سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بررسی یک مشکل استانی

حوادث مرگبار زنگ خطری برای جاده‌های نیمه‌تمام
اقتصادی 10:26:58 1391/09/16

919-12074-5 کد خبر

هر ساله با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت، راه‌ها و محورهای ارتباطی در هر منطقه‌ای توسعه می‌یابند و یا نیاز به توسعه و اصلاح پیدا می‌کنند، زیرا جاده‌ها همواره متناسب با تقاضا و جمعیت موجود ساخته می‌شوند.

اما آیا راه‌های ساخته شده قبلی مربوط به سال‌های دور و متناسب با استانداردهای آن موقع، پاسخگوی حجم‌ تردد بالای فعلی هستند؛ تبعات استفاده از این نوع جاده‌های نامناسب و غیراستاندارد چیست و چه کسانی تاوان ناامنی این جاده‌ها را می‌دهند و چه تعداد انسان دیگر در این جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند؟!

محور آبادان-ماهشهر یکی از محورهای ارتباطی پرتردد در استان است که این جاده به دلیل وقوع حوادث مرگبار در سال‌های اخیر به جاده مرگ معروف شده است. اما آیا پس از چندسال و وقوع حوادث مرگبار در این جاده شریانی نمی‌توان اعتبار این پروژه که مسافت چندانی هم ندارد و نام پروژه ملی را با خود یدک می‌کشد را از طریق 2 وزارتخانه تامین کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، هر ساله به نقاط حادثه‌خیز در هر منطقه‌ای اضافه می‌شود و کارشناسان راه معتقدند که 50 درصد تصادفات و حوادث رانندگی در این مناطق رخ می‌دهد. جاده آبادان-ماهشهر یکی از همین نقاط حادثه‌خیز است که با توجه به وقوع حوادث زیاد رانندگی به دلیل داشتن نواقصی همچون کم‌عرض بودن و یک بانده بودن، مقرر شده که به جاده‌ای 2 بانده‌ و ایمن‌تر تبدیل شود اما اجرای این پروژه‌ بنا به دلایلی هنوز به اتمام نرسیده است.

آبان‌ماه امسال وقوع حادثه‌ای مرگبار و مرگ دلخراش 10 نفر موجب شد که مسولان امر با آهنگ تندتری به‌دنبال تکمیل و تسریع اجرای جاده آبادان-ماهشهر باشند و در کل نسبت به مناطق حادثه‌خیز و اصلاح این نقاط حساسیت بیشتری به خرج دهند.

تغییرات قیمتی، کمبود اعتبارات و بارندگی؛ عوامل تاخیر در تکمیل جاده آبادان-ماهشهر

سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، سرعت اجرای جاده آبادان-ماهشهر را بسیار مطلوب عنوان‌کرد و گفت: این پروژه طبق زمان‌بندی انجام شده و حتی قبل از پایان قرارداد به اتمام خواهد رسید اما اجرای این پروژه با مشکلاتی روبه‌رو بود که موجب تاخیر در اجرا شد.

وی این مشکلات را این‌گونه عنوان‌کرد:

"مشکل اول: تغییرات قیمت مواد نفتی بود که موجب شد واحدهای تولید قیر اقدام به صادرات آن کنند؛ در نتیجه قیر لازم در اختیار این پروژه قرار نگرفت. اما الزامی ایجاد شد که صادرات این محصول چه به خارج از استان و چه خارج از کشور ممنوع شود. برای حل مشکل قیر شرکت پاسارگاد آبادان موظف شد قیر مورد نیاز این پروژه و دیگر پروژه‌های استان را تامین کنند که در حال حاضر مشکل قیر این پروژه حل شده است."

"مشکل دوم: قرار بود وزارت نفت 50 درصد از اعتبارات مورد نیاز این پروژه را تامین کند که به جز 10 کیلومتر اول جاده مربوط به مصوبه سفر اول ریاست جمهوری، هنوز هیچ اعتباری از ورات نفت به این پروژه تزریق نشده است. سهم اعتباری وزارت نفت حدود 96 میلیارد تومان می‌باشد."

بنا به گفته استاندار خوزستان وزارت راه به تعهدات خود عمل کرده و حتی با هدف کمک به تسریع و تکمیل این پروژه بخشی از اعتبارات مربوط به جاده ماهشهر- هندیجان را به جاده آبادان- ماهشهر اختصاص داده است."مشکل سوم: بارندگی‌های یک ماه اخیر یکی‌دیگر از مشکلات این پروژه است. به عقیده استاندار در جاده‌سازی‌ها پس از عملیات زیرسازی لازم است که جاده خشک باشد تا عملیات آسفالت و قیرپاشی صورت گیرد و بارندگی مانعی برای ادامه کار است."

حجازی این مطلب که می‌گویند "پروژه جاده آبادان-ماهشهر باید چند سال پیش به اتمام می‌رسید" را رد کرد و گفت: در سفر اول رییس‌جمهور مصوب شد که 10 کیلومتر از جاده آبادان که حادثه‌خیز بود با کمک شرکت نفت و پالایشگاه آبادان ساخته شود که این پروژه به اتمام رسید اما بعدها در لایحه بودجه سال 89 اجرای پروژه بزرگراه خلیج‌فارس که شامل محورهای خرمشهر، آبادان، ماهشهر، هندیجان، دیلم و گناوه و بوشهر است و جاده آبادان-ماهشهر جزیی از این پروژه بود،‌ عملا از سال 90 آغاز شد و پایان قرارداد ساخت نیز تا پایان سال 91 بوده است.با این حال بسیاری از مسئولان و به‌ویژه نمایندگان استانی معتقدند 2 بانده‌کردن جاده آبادان- ماهشهر پروژه‌ای است با قدمت 20 ساله که هنوز با وعده و وعیدها و با مشارکت 2 وزارتخانه راه و نفت به سرمنزل مقصود خود نرسیده است.

سرهنگ قاسم قدرتی، رییس پلیس راه خوزستان پیش از این در خصوص وقوع حادثه رانندگی اخبر در جاده آبادان- ماهشهر به خبرنگار ایسنا گفته‌بود: در تصادف پژو با پراید در مسیر آبادان-ماهشهر با توجه به کم‌عرض بودن مسیر، راننده پژو قصد سبقت گرفتن داشت که با خودرو پراید شاخ به شاخ شد. این مسیر از نظر ساختاری دارای مشکل است و عرض آن جوابگوی ترافیک موجود نیست. ترافیک در این محور به حدی است که باید مسیر رفت و برگشت آن تفکیک شود و به صورت بزرگراه درآید.تصادفات شاخ به شاخ بدترین و حادثه آفرین‌ترین نوع تصادفات هستند. در این نوع تصادفات دو خودرو با جهت مخالف با یکدیگر برخورد می‌کنند و این نوع تصادف زمانی رخ می‌دهد که عرض جاده کم و پاسخگوی بار ترافیکی موجود نباشد. اگرچه عوامل انسانی و عدم رعایت قوانین رانندگی به‌ویژه رعایت حق تقدم عامل برخی تصادفات است اما این دلایل همه ماجرا نیستند. قطعا با جاده‌های استاندارد و مناسب درصد بی‌دقتی و خطای رانندگی کمتر خواهدشد.

1325 قربانی در جاده مرگ

اما محمدسعید انصاری، نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی نظر دیگری داشت و گفت: با توجه به مذاکرات اخیر با وزیر راه، مقرر شد که 5 آبان‌ماه 15 کیلومتر، 20ماه 15 کیلومتر و باقی‌مانده پروژه تا 22 بهمن‌ماه به اتمام برسد.این نماینده مجلس با اظهار تاسف از حوادث دلخراش در این جاده تصریح‌کرد: تاکنون 1325 نفر بر اثر تصادف در جاده مصدوم و کشته شده‌اند. امیدواریم این پروژه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته به اتمام برسد تا دیگر شاهد چنین حوادث ناگواری نباشیم.

ترافیک بالا علت حادثه‌خبز بودن جاده آبادان-ماهشهر

نصرالله دهقانی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز در حاشیه بازدید از جاده آبادان- ماهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: بخشی از مشکلاتی که منجر به تاخیر در اجرای پروژه شد درسالهای گدشته مربوط به محیط‌زیست بود که کسب رضایت این اداره‌کل حدود یک سالی طول کشید.مشکل دیگر این پروژه مشکل تامین اعتباربود. 50 درصد اعتبارات توسط وزارت نفت و 50 درصد دیگر توسط وزارت راه باید تامین می‌شد اما وزارت راه تاکنون 38 میلیارد تومان و وزارت نفت 10 میلیارد تومان از سهم خود را پرداخت کرده در حالی که کل تعهد وزارت نفت 62 میلیارد تومان بود.

وی معتقد است علت حادثه‌خیز بودن جاده آبادان-ماهشهر ترافیک بالای آن است و این‌که این جاده دیگر تحمل این حجم ترافیک را ندارد.پیچ‌ها و قوس‌های خطرناک، جاده‌های یک بانده و کم‌عرض، دور برگردان‌های اضافی یا نبود دور برگردان، تقاطع‌های به هم متصل و حتی جاده‌های مستقیم و یکنواختی که سبب خواب‌آلودگی می‌شوند از علائم حادثه‌خیز بودن جاده‌ها می‌باشد.

نبود تقاطع غیرهم‌سطح مهمترین ضعف راه‌های خوزستان

فیصل رمضانی، یک کارشناس راه نیز معتقد است: رسیدگی به نقاط حادثه‌خیز و اصلاح جاده‌ها نیاز به اعتبار دارد و مسوولان استانی باید بتوانند اعتبار مورد نیاز برای این بخش از پروژه‌های راه را جذب کنند.وی افزود: در استان تقاطع غیرهمسطح وجود ندارد و این مهمترین ضعف بخش راه استان است. حتی اگر بخواهیم این امکان را در جاده‌های استان فراهم کنیم، منابع مالی به ما اجازه نمی‌دهد. همه مسوولان بخش راه اعتبارات اندک دریافتی را بیشتر صرف اصلاح، به‌سازی و حفظ جاده‌های موجود می‌کنند و اعتباری برای ساخت تقاطع‌سازی و دیگر امکانات جاده‌ای نمی‌ماند و اعتبارات اندک پاسخگوی حجم پروژه‌های راه نیست.

به عقیده کارشناسان راه ایمن و مطمئن‌ترین راه، راه‌های چهار بانده هستند، زیرا شرایط ساخت این جاده‌ها به‌گونه‌ای است که خود به خود، جاده ایمن می‌شود. اگرچه جاده آبادان-ماهشهر مهمترین جاده استان به‌واسطه حمل و نقل کالا، ترانزیت، تردد مسافران و نیروهای کار است اما این موضوعات هنوز اهمیت تکمیل این جاده قدیمی و فرسوده را برای مسولان استانی و کشوری مسجل نکرده و هر سال شاهد هستیم با وقوع حادثه‌ای خونین و جان باختن مسافرانی که عمدتا خوزستانی هستند، این جاده مانند زخمی‌کهنه سر باز می‌کند و پس از وعده و وعیدها دوباره به باد فراموشی سپرده می‌شود.

هر بار ممکن است شاهد حوادث دلخراش و مرگبار دیگری در دیگر راه‌های استان باشیم و این قضیه تکرار شود. اما چرا باید برای سرعت‌بخشی به پروژه‌ها منتظر قربانی شدن مردم و رانندگان شد. آیا اجرا و اتمام پروژه‌ها نیاز به علت و بهانه‌ای دارد.

اجرای برخی از پروژه‌ها همچون پروژه‌های بخش راه برای استان ضروری و حیاتی است و رفع نواقص جاده‌ها با سلامت و جان مردم مرتبط است؛ هرگونه سهل‌انگاری و تعلل در اجرای پروژه‌های مهم همواره تبعات جبران‌ناپذیر مالی و جانی را درپی دارد که نیاز است مسوولان متولی بیش از این‌ها به فکر باشند. امیدواریم این نوع جاده‌ها در استان دیگر وجود نداشته باشد و جاده‌های استان به گذرگاه‌هایی ایمن و مطمئن برای مردم و رانندگان تبدیل شود.

گزارش از مونا چراغی؛ خبرنگار ایسنای خوزستان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد