سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار و گزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

یک مسئول ترک اعلام کرد
48 ایرانی ربوده شده در سوریه امروز آزاد می‌شوند

خبرگزاری فارس: یک مسئول ترک اعلام کرد که 48 ایرانی ربوده شده به‌دست گروه‌های مسلح در سوریه قرار است امروز آزاد شوند.

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «بولنت یلدرم» رئیس هیئت امداد رسانی و کمک های بشردوستانه ترکیه امروز چهارشنبه از موفقیت میانجیگری ترکیه و قطر برای انجام قرارداد مبادله بازداشت شدگان بین نظام سوریه و مخالفان (مسلح) خبر داد که براساس آن 2130 فرد بازداشتی در زندان‌های نظام سوریه از جمله شماری اتباع ترک در مقابل آزادی 48 ایرانی، آزاد می‌شوند.

وی تصریح کرد: قرارداد مبادله بازداشت شدگان در ساعات آینده در پایتخت سوریه بین نظام سوریه و مخالفان انجام می شود که براساس آن 48 ایرانی بازداشت شده در نزد مخالفان درمقابل آزادی 2130 نفر که بسیاری از آنها اتباع ترکیه زندانی در سوریه هستند، آزاد می‌شوند.

یلدرم که هم اکنون برای مشارکت در اقدامات جاری در زمینه قرارداد مبادله بازداشت شدگان در شهر دمشق به سر می برد به خبرگزاری آناتولی گفت: تبادل اسیران در چند ساعت آینده انجام خواهد شد و قرارداد مبادله با میانجیگری ترکیه و قطر انجام شد.

یلدرم گفت: فعالیت در زمینه بستن قرارداد از مدتها قبل شروع شد و هم اکنون ادامه دارد و مبادله اسیران "یک پیروزی برای دیپلماسی انسانی است".

وی در اشاره به بازداشت روزنامه نگار فلسطینی در سوریه از ماه اوت گذشته گفت: ما به فعالیت برای آزادی غیرنظامیان تابعیت های مختلف و در صدر آنها بشار القدومی ادامه خواهیم داد. 

 

 

 

اقدام اخیر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در امضای قانون محدودیت نفوذ ایران در آمریکای لاتین، زمینه بحث‌ها و گمانه زنی‌های بسیاری را درباره ماهیت رویکرد این کشور در قبال ایران فراهم کرده است. در این باره، بسیاری از تحلیلگران آمریکایی، تفکرات دشمن‌پندارانه جنگ سردی را هدایتگر رفتار آمریکا ارزیابی می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، هنگامی که دولت ایالات متحده، رسما قانون محدودیت نفوذ ایران در آمریکای لاتین را به تصویب رساند، بسیاری از تحلیلگران با انتقاد از این کار، آن را نشانه‌ای از ماندن آمریکا در گذشته ارزیابی کردند.

این قانون که آشکار‌ترین استراتژی کاخ سفید برای مقابله با نفوذ ایران در قاره آمریکا شناخته می‌شود، به وزارت خارجه ایالات متحده ۱۸۰ روز مهلت می‌دهد تا برنامه‌ای برای آنچه «رسیدگی به حضور و فعالیت خصمانه رو به گسترش ایران» است، تهیه کند.

بنا بر این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این قانون، آن را نشانه‌ای مبنی بر این دانست که آمریکا هنوز در دوره جنگ سرد زندگی می‌کند و آمریکای لاتین را حیات خلوت خود می‌داند؛ افزون بر این، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه کشور، این قانون را دخالت آشکار ایالات متحده در امور آمریکای لاتین دانست.

اما گزارشی که روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» منتشر کرده، نشان می‌دهد این تنها ایران نیست که چنین ارزیابی از اقدام دولت ایالات متحده دارد، بلکه خود تحلیلگران آمریکایی نیز دارای دیدگاهی مشابه هستند.

برای نمونه، این روزنامه به دیدگاه «گری سیک»، کار‌شناس مسائل ایران در دانشگاه کلمبیا و از تحلیلگران برجسته آمریکایی اشاره می‌کند که مشابهت‌هایی بین اقدام اخیر آمریکا و رویکرد این کشور در دهه ۱۹۵۰ میلادی می‌بیند؛ دوره‌ای که در آن، آمریکایی‌ها در عرصه تقابل با اتحاد شوروی، در همه جا به دنبال رد پای کمونیست‌ها می‌گشتند. به باور وی، اکنون نیز این کشور در همه جا به دنبال ردپای ایران است.

به باور سیک، امضای این قانون جدید به این معنا نیست که نفوذ ایران در آمریکا به یکباره افزایش پیدا کرده باشد، بلکه بیانگر آن است که همچون دوره جنگ سرد، اولویت مسائل امنیتی و تهدیدات، آمریکا را به سوی این تصمیم کشانده است.

با این حال، کریستین ساینس مانیتور اشاره می‌کند که افزایش نفوذ ایران در آمریکای لاتین در سال‌های اخیر، حقیقتی انکار ناپذیر است و همین امر اسباب نگرانی آمریکا را فراهم کرده است.
در چند سال گذشته، ایران هفده مرکز فرهنگی در منطقه ساخته و شمار سفارتخانه‌های خود را نیز از شش عدد در سال ۲۰۰۵، به یازده رسانده است.

اما به اعتقاد این روزنامه، مهمترین جنبه نگران کننده فعالیت‌های ایران در منطقه برای ایالات متحده، روابط نزدیک و صمیمانه میان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران و هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلاست. وجود همین رابطه و نیز حضور شماری دیگر از رهبران ضدآمریکایی در منطقه، موجب شده روابط ایران با دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز بهبود پیدا کند.

با این حال، در همین مطلب اشاره شده که به باور بیشتر تحلیلگران، این گسترش روابط با هدف افزایش گسترده ارتباطات دیپلماتیک ایران صورت می‌گیرد و تصور این که ایران اهداف شریرانه‌ای در سر داشته باشد، کاملاً غیرواقعی است. توجه به ماهیت توافقات دوجانبه ایران با این کشور‌ها نیز خود به خوبی مؤید این ماجراست.

اما آن گونه که مشخص است، آمریکا بی‌توجه به این حقایق، تنها به دنبال پیگیری سیاست‌های تقابلی خود در قبال ایران و به زعم خود، منزوی کردن ایران در عرصه جهانی است.

گویا، زمینه سازی برای این کار از مدت‌ها پیش آغاز شده است؛ برای نمونه، در اکتبر ۲۰۱۱ اعلام شد برخی عوامل وابسته به ایران تلاش داشته‌اند یک قاچاقچی مواد مخدر مکزیکی را برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا استخدام کنند. این نمونه و موارد مشابه، سبب شده اکنون نیز در قالب قانون جدید، مکزیک و کانادا در مرکز توجه و نظارت ایالات متحده باشند.

اما افزون بر این، تحلیلگران به پیامدهایی که این تصمیم برای آمریکا به همراه دارد نیز اشاره می‌کنند؛ مثلا، «دانیل برومبرگ»، کار‌شناس ایران در مؤسسه صلح ایالات متحده، اشاره می‌کند که رهبرانی از قبیل چاوز، این کار را نمونه‌ای جدید از تلاش آمریکا برای دیکته کردن روند دیپلماسی خود در منطقه ارزیابی خواهند کرد. به هر حال و بی‌گمان در عرصه جدید تعاملات جهانی، این کار آمریکا بدون تبعات و هزینه نخواهد بود. 
 
 
"کابوسی بزرگ" برای اسرائیل

واکنش تند اسرائیل به معرفی وزیر جدید دفاع آمریکا: تعادل دنیا را بهم می زند!/هاآرتص: تنها او می تواند مانع حمله به ایران شود

معرفی چاک هیگل، سناتور پیشین جمهوریخواه بعنوان وزیر دفاع جدید آمریکا انتقاد برخی از مقامهای اسرائیل را برانگیخته و موجب اظهار نظرهای مختلفی در رسانه های این کشور شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معرفی چاک هیگل، سناتور پیشین جمهوریخواه بعنوان وزیر دفاع جدید آمریکا انتقاد برخی از مقامهای اسرائیل را برانگیخته و موجب اظهار نظرهای مختلفی در رسانه های این کشور شده است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ لیبراسیون در پیوند با تغییرات در کابینه دولت آمریکا به گزینش "چاک هیگل" به عنوان وزیر دفاع تازه می پردازد که از حزب جمهوری خواه می آید و همواره مواضعی بسیار خاص درارتباط با ایران و اسرائیل گرفته است.

لیبراسیون می نویسد با نامیدن "چاک هیگل" به وزارت دفاع، باراک اوباما به خود جرأت داد که یکی از آزاد منش ترین شخصیت های سیاسی واشنگتن را برگزیند که منتقد تحریم علیه ایران و "لابی" یا گروههای پرنفوذ یهودیان است که به گفته وی نمایندگان پارلمان آمریکا را ارعاب می کنند.

گزینش "چاک هیگل" ضربه ای محکم به سیاست خارجی اعمال شده طی سالها توسط دمکرات ها در آمریکا وارد می سازد.

"پیتر بینارت"، تحلیل گر مسائل سیاسی اما،علیرغم یهودی بودن، از این که یک سیاستمدار آمریکائی جرأت کند با اسرائیل محکم صحبت کند، ابراز خشنودی می کند.

لیبراسیون می نویسد پیش از آغاز دوران تازه ، برگزیدگان می بایست تأئید سنا را به دست بیاورند و این به ویژه چندان برای "چاک هیگل" آسان نخواهد بود زیرا برخی سناتورها بر این باورند که گزینش او بدترین پیام را به اسرائیل و دوستان دیگر آمریکا در خاورمیانه خواهد داد.

تعادل استراتژیک دنیا بهم می خورد!

ویون ریولین، رئیس پارلمان اسرائیل با انتقاد از انتخاب چاک هیگل در پست وزرات دفاع آمریکا گفت چنین اقدامی نه تنها اسرائیل بلکه تعادل استراتژیک در جهان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بگفته او نظریه "انزوای درخشان" که چاک هیگل مدافع آن است موجب تغییراستراتژی آمریکا در جهان خواهد شد.

رئیس پارلمان اسرائیل با این حال در ادامه افزود این مساله نگرانی های در اسرائیل بوجود خواهد آورد اما نباید موجب هراس گردد.

وی که عضویت حزب لیکود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را دارد گفت یک فرد نمیتواند به تنهایی سیاست یک کشور را تعیین کند و به همین دلیل انتخاب چاک هیگل در پست وزارت دفاع آمریکا، "خطری برای رابطه استراتژیک میان اسرائیل و آمریکا بحساب نمی رود."

در یک واکنش دیگر، آویدیختر، وزیر دفاع غیرعامل اسرائیل امروز در یک گفتگو با رادیو اسرائیل گفت در اظهار نظر درباره انتخاب چاک هیگل باید محتاطانه عمل کرد.

وی افزود در گذشته نیز برخی انتصابات در دولت آمریکا برای اسرائیل نگران کننده محسوب می شد اما بعدها واقعیت، خوب یا بد، چهره متفاوتی از خود نشان داده است.

هیگل: بطورکامل از اسرائیل حمایت می کنم!

چاک هیگل وزیر دفاع انتخابی باراک اوباما امروز در واکنش به این سرزنش جمهوری خواهان که وی به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نکرده و یا مخالف تحریمهای آمریکا علیه ایران بوده گفت بطورکامل از اسرائیل حمایت می کند.

وی در ادامه گفت کوچکترین نشانه ای در مورد اینکه وی ضد اسرائیلی باشد وجود ندارد و او در مجلس سنا هیچگاهی به ضرر اسرائیل رای نداده است.

واکنش های متفاوت در اسرائیل

رسانه های اسرائیلی نیز به انتخاب چاک هیگل بعنوان وزیر دفاع جدید آمریکا واکنشهای مختلفی نشان داده اند.

در حالیکه روزنامه یدیعوت آهارونوت حضور چاک هیگل در وزارت دفاع آمریکا را "بزرگترین کابوس" برای دولت احتمالا راستگرا در هفته های آینده در اسرائیل توصیف کرده است روزنامه هیوم نوشته است در جهانی که سانتریفوژ های اتمی در کشور های مانند ایران بطور دایم فعالیت دارند انتخاب چاک هیگل بعنوان وزیر دفاع آمریکا یک انتخاب خیلی خوش بینانه محسوب می شود

روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" در مطلبی به نگرانی ها در خصوص انتخاب چاک هیگل به عنوان وزیر دفاع آمریکا پرداخته و به نقل از " آیالون" معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که پیشتر نیز سفیراین رژیم در آمریکا بوده است به ساکنان سرزمین های اشغالی اطمینان داد که هیگل دوست واقعی اسرائیل است.

این روزنامه به نقل از آیالون نوشت : من بارها هیگل را دیده ام و با او صحبت کرده ام، یقینا او اسرائیل را دوست واقعی و متحد طبیعی آمریکا می داند.

تحلیلگر روزنامه اسرائیلی " هاآرتص" با اشاره به وزیر دفاع شدن چاک هیگل در آمریکا نوشت : اگر کسی در دولت آمریکا پیدا شود که مانع بروز جنگ بین ایران و اسرائیل شود همین چاک هیگل است که خودش دو بار در جنگ ویتنام زخمی شده است.

وی در ادامه مطلبش وزیر دفاع شدن هگل را که ممکن است از بروز جنگ جلوگیری کند مرهون تلاش های "نتانیاهو" در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای پیروزی رقیب اوباما دانست، زیرا وی با این کارش که به ضرر خودش تمام شد موجب رای آوردن اوباما شد و در نتیجه، دست اوباما برای انتخاب هیگل را باز گذاشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد