سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار بهداشت و درمان استان

در شش ماه نخست سال؛
101 نوزاد خوزستانی مبتلا به هیپوتیروئید شناسایی شدند
اجتماعی  12:44:27 1391/10/12

9110-10514-5 کد خبر

 

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: با اجرای برنامه غربالگری تیروئید نوزادی در شش ماه نخست سال جاری، بیش از 40 هزار نوزاد خوزستانی مورد نمونه‌گیری قرار گرفتند.

 فریبا عالی‌پور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _ منطقه خوزستان _ اظهار کرد: برنامه غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادی (هیپوتیروئید) از مهرماه سال 1384 در تمام شهرها و روستاهای کشور به صورت همزمان آغاز شد و طبق آمار شش ماهه نخست سال جاری، در استان خوزستان بیش از چهل هزار نوزاد غربالگری شده‌اند که از این تعداد، صد و یک بیمار شناسایی و جهت درمان اقدامات لازم صورت گرفته است.

 وی افزود: بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادی، نوعی از کمبود هورمون تیروئید در نوزادان است که موجب بروز عقب‌ماندگی شدید ذهنی و اختلال در رشد کودک می‌شود. این بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان بوده و درمان آن نیز آسان و ارزان و موثر است .عالی‌پور تصریح کرد: از ابتدای اجرای این برنامه در استان تا کنون بیش از پانصد هزار نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته اند‌.

 وی ادامه داد: مراکز بهداشتی درمانی در این برنامه، نمونه‌های خون گرفته شده از پاشنه پای نوزادان در زایشگاه را جمع آوری کرده و کلیه نمونه‌ها را به آزمایشگاه مرجع  برنامه در مرکز استان ارسال می‌کنند و این نمونه‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند. نوزادانی که آزمایش آنها مشکوک باشد جهت معاینه و انجام آزمایش‌های تکمیلی به پزشک معرفی می‌شوند و در صورتی که نوزاد از سوی پزشک به عنوان بیمار معرفی شود، در مراکز بهداشتی درمانی مورد مراقبت و درمان قرار می‌گیرد .

  کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: درمان بیماری توسط دارو انجام می‌شود و مسئولان برنامه در مراکز بهداشت شهرستان‌ها به مدت سه سال وضعیت بیمار از جهت مصرف دارو و همچنین مراقبت های بهداشتی نوزاد را پیگیری می‌کنند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد