سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش انتقادی

 

ظهور یک شبه‌ی شهرستان کارون با کدام استدلال؟
اجرای یک‌شبه طرح «تهران- ری» در اهواز!
کد مطلب : 8203
 
بهارنیوز- گروه جامعه: بعد از سفر یک روزه اخیر رییس‌جمهور به استان خوزستان، در مورخه چهارشنبه ۶/۱۰/۹۱ سخنگوی دولت بعد از جلسه هیئت دولت اعلام نمود: تصمیم بر این گرفته شد که دو شهرستان‌ جدید «حمیدیه» و «کارون» در استان خوزستان تشکیل شود.
 
اجرای یک‌شبه طرح «تهران- ری» در اهواز!
 
الهام در این ارتباط توضیح داد: براساس تصمیم دولت و همچنین خواست مردم منطق
ه کوت‌عبدالله این منطقه تبدیل به شهرستان شد و نام کو‌ت‌عبدالله به کارون تغییر کرد و طی روزهای بعد تعدادی از مسئولین استان و نمایندگاه مجلس در خصوص محاسن ایجاد شهرستان جدید گفتاری ارائه دادند.
تصمیم جداسازی و تغییر وضعیت این منطقه از شهر اهواز در حالی صورت می‌گیرد که ماجرای جداسازی ری از تهران به موضوع مناقشه دولت و مجلس تبدیل شده و طی هفته‌های گذشته ۱۳۰ نفر از نمایندگان با امضای طرحی دو فوریتی بیشترین اقدام را جهت جلوگیری از این جدایی بعمل آورند. حال سوال این است که تصمیم به این جدایی با چه هدف و منطقی انجام شده است؟
اگر این اقدام منجر به رشد، توسعه و آبادانی منطقه شود چه بهتر ولی آیا واقعا این اتفاق خواهد افتاد؟ مسئولین امر، چه درون استان و کشور باید جهت روشن شدن افکار عمومی که مردم منطقه هم جزء آن می‌باشند با ارائه نظرات کارشناسی و مستدل جوابگوی مردم باشند. در این خصوص چندین پرسش مهم و اساسی مطرح است که اگر جوابهای آنها اعلا گردد بسیار خوشحال خواهیم شد:

۱- منظور از خواست مردم منطقه چه کسانی می‌باشند؟ مثلا اگر مردم منطقه دویست هزار نفر باشند چند نفر و با چه پراکنش سنی چنین درخواستی را داشته‌اند؟

۲- تنها دلیل مشترک ذکر شده مسئولین اختصاص ردیف اعتباری بودجه مجزا می‌باشد. خب اگر اختصاص بودجه مجزا اینقدر در رشد و تعالی یک شهرستان مهم است چرا تا کنون بسیاری از شهرستان‌های نوظهور کشور و همین استان به اصطلاح زرخیز! در وضعیت نامطلوبی بسر می‌برند؟ در ضمن فراموش نشود بدلیل شرایط خاص اقتصادی کشور اعتبارات تخصیصی کاهش بسیار زیادی داشته، مگر نه استاندار محترم ابراز داشته دستگاه‌های اجرایی جهت پرداخت بخشی از دیون خود املاک و دارایی خود را بفروشند.

۳- اگر قرار بود وسعت منطقه دلیل بر جدا سازی باشد پس برای چه و اولی‌تر چرا شهر تهران با توجه به وسعت شهری به ۲۴ منطقه شهرداری، به شهرستان‌های مجزا تبدیل نشده است؟

۴- همه مدیران حوزه شهری می‌دانند به غیر از ردیف‌های اعتباری دولت درآمد‌های اقتصادی منطقه در رشد و تعالی منطقه مهمترین عامل پشرفت خواهد بود لذا در منطقه مذکور مگر در این زمینه چه فعالیت اقتصادی شاخصی وجود دارد که بتوان روی آن حساب باز کرد؟

۵- در همین خوزستان و شهر اهواز چرا ملاثانی و ویس «که به شهرستان باوی مبدل شدند» (چسبیده به اهواز) بعد از سال‌ها جدایی به جایگاه واقعی خود نرسیده و توسعه چندانی در آن مشاهده نمی شود. اگر هم پیشرفت هایی حاصل شده که مردم خبر ندارند چه بهتر است که گفته شود!

۶- اصلی ترین تصمیم تجمیع مالیات و عوارض در کشور این بود که بعد از تجمیع بطور عادلانه در سطح کشور توزیع شوند که مناطقی که توسعه کمتری داشته‌اند و از اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی محروم بوده‌اند از این منبع درآمد بهره گیرند لذا در حوزه شهرداری منابع درآمدی در مناطق دیگر شهرداری باشد که جهت پروژه‌ها سهمی هم به این منطقه تخصیص می‌یافت زیرا همگان می‌دانند در همین مورد مثال (اهواز) شهرداری منطقه ۵‌اش از بدو تاسیس تا کنون درآمد چندانی نداشته است و شاید با جداسازی این منطقه از این منبع درآمد هم محروم شوند!
در نهایت بنظر می‌رسد چنین تصمیمی در نهایت شتاب زدگی و بدور از هر گونه مطالعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی و.... انجام شده و در نهایت تاثیری در اوضاع کنونی مردم منطقه نداشته باشد و شاید مشکلات را هم بیشتر نماید.
بهتر این بود با تدوین برنامه‌هایی منسجم و ایجاد مدیریت قوی در حوزه مسائل شهری کمبود‌ها و نارسائیهای منطقه را بهبود بخشید. نوید قائدی(شهروند اهوازی)
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد