سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی

عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر:
تاسف من از نمایندگان خوزستان است که باید در این رابطه وزیر راه و شهرسازی را استیضاح می کردند اما متاسفانه دریغ از استیضاح و پیگیری مجدانه. ما 18 نماینده داریم و می توانستیم به راحتی وزیر را به صحن علنی بکشانیم اما این کار انجام نشد / من از آقای احمدی نژاد تقاضا می کنم که به داد مردم خوزستان برسد و این مردم ولایتمدار و شریف را از این مسئولان ضعیف خلاص کند
خوزنیوز: عبدالله سامری با انتقاد از نمایندگان خوزستان گفت: گویا نمایندگان ما سوگندشان را فراموش کرده اند.نماینده مردم خرمشهر در رابطه حادثه آتش سوزی یک مدرسه  در روستای شین آباد پیرانشهر در گفت و گو با خوزنیوز اظهار داشت: روز گذشته وزیر آموزش و پرورش در مجلس حاضر شد اما کم کاری را متوجه سرایدار مدرسه کرد. اما جا دارد در اینجا از آقای خدری، نماینده مردم پیرانشهر تشکر و قدردانی کنم. وی ادامه داد: ایشان نماینده شایسته ای است و  واقعا مسئله را  پیگیری کرد  و وزیر را به صحن علنی مجلس کشاند. خدری با قاطعیت رو در روی وزیر ایستاد و دفاع جانانه ای از مردم حوزه انتخابیه اش کرد. سامری اظهار داشت: در صحبت های  وزیر تناقضات زیادی وجود داشت و فقط قصد داشت خودش را تبرئه کند. اما نمایندگان اخطار جانانه و کارت زرد را به وزیر آموزش و پرورش نشان دادند.

نماینده مردم خرمشهر افزود: اما بنده تاسف می خورم و شرمنده ام در برابر مردم خوزستان که حادثه ای مرگبار در جاده آبادان- ماهشهر رخ داد و 10 نفر کشته شدند و  قبل و بعد آن این جاده هم دهها نفر دیگر قربانی گرفته است و ما نمایندگان خوزستان کاری نکردیم.سامری ادامه داد: تاسف من از نمایندگان خوزستان است که باید در این رابطه وزیر راه و شهرسازی را استیضاح می کردند اما متاسفانه دریغ از استیضاح و پیگیری مجدانه. ما 18 نماینده داریم و می توانستیم به راحتی وزیر را به صحن علنی بکشانیم اما این کار انجام نشد. این کار می توانست تسکینی برای تالمات مردم آبادان، خرمشهر و ماهشهر باشد.

وی با اشاره به وضعیت پروژه دوبانده کردن جاده آبادان – ماهشهر بیان داشت: کار به کندی صورت می گیرد و متاسفانه بازهم شاهد حوادث ناگوار خواهیم بود. خواهش من از نمایندگان این است مثل روز گذشته که نماینده پیرانشهر وزیر آموزش و پرورش را به چالش کشاند، ماهم باید با وزرا اینگونه برخورد کنیم.این نماینده خوزستانی در ادامه افزود: چرا اینگونه با جان مردم بازی می شود و کسی اقدام عاجل و فوری برای حل مشکلات این استان انجام نمی دهد. مردم شریف خوزستان شایسته این وضع تاسف بار جاده ها و خدمات عمومی نیستند. مسئولان و نمایندگان استان باید شجاعانه و جدی تر به این شرایط و مسائل رسیدگی کنند.

سامری  خطاب به نمایندگان استان خوزستان گفت: آقایان نماینده گویا  سوگندشان را فراموش کرده اند. ما سوگند خورده ایم که از حقوق موکلان خود دفاع کنیم. نباید هرگز بخاطر مصلحت های شخصی سوگندمان را از یاد ببریم.نماینده مردم خرمشهر افزود: من از آقای احمدی نژاد تقاضا می کنم که به داد مردم خوزستان برسد و این مردم ولایتمدار و شریف را از این مسئولان ضعیف خلاص کند و با تغییر مدیران ناتوان خوزستان زمینه حل مشکلات مردم را فراهم نماید. من دیگر از مسئولان استان نا امید شده ام و فقط امیدوارم خود شخص رییس جمهور به داد مردم خوزستان برسد.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: آقایان متاسفانه بخاطر رک گویی و انتقادات من از مسئولان استان از ما دلگیر و ناراحت هستند و بعضی از مسئولان حتی تلفن های ما را جواب نمی دهند. من همین جا اعلام می کنم که تا آخرین روز نمایندگی ام همینگونه از حق مردم دفاع خواهم کرد و این افراد خوششان بیاید یا نیاید سامری واقعیت ها را با صدای بلند فریاد می زند و هرگز با مدیران ضعیف استان مماشات نخواهد کرد.

وی در پایان اظهار داشت: جا دارد از سربازان گمنام امام زمان(عج) چه در استان و چه درسطح کشور  بخاطر دستگیری عوامل بمب گذاری های اخیر در استان خوزستان تقدیر و تشکر نمایم که با همت این بزرگوران بحمدالله امنیت به مانند همیشه برقرار و عناصر وطن فروشی که قصد اخلال در امنیت شهروندان  و ضربه زدن به نظام را داشتند با عملیاتی دقیق در تور  وزرات گرفتار شدند. 
 
 
 
محمد باقر شریعتی،نماینده مردم بهبهان:

قانون باید براساس نیاز جامعه وضع شود/مردم منتظر رییس جمهور ناجی هستند/خوزستان به چنداستان تقسیم شود

در انتخابات گذشته آقای احمدی نژاد در شعارهای انتخاباتیش وعده های زیادی دادند؛ایجاد دومیلیون فرصت شغلی برای جوانان یکی از این شعارها بود.این شعار به این معنا بود که برای بیکاری جوانان برنامه دارند اما عملا در روند کار تا به امروز دیده ایم کاهش نرخ بیکاری بسیار بسیار اندک بوده در واقع بهترآن است که بگوییم بیکاری حتی افزایش داشته است/مردم همواره منتظرند کسی به عنوان رییس جمهور ناجی آنها باشد و مشکلات آنها را برطرف یا حداقل کاهش دهد

زهره دیانی:محمد باقر شریعتی، نماینده ای است که برای اولین بار جواز ورود به ساختمان بهارستان را از سوی مردم بهبهان کسب کرده است.وی که از خانواده ای روحانی است  پیش از آنکه نشستن بر کرسی  پارلمان نهم را تجربه کند شهردار بهبهان بوده و چندین مسئولیت اجرایی دیگر را بر عهده داشته است.نایب رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی روزنامه روزان از شعارهای انتخاباتی دولتمردان انتقاد می کند و می گوید:مردم همواره منتظرند کسی به عنوان رییس جمهور ناجی آنها باشد و مشکلات آنها را برطرف یا حداقل کاهش دهد.این نماینده مجلس تاکید می کند:کسی که می خواهد وارد میدان انتخابات شود اول باید مشکلات مردم را بشناسد و برای رفع آنها برنامه داشته باشد.وی با اشاره به مشکلات استان خوزستان ادامه می دهد:در حالی که مردم این استان دغدغه های زیادی دارند اما ما نمایندگان پاسخی برای علت عقب ماندگی استان نداریم.نماینده بهبهان معتقد است:تا وقتی استان خوزستان به لحاظ تقسیمات کشوری به چند استان تبدیل نشود نمی توانیم شاهد توسعه آن باشیم.شریعتی خوزستانی ها را مردمانی  نجیب می‌خواند و می‌گوید: یکی از دلایل توسعه نیافتگی استان را می توان در همین نجابت مردمش دانست لذا وظیفه نمایندگان است که صدای مردم استان را به گوش دولتمردان برسانند .

طرح اصلاح قانون انتخابات از مهمترین مباحثی است که این روزها فضای سیاسی کشور را به خود مشغول کرده و به نوعی با حواشی های زیادی هم همراه بوده است لطفا به عنوان اولین سوال نظرتان را در خصوص این طرح بفرمایید؟
اصلاح قوانین انتخابات ریاست جمهوری در اصل بر خاسته از موضوعات طبیعی ، اجتماعی و فطری انسانهاست.قوانین می توانند پابرجا و پایدار بمانند تا به روز باشند و در اصل با ساختار زندگی اجتماعی انسانها تطبیق داده شوند .در مجموع اصلاح به نفع جامعه بوده و هست زیرا اصلاح قوانین می تواند به روند توسعه یک جامعه کمک کند بنابراین اصلاح قوانین موضوع جدیدی نیست و باید انجام شود . در واقع اصلاح کل ساختار قوانین در دنیا نیز مرسوم است معمولا مجالس قانونگذاری به بازنگری قوانین می پردازند این بازنگری به دلیل نیازی است که جامعه برای توسعه و بهتر شدن دارد زیرا ما هر چه در قوانین نقص کمتری داشته باشیم روند توسعه سرعت بیشتری می گیرد.

مواد 35و31قانون جدید انتخابات از موارد اختلافی در مجلس است؛آیا شما هم به تصویب این دو ماده انتقاد دارید؟
ماده 35بیشتر محل اختلاف بود و طبیعی است بخشی از ضوابطی که در روند انتخابات حائز اهمیت است از جمله چگونگی سن کاندیداها ، نحوه تایید صلاحیت افراد و مراجعی که می توانند در این موضوع دخیل باشند از مباحث مطرح شده است.بنده معتقدم از آنجایی که انسانها درباره قوانین اظهار نظر می کنند با وجود دقت و کارشناسی عالمانه بازهم قوانین کامل نیستند وقطعا نقص هایی دارند.

یعنی شما درباره قانون اساسی هم همین نظر را دارید؟بله،با وجود آنکه قانون اساسی تدوین شده تعدادی انسانهای خبره جامعه بوده اما در عین حال این نقص وجود دارد. نواقص موجود در بخشی از آن باید اصلاح شود.قانون باید بر اساس مقتضیات و نیاز جامعه وضع شود.

آقای احمدی نژاد نسبت به اصلاح قانون انتخابات واکنش تندی نشان دادند؛فکر نمی کنید ایشان باید در این خصوص تامل بیشتری می کردند؟
بحث بر سر این نیست که ایشان باید تحمل می کرد  یا نه؟ اظهارنظر انسانها در هر مقامی که هستند باید در چارچوب عقل ،منطق ،علم و مهم تر از همه تقوا باشد تا حتی کمترین نقص را نداشته باشد .انتظار ما از رییس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور این است که سخنانش به طریقی باشد که کمترین هزینه را برای کشور داشته باشد. تاکید مقام معظم رهبری در سخنان اخیر نیز مبین همین سخن است .البته این مساله تنها برای رییس جمهور صادق نیست بلکه تمام مسولین  محترم نیزباید سخنانی ایراد نمایند که هزینه ای بر جامعه تحمیل نشود.بالاخره چارچوب قانون مشخص است  وعصبانیت ایشان و دلایل آن موضوع مفصلی است که جای بحث دارد.

شما رفتار آقای احمدی نژاد را منطقی دیدید؟رییس جمهور باید حلم داشته و صبور باشد در برخی مواقع حلم از علم بالاتر و موثرتر است.حضرت امام (ره)درباره  شهید رجایی فرمودند ایشان حلمش از علمش بالاتر است؛بنابراین حلم به عنوان بخشی از ساختار و چارچوب اظهار نظرها دارای یک مبانی است که می تواند تاثیرگذار باشد.

آقای رییس جمهور باید بیشتر از حلمش استفاده کند.در واقع همه اظهار نظرها باید کمترین هزینه را برای مملکت و آیندگان داشته باشد زیرا جامعه اظهار نظرهای سودمند را می پذیرد و کمترین نقدها به آن وارد می شود.در مقام نفی یا تایید رفتار رییس جمهور نیستم؛آنچه حائز اهمیت است این است که از این رفتارها مردم دچار خسران و ضرر نشوند.

برخی معتقدند عصبانیت دولت از قانون جدید انتخابات نشات گرفته از این موضوع است که چون قصد معرفی کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را دارد از این رو قانون جدید انتخابات را مانعی برای تحقق برنامه های خویش تلقی می کند؛آیا شما هم با این تحلیل موافقید؟
این طبیعی است که دولت کاندیدا معرفی کند،درواقع مساله پیچیده و غیر قابل پیش بینی نبود.نه تنها دولت که تمام طیف های سیاسی می توانند کاندیدا  داشته باشند.اما ما نباید چنین نگاهی داشته باشیم زیرا در کشور جمهوری اسلامی نهادها و سازمانهایی هستند که کاندیداهای ریاست جمهوری باید از فیلتر آنها عبور کنند.

حال این نامزدها هر کس می خواهند باشند. همانطور که اشاره کردم  حضور کاندیدای منتسب به دولت در انتخابات مستلزم عبور از این فیلترهاست.البته در حال  حاضر این موضوع از قطعیت لازم و صددرصد برخوردار نیست . اما امری واضح و مشخص است مجلس سوای تمام اظهار نظر های موجود به عنوان عصاره و اندیشه ملت آنچه را که تشخیص بدهد به صلاح کشور است اعمال می کند.

از نظر شما کاندیدای دولت اقبالی خواهد داشت؟
بنده معتقدم هر کسی که در انتخابات نامزد می شود باید بتواند دردها و مشکلات جامعه را بررسی و واکاوی کند و در چارچوب شعارهای جدیدی ارائه دهد در این صورت اقبال آن نامزد بیشتر خواهد بود زیرا مردم همواره منتظرند کسی به عنوان رییس جمهور ناجی آنها باشد و مشکلات آنها را برطرف یا حداقل کاهش دهد  ما نمی توانیم منکر مشکلات اقتصادی موجود شویم مهمترین چالش مردم مواجهه آنان با مشکلات اقتصادی است.

در انتخابات ریاست جمهوری گذشته آقای احمدی نژاد در شعارهای انتخاباتیش وعده های زیادی دادند؛ایجاد دومیلیون فرصت شغلی برای جوانان یکی از این شعارها بود.این شعار به این معنا بود که برای بیکاری جوانان برنامه دارند اما عملا در روند کار تا به امروز دیده ایم کاهش نرخ بیکاری بسیار بسیار اندک بوده در واقع بهترآن است که بگوییم بیکاری حتی افزایش داشته است. 

در بخش صنعت هم با توجه به حجم نقدینگی بالای موجود و واردات  بی رویه به بخش صنعت و تولید آسیب جدی وارد و دچار رکود شده به دلیل همین کارگران و متخصصین را اخراج می کنند  این مساله حاکی ازآن است که دولت نتوانسته به شعارهای خود جامه عمل بپوشاند،لذا باید دولت و رییس جمهوری بیاید که بتواند مشکلات مردم را کاهش و در جهت رفع آنها اقدام عملی  کند .کسی که می خواهد وارد میدان انتخابات شود اول باید مشکلات مردم را بشناسد و برای رفع آنها برنامه داشته باشد.

باتوجه به اینکه شما نماینده مردم بهبهان  و نایب رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان هستید لذا با دغدغه ها و مشکلات این استان آشنایی دارید آیا از نظر شما دولت احمدی نژاد توانسته در جهت رفع مشکلات این استان موفق عمل کند؟خوزستان استانی است که از گذشته های دور تاکنون نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا کرده است و این از نگاه هر انسان منصفی تصدیق می شود و آن هم به دلیل موقعیت ویژه استراتژیکی است که این استان داشته است.بنابراین نسبت به این موقعیت و در آمدهای حاصله  به دردها و مشکلات مردم این استان آن چنان که باید توجهی نشده است . مردم این استان دغدغه های زیادی دارند  که ما نمایندگان پاسخی برای علت عقب ماندگی استان نداریم بنده معتقدم این استان حتی در مسیر توسعه هم قرار نگرفته است.

یکی از شاخص های توسعه در هر استان راه ، جاده و حتی آزاد راه است در حالی که یک متر جاده اتوبان یا آزاد راه بر اساس مبنای فنی و درست علمی در استان خوزستان نداریم و شاهد بیشترین آمار کشته ها ومجروحین در حوادث جاده ای این استان هستیم بنابراین این بهترین سندی است که نشان می دهد نه تنها در مسیر توسعه نیستیم  بلکه عقب افتاده هستیم در حالی که خوزستان منبع درآمد کشور محسوب می شود. در واقع دولت به استان خوزستان بی توجهی و کم لطفی کرده است.وجود صنایع عظیم نفت ، گاز و پتروشیمی و سطح توسعه استان دقیقا در دو نقطه مقابل قرار دارند .میزان در آمد حاصله از خوزستان و سطح خدمت رسانی به مردم به هیچ وجه پذیرفته نیست .

فکر می کنید مهمترین خواسته و انتظار مردم استان خوزستان از رییس جمهور آینده  چیست؟مردم استان خوزستان به لحاظ اینکه نقش عمده ای درتوسعه همه جانبه کشور داشتند حق ویژه ای دارند که می بایست دولت آینده هم و غم خود را روی استان های محروم،خصوصا استان خوزستان داشته باشد.ما که در عرصه صنعت فولاد ،برق ، آب و صنایع کشاورزی در کشور اول هستیم ، نباید چنین وضعیتی داشته باشیم نباید نرخ بیکاری در استان ما بالای 30درصد باشد در حالی که بعضا آمار و ارقامی غیر واقعی در خصوص بیکاران می دهند. دولت آینده باید زمینه ای فراهم کند تا با استفاده از امکانات موجود در استان اشتغال ایجاد شود در خصوص آب استان نیز سوءاستفاده های زیادی صورت می گیرد و در حالی که خود استان با مشکل مواجه است اما آب استان های دیگر را تامین می کند که ما به شدت با این مساله مخالفیم وحتی به وزیر نیرو تذکر داده و می دهیم که در جهت رفع این مشکل اقدام کند.
بنده باید بگویم اگر روزی مردم با نمایندگان خود برخورد کنند نباید تعجب کنیم متاسفانه دولتهای گذشته هم نسبت به این استان بی توجهی کرده اند.

عملکرد نماینده های دوره های قبل این استان را چگونه دیده اید و چه نمره ای به آنها می دهید؟خوزستانی ها مردمان  نجیبی هستند در واقع یکی از دلایل توسعه نیافتگی استان را می توان در همین نجابت مردمش دانست.از این رو وظیفه نمایندگان است که صدای مردم استان را به گوش دولتمردان برسانند . ما نمایندگان  باید مشکلات مردم را انعکاس دهیم اما  برخی مواقع  اسیر ملاحظات  بی مورد می شویم و این مانع بزرگی است. نمایندگان استان  باید مجمع متحد و پایدار  و همگون و دلسوز داشته باشند که  نبود مجمعی با ساختار و کارکرد جمعی  قدرتمند را می توان پاشنه آشیل ادوار گذشته دانست .نمی توان منکر زحمات این عزیزان شد.بدون تردید زحمات زیادی کشیده اند. آسیب شناسی ادوار گذشته مجلس نشان می دهد که نبود یک مجمع کار آمد احساس می شد . در حال حاضر که در مجمع فعلی استان توانسته ایم مجمع متحدی نسبت به دوره های گذشته داشته باشیم.ارزش گذاری و قضاوت واقعا کار بسیار سختی است .ممکن است در آینده ما هم نتوانیم نمره قابل قبولی دریافت کنیم اما بنده معتقدم نمایندگان می توانند نقش عمده ای در توسعه استان خوزستان با تلاش،کوشش و همگرایی داشته باشند و معتقدم تا استان خوزستان به لحاظ تقسیمات کشوری به چند استان تبدیل نشود  نمی توانیم شاهد توسعه آن باشیم.

یعنی شما برای حل مشکلات استان خوزستان معتقد به تقسیم آن هستید؟بله؛حتی برخی از همکاران به بنده ایراد می گیرند که استان خوزستان به لحاظ امنیتی قابل تقسیم نیست. این در حالی است که مردم متدین دیندار خوزستان یکی از وفادار ترین مردم به آرمانهای انقلاب هستند که دفاع مقدس نمونه عینی آن می باشد.سخن گفتن و مطرح کردن این مسایل موضوعیت ندارد. سوال اینجاست در حالی که کشور جمهوری اسلامی هر روز گوشه ای از قدرت آمریکا را در خلیج فارس به چالش می کشد  آیا ما نمی توانیم استان خوزستان را با هدف تسریع در توسعه و برای رفع مشکلاتش به چند استان تقسیم کنیم؟ به عقیده بنده این موضوع هیچ ربطی به مسائل امنیتی ندارد این استان 18نماینده دارد که در آینده تعداد نمایندگان آن افرایش  خواهد یافت لذا با تقسیم این استان می توان آن را مدیریت کرد متاسفانه در حال حاضر شهرهای استان برای بازدید استاندار خوزستان در نوبت قرار می گیرند زیرا با توجه به تعداد بالای شهرستانها و بخش ها و توابع ،مسئولین استانی نمی توانند اشراف کاملی به امور استان داشته باشند.تقسیم استان علاوه برتمرکز مدیریت هر چه بیشتر گامی موثر در خدمت رسانی به مردم بر خواهد داشت .

حوزه انتخابیه شما یعنی شهر بهبهان با چه مشکلاتی مواجه است؟بهبهان زمانی مرکز استان ویکی از ایالت های مهم در ادوار مختلف تاریخی بوده است که با توجه به پتانسیل های طبیعی وانسانی  جایگاه بسیار مطلوبی دارد لذا با توجه به دوری از مرکز استان مستحق این است که  با چند شهرستان همجوار به استان تبدیل شود در این راستا نباید جمعیت را ملاک استان شدن شهرها قرار داد،زیرا اگر اینگونه بود برخی از استانهای فعلی  هیچگاه استان نمی شدند در واقع شاخص ها و ضوابطی که در این مناطق  وجود داشت  باعث شد به استان تبدیل شوند. بهبهان همیشه مرکزپرورش فقها و دانشمندان بزرگ بوده  و در بسیاری از رشته های علمی  طراز بالایی  دارند بنابراین از لحاظ شاخص نیروی انسانی و جایگاه و ذخایر عظیم نفت وگاز و موقعیت استراتژیک جغرافیایی  استحقاق استان شدن را دارد.

بیکاری در کنار این معضلات یکی از مهمترین چالشهای پیش روی منطقه است. حجم بالای مراجعات بیکاران تحصیل کرده وچگونگی پاسخ به مطالبات بر حق آنان یکی از دغدغه های اصلی اینجانب بوده .پالایشگاه بیدبلند و راه اندازی آن می تواند تا حدودی گره گشا باشد اینجانب پیگیر این  قضیه بوده و تاکنون جلسات متعددی را با مسئولین داشته ام .این پروژه با طرح در مجمع استان ودر خواست جمعی نمایندگان استان به رییس مجلس داده شد .تذکرات و مکاتبا ت متعددی هم با مسئولین از جمله وزرای نفت و دارا یی،بانک صادرات و...داشته ایم که امیدوار کننده بوده  و ان شاالله در آینده ای نزدیک شاهد راه اندازی آن باشیم 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد