سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

به گزارش گروه بین الملل مشرق، به مناسبت چاپ کتاب جدید "فرانسیس فوکویاما” با عنوان "آغاز تاریخ” از اصول سیاسی تا امروز” وی سفری را به پاریس انجام داده است که در این سفر با حضور در نشست‌های متعددی فرهنگی و سیاسی اظهارنظرهایی درباره بهار عربی از جمله سوریه بیان داشته است. این اظهارات پس از آن که فوکویاما کتاب سابقش "پایان تاریخ”را در سال ۱۳۷۱ منتشر کرد، بدیع و تازه محسوب می‌شود.

به نوشته جمهوری اسلامی، فوکویاما در سال گذشته میلادی نیز کتابی را منتشر کرد که در آن اذعان کرده بود که تحولات سیاسی جدیدی در زمینه‌های مختلف در حال وقوع است و ملت‌ها و فرهنگ‌ها تغییرات تازه‌ای را آغاز کرده‌اند.

آنچه به نظر می‌رسد این است که این متفکر مشهور امریکایی پذیرفته است که تغییراتی در جهان در حال وقوع است که با آن چه وی به پایان تاریخ تعبیر کرده بود فاصله دارد و حتی می‌توان گفت تغییرات شگرفی در شرف وقوع است.فوکویاما اذعان دارد که در چین، هند، جهان اسلام و اروپا تحولات بزرگی رخ داده است که در برخی از آنها تحولات با خشونت همراه شده و در برخی دیگر مسالمت آمیز بوده است. با این حال وی تاکید دارد که در هر جایی که تحرکات سیاسی با عقاید و ایدئولوژی دینی ترکیب شده دو قطب جدید شکل گرفته که باعث شده است تا درگیری‌های سیاسی شدیدی رخ دهند.
وی برای اثبات این ادعای خود به سومالی اشاره می‌کند و می‌گوید که درگیری‌های دینی این کشور با سمبل‌های نظامی باعث شده است تا نظامی شکست خورده شکل بگیرد در حالی که ترکیب حکومت‌های سوسیالیستی با دموکرات‌ها همانند چیزی که در کشورهای اسکاندیناوی مثل دانمارک شاهدیم، نمونه خوب حکومت‌داری محسوب می‌شوند.در این میان "میشل سیر” فیلسوف مشهور فرانسوی در گفت وگویش با فوکویاما در پاسخ به این اظهارات وی این سؤال را مطرح می‌کند که آیا او میان بهار عربی با آن چه وی به "پایان تاریخ” تعبیر کرده تناقض نمی‌بیند؟ او دو پاسخ به این سوال می‌دهد. فوکویاما جواب داد باید از دو زاویه این موضوع را دید. اتفاقات ایجابی بسیار خوبی رخ داده است. برای همین باید گفت که رسیدن به دموکراسی بدون هزینه‌های اجتماعی ممکن نیست. شاید مردم سختی بکشند و به دلیل نوع برخوردی که حکومت حاکم با آنها می‌کند خشمگین شوند اما به هر حال این راه سختی‌ها دارد که در نهایت مثبت خواهد بود. این اتفاق ایجابی است که ما را از موضوع پایان تاریخ دور می‌کند.
وی سپس به بهار عربی در کشورهای عربی اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: "یک قرائت وجود دارد که می‌گوید مسلمانان به دلیل آموزه‌های دینی خود به دستورات حاکم مستبد خود گردن می‌نهند اما نظر دیگری نیز وجود دارد که کاملا چیز دیگری را به ما می‌گوید. در کشورهای سکولار عربی نمی‌توان گفت مردم مسلمان به دستورات حاکمانشان باید گردن بنهند چون اصولا آن حکومت‌ها دینی نیستند بلکه سکولارهای مستبد هستند، بنابر این بحث تبیعت از حاکم دیگر مطرح نمی‌شود.”
فوکویاما در ادامه به سوریه پرداخته و می‌گوید: "در سوریه بیش از ۱۸ ماه است که جنگی خونین در گرفته که به روشنی می‌بینیم با همه نظریه‌هایی که برای انقلاب‌های بهار عربی زده می‌شود، متفاوت است. ما نمی‌توانیم بگوییم کشوری وارد جنگ داخلی شود به صرف این که به دموکراسی برسد. نه تنها سوریه بلکه هیچ کدام از کشورهای عربی را نمی‌توان با دموکراسی‌های اروپا مقایسه کرد.وی افزود: در سوریه اگر حکومت اسد سقوط کند مشکلاتی بسیار بزرگ روی خواهد داد که کاملا از مباحث دموکراسی خواهی و آزادی طلبی جدا خواهد بود. در سوریه بحث قومیت‌ها مطرح است. این بحث باعث می‌شود تا نگاه به دموکراسی کاملا تغییر کند. به عبارت دیگر هنگامی که بحث برتری قومیت‌ها مطرح می‌شود موضوع دموکراسی خواهی کنار گذاشته می‌شود. این دقیقا چیزی است که ما در سوریه شاهدیم.
فوکویاما تأکید کرد: در نبود اسد، خواهیم دید که کشور از هم پاشیده خواهد شد و مرکزیتی که هر کشوری نیاز دارد تا بتواند براساس آن به دموکراسی برسد از بین خواهد رفت؛ از این رو به اعتقاد من در سوریه با این وضعیت هیچ کس به اهدافش نمی‌رسد، نه دموکراسی خواهان به دموکراسی خواهند رسید و نه هیئت حاکمه که بشار اسد رئیس‌جمهور آن است می‌توانند قدرت سابق خود را حفظ کرده و در وضعیت سابق خود باقی بمانند.” 
 
 
آشنایی با جدیدترین شکار سپاه/
آمریکایی ها در طراحی این پهپاد چندین اصل را در نظر گرفتند. عدم استفاده از دم باعث کاهش وزن این پرنده می شود. در عین حال استفاده از بالهای بلند بقاء و ثبات پذیری این پرنده را افزایش می دهد. وزن 12 کیلوگرمی سبکی خاصی را به این پهپاد داده و آن را در رده پهپادهای " مینی " در طبقه بندی جهانی پهپادها قرار می دهد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پهپاد "ScanEagle " یا " عقاب جستجوگر " پرنده بدون سرنشین مورد نظر است که توسط واحدهایی از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه خلیج فارس به دام افتاده و با توجه به تصاویر موجود به صورت تقریبا سالم به غنیمت درآمده است. اما این عقاب آمریکایی از کجا آمده و برای چه منظوری به حریم هوایی ایران نزدیک شده بود بحثی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.
به طور کلی پهپاد اسکن ایگل پاسخ به نیاز برای یک پهپاد سبک شناسایی به منظور تامین نیازهایی همچون :جمع آوری اطلاعات، پشتیبانی از عملیات نیروهای ویژه، رله پر سرعت ارتباطات صوتی و بصری به صورت بی سیم، اسکورت کاروانهای با ارزش دریایی و زمینی و همچنین گشت و مراقبت از تاسیسات ثابت با اهمیت بالا از جمله وظایف تعریف شده برای اسکن ایگل است.


اسکن ایگل آماده پرتاب از روی عرشه کشتی آمریکایی

در ابتدا در سال 2000 میلادی شرکت آمریکایی " Insitu " در ایالت واشنگتن به عنوان پیمانکار یک گونه از پهپاد های دریایی با قابلیت به پرواز درآمدن از عرشه کشتی های نظامی آمریکایی با این توانایی ها اعلام شد. در ادامه این شرکت به صورت شراکتی با غول مشهور آمریکایی یعنی کمپانی هوافضای بوئینگ وارد کار شد. نکته جالب که خود به نوعی نشان از اهمیت این پروژه دارد بحث مشارکت پیشرفته ترین و در عین حال محرمانه ترین بخش شرکت بوئینگ در این پروژه است.
" Phantom Works " بخش تحقیقات پیشرفته این شرکت است که پروژه بسیار حساس و گرانقیمت و به نوعی آینده نگر این شرکت را بر عهده می گیرد.از جمله پروژه های قابل معرفی این بخش جنگنده نسل پنجم " YF-23 " ، پهپاد رزمی X-45 ، پروژه پهپاد چشم شبح و بالگرد بی سرنشین A-160 اشاره کرد. در ادامه شرکت بوئینگ کمپانی " Insitu " را در سال 2008 میلادی به طور کامل خریداری کرد.اما بهتر است تا با نگاهی به شکل ظاهری این میهمان ناخوانده آمریکا مطلب را ادامه دهیم. عدم وجود دم، بالهای بلند و البته محفظه ای شفاف در دماغه شاید تعدادی از خواص ظاهری این پهپاد باشد که در اولین نگاه نظر هر بیننده ای را جلب کند.آمریکایی ها در طراحی این پهپاد چندین اصل را در نظر گرفتند. عدم استفاده از دم باعث کاهش وزن این پرنده می شود. در عین حال استفاده از بالهای بلند بقاء و ثبات پذیری این پرنده را افزایش می دهد. وزن 12 کیلوگرمی سبکی خاصی را به این پهپاد داده و آن را در رده پهپادهای " مینی " در طبقه بندی جهانی پهپادها قرار می دهد.


پرتاب گر زمینی اسکن ایگل

برای عملیات در آب و هوای بسیار گرم و یا سرد نیز این پهپاد می تواند به پوشش مقابله کننده با حرارت و همچنین ضد یخ مجهز شود.اما اگر تصور می کنید که این پهپاد کوچک توانا نیست باید بگوییم که در اشتباه هستید. " اسکن ایگل " با داشتن یک موتور ملخی با دو ملخ توانی در حدود 0.97 کیلووات را تولید می کند. با توجه به وزن سبک سازه این توان می تواند اسکن ایگل را تا نزدیک به 20 ساعت در آسمان نگاه دارد. این پهپاد می تواند در ارتفاعی در حدود 4800 متری از سطح زمین با سرعت نزدیک به 120 کیلومتر بر ساعت پرواز کند.
این موتور برای این مدت پرواز طولانی به تنها 4 کیلو و 300 گرم سوخت نیاز دارد. فراموش نکنید که عمده پرنده های بی سرنشین که از موتورهای پیستونی بهره می برند یک هدف عمده را دنبال می کنند و آن هم بحث کاهش تشعشعات فروسرخ است.


نمای نزدیک از دوربین های اسکن ایگل

از زمانی که بحث طراحی بدنه های پنهانکار در جهان هوانوردی مطرح شد بسیاری از کارشناسان، خصوصا روسها به دنبال بهره گیری از سیستم های شناسایی فروسرخ برای پیدا کردن پرنده های پنهان کار رفتند. از آن زمان به بعد بود که بسیاری از سازندگان پرنده ها در جهان به موتورهای پیستونی به عنوان راه حلی برای کاهش تشعشع فروسرخ نگاه می کنند.
باید گفت که اصولا " اسکن ایگل " در بحث طراحی بدنه فاقد اصولا دقیق پنهان کاری به ماننده پهپادی مثل " RQ-170 " است اما ترکیب سازه کوچک و موتوری با تشعشع فروسرخ پایین شناسایی آن را مشکل می کند.اما مسئله اصلی در مورد " اسکن ایگل " محموله ای است که توسط آن حمل می شود. این پهپاد یک محموله دو کیلوگرمی را حمل می کند که در کنار 4 کیلوگرم سوخت همراه آن وزن 6 کیلویی قابل حمل آن را تشکیل می دهد. این محموله در بخش دماغه جلویی این پهپاد نصب می شود که می تواند با توجه به ماموریت تغییر کند. به صورت استاندارد این پهپاد یک دوربین تصویر برداری با قابلیت تهیه تصاویر فروسرخ و عادی با کیفیت 640 در 480 پیکسل را دارد. در ماموریتهای دیگر این پهپاد می تواند با سامانه های متفاوتی مثل: سیستم تشخیص عوامل شیمیایی و بیولوژیکی در میدان نبرد، سامانه تشخیص میدان های مغناطیسی و حسگرهای الکترو اپتیکال نیز مجهز شود. از دیگر توانایی های اسکن ایگل که در سالهای اخیر و با توجه به تجربیات اخیر در جنگ در خاورمیانه به آن اضافه شده است بحث سامانه ای است که در زمان اسکورت کاروانها در صورت شلیک یک تک تیرانداز به کاربران اجازه می دهد که به سرعت مکان تیرانداز را کشف کند.


اسکن ایگل شکار شده به دست نیروی دریایی سپاه - به ظاهر سالم دقت کنید

" اسکن ایگل " از یک باند انتقال داده یو اچ اف با توان 900 مگاهرتز و یک لینک باند اس با توان 2.4 گیگاهرتز برای انتقال تصاویر زنده بهره می برد. این توان ارسال زنده تصاویر در آوریل 2009 میلادی به کمک یگان عملیات ویژه نیروی دریایی آمریکا " Navy Seal Team 6 " در اقیانوس هند آمد.
در این حادثه دزدان دریایی کاپیتان یک کشتی آمریکایی را در درون یک قایق نجات به گروگان گرفته بودند که پهپاد اسکن ایگل با پرواز بر فراز این قایق توانست نمایش مناسبی را از وضعیت گروگان و گروگان گیرها را برای نیروی های سیل مشخص کرده و به آنها کمک کند تا با 3 شلیک همزمان دزدان دریایی را از پای در آورده و کاپیتان " ریچارد فلیپس " را نجات دهند.دو برنامه دیگر که در سالهای اخیر بر روی " اسکن ایگل " صورت گرفته است از قرار نصب کوچکترین رادارهای روزنه مصنوعی دنیا بر روی اسکن ایگل است که به آن این توانایی را می دهد تا تصاویر بسیار با کیفیتی را از سطح زمین به صورت زنده به تیم کنترل کننده خود ارسال کند.

حرکت دوم بحث نصب و ایجاد توان کنترل " اسکن ایگل " از دورن هواپیماهای آواکس سری " E-3 " نیروی هوایی آمریکا است. این مسئله اجازه می دهد تا سایر بخش های نیروهای مسلح آمریکا نیز در کمترین زمان ممکن از اطلاعات بدست آمده از این پهپاد استفاده کنند.در بحث به پرواز درآوردن نیز این پهپاد از سامانه پرتاب گر بادی استفاده می کند که اسکن ایگل را با سرعت اولیه 25 متر بر ثانیه به هوا پرتاب می کند. این سیستم قابلیت نصب بر روی کشتی و استفاده بر روی زمین را دارد. در بحث بازیابی نیز این پهپاد از سیستمی با نام " آویز آسمان " استفاده می کند. این سیستم شامل کابلی آویزان از چرثقلی متحرک به ارتفاع 15 متر است که پهپاد به صورت اتوماتیک به سمت آن پرواز کرده و توسط این کابل گرفته می شود.


سامانه آویز آسمان

واحدهای مختلفی همچون نیروی دریایی، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا و ارتش استرالیا از جمله کاربران این سامانه هستند. ترکیب این سامانه ها نشان دهنده حساسیت بالای آمریکایی ها برای شناسایی استعدادها و توانایی های موجود ایران در این منطقه است. اما بحثی که بیش از هر چیز نشان دهنده تسلط بالای ایران در این بخش است این نکته است که تصاویر منتشره توسط ایران نشان از پهپادی دارد که تقریبا فاقد هر گونه آسیب دیدگی بوده و انگار که به شکلی کاملا طبیعی در ایران و توسط سامانه ای شبیه به " آویز آسمان " دریافت شده است. لازم به ذکر است که اسکن ایگل فاقد هر گونه چرخ و یا سیستم حفاظتی مثل بالشتکهای هوا برای فرود می باشد.مسلم است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به دلایلی بسیار مشخص خیلی به روشن کردن ابعاد این نبرد بزرگ الکترونیکی و سایبری نخواهند پرداخت. اما می توان گفت که بدنه، پره های موتور، فلپ های سالم و دوبین و جایگاه شفاف آن پیام شفافی برای سازندگان " عقاب جستجوگر " دارد. اما آیا این آخرین میهمان بی سرنشین یانکی ها در آسمان ما خواهد بود که به تصرف در خواهد آمد؟
در این طرح از حدود 75 هزار نیروی پیاده نظامی و یگان‌های کماندوی کشورهای مزبور استفاده می‌شود تا تأسیسات و انبارهای تسلیحات شیمیایی سوریه به تصرف کشورهای اشغالگر درآید.
به گزارش گروه بین الملل مشرق، روزنامه صهیونیستی "معاریو" افشا کرد که اسرائیل در هر اقدام نظامی مشارکت خواهد کرد که علیه سوریه صورت گیرد.

روزنامه معاریو این مطلب را به نقل از تل‌آویو پس از آن برملا کرد که در این اواخر اخبار بسیاری در برخی رسانه‌های غربی و عربی منتشر شده که از احتمال استفاده نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی علیه افراد مسلح و گروهک‌های تروریستی و خطرات برجای مانده از این سلاح‌ها علیه رژیم صهیونیستی سخن می‌گفتند.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه توضیح داد که آمریکا و انگلیس طرحی را برای حمله زمینی به سوریه آماده کرده‌اند که در آن نیروهای نظامی اردن و ترکیه و اسرائیل مشارکت خواهند داشت و این موضوعی است که مورد تاکید روزنامه انگلیسی "تایمز" نیز قرار گرفته شده است.براساس این افشاگری‌ها قرار است، در این طرح از حدود 75 هزار نیروی پیاده نظامی و یگان‌های کماندوی کشورهای فوق الذکر استفاده می‌شود تا به این ترتیب تاسیسات و انبارهای تسلیحات شیمیایی سوریه به تصرف کشورهای اشغالگر درآید.همچنین در این طرح قرار است نیروهای نظامی آمریکا و اسرائیل به کشورهای مزبور در ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر سوریه کمک کنند تا به این ترتیب مانع شلیک موشک‌های دارای کلاهک‌های هسته‌ای به نیروهای مهاجم شوند.
رزمایش‌هایی که ماه اوت گذشته در اردن برگزار شد و در آن آمریکا در کنار 19 کشور مشارکت داشت، در واقع سناریوهای مختلفی را برای تعامل با سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی و نحوه مقابله با آنها در برمی‌گرفت.روزنامه معاریو همچنین نوشت که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل هم گفت که رژیمش با دقت و وسواس بسیار تغییر و تحولات جاری در سوریه به ویژه انبارهای سلاح‌های شیمیایی این کشور را دنبال کرده و زیر نظر دارد.نتانیاهو در ادامه افزوده بود: اسرائیل با دولت آمریکا در برابر مواضع قاعش در قبال بحران سوریه اتفاق نظر دارد و تمام تلاش‌های خود را به کار می‌گیرد تا مانع استفاده و به خدمت گرفتن سلاح‌های شیمیایی توسط سوریه و دست یافتن معارضان مسلح به آنها شود.
این اخبار درحالی در روزنامه‌های تایمز و معاریو منتشر شده است که "عبدالله دوم"، شاه اردن که گویا از افشای این خبر دستپاچه شده است تأکید کرد که کشورش در اقدام نظامی علیه سوریه مشارکت نخواهد کرد.وی افزود: موضع اردن در قبال اوضاع سوریه این است که کشورش تمام توان خود را وقف توقف خونریزی در سوریه و تلاش در دو سطح بین‌المللی و عربی به منظور دستیابی به راهکاری برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور خواهد کرد.شاه اردن امروز در گفت‌وگو با دو روزنامه اردنی "الرأی" و "اردن تایمز" گفت: اردن در هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد زیرا این امر با مواضع، اصول و منافع عالی ملی ما در تناقض است.وی در ادامه درباره ناکامی از دستیابی به یک راهکار سیاسی درباره سوریه و به تاخیر افتادن حل و فصل این بحران هشدار داد و گفت که این امر موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد و پیامدهای مصیبت‌باری خواهد داشت.شاه اردن تصریح کرد که اردن از تمامی طرف‌ها در سوریه می‌خواهد که منافع سوریه و وحدت آن را در رأس هر چیزی قرار دهند.
 

استفن والت اندیشمند مطرح غربی در مطلبی برای فارین پالیسی به جنبه دیگری از چرایی خشنودی اعراب خلیج فارس از ادامه دشمنی غرب با ایران و تحریم ایران پرداخته است. وی با در نظر گرفتن موضوعات نفت، موقعیت ایران و ثبات در خلیج فارس بعد جدیدی از چرایی تمایل کشورهای حاشیه خلیج فارس به ادامه دشمنی غرب با ایران را مطرح کرده است.

از دید وی، اغلب گفته می‌شود که این کشورها و از جمله عربستان سعودی و کویت، عمیقا نگران ایران هستند و از ایالات متحده می‌خواهند که مواظب وضعیت باشد. اعراب معمولا نگرانی خود را به اختلاف بین شیعه و سنی و نیز گسترش نفوذ ایران و دوستان آن یا موضوع پر سر و صدای هسته‌ای ایران مرتبط می‌کنند.

والت می‌گوید من نگرانی مقامات عربستانی از این موارد را بارها از زبان آنها شنیده‌ام و معتقدم آنها واقعا از این مسائل نگران هستند، اما یک موضوع مهم دیگر هم هست که باید آمریکاییها در نظر بگیرند. این مساله هم، انگیزه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای بالا نگاه داشتن قیمت نفت است. به خصوص در دوره‌ای که هزینه کردن پول فراوان برای هزینه‌های اجتماعی و دیگر کارهایی که برای راضی نگاه داشتن مردم انجام می‌شود، حکام این کشورها را از آثار بهار عربی حفظ کرده است. طبق نظر صندوق بین‌المللی پول، این دولتها برای حفظ وضعیت خود به قیمت نفت بالای 80 دلار برای هر بشکه نیاز دارند.

این بدان معناست که عربستان سعودی و دیگر اعراب نفعشان این است که ایران را در محدویت قرار دهند تا نتواند سرمایه‌های خارجی را جذب کرده و میادین نفتی و گازی خود را توسعه دهد و یا حتی نفت خود را در بازار جهانی به راحتی به فروش برساند. اگر تحریم‌های سازمان ملل و دیگر تحریم‌های ایران برداشته شوند و شرکتهای خارجی بتوانند آزادانه در ایران سرمایه‌گذاری کنند، تولید نفت ایران به آسانی جهش خواهد کرد، عرضه در بازار نفت افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

درآمدهایی که از این راه به ایران خواهد رسید، نه تنها ایران را در منطقه خلیج فارس قدرتمندتر خواهد ساخت، بلکه قیمت‌ها پایین‌تر دست حکام عرب حاشیه خلیج فارس را برای دور نگاه داشتن درخواست اصلاحات سیاسی از خود خواهد بست. عربستان سعودی می‌تواند برای بالاتر بردن قیمت نفت، از تولید خود بکاهد اما این هم باعث خواهد شد که درآمد کلی نفتی این کشور کمتر شده و بودجه آن کاهش یابد.بنابراین وقتی که می‌شنوید اعراب حاشیه خلیج فارس نگران قدرت ایران هستند و این که آنها از افزایش فشارها بر ایران حمایت می‌کنند، به یاد داشته باشید که این نگرانی انها فقط ناشی از ملاحظات ژئوپلتیک یا اختلاف بین شیعه و سنی و یا عربها و ایرانی‌ها نیست، بلکه به این خاطر است که خاندان‌های عرب حاکم بتوانند همچنان دسته چک‌های خود را از جیب خارج کنند.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد