سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم

چند نکته درباره تغذیه‌ نوزادان؛
باورهای غلطی که مادران باید پرهیز کنند
اجتماعی 12:42:40 1391/10/18

9110-15514-5 کد خبر

کارشناس برنامه کودکان گروه بهداشت خانواده مرکز بهداشت خوزستان گفت: شرایط اجتماعی و اقتصادی، بیماری‌های مزمن و تغذیه اشتباه بر اساس باورهای غلط از جمله علل موثر بر اختلالات رشد کودکان است.

دکتر مژگان فطورچی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _منطقه خوزستان_ اظهار کرد: نوزادان باید تا شش ماهگی تنها از شیر مادر تغذیه کنند و بعد از آن باید مصرف غذاهای کمکی را شروع کرد و نباید پیش از یک سالگی از غذاهای مصرفی خانواده به کودکان داده شود.

وی با اشاره به برخی باورهای اشتباه درباره تغذیه نوزادان، افزود: برخی این‌گونه باور دارند که بچه‌هایی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند ، کودکانی لاغر و ضعیف هستند و به همین دلیل از شیر خشک برای تغذیه نوزادان استفاده می‌کنند. درصورتی‌که بچه‌هایی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نیازهای متابولیک کمتری داشته و وزن گیری پایین‌تری دارند. سیر منحنی رشد این کودکان مناسب‌تر است و در بزرگسالی از عوارض ابتلا به چاقی مصون می‌مانند.فطورچی با بیان اهمیت توجه به نمودار رشد کودک، اظهار کرد: مادران برای اطمینان از رشد صحیح کودک خود، به نمودار رشد کودک توجه کرده و در نظر داشته باشند که هر کودک با توجه به وزن‌گیری خودش سنجیده می‌شود و نباید کودک خود را با سایر کودکان مقایسه کنند. کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: مادران باید مواظب تغذیه بیش از حد کودک خود برای پرهیز از بروز چاقی باشند زیرا کودکان چاق در بزرگسالی در معرض ابتلا به بیمارهای فشارخون ، کلیوی و قلبی و عروقی خواهند بود. 

 

سبزی‌های آلوده، عمده‌ترین عامل کیست مرگبار هیداتیک
اشتباهی که هنگام سبزی شستن تکرار می‌کنیم!
اجتماعی 12:16:3 1391/10/18

9110-15414-5 کد خبر

کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف سبزی‌ها و صیفی‌جات آلوده عمده‌ترین عامل آلودگی به کیست هیداتیک بوده و سالم‌سازی این مواد خوراکی برای پیشگیری از این بیماری الزامی است.

دکتر امین کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خوزستان اظهار کرد: بیماری کیست هیداتیک یکی از خطرناکترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان و عامل این بیماری، نوزاد یک انگل بنام اکینوکوکوس گرانولوزوس است.

وی افزود: میزبانان اصلی این انگل، گوشت‌خواران به ویژه سگ‌سانان هستند اما انگل در سایر حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند، روباه، خوک و شتر نیز دیده می‌شود.

کمالی ادامه داد: تخم‌های این کرم از طریق مدفوع سگ به بیرون منتقل شده، روی علوفه و سبزی‌ها پراکنده می‌شوند و از این طریق به گاو و گوسفند و همچنین انسان منتقل می‌شوند.

کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به این‌که سبزی‌‌ها و صیفی‌جاتی مانند گوجه‌فرنگی، کدو، بادمجان، خیار و کاهو از عمده‌ترین فاکتورهای آلودگی به تخم این انگل هستند، ضروری است پیش از مصرف به دقت سالم‌سازی شوند. به این منظور باید در ابتدا آنها را با آب پاک‌سازی کرده و سپس به وسیله شستشو با مایع ظرف‌شویی انگل‌زدایی کرد.

وی اضافه کرد: یکی از اشتباهاتی که در هنگام شست‌وشوی سبزی‌ها وجود دارد این است که بعد از شستشو، همه ظرف محتوی سبزی‌های شسته شده را را روی آبکش می‌ریزند که با این کار تخم‌های انگل ته‌نشین شده در داخل ظرف دوباره روی سبزی‌ها پخش می‌شود.

کمالی تصریح کرد: هنگام شست‌وشو باید سبزی‌ها از سطح آب برداشته شوند و آب باقیمانده دور ریخته شود و همچنین باید سبزی‌ها را به مدت پنج دقیقه در آب حاوی پرکلرین ضدعفونی و سپس آبکشی کرد. میزان مصرف پرکلرین برای یک ظرف چهار لیتری، نصف قاشق چای‌خوری است.

وی افزود: تخم‌های بلعیده شده توسط انسان و حیوانات در روده کوچک باز شده و نوزاد از آن بیرون می‌آید که از دیواره عروقی روده عبور کرده و می‌تواند همراه با گردش خون در بدن حرکت کرده و در اعضای مختلف بدن از جمله کبد، ریه و قلب ایجاد کیست هیداتیک نماید و با فشاری که به عضو مبتلا مانند کبد وارد می‌کند موجب به وجود آمدن اختلالاتی در عملکرد طبیعی آن عضو می‌شود.

کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خوزستان گفت: گاهی تعداد این کیست‌ها به حدی در کبد افزایش می‌یابند که موجب از کار افتادن کبد خواهند شد، در برخی موارد این کیست‌های نوزاد از طریق خون، خود را به بافت‌های دیگر مثل ریه، چشم و مغز رسانده و موجب اختلالات جدی در آن اندام‌ها می‌شوند و چون پروتئین درون کیست برای بدن انسان ناشناخته است اگر در اثر هر برخوردی و حتی موقع جراحی، این کیست‌ها پاره شوند فورا منجر به شوک شده و در صورت عدم درمان فوری، منجر به مرگ می‌شوند.

کمالی با بیان این‌که این بیماری علامت خاصی ندارد، تصریح کرد : علایم این بیماری از درد ساده در محوطه راست شکمی تا اختلالات جدی کبدی متفاوت است. در هر اندامی کیست ایجاد شود در عملکرد همان عضو نیز اختلال به وجود می آید.

کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مرکز بهداشت خوزستان افزود: این بیماری از طریق عمل جراحی و مصرف دارو قابل درمان و کنترل است.

وی با هشدار نسبت به نگهداری سگ در منزل، ادامه داد: افرادی که در منازل خود سگ نگهداری میکنند، باید جهت تجویز داروی این انگل، سگ‌های خود را هر دو یا سه ماه یک‌بار نزد دام‌پزشک ببرند. قرص ضدانگل موجب پودر شدن کرم‌ها درون روده سگ شده و برخلاف دیگر انگل‌ها، کرم مرده کمتر در مدفوع دیده می‌شود بنابراین تا سه روز پس از خوراندن ضدانگل به سگ، مدفوع سگ حتما باید سوزانده شود.

کمالی گفت: هنگام کشتار حیوانات در صورت مشاهده کیست‌های کبدی در گاو و گوسفند نباید آنها را پاره کرد و ضروری است کبد حیوان به طور بهداشتی دفن شود زیرا اگر این احشا آلوده توسط سگ خورده شود، دوباره سیکل انتقال انگل تکرار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد