سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخباری از شهرستان ایذه

حفاری غیرمجاز در محوطه پل خوره زاد؟!

چند روز پیش بر اثر سیلاب ایذه پایه‌های یک سازه باستانی سر از زیر خاک و سیلاب بیرون آورد که گمانه زنی های اولیه مبنی بر کشف پل شگفت انگیز و باستانی خوره زاد حکایت داشت اما این بار نیز حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان عتیقه قبل از مسئولین آنرا کشف و مورد کاوش قرار دادند.

ایذه پرس : شنیدنی است هنگامی که خبرنگاران و علاقمندان میراث فرهنگی ایذه در محل پیدا شدن پایه های پل باستانی اژگیل حاضر شدند در کمال ناباوری متوجه گودبرداری های غیرمجازی در کنار پایه های پل مذکور شدند.

حفاری غیرمجاز در محوطه پل خوره زادگفته می شود پل خوره زاد / خره زاد در دو هزار سال پیش یعنی در زمان ساسانیان به فرمان مادراردشیر (خورزاد)، ساخته شده و همه جهانگردان و مورخان آن را پلی عظیم و شگفت ثبت کرده اند.

سیلاب ایذه شالوده یک سازه باستانی را آشکار کرد.

سیلاب تاریخی در ایذه چندان بد نبود، شالوده و پایه های پلی باستانی (پل خوره زاد) را آشکار کرد.
پس از فروکش کردن سیلاب ایذه ، شالوده و پایه های پلی عظیم و باستانی درکنارپل اژگیل (شهرک صنعتی )آشکارشد.

اختصاصی ایذه پرس چند روز پس از سیلاب ایذه ، بر اثر جریان آب در منطقه اژگیل ایذه یک سازه باستانی سر از خاک بیرون آورد. این مکان یکی ازجاهایی است که گمانه های تاریخی برای وجود این شگفتی مهندسی بنام پل خره زاد پیش بینی کرده اند .
یکی از فعالان عرصه میراث فرهنگی ایذه به این خبرگزاری گفت: « رود کارون، دست کم در آبراه های خود همزمان با دولت ساسانیان دارای شش پل بزرگ و دیگر سازه های آبی بوده و راه هایی ارتباطی هم در تمام سرزمین بختیاری مانند جاده سنگفرش دسپارت (اتابکان) دیده می شود.بنا به گفته مورخان ، در زمان ساسانیان به فرمان مادر اردشیر، پل خره‌زاد بر روی دره‌ای خشک و میان دو کوه بنا شده و همه جهانگردان،آن را پلی عظیم و شگفت نامیده اند.

پل تارخی خره زاد در ایذه
حدود 180سال پیش ،سرهنری لایارد جهانگرد انگلیسی نزدیک به 2 سال از عمر خود را برای شناسایی پل خوره‌زاد (خداآفرین) در منطقه ایذه گذارند و بی آنکه به نتیجه ای درخور دست یابد، مکان‌هایی در سوسن و دیگر مناطق ایذه برای محل احداث آن پیش بینی کرده بود. این اثر نوظهور در ابتدای جاده دسپارت در کنار پل روستای اژگیل واقع شده و آورده های سیلابی کوه مون‌گشت، این سازه باستانی را سالها مدفون کرده بود. قدمت و تاریخ و نوع سازه این اثررا باید از کارشناسان میراث فرهنگی جویا شد »

آقای رحمانی مدیر میراث فرهنگی ایذه در گفتگو با ایذه پرس این سازه را بیشتر یک آب انبار و سازه ای در این زمینه دانست تا پل تاریخی خوره‌زاد ، اما اعلام نتایج دقیق تا حفاری کامل محوطه مشخص خواهد شد.

ایذه شهری بدون امکانات برای شهروندان و جذاب برای میهمانان

ایذه شهری جذاب برای میهمانان و بدون امکانات برای شهروندان

شهرستان ایذه از شهرهای شمالی استان خوزستان می باشد که علاوه بر آب و هوای معتدل دارای آثار باستانی زیادی مانند اشکفت سلمان، کول فرح و تالاب میانگران است. بی شک شهرستان ایذه در شمال خوزستان نیز از این قضیه نباید مستثنی باشد و مردم این شهر تاریخی و توریستی نیز باید از امکانات تفریحی و فضای سبز مناسب استفاده کنند.

نقش فضای سبز در زندگی انسان ها و ایجاد علاقه بیشتر به درخت و گل و چمن در وجود هرکس و در جامعه ما امر بسیار مهمی است.
در زندگی امروزی اهمیت دادن به تفریح و گردش یکی از ضروریات روزمره می باشد زیرا در زندگی ماشینی که از صبح اول وقت با سر و کار داشتن با ماشین های مختلف، آغاز می شود آرامش انسان از بین می رود.
در شهر که جز سر و صدا و دود و ماشین چیز دیگری یافت نمی شود استفاده از فضای سبز و پارک ها برای بدست آوردن آرامشی چند ساعته یکی از ملزومات زندگی است تا برای چند ساعت هم که شده از استرس و مشغله های روزانه جدا شویم و به دل طبیعت برویم.

نمایی از شهر ایذه از بلندای شهر

نمایی از شهر ایذه


ساخت و راه اندازی پارک ها و فضای سبز بر عهده شهرداری های شهرها می باشد که شهرداری ها نیز زمین هایی در نقاط مختلف شهرها برای ساخت فضای تفریحی، پارک و فضای سبز اقدام به احداث این قبیل فضاها می کنند.
شهرستان ایذه از شهرهای شمالی استان خوزستان می باشد که علاوه بر آب و هوای معتدل دارای آثار باستانی زیادی مانند اشکفت سلمان، کول فرح و تالاب میانگران است. بی شک شهرستان ایذه در شمال خوزستان نیز از این قضیه نباید مستثنی باشد و مردم این شهر تاریخی و توریستی نیز باید از امکانات تفریحی و فضای سبز مناسب استفاده کنند.


* نبود امکانات رفاهی در پارک ها
محسن داوریان که خود را جوان 27 ساله ای معرفی می کند می گوید: برخلاف جاهای دیگر، فضای سبز در شهر ایذه خیلی جدی گرفته نشده است.
وی وجود معارضین را یکی از مشکلات شهرداری می داند و اضافه می کند: معارضین در برخی جاها برای شهرداری مشکل ساز هستند و اجازه استفاده از زمین ها را نمی دهند.

این جوان ایذه ای ادامه می دهد: در برخی نقاط شهر فضای سبز مناسب است ولی برخی مناطق و محلات کمتر برخور دارند که شهرداری کم کاری می کند. وی کاشت چمن را برای استفاده مردم از فضای سبز کافی نمی داند و می گوید: فضای پارک و بلوارها برای بهره برداری عمومی کافی نیست زیرا امکاناتی مانند صندلی و دیگر لوازمات رفاهی ندارد.
وی در پایان گفت: مردم اشتیاق زیادی برای استفاده از فضای سبز دارند اما امکانات رفاهی مناسبی وجود ندارد.


* پارکی برای کمپ معتادان
ذوالفقار محمودی جوان دیگری نیز می گوید: فضای سبز مناسب نداریم اگر کسی بخواهد برای دقایقی در پارک بنشیند نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا پارک های ما نه صندلی دارند و نه سرویس بهداشتی و نه آبسردکن.

وی افزود: شهر ایذه یک شهر جذاب و گردشگری است که سالانه مهمانان و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند و امکاناتش برخلاف نام پر آوازه اش چندان مناسب نیست.
بهنام اسکندری نیز با اشاره به احداث پارک شهر بازی در ابتدای ورودی شهر از سمت باغملک می گوید: این پارک به کمپ معتادان تبدیل شده است زیرا کلاس های ترک اعتیاد معتادان در این پارک برگزار می شود.
وی افزود: به دلیل حضور معتادان در این پارک، خانواده ها رغبت کمتری دارند تا از این فضا استفاده کنند.
اسکندری در پایان گفت: در حال حاضر خانواده ها از پارک کوهستان که به تازگی راه اندازی شده استفاده نمی کنند و برای تفریح به آنجا نمی روند.

* پشیمان شدن از رفتن به پارک
رضا محمودی که خود را جوان 25 ساله ای معرفی می کند نیز با بیان اینکه در شهر ایذه کمبود امکانات تفریحی و فضای تفریحی داریم گفت: یک پارک صخره ای و کوهستان در ابتدای شهر زده اند ولی هیچ امکاناتی ندارد و هر کس به آنجا برود از رفتن خود پشیمان می شود.
وی افزود: با توجه به اینکه این پارک 3 سال است که احداث شده ولی هنوز فضای سبز و امکاناتش کامل نشده است.
محمودی کمبود امکانات رفاهی را یکی از بزرگترین مشکلات پارک کوهستان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه این پارک از شهر فاصله دارد ولی امکاناتی مانند سوپرمارکت، کتابخانه و دیگر امکانات رفاهی در آن دیده نشده است.


گزارش: حسین یزدی
مرجع/ سدیدنیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد