریق بندر«عقبه» به اردن ببرند تا بدین طریق طرح عربستان و قطر برای تحت فشار قرار دادن اردن از راه‌های اقتصادی ابتر بماند. پادشاه اردن نیزدر مقابل باز شدن این دریچه تنفس ایجاد شده توسط نوری المالکی بر حمایت همه جانبه کشورش از گسترش امنیت و ثبات در عراق تاکید کرد وگفت: امان هر آنچه که در توان داشته باشد برای استحکام وحدت ملی در عراق و مشارکت همه گروه‌های سیاسی در روند سیاسی این کشور به کارخواهد گرفت.

بنابراین درحال حاضر فتنه عراق در حال کنترل از سوی محور مقاومت است ودالان مرزی عراق برای انتقال لجستیک به سوریه باز است و مسیرهای تحقق فتنه نظامی بسته و درحال کنترل است که تداوم آن نیز از این پس ادامه خواهد یافت تا به مرحله مهار نظیر آنچه درسوریه رخ داد برسیم.
پس درحال حاضر ابتکار عمل از طریق هماهنگی‌های فراگیر در اختیار ایران قرار دارد که تا کنون به صورت خفه شدن فتنه در نطفه و یا کاهش اثر آن به شکل قابل ملاحظه ای بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد