سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر نگران کننده

مستندساز دفاع مقدس در گفت‌وگو با فارس:
مردم خرمشهر همچنان روزهای سختی را می‌گذرانند 

خبرگزاری فارس: حسین شمس‌آریان گفت: نمی‌دانم ماحصل سفرهای استانی به خوزستان چه نتیجه‌ای در پی‌داشته که مردم همچنان زندگی سختی دارند.

خبرگزاری فارس: مردم خرمشهر همچنان روزهای سختی را می‌گذرانند 

به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس (باشگاه توانا)، «حسین شمس‌آریان» یکی از عکاسان و مستندسازان ارزشی است که تاکنون با نگاه نافذ و دغدغه‌مند خود مستندات تصویری در خور تقدیری تهیه کرده است؛ با اینکه وی در عناوین و موضوعات مختلفی در زمینه‌های دفاع مقدس با دوربین‌ خود به ثبت وقایع پرداخته است، اما اغلب وی را با دغدغه‌های «روستای ‌زرده» یا «بابا یادگار» می‌شناسند، روستایی که تمام ساکنانش شیمیایی‌اند! البته گویا مستندسازی‌های وی در این روستا بی‌نتیجه نماند و چندی پیش اخبار امیدوارکننده‌ای از آن به دستمان رسیده بود.

وی این روزها به قصد تهیه مستند عملیات «والفجر 8» به استان خوزستان سفر کرده، که در آنجا با حواشی قابل تأملی روبرو بوده که زمینه‌ ساخت مستندی دیگر را برای این مستندساز رقم زده است؛ البته وی قبل از این، حداقل 7 سال در گروه تفحص لشکر 31 عاشورا حضور داشته و از این رو با بسیاری از مشکلات مردم غیور این منطقه آشنا است، اما وقتی پس از گذشت چند سال همچنان این مشکلات را بر جا دیده، تصمیم ‌گرفته گوشه‌ای از زندگی مردم استان را به تصویر بکشد. آن هم نه برای سیاه‌نمایی‌های متداول، بلکه تنها به نیت گشایشی در امر معیشت این مرزنشینان.

آنچه در ادامه می‌آید، ماحصل گفت‌وگوی کوتاه ما با این مستندساز ارزشی مستقر در خرمشهر است.

 

حسین شمس‌آریان اظهار داشت: مردم حماسه‌ساز خطه خوزستان که حداقل در 8 سال دفاع مقدس از هیچ‌گونه جانفشانی در راه دین کوتاهی نکرده‌اند، اکنون پس از گذشت سال‌ها از جنگ، هنوز در مواردی از حداقل امکانات زندگی نیز محروم‌ مانده‌اند.

وی ادامه داد: حداقل در این روزها که ما شاهد بودیم، با بارندگی‌های این فصل، آب حتی به داخل خانه‌های مردم نفوذ کرده و در مواردی با سرریز شدن چاه‌های فاضلاب، آن نیز به همراه آب‌گرفتگی حاصل از باران وارد خانه‌ها شده است.

شمس‌آریان گفت: این موارد وضعیت نقاط مرکزی شهر خرمشهر است که مزیت مرکز استانی را با خود دارد! بنده از نقاط مختلفی از جمله منطقه کوشک پشت کارخانه صابون ‌حفار، بهمن شیر (تنگه یک، تنگه 2، تنگه 3)، کوت‌شیخ، فلکه عشایر، رجیجه، کوه‌آریا، گمرک، داوودی و روستاهای اطراف اروندرود و جاده قفاس و ... دیدن کرده‌ام. اوضاع روستاها بسیار با وضعیت شهر متفاوت است و به نسبت دشوارتر.

وی اضافه کرد: چند روز قبل به منطقه‌ای روستایی رفتم که مردم آنجا عنوان می‌کردند مبلغین وهابیت به آنجا رفته و حاضرند حقوق ماهیانه‌ای به دلار به مردم بدهند تا از ارزش‌هایشان دست بردارند! وهابیت در این استان به شدت فعال است، هرچند این مردم به آنها روی خوش نشان نمی‌دهند، اما نمی‌توان روایات حول موضوع  فقر را فراموش کرد که اهل بیت تصریح فرموده‌اند «فقر، کفر می‌آورد...».

شمس‌آریان با ابراز گلایه از عملکرد برخی مسئولین بیان داشت: نمی‌دانم چرا مسئولین خود را به خواب زده‌اند، اگر ندیده‌اند، از آنها دعوت می‌کنم ساعاتی کوتاه به اینجا تشریف بیاورند و از نزدیک وضعیت را ببنند؛ البته اگر نخواهند ببینند که بحث دیگری است؛ در حل مشکل «روستای بابا یادگار» نیز آن قدر مسئولین تعلل کردند که دفتر حضرت آقا وارد صحنه شد؛ چرا باید از بی‌عرضگی مسئولین اجرایی، ایشان اقدام کنند؟

وی گفت:‌ اوضاع بهداشت، معیشت، کار و ... مردم خوزستان در وضعیت مناسبی قرار ندارد؛ بنده به همراه یکی از رزمندگان محلی به مناطقی در جوار بندر خرمشهر رفتیم؛ با کمال تأسف متوجه شدم بسیاری از کارکنان بومی که در بندر مشغول به کار بودند با تغییر مدیریت مشمول جایگزینی نیرو شده و از کار خود اخراج شده‌اند!

شمس‌آریان ادامه داد: اکنون بسیاری از این افراد در پسماندهای شهر به دنبال یافتن تکه‌های آهنی هستند تا با فروش آنها درآمدی کسب کنند! گذشته از آلودگی بسیار آن، حداکثر درآمدی که از این طریق بدست می‌آید نهایتاً از 8 تا 10 هزار تومان در روز تجاوز نمی‌کند!

وی افزود: نمی‌دانم نتایج سفرهای استانی به این استان چه دستاوردی داشت که شهر و مردم همچنان وضعیت نامناسبی دارند؛ البته چندی پیش شنیدم که برخی مسئولین مالی استان خوزستان با اتهامات مالی بازداشت شده بودند که پس از گذشت مدتی بدون اعلام نتایج دادگاه آزاد شدند!

این مستند ساز ابراز داشت: گویا بناست در سال فقط یک‌بار آن ‌هم در ایامی که راهیان نور به اینجا می‌آیند به شهر رسیدگی شود که آن هم تنها موارد محدودی مانند رنگ‌آمیزی جدول‌ها و ... را شامل می‌شود؛ البته کاروان‌ها نیز تمام امکانات مورد نیاز را با خود می‌آورند و تقریباً هیچ درآمدی هم عاید مردم شهر نمی‌شود، گویا نصیب مردم از این گردشگری عظیم تنها شلوغی آن است و دیگر هیچ!

وی در انتها با اشاره به صحبت‌های حضرت امام(ره) در خصوص خرمشهر گفت: ای کاش مسئولین به تأکیدات حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای در رابطه با این شهر توجه نمایند تا بیش از پیش به وظایف خود نسبت به این دلامردان پی ببرند؛ خصوصاً جمله معروف حضرت امام که فرمودند «خرمشهر دین خود را به اسلام و انقلاب ادا کرده است».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد