سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

مجموعه اخبار حوادث و اجتماعی شهرستانهای استان خوزستان

 

مانور بزرگ پدافند غیرعامل در محور رامهرمز – بهبهان با نصب پل خرپایی (موقت) دقایقی پیش آغاز شد.
 با نصب این پل می‌توان به برقراری ارتباط بین دو محور شریانی در مواقع وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی کمک کرد.
معمولا پل خرپایی زمانی احداث می‌شود که پل ارتباطی بین دو محور بر اثر حادثه، تخریب یا مسدود شده باشد.این مانور قرار بود در یکی از استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، بوشهر، کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان برگزار شود که درنهایت استان خوزستان برای برگزاری آن، انتخاب شد.  
این مانور با همکاری استانداری خوزستان، ادارات راه شهرستان‌های رامهزمر و بهبهان، هلال احمر، پلیس راه و مرکز اورژانس خوزستان در حال برگزاری است.
 در حاشیه این مانور ابراهیم معزی، رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: این مانور به نوعی شبیه‌سازی یک حادثه در زمان قطع ارتباط بین دو محور که از طریق پل به هم متصل بوده‌اند، می‌باشد.وی افزود: ما با برگزاری این مانور می‌خواهیم امکانات و توان مدیریتی خود و دیگر ارگان‌هایی که می‌توانند در زمان وقوع حادثه کمک‌رسانی کنند، بسنجیم.
معزی با اشاره به مزیت‌های پل خرپایی اظهارکرد: بر اثر هر حادثه طبیعی و غیرطبیعی ممکن است اتفاقی برای پل‌های ارتباطی بیفتند که نیاز است در این مواقع در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نسبت به برقراری ارتباط بین محورهای قطع‌شده با ایجاد پل خرپایی اقدام کنیم.وی با بیان این‌که این مانور در دو محور شوش – اهواز و رامهرمز – بهبهان در حال برگزاری است، گفت: قطع پل‌های ارتباطی بین محورهای شریانی از مهم‌ترین حوادث در جاده‌ها می‌باشد؛ زیرا پل‌ها بین دو محور، ارتباط برقرار می‌کنند و لازم است ما در چنین مواقعی سریعا با نصب پل، به برقراری ارتباط اقدام کنیم.
مرجع / ایسنا
 
موش های دزفولی بزرگترین ها در ایران !
روناش نوشت:
یک  مسئول در بهداشت محیط اعلام کرد موش های تهران ۳۵ درصد بزرگتر از موش های شهرستان ها هستند  و گربه ها هم دیگر نمی توانند آن ها را بگیرند .

ظاهرأ این مقام مسئول از اندازه ی موش های دزفول بی خبرند که چنین ادعایی داشته اند .  اگر موش های تهران آن قدر چاق شده اند که گربه ها نمی توانند آن ها را بگیرند ، موش های شهر ما خودشون به طور طبیعی به اندازه ی گربه هستند . اگر باور ندارید متر و ترازوی دیجیتالی بیاورید و قد و وزن موش های ما را اندازه بگیرید . اگر هم می خواهید با کمک  صدا و سیما ، آدرس یک پایگاه اینترنتی را اعلام کنید تا اهالی شهرهای مختلف ایران تصاویری از موش های شهرخود  را ارسال کنند ما هم  تصاویری از موش های دزفول را ارسال می کنیم  و اگر قرار شد به بزرگترین موش ها جایزه ای  بدهید، در آن صورت خواهید دید که موش های دزفول صدرنشین خواهند بود .ما دزفولی ها به دلیل فروتنی ذاتی خود تا به حال به این فکر نیفتاده ایم که در باره طول و عرض موش هایمان ادعایی بکنیم . آرام و بی صدا نوعی همزیستی مسالمت آمیز را با موش ها ادامه داده ایم  و هیچگاه  اعلام نکرده ایم که موشهای ما نوع جهش یافته ای هستند و به گربه بیشتر شباهت دارند تا به موش !

امتیاز دیگری که موش های دزفول دارند با همه بزرگی جثه ، بسیار فرز و چابک هستند و آن چنان پرش هایی دارند که تا به حال مسئولین شهرداری ، بهداشت محیط و دیگر نهادهای مربوطه نتوانسته اند آن ها را شکار کنند . جمعیّت  این موش ها  هم به طور تصاعدی رشد می کند .  تازه گربه های شهرمان آن قدر از این موش ها می ترسند که حتی به حریم آن ها  هم نزدیک نمی شوند چه رسد به اینکه فکر شکار آن ها را در سر بپرورانند !!

حال چگونه پایتخت نشین ها ادعا دارند موش های تهران ۳۵ درصد از موش های شهرستان ها بزرگترند ؟!

نکند کاسه ای زیر نیم کاسه است . شاید قرارست به ساکنان شهرهایی که موش های بزرگ دارند ، یارانه  بیشتری تعلّق گیرد و  یا به  ازای هر سانت موش درصدی به بودجه شهرداری ها  افزوده شود .

در هر صورت برای اینکه حقّی از موش های شهرمان ضایع نشود ، بهترست مسئولین شهر  با  برگزاری سمینارها  و با تشکیل « ستاد اندازه گیری ابعاد موش ها » ترتیبی اتخاذ نمایند تا طول و عرض ، وزن و کیفیّت پرش  موش های دزفول را به اطلاع عموم برسانند . همچنین می توان یک سامانه پیامک در اختیار شهروندان قرار داد تا همشهریان زیباترین جمله ها را در باره  ابعاد موش های دزفول ارسال کنند . با این تمهیدات شاید بتوانیم حقوق از دست رفته خود را به دست آوریم . برای این کار باید هر چه زودتر اقدام کنیم . مبادا که برخی عوامل دامن موش ها را هم بگیرد و آنها هم از گرسنگی تلف شوند .

امیدوار باشیم شاید به ازای این موش های تنومند ، بودجه ی تنومندی هم به دزفول تعلّق بگیرد .

شبی یاد دارم که چشمم نخـفت / شنیدم که آن مـوش بـا گـربه گفت

که من فـرز و چابک شکارت کنم / کمی سـمّ ِ طـاعـون نـثـارت کنـم

کمین گـاه تـو زیر پـای منـست /  و آن خانـه دیـگر سـرای منسـت

اگر زنـدگی خـواهـی و زیـستن  /  از این جا بـرو سـوی دشت و دَمَن

بـه جایـی که موشی نبـیند تو را  / صـدایـت نپـیـچد دگر سـوی مـا

و زان پس همه گربـه های محـل / بـزرگ و سـیـاه و قـوی و کـچـل

هـمـه دور گشـتند از شـهر مـا / دویـدنـد یـکسر سـوی جـاده ها

 

مدیرکل امور عشایر خوزستان گفت: بارندگی‌های اخیر خساراتی را به تاسیسات آبرسانی و راه‌های روستایی وارد کرده و میزان خسارت وارد شده اولیه از این عوامل، 5 میلیارد تومان برآورد شده است.
علیرحم کریمی عنوان‌کرد: باتوجه به این‌که بیشتر عشایر در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور ساکن شده‌اند و وضعیت جاده‌های آن‌ها خاکی و شوسه است، بارندگی‌های اخیر خسارات جدی را به راه‌های مناطق عشایری وارد کرد که تردد آن‌ها را سخت و با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: در تلاش هستیم که مشکلات راه‌های عشایر را حل کنیم اما در این میان نیاز به اعتبارات است که جاده‌های تردد عشایر را بازسازی کنیم. اعتبارات مورد نیاز باید از سوی مدیریت ستاد بحران استانداری اختصاص ‌یابد.مدیرکل امور عشایر خوزستان بیان‌کرد: خساراتی نیز به تاسیسات آب شرب مناطق عشایری وارد شد که این خسارات در کل مناطقی که عشایر ساکن هستند، مشاهده شده که به لوله‌های انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ، آسیب رسانده است. اعتبار مورد نیاز بازسازی تاسیسات آبرسانی نیز از سوی مدیریت بحران ابلاغ می‌شود.
کریمی با اشاره به خدمات رسانی‌‌هایی که در ماه اخیر برای عشایر انجام شده است، خاطرنشان‌کرد: آب شرب مورد نیاز عشایر با استفاده از تانکرهای سیار به کلیه مناطق فرستاده شد. این اقدام با استفاده از اعتبارات استانی به مبلغ 400 میلیون تومان در سطح استان هزینه شد.
وی ادامه‌داد: 2 هزار تن علوفه دامی شامل جو، کنسانتره، ذرت علوفه‌ای و سبوس نیز از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌های عشایر در اختیار عشایر قرار داده شد.
مدیرکل امور عشایر خوزستان اظهارکرد: این تشکل‌ها غیردولتی هستند و با دریافت تسهیلات از بانک‌ها، علوفه‌های دامی مورد نیاز عشایر را خریداری و با قیمت‌های مناسب در اختیار عشایر می‌گذارند.
مرجع / ایسنا

 

گزارش فارس از وجود فاضلاب‌ها در سطح شهر
بهداشت را به خوزستان هدیه کنید 
به گزارش خبرگزاری فارس از شادگان، شهرستان شادگان با برخورداری از ظرفیت‌های بالای اقتصادی، تجاری، فرهنگی و تفریحی همچنان در فقر کمبود و امکانات به سر می‌برد.
 

بسیاری از مردم این منطقه برای کسب کار و اشتغال به شهرهای مجاور عزیمت کرده و روزگار می‌گذرانند.

شادگان با برخورداری از ظرفیت بین‌المللی تالاب می‌تواند روزبه‌روز به سوی عمران و آبادانی پیش برود اما گویی این منطقه نقطه‌ای فراموش شده در نقشه کشور است.

این دیار علاوه بر کمبود امکانات در بخش‌های پزشکی، درمانی و رفاهی با مشکلاتی در بخش فاضلاب نیز با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم کرده و همچنان در روزهای بارانی و رحمت‌الهی با تعفن و بیماری آمیخته می‌شود.

یکی از شهروندان شادگانی در این باره بیان می‌کند: معضل فاضلاب در این شهرستان حل ناشدنی و البته بسیار کهنه و دیرینه است.

وی افزود: ما از مسئولان هیچ انتظار خاصی نداریم فقط می‌خواهیم بهداشت را به مناطق مختلف شهر هدیه کنند.

این شهروند 28 ساله شادگانی تصریح کرد: بوی تعفن فاضلاب به‌ویژه در روزهای بارانی مشکلاتی را برای بسیاری از مناطق شهر ایجاد کرده چنان که بعد از هر بار تردد در کوچه باید استحمام کنیم.

آب‌های سطحی باید به رودخانه‌ها هدایت شوند

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان شادگان نیز در خصوص معضل پیش آمده در منطقه چنین عنوان کرد: اداره آب و فاضلاب شهرستان در راستای دفع فاضلاب شهری خدمات مطلوبی را در دستور کار قرار داده و اجرایی می‌کند.

وی افزود: برخی از مناطق شهری هستند که در هنگام بارندگی دچار آبگرفتگی شده و مشکلاتی را در تردد شهروندان و عابران و رهگذران ایجاد می‌کند.

غلامحسین نشاطی بیان کرد: خیابان‌هایی چون مولوی، ولیعصر و شهید صدر از جمله این مناطق بوده که با مشکلاتی در تجمع آّب‌های سطحی البته در هنگام بارندگی مواجه هستند.

14 ایستگاه پمپاژ جمع‌آوری فاضلاب فعال است

وی عنوان کرد: هم‌اکنون 14 ایستگاه پمپاژ فعال در شهرستان شادگان آب‌های سطحی و فاضلاب‌های معابر و شهری شادگان را دفع و جمع‌آوری می‌کند.

این مسئول شادگانی همچنین ادامه داد: اما زمانی که بارندگی صورت می‌گیرد پمپ‌ها دچار شک شده و تا جمع‌آوری همه آب‌های سطحی کمی تأخیر و گذشت زمان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که پمپ‌های دفع فاضلاب شهری شادگان در شبانه‌روز ظرفیت ذخیره و جمع‌آوری 28 هزار متر مکعب را دارا هستند، گفت: بزرگ‌ترین مشکل در خصوص معضل پیش آمده برای شهروندان وصل بودن جوی‌های سطحی به شبکه فاضلاب شهری است.

نشاطی افزود: در صورتی که جوی‌های سطح شهر باید آب‌های سطح را به سوی رودخانه هدایت کرده و از این طریق به دفع آن‌ها کمک و از تجمع آب‌ها جلوگیری کند.

99 درصد شبکه فاضلاب شادگان مدرن است

وی با بیان این‌که بالغ بر 99 درصد شبکه فاضلاب شهر شادگان مدرن و از بهترین نوع فاضلاب است، خاطرنشان کرد: شهرداری این منطقه می‌تواند با تعامل و همکاری بیشتری با اداره آب و فاضلاب شهرستان در راستای لایروبی جوی‌ها اقدام کرده و از لبریز شدن معابر در هنگام بارندگی جلوگیری کند.

وی افزود: این اداره بالغ بر 11 هزار و 500 مشترک شادگانی را زیرپوشش خدمت‌رسانی قرار داده و در راستای رفع مشکلات آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

ورود مستقیم فاضلاب به معابر سلامت مردم را تهدید می‌کند

شهردار شادگان در همین خصوص اظهار داشت: دفع غیربهداشتی و ورود مستقیم فاضلاب در سطح معابر شهری سلامت عمومی مردم شهرستان شادگان را تهدید می‌کند به‌طوری که همه مسئولان این منطقه در خصوص وضعیت نامطلوب فاضلاب و آثار زیان‌بار آن در بهداشت و سلامت عموم مردم شادگان اتفاق نظر دارند.

وی افزود: به‌دلیل لایروبی نشدن فاضلاب‌های شهر، فاضلاب‌ها به سطح معابر شادگان ورود کرده و البته نارضایتی و گلایه‌مندی بسیاری از شهروندان را رقم زده است. 

ساختمان‌ها در حال تخریب است

توفیق آلبوناصر با انتقاد از اداره آب و فاضلاب شهری، دلیل تخریب ساختمان‌ها را از طریق ورود فاضلاب به معابر چنین عنوان کرد: این اقدامات سبب پایین آمدن ضریب عمر آسفالت می‌شود و لازم است مسئولان مربوطه در این خصوص پاسخگو باشند. وی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی از نقاط شهر شادگان مانند خیابان‌های مولوی، ولیعصر، شهید صدر، شهید باهنر، مزار سیدعلی، کارخانه بنی اسد و منطقه نرگس، مشکل آبگرفتگی و ورود فاضلاب به این معابر که به یک معضل همیشگی تبدیل شده زندگی روزمره مردم را با اختلالاتی جدی مواجه کرده است.

به راستی که زیبایی شهرهای استان خوزستان در پس مشکلات ریز و درشت پنهان شده و تنها خواسته مردم صبور و متعهد این مناطق کنارزدن آن‌ها است.

=============

گزارش از مریم خبازی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد