سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار بهداشتی به هم استانی های محترم

 

 رییس مرکز تحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: ذرات گرد و غبار در سایزهای متفاوتی هستند  ولی ذراتی که در استان خوزستان دیده می‌شود در اندازه‌های 2.5 تا 5 میکرون است. این ذرات به جز خاک، حاوی موادی مانند قارچ‌ها، میکروب‌ها و مواد شیمیایی نیز هستند.

دکتر سید محمدحسن عادل  اظهار کرد: این مواد از طریق تنفس وارد فضای ریه شده و با ورود آن، تبادل اکسیژن در ریه دچار اختلال می‌شود و اکسیژن کافی به بدن نمی‌رسد. این مشکل موجب می‌شود افرادی که زمینه بیماری قبلی دارند، دچار حملات قلبی شوند.  
وی عنوان کرد: مطالعات در دیگر کشورها نشان می‌دهد که آلودگی‌ها احتمال حملات قلبی، بی‌نظمی قلبی، سکته قلبی و ایست قلبی را تسریع می‌کند و تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و تنفسی افزایش می‌یابد.
این متخصص قلب و عروق با بیان این که در این زمینه پروژه‌ای تحقیقاتی در مرکز تحقیقات قلب و عروق در حال بررسی است، گفت: در این پروژه آمار افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی در سال‌های 89 و 90 به تفکیک استخراج شده است و نیاز داریم که سازمان محیط زیست نیز تعداد روزهای آلوده و اطلاعاتی از این قبیل را در اختیار ما قرار دهد.  
وی ادامه داد: با وجود این‌که این طرح از 2 ماه پیش در حال بررسی است تا کنون آمار و اطلاعات مورد نیاز در اختیار ما قرار نگرفته است. عادل گفت: در این پروژه قرار است بررسی شود که در روزهای آلوده و غبارآلوده چه تغییری در تعداد بیماران قلبی ایجاد می‌کند.  
 
 

عوارض گرد و غبار بر روی چشم‌  

یک چشم‌پزشک گفت: مواد موجود در گرد و غبارها، اغلب حساسیت‌زا هستند و با ورود به چشم،‌ موجب تحریک و عفونت یا حساسیت و آلرژی و قرمزی در ناحیه چشم می‌شوند. دکتر غلامرضا خاتمی‌نیا در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: افرادی که زمینه خشکی چشم دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. این افراد به طور طبیعی اشک چشم کمی دارند و وقتی گرد و غبار وارد چشم آنها می‌شود به آسانی خارج نمی‌شود. وی تصریح کرد: واقعا نمی‌دانیم در این گرد و غبارها چه موادی موجود است ولی اگر در آ‌ن میکروب و مواد عفونی هم باشد حتی احتمال زخم قرنیه هم وجود دارد. این چشم‌پزشک گفت: بیشترین مشکلی که گرد و غبار ایجاد می‌کند ریزش اشک، خارش و سوزش چشم است. وی افزود: بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات چشمی هنگام گرد و غبار، خارج نشدن از منزل و استفاده از فیلترهای خاصی است تا ذرات گرد و غبار به هوای خانه وارد نشوند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: اگر فرد به هر دلیلی از منزل خارج شود، راهی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به چشم نیست و با عینک یا دیگر پوشش‌ها نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. وی ادامه داد: افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته‌اند نسبت به دیگران استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری دارند و بهتر است هنگام وقوع گرد و غبار از منزل خارج نشوند.

مرجع / ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد