سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تخریب میراث فرهنگی استان

در حالی که سازمان میراث فرهنگی بارها تخریب بخش هایی از قلعه تاریخی شوش را کتمان کرده است حاضر به اطلاع رسانی درباره فر رویختن بخش هایی از دیوار محافظ قلعه شوش نیست.

اما خبرها حاکی از آن است که طی بارندگی های چند روز اخیر بخشی از دیواره ضلع شرقی محوطه باغ موزه شوش ( دیوار ما بین باغ موزه و قلعه) تخریب شده و باعث نگرانی هایی برای دسنداران میراث فرهنگی شده است.

طی این اتفاق بخشی از دیواری که محوطه باغ موزه را با محوطه تاریخی و قلعه شوش جدا می نمود و بخشی از ساختار حفاظتی موزه شوش تخریب شد.

طول این دیواره تخریب شده بیش از هشت متر می باشد. در حال حاضر به دلیل رفت و آمد بازدیدکنندگانی که به محل می آیند و عدم امنیت ممکن است بر اثر غفلت بازدیدکنندگان خطرات جانی به همراه داشته باشد که پایگاه شوش و سازمان میراث فرهنگی باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند.

علاوه بر این دیواره خشتی ضلع غربی موسوم به جبهه گاه غربی کاخ آپادانا (در مجاورت میدان معلم و خیابان امام خمینی) که طی چند ماهه گذشته بخشی از آن فرو ریخته بود و همچنان به حال خود رها شده بود طی چند روز اخیر بر اثر بازندگی ها و عدم رسیدگی مجدداً در آستانه تخریب و ایجاد خطرات جانی برای عابرین پیاده و سواره است.

قلعه ذوزنقه ایی شوش که به دلیل وجود انواع آجر به ویژه آجرهای کتیبه‌دار با ابعاد مختلف و منقوش مینایی، می‌توان آن را موزه آجر نامید از تزئینات فراوانی همجون نعل درگاه‌های قوسی، نماهای تزئینی با آجر و همچنین نقاشی‌هایی به سبک تلفیقی اروپایی و شرقی و آجرهای کتیبه‌دار برخوردار است که به دلیل مشکلات فراوان در بنا همواره در ورودی آن بر روی گردشگران بسته است.

با این حال نبود برنامه جامعی ای برای حفاظت و مرمت از این قلعه ساخته شده در سال 1897 میلادی باعث شده تا در پشت درهای بسته اتفاقاتی بیفتد که کمتر کسی از آن خبر دارد. از این قلعه که بدون پی ساخته شده در حالی به عنوان انبار امن میراث فرهنگی نام برده می شود که سازمان میراث فرهنگی تاکنون توان راه اندازی موزه منطقه ای در خوزستان را نداشته تا آثاری که در آن تلمبار شده اند به سالن های موزه راه یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد