سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی مشکلات بهداشت و درمان خوزستان

 

در پیچ و خم مشکلات؛
ابوذر، تنها بیمارستان کودکان خوزستان
اجتماعی  9:57:19 1391/10/12

9110-10214-5 کد خبر
 

محل کنونی بیمارستان ابوذر اهواز در 50 سال پیش به عنوان یک هتل ساخته شد که در زمان جنگ به دلیل نیاز وقت، به یک مرکز درمانی تبدیل و پس از آن نیز به عنوان مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی کودکان فعالیت کرد. این بیمارستان به دلیل قدمت ساختمان، مشکلات ساختاری دارد که سرانجام ساخت بیمارستانی جدید و جایگزین در 9 طبقه آغاز شد.

 دکتر مسعود زادکرمی، رییس بیمارستان ابوذر، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: بخش‌های کنونی این بیمارستان نه جواب‌گوی مراجعان است و نه از نظر ساختاری می‌تواند شان مراجعان را حفظ کند. تعداد بیماران بسیار بیشتر از ظرفیت بیمارستان است و گاهی چند بیمار روی یک تخت نگه‌داری می‌شوند که درست نیست.

 وی افزود: بیمارستان باید یک بخش مخصوص بیماران اسهالی داشته باشد در حالی که اکنون بیماران اسهالی کنار بیماران عادی هستند و تنها اتاقشان متفاوت است. باید لباس‌های یک‌بار مصرف استفاده شود که بیمارستان نمی‌تواند آن را تهیه کند و لباس‌های بیماران شسته شده و دوباره استفاده می‌شود.

 رییس بیمارستان ابوذر ادامه داد: در حال حاضر باید در بیمارستان قدیمی فعالیت شود تا بیمارستان جدید ساخته شود. سالانه 150 میلیون تومان صرف نگه‌داری وضعیت موجود بیمارستان می‌شود و با این وضعیت، بهینه‌سازی نیز باید انجام شود.

 زادکرمی تصریح کرد: در همه دنیا برای بیمارستان‌های کودکان مبالغی به عنوان یارانه پرداخت می‌شود چرا که این بیمارستان‌ها ضررده هستند. و بیشتر خانواده‌ها نیز از قش کم‌درآمد هستند و نمی‌توان مبالغ زیادی از آن‌ها دریافت کرد. علاوه بر این، در این بیمارستان هرماه 15 میلیون تومان درمان رایگان برای نوزادانی که خانواده‌ها آن‌ها را نمی‌پذیرند، انجام می‌شود.

 رییس بیمارستان ابوذر گفت: بسیاری از بخش‌ها از جمله رادیولوژی و آزمایشگاه تنها برای خدمت‌رسانی به مردم دایر هستند و کاملا ضررده هستند. بخش جنرال کودکان نیز به کمک خیرین در حال ساخت بود که به دلیل افزایش قیمت‌ها پیمانکار حاضر به ادامه کار نبود که می‌خواهیم با کمک دانشگاه جندی شاپور ساخت آن را ادامه داده و به بهره‌برداری برسانیم. بخش NICU نیز کاملا و بخش ICU نیز 50 درصد بازسازی شده است.

 وی ادامه داد: درآمدی که از بیماران به بیمارستان می‌رسد جواب‌گوی نیازهای بیمارستان نیست. این بیمارستان بخش‌های فوق‌تخصصی مانند نفرولوژی و گوارش دارد که باید وسایل و تجهیزات آن نیز تهیه شود ولی تهیه این تجهیزات بسیار سخت است. بخش نوزادان نیز با مبلغ 140 میلیون تومان ساخته شده است و تجهیز آن نیز درگذشته 100 میلیون تومان هزینه داشت که در این زمان 2.5 برابر شده است و نمی‌توان آنها را تهیه کرد و مجبوریم از همان تجهیزات گذشته استفاده کنیم.

 زادکرمی تصریح کرد: روزانه 1000 نفر به بیمارستان ابوذر مراجعه می‌کنند که این میزان بیمار خارج از توان این بیمارستان است. در این بیمارستان 160 تخت بستری وجود دارد که هم اکنون که فصل پیک بیماری های کودکان است صد در صد پر است و ممکن است یک بیمار در بخش اورژانس چند روز منتظر بماند تا تختی خالی شود و امکان بستری فراهم شود. بخش‌های ویژه هم در تمام طول سال پر هستند.

 وی گفت: اگر به بیمارستان کودکان به عنوان یک مرکز درآمدزا نگاه شود به جایی نمی‌توان رسید. برخی بیماری‌های مانند فنیل‌کتونوری اختصاصی هستند و تنها در این بیمارستان درمان می‌شوند و بیمارستان نیز مجبور است خدمات را ارایه دهد و از قسمت‌های دیگر برای برخی از بخش‌ها هزینه کند.

 رییس بیمارستان ابوذر گفت: با توجه به این‌که این بیمارستان تنها مرکز دولتی شمال شهر اهواز است یک اورژانس بزرگسال نیز برای آن در نظر گرفته شده که بیماران این منطقه را پوشش دهد. پزشکان این بخش نیز پزشکان پرتلاش و کوشایی هستند ولی مشکلات زیادی که برای بیمارستان وجود دارد اجازه نمی‌دهد که بیمارستان بیش از این پیشرفت کند و با این که روند رو به رشدی دارد ولی جای پیشرفت بیشتری نیست.

 وی ادامه داد: شرکت‌هایی نیز که تجهیزات عرضه می‌کنند به دلیل بدهی‌های پیشین تجهیزات جدید را ارایه نمی‌دهد و برخی مواقع ممکن است برخی تجهیزات به دلیل این مشک، نتوانند خدمت‌رسانی کنند و فشار آن به مردم وارد می‌شود و مردم هستند که ضربه می‌بینند.

 زادکرمی تصریح کرد: یک انجمن خیریه با نام " حامی کودکان" در بیمارستان ابوذر ایجاد شده است که یک اتاق مخصوص مادران و یک اتاق بازی برای کودکان ایجاد کرده‌اند و در بازسازی بخش‌ها و تهیه تجهیزات نیز کمک می‌کنند.

 رییس بیمارستان ابوذر عنوان کرد: دستگاه‌ها و وسایل بیمارستان‌ فرسوده هستند و چندین بار خراب شده و تعمیر شده‌اند و دیگر جایی برای کار ندارند و باید تعویض شوند. هزینه زیادی بابت نگه‌داری و تعمیر این وسایل پرداخت می‌شود و بیمارستان نیز نمی‌تواند تجهیزات جدید را خریداری کند و حتی دانشگاه نیز نمی‌تواند هزینه‌های این بیمارستان را پرداخت کند.

 وی افزود:‌ یکی از مشکلات این بیمارستان نبود دستگاه CT اسکن است،‌در حالی که این دستگاه برای تشخیص بیماری‌ها تشخیص نیاز است. برخی بیماران به دلیل نبود این بخش مجبور هستند ‌به سطح شهر بروند که موجب مشکلاتی برای بیماران می‌شود. از سویی نیز، برخی بخش‌ها با این که شاید زیاد هم استفاده نشوند ولی وجود آنها برای بیمارستان کودکان ضروری است زیرا بیماران، کودکان کوچکی هستند که انتقال آنها به دیگر بیمارستان‌های سطح شهر سخت است.

 زادکرمی عنوان کرد: سازمان‌های بیمه‌گر نیز از اردیبهشت‌ماه بدهی خود به بیمارستان را پرداخت نکرده‌اند و به همین ترتیب به مشکلات این بیمارستان می‌افزایند. شاید برای بیمارستان‌های دیگر مشکلی ایجاد نشود ولی این عقب‌افتادگی در پرداخت بدهی برای بیمارستان ابوذر ضرر و زیان زیادی دارد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

 رییس بیمارستان ابوذر گفت: بیمارستان جدید با ظرفیت تخت‌های همین بیمارستان در حال ساخت است که از سال گذشته با توجه وزارت بهداشت پیشرفت خوبی داشت و تا دو ماه پیش نیز پیشرفت ساخت آن خوب بود ولی به دلیل افزایش قیمت‌های مصالح و تجهیزات، پیشرفت پروژه کاهش یافته که امیدواریم دوباره فعال شود.

 وی ادامه داد: تلاش می‌شود در بیمارستان جدید همه بخش‌ها وجود داشته باشد. در حال حاضر بخش‌های نوزادان، گوارش، جراحی و نفرولوژی در بیمارستان فعال هستند و بیمارانی را از استان‌های هم‌جوار نیز می‌پذیرند. این بیمارستان تنها بیمارستانی است که ICU کودکان دارد و این ICU نیز 10 تخت دارد.

 زادکرمی با اشاره به مشکلات ساختاری بیمارستان گفت:‌سطح بیمارستان پایین‌تر از سطح فاضلاب شهری است و با بارندگی، آب وارد بیمارستان می‌شود ولی با کمک شهرداری سطح فاضلاب پایین‌تر آمده تا در بیمارستان آب‌گرفتگی ایجاد نشود.

 وی ادامه داد: ساختمان بیمارستان دلگیر است و باید زیباسازی شود و با توجه به این‌که بیمارستان کودکان است نیاز دارد که زیباتر شود تا کودکان نیز راحت‌تر باشند. نصب یک آسانسور بیماربر برای این بیمارستان در نظر گرفته شده بود که اسکلت آن نماد زشتی به بیمارستان داده است و کارکردی هم ندارد و با دو آسانسور معمولی که مخصوص جابه‌جایی بیمار هم نیستند، بیماران منتقل می‌شوند و امیدواریم که خیرین در این زمینه کمک کنند.

 رییس بیمارستان ابوذر بیان کرد: اورژانس این بیمارستان 10 تخت مصوب دارد که تا به حال به 19 تخت ارتقا یافته است و با این وجود گاهی بسیار بیشتر از این تخت‌ها، بیمار در اورژانس وجود دارد.

 وی گفت: سعی می‌شود خدمت‌رسانی افزایش یابد با این حال تعداد بیمار و پرسنل متناسب نیست و گاهی تعداد پرستاران بسیار کمتر از حجم مراجعان است و پرستاران مجبورند فعالیت زیادی داشته باشند و از شهریورماه تا نوروز که پیک بیماری‌ها است ‌این مساله، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد