سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبا ر میراث فرهنگی شوشتر

 

 

 

مدیر پایگاه سازه‏‌های آبی شوشتر:
۱۱ هزار متر تونل و کانال در سازه‏‌های آبی شوشتر وجود دارد 
 

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه سازه‏‌های آبی شوشتر گفت: بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰ متر مربع تونل و کانال در سازه‌‏‏‏های آبی شوشتر وجود دارد. 

 

خبرگزاری فارس: ۱۱ هزار متر تونل و کانال در سازه‏‌های آبی شوشتر وجود دارد 

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، امین محمودزاده در جلسه مشترکی که با حضور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل آبشارهای شوشتر برگزار شد، اظهار کرد: در سازه‏‌های آبی تاریخی شوشتر بیش از 11 هزار و 320 متر مربع کانال وجود دارد.وی با اشاره به برخی از معضلات این پایگاه جهانی افزود: در شرایط کنونی یکی از اصلی‌‏ترین مشکلات این پایگاه جهانی لایروبی کانال‏‌های آب‎‏بر آبشارها و آسیاب‏‌های تاریخی این مجموعه است.مدیر پایگاه سازه‏‌های آبی شوشتر با اشاره به اینکه هر سیلابی برای این پایگاه جهانی مشکل‌آفرین است، خاطرنشان کرد: هر سیلابی که وارد کانال‏‌های سازه‏‌های آبی شوشتر شود، موجب بروز بحرانی در این کانال‏‌ها می‌‏شود که رفع گرفتگی این کانال‏‌ها بسیار سخت و زمان‏‌بر است.

وی تصریح کرد: برای باز کردن مسیر آب در کانال‏‌های آب‏‌بر این مجموعه بیش از 12 تا 20 ساعت زمان صرف می‌‏شود که این کار علاوه بر هزینه و توان نیروی انسانی، موجب فرسایش جداره‌‏های کانال‏‌های آب‏‌بر می‏‌شود و به این دلیل باید در اسرع وقت برای رفع مشکلات در این باره چاره‌اندیشی کرد.محمودزاده تأکید کرد: مشکلات در سایت آبشارهای شوشتر بسیار زیاد بوده که یکی از مشکلات در این عرصه فرسایش دیواره غربی آن به شمار می‌‏‏‏آید.وی در پایان ابراز داشت: باید برای تأمین اعتبار در راستای سامان‏دهی به دیواره غربی این سایت جهانی تلاش کرد و در حال حاضر همه مسائل مطالعاتی آن پشت سر گذاشته شده است. 

 

                                      مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان:

خبرگزاری فارس: مشکلات خانه تاریخی گازر شوشتر برطرف شود  
 

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر پرویز پورفرخی در جلسه مشترکی که برای رفع مشکلات میراث فرهنگی شوشتر برگزار شد، اظهار کرد: باید مشکلات در بخش تملکی خانه گازر از مالک دولتی برطرف شود و در این خصوص فرماندار شوشتر همکاری مناسبی با میراث فرهنگی انجام دهد.وی ادامه داد: در شرایط کنونی سرمایه‏‌گذار آمادگی کامل برای سرمایه‏‌گذاری در حفظ و احیای این بنای تاریخی داشته و به این دلیل باید ابتدا مشکل مالکیت این بنا که متعلق به شرکت عمران و مسکن‌سازان خوزستان است، برطرف شود تا سرمایه‌‏گذار با خیال راحت بتواند در امر سرمایه‏‌گذاری فعالیت کند.این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید برای احیای آثار تاریخی در خوزستان تلاش بیشتری شود، تأکید کرد: در شهرستان شوشتر فرماندار در این مورد همکاری بسیار خوبی با میراث فرهنگی داشته است و از زحمات وی تشکر می‏‌کنم. 

 

*دفتر گتوند راه‌اندازی می‌‏شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: شهرستان گتوند در شرایط کنونی در مسائل میراث فرهنگی زیر نظر شوشتر است و به این دلیل باید برای استقلال این شهرستان اقداماتی کرد.وی تأکید کرد: مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره راه‌‏اندازی اداره میراث فرهنگی در گتوند نظر مساعد داشته است و منتظریم نیروهای جدید استخدامی به این سازمان معرفی شوند تا مشکل نیروی انسانی این دفتر برطرف شده و به طور عملی امکان راه‌‏اندازی این اداره باشد. 

  

 

 

معاون سازمان میراث فرهنگی:
پایگاه سازه‏‏‌های آبی شوشتر از بحران خارج شده است 
 

خبرگزاری فارس: معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پایگاه سازه‏‌های آبی تاریخی شوشتر از وضعیت بحرانی گذشته است و در شرایط کنونی وضعیت خوبی دارد. 

 

خبرگزاری فارس: پایگاه سازه‏‏‌های آبی شوشتر از بحران خارج شده است 

به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر، مسعود علویان‏‏‌صدر در جلسه مشترک با مسئولان شهرستان شوشتر اظهار کرد: باید در راستای برنامه‏‏‏‌ریزی برای اجرای پلان مدیریت این پایگاه سازه‌‏های آبی تاریخی شوشتر اقدام کرده و در این خصوص کاملاً کارشناسی شده عمل کرد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی به صورت قاطع می‌‏توان اعلام کرد که هیچ اقدام غیراصولی و غیر کارشناسی در این پایگاه پژوهشی اجرا نشده و از این نظر آسوده خاطر هستیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: باید در راستای حفظ یکپارچگی در بناهای تاریخی کوشید و در راستای مرمت این آثار اقدامات زیربنایی و کارشناسی شده را در دستور کار قرار داد. 

 

*اقدامات در پل گرگر، علمی و کارشناسی شده است

علویان‏‏‌صدر تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات فنی که در پل بند تاریخی گرگر انجام شده است، کاملاً کارشناسی شده و قانونی است و هیچ اقدام غیرکارشناسی در این باره اجرایی نشده است.

وی افزود: در حال حاضر پل بند گرگر از حالت اضطراری خارج شده است و هیچ عاملی این اثر تاریخی را تهدید نمی‏‏‌کند و در این خصوص بسیار خرسندیم که پیگیری‏‏‌های انجام شده برای این پل به نتیجه رسیده است.

وی تأکید کرد: اعتبارات در سطح سازمان میراث فرهنگی بسیار محدود است، اما در بازه زمانی سال‏‏ گذشته تاکنون بیش از 2.1 میلیارد تومان به پایگاه سازه‏‏‌های آبی شوشتر اعتبار اختصاص داده شده است. 

 

*مدیر پایگاه سازه‏‏های آبی باید در شوشتر حضور داشته باشد

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: مدیر پایگاه سازه‌‏‏های آبی تاریخی شوشتر باید دو الی سه روز کاری در شوشتر حضور داشته باشد.

وی بیان کرد: محمودزاده با مدیریت علمی و تجربه اجرایی خوبی به شوشتر آمده است، اما باید دو الی سه روز را در هفته در شهرستان شوشتر حضور داشته باشد.

علویان‌صدر عنوان کرد: در روزهای گذشته پژوهشی 700 صفحه‌‏‏‏ای از پایش و مانیتورینگ آثار تاریخی شوشتر به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده که در مباحث علمی بی‏‏‏‏‌نظیر است. 

 

*مشارکت مالک حمام خان ضروری است

وی گفت: تاکنون دو میلیارد و 500 میلیون ریال در حمام خان شوشتر هزینه شده است، اما به دلیل وجود مالک خصوصی در این‌باره نمی‏‏‏‏‏‌توان بیشتر وارد شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان یادآور شد: مالک این اثر تاریخی باید با میراث فرهنگی همکاری بیشتری کند و در صورت برقراری این تعامل در این باره اعتبار ویژه‏‏‏‏‌ای در نظر گرفته می‏‏‏‌شود. 

 

 

معاون میراث فرهنگی خوزستان:
مراسم «بیرق‌ زنون» ثبت ملی می‌شود 
 

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: مراسم مذهبی «بیرق ‌زنون» در خوزستان برای ثبت ملی پیشنهاد شده است.

خبرگزاری فارس: مراسم «بیرق‌ زنون» ثبت ملی می‌شود 

سیدحکمت موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: مراسم معنوی «بیرق‌ زنون» که معمولاً در استان خوزستان برای حجاج برگزار می‌شود برای ثبت در فهرست آثار معنوی کشور پیشنهاد شده است.وی افزود: به همراه این اثر فاخر قرار است شش اثر دیگر نیز در همایش ثبت ملی بررسی شود که در صورت تأیید شورای ثبت، در ردیف آثار ملی و معنوی ثبت خواهند شد.معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به این‌که در سال‌‌جاری آثار زیادی از خوزستان به ثبت معنوی و ملی رسیده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دنبال ثبت آیین‌ها در خوزستان هستیم و به این دلیل می‌کوشیم تا با ثبت آن‌ها گامی در راستای ماندگاری و حفاظت از داشته‌های فرهنگی برداریم.وی با تأکید بر این‌که باید آثار تاریخی و آیین‌های فرهنگی ماندگار شوند، تصریح کرد: یکی از اصولی‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند این آیین‌ها را ماندگار کند ثبت و نگهداری آن‌ها است.گفتنی است، مراسم «بیرق ‌زنون» بیشتر در شهرهای شمالی استان خوزستان برای افرادی که راهی سفر بیت‌الله حرام می‌شوند، برگزار می‌شود و در این مراسم در آیین خاص، پرچم‌های کوچکی به تعداد اعضای خانواده بر سر درب خانه نصب می‌کنند تا مردم با دیدن این پرچم‌ها برای بازگشت به سلامت حاجی از سفر حج دعا کنند.بر این اساس، در این آیین که دارای ریزه‌کاری‌های فراوانی است، در رنگ پرچم‌ها دقت زیادی به کار رفته است و برای هر مرد عضو خانواده پرچمی سبز و برای هر زن پرچمی سفید نصب می‌کنند.در این مراسم که معمولاً با خواندن اصطلاحاً چاووشی و ذکر صلوات همراه است، اعضای خانواده با پرچم‌های بزرگ و کوچک نشانه‌گذاری می‌شوند. 

مشکلات خانه تاریخی گازر شوشتر برطرف شود 
 

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان خواستار حل مشکلات تملکی خانه تاریخی گازر شوشتر برای حضور سرمایه‌‏گذار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد